Google ska slå samman Chrome OS och Android

Permalänk
Melding Plague

Google ska slå samman Chrome OS och Android

Efter år av spekulationer och förhoppningar bekräftar Google att operativsystemen ska bli ett.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lär sluta med att mobilen är enda enheten när man är på kontoret och kopplar upp sig mot skärm, tangentbord och mus och har allt på mobilen/molnet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Lär sluta med att mobilen är enda enheten när man är på kontoret och kopplar upp sig mot skärm, tangentbord och mus och har allt på mobilen/molnet.

Hört detta i 15 år nu och att Xbox/Playstation dödar PC-spelandet snart också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

För jobbet hade jag hoppat på detta direkt.
Hade kunnat ersätta 80% av alla maskiner för folk som bara övervakar eller Excellar.

Hemma dock hade jag aldrig gått med på det.

Skrivet av dlq84:

Man har jobbat med LLMer sedan ’50-talet och det tog till 2020 innan det tog fart på riktigt.
Ibland krävs det bara en knuff i rätt riktining.

Förvånad dock att inte Microsoft tagit det steget tidigare men de blev ju rätt brända med WP

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Samsung har redan haft det i flera år med dex. Men vad jag känner till är det ingen på jobbet som använder telefonen istället för datorn även om det säkert hade funkat för en del.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Samsung har redan haft det i flera år med dex. Men vad jag känner till är det ingen på jobbet som använder telefonen istället för datorn även om det säkert hade funkat för en del.

Nu kör vi med CB för lärarna på jobbet så blir det samma operativ i mobilerna så är steget väldigt litet för att det blir en verklighet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Men IOS apparna funkar ju inte som de skall på IPad..
Saker blir bara större, den tar inte nytta av några funktioner.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Hade kunnat ersätta 80% av alla maskiner för folk som bara övervakar eller Excellar.

Man har jobbat med LLMer sedan ’50-talet och det tog till 2020 innan det tog fart på riktigt.

Förvånad dock att inte Microsoft tagit det steget tidigare men de blev ju rätt brända med WP

Blandar du inte ihop LLM med forskning på AI generellt nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nja, LLM har nog funnits sen 2010 åtminstone. Tekniken bakom är äldre, men första L:et som i Large fanns inte så. Men det är först 2017 med transform algoritmen som de blev användbara, så som vi menar med LLM idag. Och 2020 blev de populariserade med gpt3.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Mobiler har ju definitivt hårdvaran för det, saknas bara bra mjukvara. Är ändå rätt mycket som drar åt det håller, allt större del av datoranvändning sker via mobiler redan, allt fler programmen körs i webbläsaren (även avancerade grejer som CAD och spel - även om många av de tyngre grejer inte körs lokalt). Windows höll ju på och lekte med iden att köra android appar i Windows och MacOS har kört iOS appar i flera år.

Prestandan i mobiler för 15 år sedan var ändå i en helt annan klass än datorn på den tiden. Att datorer är snabbare stämmer såklart fortfarande, men telefonerna ligger inte långt efter. Nyaste iPhonen/Snapdragon slår nog många lite äldre desktop CPUer.

Jag tror att det dröjer lite till innan det tar vid, men kan nog hända. Tbh tror jag att att mycket av dom mer innovation grejer saknas pga Apple saknar ordentlig konkurreras, dom fortsätter tälja guld utan några större nya innovationer. Dom skulle annars vara helt rätt spelare att lanserar en, säkerligen snordyr, ''air screen'' som automatiskt ansluter till ens Iphone och kör allt via den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Men IOS apparna funkar ju inte som de skall på IPad..
Saker blir bara större, den tar inte nytta av några funktioner.

https://youtu.be/alDhOLhbkbY?si=UDdhVEPQec6-Irm0

Det är väl därför oftast samma app finns anpassad för Ipad och IpadOS?
Det du kritiserar har väl historik snarare varit ett problem på plattor med Android.

Edit:
OK, kollade videon lite nu och blir lite förvånad över att Marques säger att appar på Ipad är som stora IOS-appar. Det är i min erfarenhet generellt inte så. Hmm…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

OK, kollade videon lite nu och blir lite förvånad över att Marques säger att appar på Ipad är som stora IOS-appar. Det är i min erfarenhet generellt inte så. Hmm…

Jag är en väldigt stor iPad användare och av alla appar jag använder så är det enbart en som inte har en iPad version och det är Instagram, så min erfarenhet är som din att det helt enkelt inte stämmer.

Permalänk
Skrivet av infelix:

Jag är en väldigt stor iPad användare och av alla appar jag använder så är det enbart en som inte har en iPad version och det är Instagram, så min erfarenhet är som din att det helt enkelt inte stämmer.

Instagram kommer snart (efter 15 år) med en iPad-app
https://feber.se/internet/instagram-app-for-ipad-kan-slappas-...

Permalänk
Medlem

Jo, det ska väl vara ännu svårare att få ha full kontroll över mjukvaran på sin "ägda" hårdvara.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

ja så är det. men tekniken har inte varit där än, flera har försökt.
men det kommer blir så för eller senare.
synd att M$ la ner sitt mobila OS, det hade blivit absolut det bästa för det här.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

synd att M$ la ner sitt mobila OS, det hade blivit absolut det bästa för det här.

Hur kan du veta det?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rotkiv42:

Mobiler har ju definitivt hårdvaran för det, saknas bara bra mjukvara. Är ändå rätt mycket som drar åt det håller, allt större del av datoranvändning sker via mobiler redan, allt fler programmen körs i webbläsaren (även avancerade grejer som CAD och spel - även om många av de tyngre grejer inte körs lokalt). Windows höll ju på och lekte med iden att köra android appar i Windows och MacOS har kört iOS appar i flera år.

Prestandan i mobiler för 15 år sedan var ändå i en helt annan klass än datorn på den tiden. Att datorer är snabbare stämmer såklart fortfarande, men telefonerna ligger inte långt efter. Nyaste iPhonen/Snapdragon slår nog många lite äldre desktop CPUer.

Jag tror att det dröjer lite till innan det tar vid, men kan nog hända. Tbh tror jag att att mycket av dom mer innovation grejer saknas pga Apple saknar ordentlig konkurreras, dom fortsätter tälja guld utan några större nya innovationer. Dom skulle annars vara helt rätt spelare att lanserar en, säkerligen snordyr, ''air screen'' som automatiskt ansluter till ens Iphone och kör allt via den.

Backar man 15 år var det flera heltalsfaktorers skillnad i CPU-prestanda mellan datorer och mobiler. Räcker att backa 5 år för att topp Android-telefonerna fortfarande presterade på ca hälften av en samtida desktop CPU. För 5 år sedan hade dock Apples mobiler i stort sätt tätat skillnaden mot desktop CPUer, man låg då prestandamässigt 3-4 år före Android-sidan på den punkten.

Under perioden 2023-till-nu skruvade både Qualcomm (Snapdragon 8 Elite) och Arm (Cortex X925 som sitter i bl.a. Dimensity 9400) CPU-prestanda enormt sett till YoY-ökning, man är nu mindre än en generation efter Apple CPU-prestanda och alla dessa är snabbare än förra generationen desktop CPUer (Apple A18 är i de flesta fall snabbare än nuvarande generation desktop CPUer).

Allt detta är så klart per kärna, desktop CPUer har betydligt bättre all-core prestanda p.g.a. effektbegränsningar. Den stora utvecklingen på desktop CPU-sidan senaste 10-15 åren har varit fler CPU-kärnor, medan ökning i prestanda per kärna tyvärr varit lägre senaste 10 åren än alla decennier innan sedan vi började se "Moores law".

Så skulle också säga att är först nu det finns teknik som gör det realistiskt att skapa mobiler som kan "dockas och används rätt mycket som en vanligt dator". Desktop-applikationer är ofta latenskänsliga och kommer kännas "laggiga" om man inte använder dem på enheter med väldigt hög prestanda per CPU-kärna.

Nu finns den delen av tekniken då CPU-prestandan per kärna i princip är samma på mobiler som desktop/laptop CPUer. Blir spännande att se om man kan tackla övriga utmaningar som t.ex. ska man försöka få applikationerna att hantera både touch och kbd/mus (har fungerat "sådär" tidigare) eller får man acceptera att ha två versioner av de applikationer som ska användas i båda lägena (dyrare utveckling, men nog lättare att få att fungera)?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Backar man 15 år var det flera heltalsfaktorers skillnad i CPU-prestanda mellan datorer och mobiler. Räcker att backa 5 år för att topp Android-telefonerna fortfarande presterade på ca hälften av en samtida desktop CPU. För 5 år sedan hade dock Apples mobiler i stort sätt tätat skillnaden mot desktop CPUer, man låg då prestandamässigt 3-4 år före Android-sidan på den punkten.

Under perioden 2023-till-nu skruvade både Qualcomm (Snapdragon 8 Elite) och Arm (Cortex X925 som sitter i bl.a. Dimensity 9400) CPU-prestanda enormt sett till YoY-ökning, man är nu mindre än en generation efter Apple CPU-prestanda och alla dessa är snabbare än förra generationen desktop CPUer (Apple A18 är i de flesta fall snabbare än nuvarande generation desktop CPUer).

Allt detta är så klart per kärna, desktop CPUer har betydligt bättre all-core prestanda p.g.a. effektbegränsningar. Den stora utvecklingen på desktop CPU-sidan senaste 10-15 åren har varit fler CPU-kärnor, medan ökning i prestanda per kärna tyvärr varit lägre senaste 10 åren än alla decennier innan sedan vi började se "Moores law".

Så skulle också säga att är först nu det finns teknik som gör det realistiskt att skapa mobiler som kan "dockas och används rätt mycket som en vanligt dator". Desktop-applikationer är ofta latenskänsliga och kommer kännas "laggiga" om man inte använder dem på enheter med väldigt hög prestanda per CPU-kärna.

Nu finns den delen av tekniken då CPU-prestandan per kärna i princip är samma på mobiler som desktop/laptop CPUer. Blir spännande att se om man kan tackla övriga utmaningar som t.ex. ska man försöka få applikationerna att hantera både touch och kbd/mus (har fungerat "sådär" tidigare) eller får man acceptera att ha två versioner av de applikationer som ska användas i båda lägena (dyrare utveckling, men nog lättare att få att fungera)?

Bra med mer djupgående förklaring! Hade egentligen på känn att iPhones ligger jävligt bra till mot desktop CPUer, men orkade inte hitta belägg för exakt hur de står sig mot dom så tog den lite förskitigare formuleringen.

Permalänk
Medlem

Hur kan du veta det?

Var ju Windows i grunden så det hade ju varit det mest naturliga av de som finns.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Blandar du inte ihop LLM med forskning på AI generellt nu?

Jo, det var väl slarvigt…

Skrivet av talonmas:

Nja, LLM har nog funnits sen 2010 åtminstone. Tekniken bakom är äldre, men första L:et som i Large fanns inte så. Men det är först 2017 med transform algoritmen som de blev användbara, så som vi menar med LLM idag. Och 2020 blev de populariserade med gpt3.

Rätt!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Ja det vore inte orimligt för många.
Vad som vore rimligt är att all kringutrustning som behövs för detta borde medfölja flaggskeppstelefonerna då priset är orimligt idag för vad en får.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Då borde det även utvecklas mot ett mer hårdvaruoberoende system.

För att en massa tillverkare nu inte bara ska unikifiera sina telfoners UI utan dessutom göra detsamma med "datorns" låter som det kommer bli sanskös förvirring för folk som knappt kan vänja sig vid upptaderimgat på samma PC OS, vad det nu än må vara. Än mindre mellan olika OS.

Alltså måste även kompatibilitet mellan hårdvaror bli hyfsat universell. Kommer ju inte funka att udda budgetalternativ överges efter 0 uppdateringar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Då borde det även utvecklas mot ett mer hårdvaruoberoende system.

För att en massa tillverkare nu inte bara ska unikifiera sina telfoners UI utan dessutom göra detsamma med "datorns" låter som det kommer bli sanskös förvirring för folk som knappt kan vänja sig vid upptaderimgat på samma PC OS, vad det nu än må vara. Än mindre mellan olika OS.

Alltså måste även kompatibilitet mellan hårdvaror bli hyfsat universell. Kommer ju inte funka att udda budgetalternativ överges efter 0 uppdateringar.

Hänger inte med i hur du menar, tillverkare bygger ju redan sina egna UI ovanpå Android, varför skulle de inte kunna göra detsamma här? Kompatibilitet mellan hårdvaror är ganska universell, du har x86_64, ARM64 och sannolikt även RISC-V med RVV1.0 som ska kunna köras för detta nya OS. Android och chromeOS har redan stöd för både x86 och ARM64 och Google har ju haft en del på gång med RISC-V för Android. OpenVINO arbetas på för RISV-V, Apple har visat hur bra man kan emulera x86 i ARM vid behov, osv. Skulle gissa att x86 inte har enorm framtid i detta sammanslagna OS, skulle tro att det är RISC-V och ARM som gäller framförallt.

ChromeOS fungerar ju generellt bra på laptops, desktop-läget i Android funkar bra, ser inte något enormt problem. Om något är det väl som det alltid vart med Android att det lättaste är att bara köra pure Android UI.

Kan lägga till att en billig Acer Chromebook jag köpte för fem år sedan- redan en äldre modell då- fortfarande får uppdateringar varje gång jag råkar starta den.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det finns redan. På en av mina tidigare arbetsplatser använde vi AWS workspaces. Man loggar bara in på en stark virtuell desktop från sin bajs laptop. Funkade bra, ens data var alltid säkerhetskopierad, behövde man mer prestanda var det bara en request bort mm.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Var ju Windows i grunden så det hade ju varit det mest naturliga av de som finns.

Jaha, du menar om man kör Windows som huvudoperativsystem så får man även Windows på skrivbordet via sin Windows-telefon? Ja, det blir kanske inte så lätt nu. Om inte Windows för ARM ligga på Android-telefonen och startas upp när den ansluts till till en skärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur kan du veta det?

Det vet jag väl inte.
Bara en åsikt.

Jaha, du menar om man kör Windows som huvudoperativsystem så får man även Windows på skrivbordet via sin Windows-telefon? Ja, det blir kanske inte så lätt nu. Om inte Windows för ARM ligga på Android-telefonen och startas upp när den ansluts till till en skärm.

Ja nu blir det svårt. De la ju ner det hela tyvärr

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Det vet jag väl inte.
Bara en åsikt.

Visst, men fick intrycket av att du var rätt övertygad om att så skulle varit fallet. Men bra att du utvecklade.

Jag kunde faktiskt också bett dig göra det istället för att bara skriva ”hur vet du det?”. 😐

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Hänger inte med i hur du menar, tillverkare bygger ju redan sina egna UI ovanpå Android, varför skulle de inte kunna göra detsamma här? Kompatibilitet mellan hårdvaror är ganska universell, du har x86_64, ARM64 och sannolikt även RISC-V med RVV1.0 som ska kunna köras för detta nya OS. Android och chromeOS har redan stöd för både x86 och ARM64 och Google har ju haft en del på gång med RISC-V för Android. OpenVINO arbetas på för RISV-V, Apple har visat hur bra man kan emulera x86 i ARM vid behov, osv. Skulle gissa att x86 inte har enorm framtid i detta sammanslagna OS, skulle tro att det är RISC-V och ARM som gäller framförallt.

ChromeOS fungerar ju generellt bra på laptops, desktop-läget i Android funkar bra, ser inte något enormt problem. Om något är det väl som det alltid vart med Android att det lättaste är att bara köra pure Android UI.

Kan lägga till att en billig Acer Chromebook jag köpte för fem år sedan- redan en äldre modell då- fortfarande får uppdateringar varje gång jag råkar starta den.

Ja, men jag antar att det är just för att det är en mer universell "ROM" för Chromebook(s)? Har inte satt mig in i den saken, men det verkar överlag inte anmärkas lika mycket på tappat stöd för dem. Men kanske gäller det främst x86-variantera då, för de går såklart lätt att åtminstone använda med nått annat. Så vad jag menar är, om det nu verkligen är så, att det borde göras samma med dessa Chromephones eller vad de nu ska kallas.

Kanske telefoner också går över till x86 när batterierna börjar bli för bra dock..

Men hursomhelst så är det trots allt inte bara olika CPU-arkitekturer som gjort att varenda telefon i princip måste ha en egen version av Android. Så det kanske skulle fortsatt så i vilket fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Ja, men jag antar att det är just för att det är en mer universell "ROM" för Chromebook(s)? Har inte satt mig in i den saken, men det verkar överlag inte anmärkas lika mycket på tappat stöd för dem. Men kanske gäller det främst x86-variantera då, för de går såklart lätt att åtminstone använda med nått annat. Så vad jag menar är, om det nu verkligen är så, att det borde göras samma med dessa Chromephones eller vad de nu ska kallas.

Kanske telefoner också går över till x86 när batterierna börjar bli för bra dock..

Men hursomhelst så är det trots allt inte bara olika CPU-arkitekturer som gjort att varenda telefon i princip måste ha en egen version av Android. Så det kanske skulle fortsatt så i vilket fall.

Trenden är bort från x86, det är PCs som kommer dumpa x86, inte tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Trenden är bort från x86, det är PCs som kommer dumpa x86, inte tvärt om.

Det var alltså bara ett skämt rumt batterinyttjande på smartphones.

Visa signatur