Permalänk

Köpråd för CAD och Gaming?

Hej, jag behöver verkligen er hjälp...

Har kollat runt i denna djungel av datorer och specs, ju mer jag letar ju mer lost blir jag. Har varit inne på HP Omen 16, men det är här jag nu vänder mig till er proffs efter att någon tyckte skärmen var sisådär.

Så, har någon ett gott råd gällande laptops? Budget: 20.000.
Jag skall plugga i höst - CAD Konstruktör, där de enda minimikraven är:
- 16gb RAM
- Windows 10 (minst)
- Webbkamera

Tänker att för budgeten BÖR jag ju kunna spela lite också? (COD, OW2 osv...)

Tack snälla på förhand!!

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det mesta i mid-range och uppåt kommer att funka fint för studier, CAD och spel. Ett riktigt grafikkort från Nvidia är dock att föredra, typ RTX 4060 och uppåt. Detta skulle jag prioritera:

1. Du kommer troligen släpa runt på datorn mellan föreläsningar och hemmet. En tung klump på 3 kg (plus nätadapter som väger som tegelsten) blir snabbt jobbigt att bära runt på. Sikta på lättare modeller om du kan.

2. Tänk helhet, inte bara datorn. Budgetera för en extern skärm, mus och tangentbord. När du sitter hemma och jobbar längre pass är det guld värt att kunna sitta bekvämt med bra arbetsställning och mer skärmyta. Ryggen kommer tacka dig senare i livet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiddenpants:

Har kollat runt i denna djungel av datorer och specs, ju mer jag letar ju mer lost blir jag. Har varit inne på HP Omen 16, men det är här jag nu vänder mig till er proffs efter att någon tyckte skärmen var sisådär.

- 16gb RAM
- Windows 10 (minst)
- Webbkamera

Tack snälla på förhand!!

Detta kanske kan vara något.

https://www.inet.se/produkt/1976856/msi-katana-15-hx-i7-16gb-...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiddenpants:

- 16gb RAM
- Windows 10 (minst)
- Webbkamera

Tack snälla på förhand!!

https://www.inet.se/produkt/1977202/acer-nitro-v16-ai-ryzen-7...

Kanske kunde vara något? Lämnar lite budget över till en ok skärm, tangentbord och en mus.