bra ide att byta från fiber till 5g nätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

För företag...
För privatpersoner är det nog svårt att få en fast ip över mobilt, det lättaste är att skaffa en VPN som erbjuder fast IP.

Går iaf att få publik ip-adress från Telia Sverige, på mobilabonnemang / mobilt bredband.

Permalänk
Skrivet av 615O:

På vilket sätt är Telia dyrare än t.ex Telenor ?

Telia & Tre är de enda som har helt egna mobilnät utan att dela / bygga med någon annan.
Telenor & Tele2 delar via Net4Mobility, även om bakomliggande system är egna.

Ptja det är min erfarenhet. Telia ska i nuläget med kampanj ha 399kr/mån för obegränsat "mobilt bredband hemma" på min adress (299kr/mån för abonnemanget och 100kr/mån för routern ZTE MC888 Pro).

Telenor tar 299kr/mån för obegränsat mobilt bredband och då ingår lån av den bättre modellen av routern ZTE Mc888 Ultra. När jag tecknade på Black Friday tog Telenor 199kr/mån för samma abonnemang.

399 > 299. Visst, då lånar man routern istället för att köpa den, men min erfarenhet är ändå att Telenor har bättre kampanjer än Telia.

Vad spelar det för roll i praktiken om de har eget nät eller ej?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ptja det är min erfarenhet. Telia ska i nuläget med kampanj ha 399kr/mån för obegränsat "mobilt bredband hemma" på min adress (299kr/mån för abonnemanget och 100kr/mån för routern ZTE MC888 Pro).

Telenor tar 299kr/mån för obegränsat mobilt bredband och då ingår lån av den bättre modellen av routern ZTE Mc888 Ultra. När jag tecknade på Black Friday tog Telenor 199kr/mån för samma abonnemang.

399 > 299. Visst, då lånar man routern istället för att köpa den, men min erfarenhet är ändå att Telenor har bättre kampanjer än Telia.

Vad spelar det för roll i praktiken om de har eget nät eller ej?

Det kan i vissa fall även bli billigare att köpa en egen 5G-router om man räknar på totalkostnaden.
Du kan hitta utmärkta 5G-routrar från 1 500 kr på Tradera och Blocket och sparar snabbt in en bra slant på det.
Du kan även handla kontrollerade begagnade routrar i olika skick med tolv månaders garanti, till exempel hos Renewed:
https://renewed.se/products/zte-mc888-ultra-5g-router?variant...
Jag har själv köpt min router (en ZTE) hos Renewed och allt var som utlovat.
Nackdelen med att köpa en egen 5G-router är att operatören inte ger support på den om något inte funkar, men det är inte så många inställningar som kan bli fel och man hittar dem enkelt själv.

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

För företag...
För privatpersoner är det nog svårt att få en fast ip över mobilt, det lättaste är att skaffa en VPN som erbjuder fast IP.

Ingen aningen om vad operatörerna i fråga erbjuder här men jag kan påpeka att den du citerade skrev om "publik ip" och du skriver "fast ip".

Det är två helt olika saker, både i benämning och funktion.

Permalänk
Skrivet av LANberg:

Det kan i vissa fall även bli billigare att köpa en egen 5G-router om man räknar på totalkostnaden.
Du kan hitta utmärkta 5G-routrar från 1 500 kr på Tradera och Blocket och sparar snabbt in en bra slant på det.
Du kan även handla kontrollerade begagnade routrar i olika skick med tolv månaders garanti, till exempel hos Renewed:
Jag har själv köpt min router (en ZTE) hos Renewed och allt var som utlovat.
Nackdelen med att köpa en egen 5G-router är att operatören inte ger support på den om något inte funkar, men det är inte så många inställningar som kan bli fel och man hittar dem enkelt själv.

Jag lånar en gratis istället, det är garanterat billigast.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag lånar en gratis istället, det är garanterat billigast.

Vilket mobilabonnemang har du? Har du redan ett abonnemang med obegränsade data?
Då kan det bli billigare att skaffa ett extra SIM-kort för data och köpa en router själv.
Jag betalar 169 kr/månad för ett extra data-SIM hos Telenor.

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Vilket mobilabonnemang har du? Har du redan ett abonnemang med obegränsade data?
Då kan det bli billigare att skaffa ett extra SIM-kort för data och köpa en router själv.

Det förutsätter att du har abonnemanget Obegränsad och inte Obegränsad bas då va?

För obegränsad bas är nämligen spärrad hastighetsmässigt jämfört med "normala" obegränsad men inget som dom marknadsför

Permalänk
Skrivet av LANberg:

Som jag skrev i inlägget som du citerade så tecknade jag obegränsat mobilt bredband från Telenor för 199kr/mån inkl lån av ZTE MC888 Ultra router. Detta som komplement till mitt fiber hemma. Mitt mobilabonnemang är gratis och har 10GB (med några hundra GB sparad surfpott så behöver knappast mer).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i inlägget som du citerade så tecknade jag obegränsat mobilt bredband från Telenor för 199kr/mån inkl lån av ZTE MC888 Ultra router. Detta som komplement till mitt fiber hemma. Mitt mobilabonnemang är gratis och har 10GB (med några hundra GB sparad surfpott så behöver knappast mer).

Det såg jag, men de 199 kronorna gäller väl en begränsad tid och ändras sedan till ordinariepris som är klart högre?
Det var bara tänkt som ett allmänt tips om en möjlighet som väldigt många verkar missa.

Visa signatur

Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Skrivet av LANberg:

Det såg jag, men de 199 kronorna gäller väl en begränsad tid och ändras sedan till ordinariepris som är klart högre?
Det var bara tänkt som ett allmänt tips om en möjlighet som väldigt många verkar missa.

Det gäller under 24 månaders bindningstiden. Sen får jag se vad det finns för erbjudanden då när det löper ut.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Det priset går bara att få om du redan har andra tjänster hos Telenor.

Permalänk
Skrivet av Loke6074:

Det priset går bara att få om du redan har andra tjänster hos Telenor.

Vad snackar du om, jag har inga andra tjänster hos Telenor. Det var en kampanj, och min poäng var att kampanjpriserna generellt är bättre hos Telenor än hos Telia.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Vad snackar du om, jag har inga andra tjänster hos Telenor. Det var en kampanj, och min poäng var att kampanjpriserna generellt är bättre hos Telenor än hos Telia.

Då förstår jag, en kampanj, ja då kan man få bra deals såklart.

Permalänk
Skrivet av Loke6074:

Då förstår jag, en kampanj, ja då kan man få bra deals såklart.

Både Telenor och Telia kör kampanjer i princip hela tiden, så även nu.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Både Telenor och Telia kör kampanjer i princip hela tiden, så även nu.

Jo, men det har jag sett, men har inte hittat erbjudandet på 199:- eller 299:- per månad, det med lägst pris verkar vara 349:- per månad.

Permalänk
Skrivet av Loke6074:

Jo, men det har jag sett, men har inte hittat erbjudandet på 199:- eller 299:- per månad, det med lägst pris verkar vara 349:- per månad.

Just nu ja, man får hålla lite utkik så dyker det upp något extra bra då och då.

Telenor kör 299kr/mån just nu inkl lån av router värd 3000kr.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Just nu ja, man får hålla lite utkik så dyker det upp något extra bra då och då.

Telenor kör 299kr/mån just nu inkl lån av router värd 3000kr.

Kan du länka till det erbjudandet?

På deras hemsida kostar det 399:-
På bredbandsval.se 349:-

Permalänk
Skrivet av Loke6074:

Kan du länka till det erbjudandet?

På deras hemsida kostar det 399:-
På bredbandsval.se 349:-
<Uppladdad bildlänk>

Erbjudandet fanns igår när jag kollade så det måste ha avslutats. Kommer säkert ett nytt liknande erbjudande inom kort.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LANberg:

Det funkar, som några kommenterat här ovan, utmärkt om du är normalanvändare, inte har extremt höga krav på snabbhet och ping samt att hastigheterna där du ska använda bredbandet är tillräckligt höga. Jag kan förstå att inbitna spelare och riktigt avancerade användare kanske inte gillar 5G, men det funkar utmärkt för de flesta om mottagningen är bra.
5G ger asymmetriska hastigheter och passar därför inte heller dem som behöver riktigt höga uppladdningshastigheter.

Det här har diskuterats i flera andra trådar här och grundregeln är att alltid först testa hastigheterna med din mobil. Mottagningen kan variera enormt beroende på placering och inriktning. Jag har till exempel ungefär tredubbla hastigheten på ena sidan av lägenheten.
Tänk också på att en 5G-router eller ett 5G-modem ofta ger högre hastigheter (framförallt när det gäller uploaden) jämfört med en mobil. 5G-modem för placering utomhus ger ofta högre hastigheter och stabilare signal om du inte har ”fulla pinnars” mottagning. Hemma hos mig är det ingen skillnad – jag har testat.

Själv har jag utmärkt 5G-mottagning med Telenor i centrala Göteborg och får som lägst 600/80 Mbit/s och en ping på 20 ms. Jag får normalt ca 700/100Mbit/s och toppvärdena har legat på 930/150 Mbit/s. Jag använder en flera år gammal inomhusrouter från ZTE.
Samtidigt har jag bekanta som bor lite lantligt på ställen där 5G inte har räckt till för en vanlig familj.
Så testa som sagt alltid först för att se om hastigheterna verkar räcka för dina behov!

Några saker att tänka på:
• Om du redan i dag har ett mobilabonnemang med obegränsade data kan det bli billigare att skaffa ett extra data-SIM än att teckna ett separat abonnemang. Du får då själv köpa ett modem/en router, men de går att hitta för under 1 500 kr på Tradera och Blocket, och det lönar sig ofta snabbt. Jag betalar t.ex. under 200 kr/månad för obegränsade 5G-data via ett extra data-SIM.
• Obegränsat är inte alltid obegränsat på riktigt hos alla operatörer (se de lååånga diskussionerna i andra trådar här på Swec). Telenor har inga begränsningar och jag gör av med långt över 1 TB varje månad utan att drabbas av några hastighetssänkningar eller andra problem.
• Vissa lågprisabonnemang kan ha hastighetsbegränsningar.
• Bind dig inte för ett abonnemang innan du har testat mottagningen och hastigheterna ordentligt (se diskussionen i andra trådar här på Swec, men även mina tips nedan). Det går inte alltid att ångra ett köp.
• En stor fördel med 5G är att det inte är bundet till en fysisk plats. Om du flyttar tar du bara med dig routern/modemet. Och du kan förstås även ta med dig routern/modemet till sommarstugan om mottagningen där är bra.

Mina egna grundtips inför tecknandet av ett mobildataabonnemang (från en annan tråd här på Swec):
• Testa ALLTID mottagningen på plats och i alla väderstreck för att kontrollera den faktiska hastigheten innan du tecknar ett abonnemang. Något som kan vara bra att veta är att du får dessutom nästan alltid högre hastigheter, framförallt vad gäller uppladdningshastigheten, via en fullstor 5G-router än när du testar med en mobil. Att testa mottagningen är viktigast av allt!
• Teckna ALDRIG ett abonnemang på plats i en butik, hur mycket säljaren än tjatar och erbjuder dig. Du har ingen lagstadgad ångerrätt när du handlar i en butik! Du kan ha öppet köp eller bytesrätt, men det är i så fall fullständigt frivilligt från butikens sida och gäller nästan aldrig för abonnemang.
• Teckna ALLTID ett abonnemang online eller per telefon eftersom du då har två veckors lagstadgad ångerrätt. Om du tecknar abonnemanget per telefon skadar det inte att för säkerhets skull spela in samtalet för att kunna bevisa vad säljaren har lovat. Tänk bara på att fråga om du kan testa eventuella medföljande prylar eller prova abonnemanget i praktiken utan att ångerrätten påverkas. Det kan tyvärr spela in …
• Fråga ALLTID om du har möjlighet att testa abonnemanget och ev. prylar i praktiken utan att det påverkar din möjlighet att utnyttja din lagstadgade ångerrätt.

Lycka till!

Bra genomgång. Men om det finns fungerande fast anslutning så finns det ingen allmännytta i att pusha över användare på mobilt. Det finns ett antal exempel redan nu när telebolagen har pushat över folk till ny teknik, 3G, 4G, och sedan saggar nätet ihop lokalt på grund av för många användare. Bättre då att låta de som har en fast uppkoppling ha den och låt de som inte har möjligheten till fast bredband med bra villkor gå över till 5G. Även i städer finns det fastighetsägare som inte har dragit in fiber.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Bra genomgång. Men om det finns fungerande fast anslutning så finns det ingen allmännytta i att pusha över användare på mobilt. Det finns ett antal exempel redan nu när telebolagen har pushat över folk till ny teknik, 3G, 4G, och sedan saggar nätet ihop lokalt på grund av för många användare. Bättre då att låta de som har en fast uppkoppling ha den och låt de som inte har möjligheten till fast bredband med bra villkor gå över till 5G. Även i städer finns det fastighetsägare som inte har dragit in fiber.

Självklart inte. Men samtidigt byggs ju 5G-nätet hela tiden ut och många flaskhalsar försvinner. Det har jag märkt här hemma där flera andra operatörer har gått från urusla till ganska höga hastigheter jämfört med tidigare.

Mobilt bredband har självklart både för- och nackdelar. En stor fördel för många är att det är busenkelt att ta med sig bredbandet i husbilen/husvagnen (om routern kan drivas med 12 V) eller till sommarstugan om mottagningen är bra där.

En annan fördel med mobilt bredband är att det skapar en välbehövlig konkurrenssituation. Fast bredband är ganska dyrt om man bor i hyresrätt och med tanke på hur mycket mindre de som bor i bostadsrätt ofta betalar kan det mobila bredbandet kanske hjälpa till att pressa dessa priser.

I mitt fall var det kostnaden som avgjorde – jag betalar bara 169 kr/månad eftersom jag redan har (och behöver) ett mobilabonnemang med obegränsade data. Hastigheten är mer än tillräckligt hög och pingen är tillräckligt låg för allt jag använder bredbandet till (jag spelar inte). Jag hade fått betala minst det dubbla för ett fast 100/100-bredband och betydligt mer med den DL (aldrig under 600 Mbit/s) jag har via 5G.

Korrigerade ett stavfel ...
Visa signatur

Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem

Gjorde fler test, denna gång längre upp på gatan. Höjdskillnaden är ca 20 meter så antagligen är det att jag bor mitt i backen som ger mig lägre hastighet. Men så här ser det ut på höjden med helt fri sikt till 5G masten. Skapliga hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

<Uppladdad bildlänk>

Gjorde fler test, denna gång längre upp på gatan. Höjdskillnaden är ca 20 meter så antagligen är det att jag bor mitt i backen som ger mig lägre hastighet. Men så här ser det ut på höjden med helt fri sikt till 5G masten. Skapliga hastigheter.

Är 5G-basstationen placerad på eller bakom höjden? Topografin spelar enormt stor roll för 5G-mottagningen – det är därför jag alltid tjatar om att man bör testa mottagningen på plats och i alla riktningar.
Om basstationen finns bakom höjden och du bor i backen på andra sidan går signalerna troligen ”över dig” och du tar kanske mest emot reflekterade signaler.
Radiovågor breder ut sig som ringar på vattnet och det gör att vissa hinder kan skapa ”signalskugga”. Det märktes tydligt hemma hos mitt ex som bodde mycket nära ett vattentorn med basstationer för mobiltrafik på toppen. Problemet var att basstationerna inte satt längst ut på kanten så exets lägenhet hamnade i signalskugga (”under ringarna från radiovågorna”). De räckte att gå femtio meter bort för att få utmärkt mottagning.
Det har funkat på liknande sätt hemma hos mig. Jag bor nedanför ett berg i centrala Göteborg och 4G- och 5G-mottagningen var länge mycket dålig här samtidigt som jag fick flera hundra Mbit/s mindre än hundra meter hemifrån.
När jag (innan 5G-tiden) bytte till 4G från Telenor och fick 150 Mbit/s hade jag 11 Mbit/s med Tre och de lät mig avsluta abonnemanget i förtid eftersom jag använde det här hemma. Jag provade 5G från Telia för ett par år sedan och fick 30 Mbit/s jämfört med över 600 Mbit/s från Telenor. I dag har 5G byggts ut och man får knappt 300 Mbit/s med Telia här.
Men det här med topografin märks även i dag eftersom jag får tre gånger högre hastighet (med mitt Telenorabonnemang) på ena sidan av min genomgångslägenhet.

När det gäller digitala signaler verkar det även funka fint med indirekta och reflekterade signaler av bra kvalitet. Min 5G-router kombinerar till exempel signaler från en 5G-mast och fyra 4G-master.
Du har, såg jag tidigare i tråden, en hastighet som är minst sagt godkänd. Det kan gå att få bättre hastigheter, men skillnaden blir inte alltid jättestor, framförallt om du har en mottagning med ”fulla pinnar”.
Jag har av ren nyfikenhet testat ett helt gäng 5G-enheter här hemma och resultaten har varit intressanta. Det går aldrig att göra en exakt jämförelse eftersom förutsättningarna varierar men efter ett par dagars testande ser man oftast ändå hur bra en viss pryl är. Och hastigheten skiljer sig helt klart åt mellan olika modeller, även om det oftast inte har rört sig om mer än 100 Mbit/s i mitt fall.
Jag har ”fulla pinnars” mottagning och har dessutom testat två utomhusenheter (ZTE MC7010 och Zyxel NR7103) i form av enheter där inbyggda antenner kombineras med ett modem och enheten ansluts till en router via en vanlig LAN-kabel.
Jag kör alltid min 5G-router i bryggläge så den fungerar på samma sätt som dessa enheter. Det intressanta är att dessa utomhusenheter (med rundupptagande mottagning) till och med har varit långsammare än min 5G-router för inomhusbruk!
Så det verkar inte göra jättestor skillnad i hastighet om mottagningen är riktigt bra. Vid sämre eller riktigt dålig mottagning kan dock kombinationen och placeringen av antenner och modem göra rejält stor skillnad!

Visa signatur

Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

bra ide att byta från fiber till 5g nätverk? det verkar vara billigare.

eller finns det några nackdelar med detta?

är det bara att skaffa en 5g router och stoppa i valfritt simkort?

Teoretiskt bättre på ett papper men oftast sämmre ute i verkligheten. Har är det bättre hastighet med 4G här när jag mäter än med 5G.

Dessutom har du flera risker med mobilbumret nät, det kan vara instabilare, sämmre svarstid, (Läs på om latency), man är mer exponerad för andra risker som nu när samhällsställningar kan uppstå och är mer aktuellt. jag skulle säga att använd fiber när man kan, ha bara internet via teleoperatörer som en extra backup utifall att. (Man kan lättsamt koppla in internet från ens telefon med USB kabel).

Det är en helt annat sak om man bor långt utanför samhällen där det kan vara dyrt att dra in nät och onödigt om man bara är där tillfälligt.

man får räkna med att internet via teleoferatörer plötligt blir så långsamt att man inte kan se på film, sånt som händer live. Om alla i byn vill titta på sport samtidigt.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

<Uppladdad bildlänk>

Med varstid över 17-19 där någonstans är inte alls kul om man spelar spel där det mesta handlar om att reagera på det som händer på skärmen. Det där är ju helt outhärdligt. Det kan man inte stå ut med.

Alltså för mig personligen ett totalt ointressant nät att ansluta sig till där man har ens fasta bostad. Det är alldeles för kasst för det och imponerar inte alls.

Skulle duga där man är tillfälligt för att kunna se på film och göra annat men där är frågan vad man ska ha hastigheten till som inte behövs. som man ska betala för. Som man allt för sällan kommer nyttja, Då tycker jag det är för dyrt helt enkelt. Men det beror på vad operatören erbjuder, finns det lägre hastighet för ett bra pris då duger det ju i stugan. 25/10 skulle duga för lite surf och film regniga dagar när man är i stugan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Med varstid över 17-19 där någonstans är inte alls kul om man spelar spel där det mesta handlar om att reagera på det som händer på skärmen. Det där är ju helt outhärdligt. Det kan man inte stå ut med.

Alltså för mig personligen ett totalt ointressant nät att ansluta sig till där man har ens fasta bostad. Det är alldeles för kasst för det och imponerar inte alls.

Skulle duga där man är tillfälligt för att kunna se på film och göra annat men där är frågan vad man ska ha hastigheten till som inte behövs. som man ska betala för. Som man allt för sällan kommer nyttja, Då tycker jag det är för dyrt helt enkelt. Men det beror på vad operatören erbjuder, finns det lägre hastighet för ett bra pris då duger det ju i stugan. 25/10 skulle duga för lite surf och film regniga dagar när man är i stugan.

Hoppas du kan få bredband via fibernätet iallafall, jag kan tyvärr inte få det, inte just nu iallafall.
Men det hade jag på min gamla bostadsadress, 1000/1000mbit och ja då är det helt annorlunda med svarstider givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Är 5G-basstationen placerad på eller bakom höjden? Topografin spelar enormt stor roll för 5G-mottagningen – det är därför jag alltid tjatar om att man bör testa mottagningen på plats och i alla riktningar.
Om basstationen finns bakom höjden och du bor i backen på andra sidan går signalerna troligen ”över dig” och du tar kanske mest emot reflekterade signaler.
Radiovågor breder ut sig som ringar på vattnet och det gör att vissa hinder kan skapa ”signalskugga”. Det märktes tydligt hemma hos mitt ex som bodde mycket nära ett vattentorn med basstationer för mobiltrafik på toppen. Problemet var att basstationerna inte satt längst ut på kanten så exets lägenhet hamnade i signalskugga (”under ringarna från radiovågorna”). De räckte att gå femtio meter bort för att få utmärkt mottagning.
Det har funkat på liknande sätt hemma hos mig. Jag bor nedanför ett berg i centrala Göteborg och 4G- och 5G-mottagningen var länge mycket dålig här samtidigt som jag fick flera hundra Mbit/s mindre än hundra meter hemifrån.
När jag (innan 5G-tiden) bytte till 4G från Telenor och fick 150 Mbit/s hade jag 11 Mbit/s med Tre och de lät mig avsluta abonnemanget i förtid eftersom jag använde det här hemma. Jag provade 5G från Telia för ett par år sedan och fick 30 Mbit/s jämfört med över 600 Mbit/s från Telenor. I dag har 5G byggts ut och man får knappt 300 Mbit/s med Telia här.
Men det här med topografin märks även i dag eftersom jag får tre gånger högre hastighet (med mitt Telenorabonnemang) på ena sidan av min genomgångslägenhet.

När det gäller digitala signaler verkar det även funka fint med indirekta och reflekterade signaler av bra kvalitet. Min 5G-router kombinerar till exempel signaler från en 5G-mast och fyra 4G-master.
Du har, såg jag tidigare i tråden, en hastighet som är minst sagt godkänd. Det kan gå att få bättre hastigheter, men skillnaden blir inte alltid jättestor, framförallt om du har en mottagning med ”fulla pinnar”.
Jag har av ren nyfikenhet testat ett helt gäng 5G-enheter här hemma och resultaten har varit intressanta. Det går aldrig att göra en exakt jämförelse eftersom förutsättningarna varierar men efter ett par dagars testande ser man oftast ändå hur bra en viss pryl är. Och hastigheten skiljer sig helt klart åt mellan olika modeller, även om det oftast inte har rört sig om mer än 100 Mbit/s i mitt fall.
Jag har ”fulla pinnars” mottagning och har dessutom testat två utomhusenheter (ZTE MC7010 och Zyxel NR7103) i form av enheter där inbyggda antenner kombineras med ett modem och enheten ansluts till en router via en vanlig LAN-kabel.
Jag kör alltid min 5G-router i bryggläge så den fungerar på samma sätt som dessa enheter. Det intressanta är att dessa utomhusenheter (med rundupptagande mottagning) till och med har varit långsammare än min 5G-router för inomhusbruk!
Så det verkar inte göra jättestor skillnad i hastighet om mottagningen är riktigt bra. Vid sämre eller riktigt dålig mottagning kan dock kombinationen och placeringen av antenner och modem göra rejält stor skillnad!

Ja, jag bor nedanför masten & vad jag kan se så pekar den en bra bit "ovan" huset.

"Jag kör alltid min 5G-router i bryggläge" skoj att du fick det att fungera med bryggläge, jag fick inte det att spela korrekt fullt ut, av någon anledning, men kom också på att mina Deco S7 inte stödjer Wifi6 standarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Ja, jag bor nedanför masten & vad jag kan se så pekar den en bra bit "ovan" huset.

"Jag kör alltid min 5G-router i bryggläge" skoj att du fick det att fungera med bryggläge, jag fick inte det att spela korrekt fullt ut, av någon anledning, men kom också på att mina Deco S7 inte stödjer Wifi6 standarden.

Jag har använt tre olika ZTE-routrar och har inte haft problem med att använda bryggläge med någon av dem.
Men jag vet, som jag nämnde i ett tidigare inlägg, att det gällde att använda rätt LAN-port för att bryggläget skulle funka på någon av ZTE-enheterna.
Det kan inte råka vara så att den Deco-enhet som ansluten till din ZTE-enhet är i AP-läge och inte routerläge? Om ZTE-enheten är bryggad behöver du en router efter den.

Visa signatur

Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Hoppas du kan få bredband via fibernätet iallafall, jag kan tyvärr inte få det, inte just nu iallafall.
Men det hade jag på min gamla bostadsadress, 1000/1000mbit och ja då är det helt annorlunda med svarstider givetvis.

Har tillgång till vad jag vill på Itux öppna nät så jag kan med råge påstå att jag är privilegierad Det enda som kan få mig till ett byte till mobilt när är sämmre ekonomi och en en rejäl höjning från min ISP.

Nu betalar jag 149 SEK i månaden och får då svarstid på 1-5 ms så det är ju sjukt prisvärt. Med 5gs sjuka svarstider på 25 ms som jag mäter här i bostaden. Med så dåligt måste jag sluta spela spel som jag gillar (FPS) och annat och det kommer inte kännas bra.

Man man inte spela spel på 20-30 ms.

Om jag bara var som en sån där klassisk gubbe som surfar in på Aftombladet och lokablaskan, och glor på linjär-TV och V75 då funkar ju 4G-5G utmärkt. En sån användare kommer inte mörka av ens om ms ständigt är 30-50.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Nu betalar jag 149 SEK i månaden och får då svarstid på 1-5 ms så det är ju sjukt prisvärt. Med 5gs sjuka svarstider på 25 ms som jag mäter här i bostaden. Med så dåligt måste jag sluta spela spel som jag gillar (FPS) och annat och det kommer inte kännas bra.

Om du betalar 149 kr/månad för gigabitbredband bor du troligen i bostadsrätt?
Det är nog inte många som bor i hyresrätt som kan få de priserna.

Skrivet av Modellören:

Om jag bara var som en sån där klassisk gubbe som surfar in på Aftombladet och lokablaskan, och glor på linjär-TV och V75 då funkar ju 4G-5G utmärkt. En sån användare kommer inte mörka av ens om ms ständigt är 30-50.

En klassisk gubbe klarar sig med Text-tv. Punkt.
Jag har förresten aldrig hört talas om Aftombladet. Och ”lokablaskan” – handlar den om bubbelvatten …?

Visa signatur

Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Har tillgång till vad jag vill på Itux öppna nät så jag kan med råge påstå att jag är privilegierad Det enda som kan få mig till ett byte till mobilt när är sämmre ekonomi och en en rejäl höjning från min ISP.

Man man inte spela spel på 20-30 ms.

Men resonemanget angående FPS spel känns inte rimligt. Majoriteten av befolkningen kommer inte ner i så låga svarstider ändå då gemene man förmodligen inte vet hur man optimerar sitt nätverk maximalt

Spelar man exempelvis Fortnite på tävlingsnivå är det mer som påverkar vad man ser och vad som händer i spelet än ens egna latens.