Litet UPS system hemma med lifepo4 batterier samt inverter, vad tror ni om detta?
Hej!
Har under en längre tid tänkt skaffa mig ett litet UPS system hemma. Men priserna har varit vansinniga på speciellt lifepo4 batterier som känns som det naturliga valet. Då de kan laddas ut till nästan 0% och ändå slå bly batterier på fingrarna när det gäller cykler även om man tar god hand om bly batterierna.
Det är inte för att spela(eller?) som ni tror utan för att driva en eller flera värmepumpar(luft-luft) och ett litet kylskåp för insulin, kan ju bli en led lampa eller 2 men det är så lite last att det knappt är värt att nämna.
Har nämligen vattenburen värme i övrigt(panna med elpatron, används bara när det är som allra kallast) och fryser det är jag riktigt rökt kan jag ju säga. Händer inte ofta att elen går men det räcker ju med en gång för mycket. Blev lite lätt panik när vi var utan el i ca 24 timmar en gång, bara 2 minus ute men var ändå nere på ca 10 grader inomhus med mycket ljus blev till slut ett bensin verk på 2kw(köpt i panik på biltema, har kvar det) och 2 konvektor element inställt på 1000 watt vardera.
Om inte annat kan detta system ge mig lite tid att fundera istället för att handla i panik läge, tänk om det är 20 minus ute nästa gång?
Batterier 2x: https://www.amazon.se/Mjbsan-LiFePO4-batteri-Bluetooth-djupcy...
Jag ser redan nu vad ni tycker, ja det är en av de billigare batterierna med b grade celler. Enligt den lilla info som finns så ska dessa vara helt ok och BMSen ska ha bra balansering av cellerna. Max belastning är 200A jag kommer med 2 batterier som max ligga under 100A. Eftersom det är en UPS och vi har ett par strömavbrott om året så kommer det bli få cykler de behöver arbeta. Blir det 10 om året blir jag förvånad.
Invertern blir såklart en mellanklass modell, victron med laddning kostar dessvärre skjortan om man vill upp i 2000watts effekt.
Tänker mig denna: https://eu.renogy.com/2000w-12v-pure-sine-wave-inverter-with-...
Laddare får bli en av finare snitt nämligen en rollsroyce: https://www.amazon.se/Victron-Energy-12-Volt-Batteriladdare-B...
Har även ett läge där den sänker volten på batterierna så de mår bättre, perfekt under sommaren när jag inte kommer behöva ett ups system och skulle jag det kommer de ändå ge mig den då lilla energi jag behöver. 20 timmar laddtid om den puttar på med 30A hela tiden vilket den inte kommer göra så säg 25 timmar då.
Funderar lite på 3 batterier också med då kan man behöva en finare och bättre laddare och kanske en extern ups men 2 parallellt ska fungera bra.
Sladdar, kablar och mycket annat har jag redan. Tänkt sätta upp ett par extra UPS uttag också där en av pumparna kanske ska gå genom ena, får se hur jag gör eller om jag helt enkelt kopplar in de när det behövs.
Ungefär beräknad tid med 2 batterier(12 volt 600ah). 1000 watts last(2 pumpar kylskåp) = ca 6 timmar. 500 wattslast(1 pump, kylskåp) ca 12 timmar. Med 3 batterier blir det 9 respektive 18 timmar med en prisökning på ca 4300 kr. invertern är med räknad i tiden med ca 90% effektivitet, den ska tydligen ligga lite över det med halv last men nära nog. Batterierna kommer då ha ett par % kvar i laddning så de inte är helt "torra".
Eftersom motorer drar mycket i början som det finns en del av i pumpar har jag kollat att invernern klarar uppåt en 6000-4000 watt höga toppar.
Har mätt upp vad pumparna drar när det arbetar i lite olika lägen. 200-400 watt håller värmen. 400-600 watt, lite pressade, 15 minus ute, 600-800 watt, måttligt pressade eller avfrostar, 800-1200 watt, hårt pressade svinkallt och man begär mycket värme, 1800 watt, allt på max läge, värme och fläkt. Detta är för en pump och ska man bara hålla huset hyfsat varmt så inget fryser, ca 15 grader borde jag hamna under 500 watt per pump. Kylskåpet är litet kompressor drivet och kommer öppnas helst inte alls så det kommer bara gå korta perider är den behöver hålla kylan. Effektiviteten kommer vara hög om det är kallt inne.
Vad tror ni om detta och vad hade ni ändrat och varför? Kanske har ni ett eget fint system redan idag ni vill dela med er av? Har jag missat något totalt eller finns det något bättre fast billigare eller liknade pris?
Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16