EU-länder testar app för åldersverifiering på nätet

Permalänk
Melding Plague

EU-länder testar app för åldersverifiering på nätet

För att skydda barn på nätet börjar fem EU-länder testa en ny applikation för åldersverifiering

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns säkert inget sätt som detta kan gå fel.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Det börjar med åldersverifiering och slutar med social credit system.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem

Suck... Denna lösning kommer inte skydda barn på nätet. Men någon kommer säkerligen tjäna storkosing på att utveckla applikationslösningarna.

Sen vad gäller informationsinsamling om vad vi besöker, när vi besöker något, någonstans måste en koppling göras. Och vi ska lita på att den datan inte kan komma användas i annat syfte?

Permalänk
Medlem

Har den öppen källkod?

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Otroligt usel idé.
Det bör vara upp till föräldrarna att göra något.

De kan satsa på att ta fram en "barn"-säker router istället som blockerar allt dåligt innehåll, som de sedan kan sälja till självkostnadspris istället för att använda Gestapofasoner på resten av befolkningen.

Detta är bara en dålig ursäkt för att utöka övervakningen.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Har den öppen källkod?

Delvis verkar det som om jag förstår rätt.

https://ageverification.dev/
https://github.com/eu-digital-identity-wallet/eudi-lib-androi...

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt EU-kommissionen kommer användarna att ha full kontroll över sina personuppgifter, som exakt ålder eller identitet, och det innehåll de besöker online kommer att förbli privat.

Press X to doubt!

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Räknar med fler rapporter som liknar var det kristersons livakter som gick spåra? från dessa länder.

Permalänk
Medlem

Det börjar bli riktigt jävla halt i backen nu.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Vore inte det bästa om EU förbjöd uttag av vinst från sociala medier samt uttag av vinst från insamlad användardata om denna typ av företag vill verka i EU? Det är ofta genom sociala medier som barn kan fara illa. Finns ingen presumtiv vinst genom att verka inom EU kommer sociala medier självmant dra sig ur och blockera access från EU-länder. Det löser väl lejonparten av problemet.

Permalänk
Medlem

Svårigheter att få till nyanser kommer väl i slutändan resultera i överreglering. Sköts gränskontrollen centralt eller kommer varje sida få lägga till spärren själv? Risken är att vi får en total reglering av innehåll, då bara hemsidor med infrastruktur och kapital nog för att kunna hålla sig självcensurerade eller verifierade kommer vara lagliga i EU. Detta påverkar ju även sidor som inte uttryckligen är vuxen-sidor om det finns en risk att användare lägger upp material som går emot moralpolisens riktlinjer. T.ex. Reddit, Flashback, Familjeliv osv.
I dag kan man ju inte gå in på helt icke-sexuella Reddit-trådar oinloggat om de enligt någon definition klassats som 18+.
Skillnaden med moralpass blir att i framtiden så kan alla forum få vite om de inte är registrerade i moralpolissystemet om någon av deras användare pratar om något intimt eller något som kan anses kränkande eller farligt på fel sida om moralväggen utan moderering i tid. Alternativet är block av sidan i EU. Kommer Pallavi kunna besöka indiska motsvarigheten till Familjeliv för att diskutera intima relationsproblem? Och kommer Vikram i rummet bredvid kunna besöka indiska motsvarigheten till Tinder? Ifall dessa sidor inte har infört moralspärren, kommer de vara tillgängliga från EU utan VPN eller TOR?

Kommer Flashback vara lagligt utan spärr? Kommer de kunna bli godkända att delta i spärrsystemet? Eller kan det råka bli så att det även finns regler för att få delta då det ger en bekväm bakväg för politruker att censurera helt? Hur blir det med annat som anses skadligt för unga? Samnytt? NyheterIdag? Bulletin? Expressen? Var går gränsen?
Vad händer med killen som gillar att titta på någon obskyr japansk sida för vuxentecknat? Om sidan inte ansöker om moralpass, blir de spärrade? Om de ansöker, blir de godkända eller kommer någon tycka att innehållet är för tveksamt för att ens få moralpass? Vad händer om denna killen jagas in på darknet? Vill vi ha honom där?

Blir detta ytterligare ett steg i plattformiseringen där bara etablerade jätteaktörer kan vara lagliga, och sidor för mer ideellt användargenererat innehåll måste lägga ner? Vi har sett hur mindre aktörer har svårt med lagkrav på moderering. Blir lite som bensinstationsdöden när regler om Etanol kom, eller hur hembygdsgårdar får lägga ner idag pga. krav på elbilsladdare.

Läggs regleringen av innehåll på företag med hot om jättevite så vet vi av erfarenhet att de kommer fälla hellre än fria och kommer går hårt åt med åsiktscensur, och det kommer som vanligt vara politisk slagsida på det.

Kort sagt, vill vi ha brittiska tillståndet hit?

Permalänk
Medlem

Det vi bör fråga oss gällande allt sådant här; Är det egentliga syftet att verkligen skydda minderåriga eller är det någonting annat, som kommer senare efter 2-3 steg av "ändamålsglidning"?

Permalänk
Medlem

Det är inte EUs sak att skydda barnen, det är föräldrarnas ansvar i första hand.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att större och större delar av livet sker på, och påverkas av, internet, är det ofrånkomligt med regleringar av olika slag. Eftersom jag är dålig på den tekniska biten är jag osäker på hur man kan kontrollera ålder, men det är ju egentligen rimligt att behöva visa att man har åldern inne för allt möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om kritiken och vi gör rätt i att vara skeptiska.

Men att säga att det är föräldrarna som ska skydda barnen är världsfrånvänt, om än rätt. <---
Se hur det ser ut.. ser föräldrar ut att göra ett bra jobb? Seriöst.
Nej det gör dom inte.
För att det ska ske behöver vi göra allvarliga inskränkningar i familjers privatliv eller tvinga alla blivande föräldrar att gå kurser i sakfrågan samt skriva på ett kontrakt som gör dom straffansvariga om dom bryter det.

Vill vi ha det så?

Tänk på det. Vad vi gör nu funkar inte. Uppenbarligen.
Jag vill se sakliga på riktigt fungerande förslag från er. Inte gnäll på mitt inlägg eller fler "Föräldrarna".

Kom igen nu.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Min dotter var utsatt på nätet, och att säga att föräldrarna ska hålla koll är inte så lätt som det låter. Jag har Family Link och har begränsat extremt mycket på hennes telefon. Men ändå lyckades en äcklig gubbjävel lura henne.

För på Snapchat hette han Isabella och var "13" men det var snuskgubbe "38". Han hade över 40 tals tjejer under 15 på sin telefon enligt polis och advokat. Visst att Snapchat meddelar om någon "screen"shottat men extern kamera löser ju den biten.

Jag tycker det är bra att de jobbar på något som låser telefoner för "ALLA" ungar. För det är en himla press i skolan och bland kompisar att vissa får använda tiktok, snapchat osv men inte andra.

Min fru kommer från kina vart de redan har detta, och hennes bror använder sin mammas IDkort för att kringå detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Otroligt usel idé.
Det bör vara upp till föräldrarna att göra något.

Samhället har aldrig fungerat så. Vi lever inte i något vakuum där föräldrar kan ha perfekt uppsikt över sina ungar och kan se till att inget utomstående påverkar barnen. Föräldrar och samhälle har gemensamt ansvar, så är det nu, så har det alltid varit, och så kommer det alltid att vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

[...] kina vart de redan har detta

Kina borde absolut inte vara en förebild i såna här frågor.

Permalänk
Medlem

beroendeframkallande design????

Permalänk
Medlem

Tips för föräldrar som vill skydda sina barn från nätet, köp ingen dator eller smart telefon till ditt barn. Dator kan finnas i hushållet men ska då stå i ett gemensamt rum som är under uppsikt. Mobil blir en sådan där ej "smart telefon" som man bara kan skicka sms o ringa på

Permalänk
Medlem

Avväpning av folket och hård sencur. Var har jag läst om detta tidigare? Just ja, i början av tyranniska diktaturer. Varför inte pröva igen. Denna gången kan nog konceptet blomstra.

Visa signatur

9800X3D RTX5090

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite spännande att folk är så anti mot just detta. Kan förstå kritiken till en viss del, men att bara säga att det är föräldrarnas ansvar låter knasigt. Det är lite som att säga att det behövs inga dörrvakter till baren för att det är föräldrarnas ansvar att minderåriga inte går till en bar när de är ute. Personligen välkomnar jag detta då det kan vara svårt för enskilda tjänster att implementera ordentlig ålderskontroll. Vet inte hur många gånger som jag tex stött på minderåriga som har live-stream på TikTok trots åldersgränsen.

Känner att alla som skriker att det här en väg mot ett övervakningssamhälle har inte läst om tekniken bakom appen. Det bygger på Zero-Knowledge-Proof och den enda informationen som man lämnar till sidan är ett ja/nej om man uppfyller ålderskraven, inget annat. Vi har haft fysisk ålderverifiering på Systembolaget, konserterer, baren, matbutiken osv. hur länge som helst, så förstår inte riktigt varför vi inte bör ha det även på digitala tjänster där det idag är så mycket lättare att kringgå den.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 9070 XT | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung G60SD
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem

Det här kan bara leda till dåliga saker om man inte vänder på det, dvs barn behöver identifieras som barn inte att vuxna identifieras som vuxna.
Barn har inte rösträtt och är inte straffmyndiga och inte röstberättigade och kan därför inte förföljas på samma sätt.

Föräldrar kan enkelt sätta barnspärrar på datorer, så att barn medvetet måste kringgå dessa och gör barn detta får dom också stå ut med konsekvenserna.
Snöflingor kan därför hålla sig inne i globen självmant, utan att kollektivt bestraffa alla vuxna för somliga vuxna skulle nog också må bättre av att surfa runt med barnspärren på.

EU borde därför istället fokusera på att ta fram lämpliga barnspärrar som föräldrar kan bruka, för att förhindra att bli ansvariga.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Det bygger på Zero-Knowledge-Proof och den enda informationen som man lämnar till sidan är ett ja/nej om man uppfyller ålderskraven, inget annat.

Men samlar den "andra" sidan info om vart man verifierar sig?
Om det är Zero-Knowledge åt båda hållen är det väl mer ok, än om inte men fortf. inte helt ok.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Verkningslöst precis som vanligt, helt omöjligt att implementera utan att logga och filtrera precis allt EUs internet användare gör.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Min dotter var utsatt på nätet, och att säga att föräldrarna ska hålla koll är inte så lätt som det låter. Jag har Family Link och har begränsat extremt mycket på hennes telefon. Men ändå lyckades en äcklig gubbjävel lura henne.

För på Snapchat hette han Isabella och var "13" men det var snuskgubbe "38". Han hade över 40 tals tjejer under 15 på sin telefon enligt polis och advokat. Visst att Snapchat meddelar om någon "screen"shottat men extern kamera löser ju den biten.

Jag tycker det är bra att de jobbar på något som låser telefoner för "ALLA" ungar. För det är en himla press i skolan och bland kompisar att vissa får använda tiktok, snapchat osv men inte andra.

Min fru kommer från kina vart de redan har detta, och hennes bror använder sin mammas IDkort för att kringå detta.

Fast är verkligen rätt lösning då att försöka segmentera internet? Jag har ju varit barn själv och spärrar som ska hålla barn borta gör bara att nyfikenheten tar över, då vill man veta vad som är så hemligt istället.

Säger inte att det vi har nu är en hållbar situation men spärr innan åldersverifiering (som dessutom använder ID) tror jag inte är rätt väg att gå.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Samhället har aldrig fungerat så. Vi lever inte i något vakuum där föräldrar kan ha perfekt uppsikt över sina ungar och kan se till att inget utomstående påverkar barnen. Föräldrar och samhälle har gemensamt ansvar, så är det nu, så har det alltid varit, och så kommer det alltid att vara.

De använder ju bara barnen som svepskäl till att implementera dessa övervakningsverktyg.
Det är klart föräldrar inte kan ha perfekt uppsikt över ungarna, men det är inget alla andra skall straffas för.
Så är det nu, så har det alltid varit, och så kommer det alltid att vara.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Sån här skit borde vara valfritt för de föräldrar som är oroliga (Finns väl redan alternativ kan jag tänka mig?), inte tvingas på alla.
Det här är egentligen inte för att skydda barn, de vill veta allt om medborgares privata kommunikation och liv.

Det kommer att bli en påtvingad app som dessutom lär fungera som en bakdörr med root rättigheter på telefonen när lobbyisterna lyckas få igenom Chat Control/"Protect"EU. De ger sig inte och kommer att försöka få igenom det oavsett hur många gånger det misslyckas.