Litet UPS system hemma med lifepo4 batterier samt inverter, vad tror ni om detta?

Permalänk
Medlem

Litet UPS system hemma med lifepo4 batterier samt inverter, vad tror ni om detta?

Hej!

Har under en längre tid tänkt skaffa mig ett litet UPS system hemma. Men priserna har varit vansinniga på speciellt lifepo4 batterier som känns som det naturliga valet. Då de kan laddas ut till nästan 0% och ändå slå bly batterier på fingrarna när det gäller cykler även om man tar god hand om bly batterierna.
Det är inte för att spela(eller?) som ni tror utan för att driva en eller flera värmepumpar(luft-luft) och ett litet kylskåp för insulin, kan ju bli en led lampa eller 2 men det är så lite last att det knappt är värt att nämna.
Har nämligen vattenburen värme i övrigt(panna med elpatron, används bara när det är som allra kallast) och fryser det är jag riktigt rökt kan jag ju säga. Händer inte ofta att elen går men det räcker ju med en gång för mycket. Blev lite lätt panik när vi var utan el i ca 24 timmar en gång, bara 2 minus ute men var ändå nere på ca 10 grader inomhus med mycket ljus blev till slut ett bensin verk på 2kw(köpt i panik på biltema, har kvar det) och 2 konvektor element inställt på 1000 watt vardera.

Om inte annat kan detta system ge mig lite tid att fundera istället för att handla i panik läge, tänk om det är 20 minus ute nästa gång?

Batterier 2x: https://www.amazon.se/Mjbsan-LiFePO4-batteri-Bluetooth-djupcy...
Jag ser redan nu vad ni tycker, ja det är en av de billigare batterierna med b grade celler. Enligt den lilla info som finns så ska dessa vara helt ok och BMSen ska ha bra balansering av cellerna. Max belastning är 200A jag kommer med 2 batterier som max ligga under 100A. Eftersom det är en UPS och vi har ett par strömavbrott om året så kommer det bli få cykler de behöver arbeta. Blir det 10 om året blir jag förvånad.

Invertern blir såklart en mellanklass modell, victron med laddning kostar dessvärre skjortan om man vill upp i 2000watts effekt.
Tänker mig denna: https://eu.renogy.com/2000w-12v-pure-sine-wave-inverter-with-...

Laddare får bli en av finare snitt nämligen en rollsroyce: https://www.amazon.se/Victron-Energy-12-Volt-Batteriladdare-B...
Har även ett läge där den sänker volten på batterierna så de mår bättre, perfekt under sommaren när jag inte kommer behöva ett ups system och skulle jag det kommer de ändå ge mig den då lilla energi jag behöver. 20 timmar laddtid om den puttar på med 30A hela tiden vilket den inte kommer göra så säg 25 timmar då.

Funderar lite på 3 batterier också med då kan man behöva en finare och bättre laddare och kanske en extern ups men 2 parallellt ska fungera bra.

Sladdar, kablar och mycket annat har jag redan. Tänkt sätta upp ett par extra UPS uttag också där en av pumparna kanske ska gå genom ena, får se hur jag gör eller om jag helt enkelt kopplar in de när det behövs.

Ungefär beräknad tid med 2 batterier(12 volt 600ah). 1000 watts last(2 pumpar kylskåp) = ca 6 timmar. 500 wattslast(1 pump, kylskåp) ca 12 timmar. Med 3 batterier blir det 9 respektive 18 timmar med en prisökning på ca 4300 kr. invertern är med räknad i tiden med ca 90% effektivitet, den ska tydligen ligga lite över det med halv last men nära nog. Batterierna kommer då ha ett par % kvar i laddning så de inte är helt "torra".

Eftersom motorer drar mycket i början som det finns en del av i pumpar har jag kollat att invernern klarar uppåt en 6000-4000 watt höga toppar.
Har mätt upp vad pumparna drar när det arbetar i lite olika lägen. 200-400 watt håller värmen. 400-600 watt, lite pressade, 15 minus ute, 600-800 watt, måttligt pressade eller avfrostar, 800-1200 watt, hårt pressade svinkallt och man begär mycket värme, 1800 watt, allt på max läge, värme och fläkt. Detta är för en pump och ska man bara hålla huset hyfsat varmt så inget fryser, ca 15 grader borde jag hamna under 500 watt per pump. Kylskåpet är litet kompressor drivet och kommer öppnas helst inte alls så det kommer bara gå korta perider är den behöver hålla kylan. Effektiviteten kommer vara hög om det är kallt inne.

Vad tror ni om detta och vad hade ni ändrat och varför? Kanske har ni ett eget fint system redan idag ni vill dela med er av? Har jag missat något totalt eller finns det något bättre fast billigare eller liknade pris?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Det blir ju en del pengar... Runt 13 000 kr för 7 kWh. Med en verkningsgrad på t ex 300 % blir det 21 kWh värme. Gasol innehåller 13 kWh per kg, så 2 kg gasol innehåller mer energi än det. 11 kg gasol inkl flaska kostar åas mindre än 1000 kr, och så behöver du ju någon slags köksplatta, men de verkar inte kosta mer än några hundra kr. Plus kanske något kolmonoxidlarm. Man behöver ju vädra lite när man eldar gasol också, vet inte hur mycket man får räkna med att verkningsgraden går ner pga det.

Sedan är det ju förstås fördelaktigt med 230 V för andra saker, t ex ladda mobiltelefon, lyssna på radio och få ljus...

Själv bor jag nära en storstad och har nedgrävda elledningar så strömavbrott är sällsynta och något långvarigt strömavbrott har såvitt jag vet inte hänt här på minst 50 år. Men risken finns ju för mer extrema händelser som drabbar många och länge (elnätsinstabilitet, krig, terroristattentat, naturkatastrofer, cyberattacker, pandemier etc), och jag känner att jag nog borde ha något för att lösa värmen i det fallet. Frågan är bara om risken för problem pga gasolen är mindre än risken för problem vid strömavbrott...

Men om du redan har elverk framstår det för mig som att det bästa är att fortsätta med det? Provkör det varje höst och byt ut bensinen, och byt olja ibland osv.

Permalänk
Medlem

Ja, jag vet att det inte var det du frågade om, men jag vill ändå tipsa om en sak för uppvärmningen.

Kanske en dieselvärmare för värmen? Den kräver lite el när den kör, för dieselpumpen och lite elektronik för styrningen, men rätt lite så man kan köra flera dygn på ett mindre batteri. 5 kW värmeeffekt är inte så dyrt, och man kan placera den utomhus (t ex inbyggt i ett väderskydd) med slang in för varmluften. Avgaserna är då helt utomhus.
Dieselvärmare är vanliga i fritidsbåtar och husbilar. Diesel är lätt att förvara och inte så "ångigt" som bensin eller flyktigt som gasol.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Såna där "villabatterier" som verkar vara grejen det annonseras med just nu kanske är värt merjostnaden när det ändå börjar krypa upp i dessa prisnivåer.

Då har man något som sparar (teoretiskt iaf..) kostnad och samtidigt borde de väll funka som ett enda hustäckande UPS också?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hej!

Har under en längre tid tänkt skaffa mig ett litet UPS system hemma. Men priserna har varit vansinniga på speciellt lifepo4 batterier som känns som det naturliga valet. Då de kan laddas ut till nästan 0% och ändå slå bly batterier på fingrarna när det gäller cykler även om man tar god hand om bly batterierna.
Det är inte för att spela(eller?) som ni tror utan för att driva en eller flera värmepumpar(luft-luft) och ett litet kylskåp för insulin, kan ju bli en led lampa eller 2 men det är så lite last att det knappt är värt att nämna.
Har nämligen vattenburen värme i övrigt(panna med elpatron, används bara när det är som allra kallast) och fryser det är jag riktigt rökt kan jag ju säga. Händer inte ofta att elen går men det räcker ju med en gång för mycket. Blev lite lätt panik när vi var utan el i ca 24 timmar en gång, bara 2 minus ute men var ändå nere på ca 10 grader inomhus med mycket ljus blev till slut ett bensin verk på 2kw(köpt i panik på biltema, har kvar det) och 2 konvektor element inställt på 1000 watt vardera.

Om inte annat kan detta system ge mig lite tid att fundera istället för att handla i panik läge, tänk om det är 20 minus ute nästa gång?

Batterier 2x: https://www.amazon.se/Mjbsan-LiFePO4-batteri-Bluetooth-djupcy...
Jag ser redan nu vad ni tycker, ja det är en av de billigare batterierna med b grade celler. Enligt den lilla info som finns så ska dessa vara helt ok och BMSen ska ha bra balansering av cellerna. Max belastning är 200A jag kommer med 2 batterier som max ligga under 100A. Eftersom det är en UPS och vi har ett par strömavbrott om året så kommer det bli få cykler de behöver arbeta. Blir det 10 om året blir jag förvånad.

Invertern blir såklart en mellanklass modell, victron med laddning kostar dessvärre skjortan om man vill upp i 2000watts effekt.
Tänker mig denna: https://eu.renogy.com/2000w-12v-pure-sine-wave-inverter-with-...

Laddare får bli en av finare snitt nämligen en rollsroyce: https://www.amazon.se/Victron-Energy-12-Volt-Batteriladdare-B...
Har även ett läge där den sänker volten på batterierna så de mår bättre, perfekt under sommaren när jag inte kommer behöva ett ups system och skulle jag det kommer de ändå ge mig den då lilla energi jag behöver. 20 timmar laddtid om den puttar på med 30A hela tiden vilket den inte kommer göra så säg 25 timmar då.

Funderar lite på 3 batterier också med då kan man behöva en finare och bättre laddare och kanske en extern ups men 2 parallellt ska fungera bra.

Sladdar, kablar och mycket annat har jag redan. Tänkt sätta upp ett par extra UPS uttag också där en av pumparna kanske ska gå genom ena, får se hur jag gör eller om jag helt enkelt kopplar in de när det behövs.

Ungefär beräknad tid med 2 batterier(12 volt 600ah). 1000 watts last(2 pumpar kylskåp) = ca 6 timmar. 500 wattslast(1 pump, kylskåp) ca 12 timmar. Med 3 batterier blir det 9 respektive 18 timmar med en prisökning på ca 4300 kr. invertern är med räknad i tiden med ca 90% effektivitet, den ska tydligen ligga lite över det med halv last men nära nog. Batterierna kommer då ha ett par % kvar i laddning så de inte är helt "torra".

Eftersom motorer drar mycket i början som det finns en del av i pumpar har jag kollat att invernern klarar uppåt en 6000-4000 watt höga toppar.
Har mätt upp vad pumparna drar när det arbetar i lite olika lägen. 200-400 watt håller värmen. 400-600 watt, lite pressade, 15 minus ute, 600-800 watt, måttligt pressade eller avfrostar, 800-1200 watt, hårt pressade svinkallt och man begär mycket värme, 1800 watt, allt på max läge, värme och fläkt. Detta är för en pump och ska man bara hålla huset hyfsat varmt så inget fryser, ca 15 grader borde jag hamna under 500 watt per pump. Kylskåpet är litet kompressor drivet och kommer öppnas helst inte alls så det kommer bara gå korta perider är den behöver hålla kylan. Effektiviteten kommer vara hög om det är kallt inne.

Vad tror ni om detta och vad hade ni ändrat och varför? Kanske har ni ett eget fint system redan idag ni vill dela med er av? Har jag missat något totalt eller finns det något bättre fast billigare eller liknade pris?

Är du verkligen säker på 500W/ pump? Låter for lite, mäter du en fas eller tre fas?
Vilken modell har du? Sen måste du inkludera massa brytare för växling mellan huvud och sekundär spänning och det får enbart lekmän göra

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är du verkligen säker på 500W/ pump? Låter for lite, mäter du en fas eller tre fas?
Vilken modell har du? Sen måste du inkludera massa brytare för växling mellan huvud och sekundär spänning och det får enbart lekmän göra

Tänk installera uttag som bara kopplas in när strömmen går. Kommer inte fippla med befintliga system. Det är enfas pumpar luft luft pumpar.

Kikat på vad en jag har i garaget vad den drar över tid och även haft lite "punkt" mätningar.

På ett av de tyngsta dygnen drog den straxt över 10,91kW.h vilket är ca 455 watt i timmen som medel över det tunga dygnet.
Punktmätningarna jag gjort bekräftar att de ligger runt där men oftast mindre.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tänk installera uttag som bara kopplas in när strömmen går. Kommer inte fippla med befintliga system. Det är enfas pumpar luft luft pumpar.

Kikat på vad en jag har i garaget vad den drar över tid och även haft lite "punkt" mätningar.

På ett av de tyngsta dygnen drog den straxt över 10,91kW.h vilket är ca 455 watt i timmen som medel över det tunga dygnet.
Punktmätningarna jag gjort bekräftar att de ligger runt där men oftast mindre.

Har du rätt verktyg att mäta? Har du mätt när din golvvärme är av? Du får sjukt mycket gratis spillvärme från golvet.

Tittar man på en relativt vanlig
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/v...

Så har den 3.5kw effekt och en större pump kan ha 10x startström

Jag skulle inte dimensionera enbart 2000W om du har en teoretisk top runt 4-6kw (eller mer)

Edit
Sen verkar du köra utan säkringar med din beskrivning vilket inte heller är speciellt smart

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har du rätt verktyg att mäta? Har du mätt när din golvvärme är av? Du får sjukt mycket gratis spillvärme från golvet.

Tittar man på en relativt vanlig
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/v...

Så har den 3.5kw effekt och en större pump kan ha 10x startström

Jag skulle inte dimensionera enbart 2000W om du har en teoretisk top runt 4-6kw (eller mer)

Edit
Sen verkar du köra utan säkringar med din beskrivning vilket inte heller är speciellt smart

Mäter med appar och enklare "mätpluggar" som är hyfsat säkra. Loggat förbruknings data ungefär ett år bakåt.

Har ingen golvvärme enbart element med elpatron. Min elekriker som ska hjälpa mig med detta har koll. 12 volts biten har jag koll på efter många år med billjud. Säkringar trodde jag inte att jag behövde nämna då det är en självklarhet.

Denna setup ska ej driva hela huset då skulle jag behöva mycket mer batterier och större inverter.

Invertern klarar mycket höga startströmmar max är 6000 watt under 0,5 sekunder och 4000 i en sekund. Hade man läst hela fösta inlägget finns denna info med. Nästan alla moderna pumpar har låg startström. Dessa har en fas och en 10A säkring som räcker mer än väl.

Har gasolvärmare men är inget jag skulle lämna på, speciellt inte när ventilationen är satt ur spel. Är det någon som tex sover med den på, de jag läst om som gjort det brukar aldrig vakna igen dessvärre. Ska dock läsa på om dieselvärmare, är de utomhus så bör de vara rätt säkra?

Detta system ska vara enkelt så även min dam kan starta det enkelt.

Elverket klarar ej höga startströmmar 2.2kw är max tror jag. Har modernare pumpar den nog kan starta då de är inverterstyrda. Kompressorn är varvtalsreglerad.

Så målet är alltså att driva minst en värmepump och kylskåp men helst 2 pumpar i några timmar. Startar man båda olika tid så borde den klara eventuella startströmmar.

Edit: kikade på pumpen du länkade till, rekommenderad säkring är 10A så det du ser är måste vara startströmmen, mina pumpar har också orealistigt höga värden. Gammelpumpen i källaren ha 3956watt men delar en 10A med bland annat en torktummlare.
Mina 2 pumpar är just mitsubishi med den utedelen men med andra inne delar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har gasolvärmare men är inget jag skulle lämna på, speciellt inte när ventilationen är satt ur spel. Är det någon som tex sover med den på, de jag läst om som gjort det brukar aldrig vakna igen dessvärre. Ska dock läsa på om dieselvärmare, är de utomhus så bör de vara rätt säkra?

Använd dem enbart när nån är vaken. Visst hinner bostaden kallna lite under natten, men de flesta sover nog under täcken.
Komplettera med CO- och CO2-larm, korrekt placerade i rummet där varmluften kommer först, så är det inga problem.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Använd dem enbart när nån är vaken. Visst hinner bostaden kallna lite under natten, men de flesta sover nog under täcken.
Komplettera med CO- och CO2-larm, korrekt placerade i rummet där varmluften kommer först, så är det inga problem.

Det är inte människorna jag är rädd om utan element rören de får inte frysa sönder.
Täcken har vi.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är inte människorna jag är rädd om utan element rören de får inte frysa sönder.
Täcken har vi.

Är de inne i huset? I så fall händer ju inget under natten. Helt omöjligt för dem att frysa om det inte blir minusgrader inomhus i flera timmar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Mäter med appar och enklare "mätpluggar" som är hyfsat säkra. Loggat förbruknings data ungefär ett år bakåt.

Har ingen golvvärme enbart element med elpatron. Min elekriker som ska hjälpa mig med detta har koll. 12 volts biten har jag koll på efter många år med billjud. Säkringar trodde jag inte att jag behövde nämna då det är en självklarhet.

Denna setup ska ej driva hela huset då skulle jag behöva mycket mer batterier och större inverter.

Invertern klarar mycket höga startströmmar max är 6000 watt under 0,5 sekunder och 4000 i en sekund. Hade man läst hela fösta inlägget finns denna info med. Nästan alla moderna pumpar har låg startström. Dessa har en fas och en 10A säkring som räcker mer än väl.

Har gasolvärmare men är inget jag skulle lämna på, speciellt inte när ventilationen är satt ur spel. Är det någon som tex sover med den på, de jag läst om som gjort det brukar aldrig vakna igen dessvärre. Ska dock läsa på om dieselvärmare, är de utomhus så bör de vara rätt säkra?

Detta system ska vara enkelt så även min dam kan starta det enkelt.

Elverket klarar ej höga startströmmar 2.2kw är max tror jag. Har modernare pumpar den nog kan starta då de är inverterstyrda. Kompressorn är varvtalsreglerad.

Så målet är alltså att driva minst en värmepump och kylskåp men helst 2 pumpar i några timmar. Startar man båda olika tid så borde den klara eventuella startströmmar.

Edit: kikade på pumpen du länkade till, rekommenderad säkring är 10A så det du ser är måste vara startströmmen, mina pumpar har också orealistigt höga värden. Gammelpumpen i källaren ha 3956watt men delar en 10A med bland annat en torktummlare.
Mina 2 pumpar är just mitsubishi med den utedelen men med andra inne delar.

Jag har läst första inlägget, 10A säkring klarar 13-25A startström beroende på vilken typ du har

Mätpluggar kan väl inte ens mäta startström? De klarar inte av sinus förskjutningen. Snitt förbrukning har du säkert rätt i.

Nu vet jag inte storleken på ditt hus men även om din luft luft har 5 i COP så ger 500W enbart 2500 i värme effekt,vilket är otroligt lågt för allt utom en mindre lägenhet.

Man räknar 30W/kubik meter eller 70W per kvm

500W luftvärmepump ger då 35 kvm som den kan värma med cop 5 (2500W)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Är de inne i huset? I så fall händer ju inget under natten. Helt omöjligt för dem att frysa om det inte blir minusgrader inomhus i flera timmar.

De ligger i väggar och golv. Är det 15 minus ute kan de nog frysa då de ligger i väggarna. Där kan man ha minusgrader och mitt hus är rätt gammalt.

Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har läst första inlägget, 10A säkring klarar 13-25A startström beroende på vilken typ du har

Mätpluggar kan väl inte ens mäta startström? De klarar inte av sinus förskjutningen. Snitt förbrukning har du säkert rätt i.

Nu vet jag inte storleken på ditt hus men även om din luft luft har 5 i COP så ger 500W enbart 2500 i värme effekt,vilket är otroligt lågt för allt utom en mindre lägenhet.

Man räknar 30W/kubik meter eller 70W per kvm

500W luftvärmepump ger då 35 kvm som den kan värma med cop 5 (2500W)

Pluggarna använder jag inte för startström utan för mätning över tid eller att kika på förbrukningen just nu. Du missar att det finns bland annat människor i hus och andra saker som värmer upp huset.
Det är dock något jag inte tagit med i beräkningen, vilket jag borde. Där jag mätt är i garaget som är på ca 40kvm och huset är på 2x 65 kvm. En pump på varje våning. I källaren är vissa rum(tex pannrum och hus garaget) ej aktivt värmda och ligger på ca 5-10 grader på vintern. där finns dock avstånd till rören i väggarna

Värdet jag fick tog jag från den absolut tuffaste dagen i garaget. Kan vara så att garagets värmepump är fel att använda som en sorts måttstock.

Är är månad för månad vad jag mätt upp i garaget angivet i kW.h. Detta och förra året, tog bara de kalla månaderna.
Oktober: 65,35
November: 137,43
December: 157,92
Januari: 162,27
Februari: 152,14
mars: 141,00
april: 102,14
maj: 95,69

Dags "bästa" är 5/1-25: 10.16 som jag tog som måttstock. Annars ligger de flesta dagar runt 5-6. Tänkte att garagets värsta dag borde kunna matcha husets pumpar som är snarlika, den i källaren är 13 år gammal men fungerar bra de 2 nya är mitsubitshi ninja och jag tror inne delen bara heter AP25 för den i garaget.
garaget är från 2020 och huset från 1947. Så isoleringen bör vara bättre på garaget, kanske garaget är helt fel pump att mäta på?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

De ligger i väggar och golv. Är det 15 minus ute kan de nog frysa då de ligger i väggarna. Där kan man ha minusgrader och mitt hus är rätt gammalt.

Pluggarna använder jag inte för startström utan för mätning över tid eller att kika på förbrukningen just nu. Du missar att det finns bland annat människor i hus och andra saker som värmer upp huset.
Det är dock något jag inte tagit med i beräkningen, vilket jag borde. Där jag mätt är i garaget som är på ca 40kvm och huset är på 2x 65 kvm. En pump på varje våning. I källaren är vissa rum(tex pannrum och hus garaget) ej aktivt värmda och ligger på ca 5-10 grader på vintern. där finns dock avstånd till rören i väggarna

Värdet jag fick tog jag från den absolut tuffaste dagen i garaget. Kan vara så att garagets värmepump är fel att använda som en sorts måttstock.

Är är månad för månad vad jag mätt upp i garaget angivet i kW.h. Detta och förra året, tog bara de kalla månaderna.
Oktober: 65,35
November: 137,43
December: 157,92
Januari: 162,27
Februari: 152,14
mars: 141,00
april: 102,14
maj: 95,69

Dags "bästa" är 5/1-25: 10.16 som jag tog som måttstock. Annars ligger de flesta dagar runt 5-6. Tänkte att garagets värsta dag borde kunna matcha husets pumpar som är snarlika, den i källaren är 13 år gammal men fungerar bra de 2 nya är mitsubitshi ninja och jag tror inne delen bara heter AP25 för den i garaget.
garaget är från 2020 och huset från 1947. Så isoleringen bör vara bättre på garaget, kanske garaget är helt fel pump att mäta på?

Som sagt snitt är du säkert helt korrekt i ditt antagande men du kan aldrig mäta startström med din utrustning. Åverkan blir för låg och sen kan ett garage utan fönster vara betydligt mer värme isolerat än ett hus

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Som sagt snitt är du säkert helt korrekt i ditt antagande men du kan aldrig mäta startström med din utrustning. Åverkan blir för låg och sen kan ett garage utan fönster vara betydligt mer värme isolerat än ett hus

Startströmmen bör inte bli ett problem sålänge invertern klarar höga strömmar under korta perioder vilket den ska göra. Utöver det så är moderna onverter pumpar rätt snälla.

Jag har faktiskt tänk testa om mitt elverk som klarar toppar på 2200watt klarar att starta en pump. Gör den inte det eller bara stendör så måste jag hitta ett sätt att mäta upp vad topparna drar, vet du kanske ett sätt att göra det? Man kan även köpa en "softstart" modul. Vet dock inte så mycket om dessa.

Såklart har du rätt om fönster och att huset nog är sämre än garaget trots tilläggs isolering på vind(har sorptionsavfuktare som tar hand om all extra fukt extra isolering medför).
Det var därför jag använde det absolut högsta värde jag hittade från garaget att räkna på.tänkte att det högsta värdet därifrån lanske hamnar på huset normalvärde för en pump.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Sen måste du inkludera massa brytare för växling mellan huvud och sekundär spänning och det får enbart lekmän göra

Det är väl snarare så att lekmän inte får göra det?

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst och försökt förstå från en lekmans perspektiv: Är det inte strömspikarna du har problem med egentligen? I grunden har du elen du behöver från elverket, men behöver ha något som kan ta stötarna vid plötsliga strömspikar. Jag sprang in i nedanstående häromdagen och funderar på om det inte är ett färdigbyggt system som egentligen hanterar det du vill, även om batterikapaciteten inte alls är i paritet med det du listat.

Ecoflow Delta 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är väl snarare så att lekmän inte får göra det?

Ja exakt.... Lekmän får inte göra det om det är 230V.
Men helt ok om 12v

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Startströmmen bör inte bli ett problem sålänge invertern klarar höga strömmar under korta perioder vilket den ska göra. Utöver det så är moderna onverter pumpar rätt snälla.

Jag har faktiskt tänk testa om mitt elverk som klarar toppar på 2200watt klarar att starta en pump. Gör den inte det eller bara stendör så måste jag hitta ett sätt att mäta upp vad topparna drar, vet du kanske ett sätt att göra det? Man kan även köpa en "softstart" modul. Vet dock inte så mycket om dessa.

Såklart har du rätt om fönster och att huset nog är sämre än garaget trots tilläggs isolering på vind(har sorptionsavfuktare som tar hand om all extra fukt extra isolering medför).
Det var därför jag använde det absolut högsta värde jag hittade från garaget att räkna på.tänkte att det högsta värdet därifrån lanske hamnar på huset normalvärde för en pump.

Rent generellt så brukar man kunna räkna ut startströmmen via motorplåten/typ plåten

"Startströmmen för en enfas asynkronmotor kan beräknas genom att multiplicera motorns märkström (fullastström) med en faktor som oftast ligger mellan 5 och 8. För energieffektiva motorer (IE2, IE3, IE4) kan startströmmen till och med vara upp till 15 gånger märkströmmen"

Nu går väl eventuellt inte värmepump på asynkron iofs...

Att mjukstarta är också ett sätt men hade varit enklare om du hade ec Motor eller dylikt.

Nu installerar jag väldigt sällan värmepump så vet inte om motorn har en egen skylt?

Du skulle förmodligen klara dig på en större inverter än att snåla med 2kw.

Vi brukar sällan mäta utan fråga tillverkaren eller räkna själva

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har gasolvärmare men är inget jag skulle lämna på, speciellt inte när ventilationen är satt ur spel. Är det någon som tex sover med den på, de jag läst om som gjort det brukar aldrig vakna igen dessvärre. Ska dock läsa på om dieselvärmare, är de utomhus så bör de vara rätt säkra?

Detta system ska vara enkelt så även min dam kan starta det enkelt.

Elverket klarar ej höga startströmmar 2.2kw är max tror jag. Har modernare pumpar den nog kan starta då de är inverterstyrda. Kompressorn är varvtalsreglerad.

För mig känns det som du optimerar väldigt mycket för bekvämlighet vid extremt ovanliga situationer. Det känns bakvänt för mig. Bättre att lägga pengarna på något som gör ditt liv bekvämare när du inte har strömavbrott och ta lite obekvämlighet när det väl blir strömavbrott, t ex gå upp mitt i natten för att slå på gasolen en stund eller fylla på bensin i elverket (som kan driva direktverkande el istället för värmepumpar).

Och vad gör du om strömmen är borta längre? Med gasol, bensin, diesel klarar du dig dels betydligt längre och dels finns det kanske möjlighet att skaffa mer allt eftersom, men med batterier är det i praktiken kört när de är slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

För mig känns det som du optimerar väldigt mycket för bekvämlighet vid extremt ovanliga situationer. Det känns bakvänt för mig. Bättre att lägga pengarna på något som gör ditt liv bekvämare när du inte har strömavbrott och ta lite obekvämlighet när det väl blir strömavbrott, t ex gå upp mitt i natten för att slå på gasolen en stund eller fylla på bensin i elverket (som kan driva direktverkande el istället för värmepumpar).

Och vad gör du om strömmen är borta längre? Med gasol, bensin, diesel klarar du dig dels betydligt längre och dels finns det kanske möjlighet att skaffa mer allt eftersom, men med batterier är det i praktiken kört när de är slut.

Men är kl 4 på natten och det är snö storm ute kanske det inte känns lägligt att gå upp mitt i natten och dra igång det? Dom dånar ju på rätt bra också och bör även stå skyddade. Vet inte om jag vill stå i snöovändrr och försöka klämma skarvsladden i dörren så fint det går efter stick proppen legat i snön.

En annan aspekt är ju vad jag gör om jag inte är hemma? Med ups funktionen komner 1 värmekälla fungera helt automatiskt.

Batterierna ger mig lite tid att planera vad jag gör om strömmen blir borta en längre period.

För att komma runt strömspik problemet är det inverterns ups funktion jag kommer satsa på.

Vad ska jag lägga pengarna på för mer bekämlighet? Räknar med att detta går på ca 20k, får man inte ens ett 5090 för idag så det är inga gigantiska summor vi pratar om heller.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Men är kl 4 på natten och det är snö storm ute kanske det inte känns lägligt att gå upp mitt i natten och dra igång det? Dom dånar ju på rätt bra också och bör även stå skyddade. Vet inte om jag vill stå i snöovändrr och försöka klämma skarvsladden i dörren så fint det går efter stick proppen legat i snön.

En annan aspekt är ju vad jag gör om jag inte är hemma? Med ups funktionen komner 1 värmekälla fungera helt automatiskt.

Batterierna ger mig lite tid att planera vad jag gör om strömmen blir borta en längre period.

För att komma runt strömspik problemet är det inverterns ups funktion jag kommer satsa på.

Vad ska jag lägga pengarna på för mer bekämlighet? Räknar med att detta går på ca 20k, får man inte ens ett 5090 för idag så det är inga gigantiska summor vi pratar om heller.

Fast automatisk switch får du väl inte med detta? Då behöver du en automatic transfer switch. Typ socomec...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast automatisk switch får du väl inte med detta? Då behöver du en automatic transfer switch. Typ socomec...

Står att den har ups funktion med 20-50ms omkopplingstid? Behöver man något mer utöver det då?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Står att den har ups funktion med 20-50ms omkopplingstid? Behöver man något mer utöver det då?

Du kommer väl då dubbelmata värmepumpen? Att invertern vänder är att den stoppar laddning och börjar tömma batteriet. Sen åker du på att se till att apparaten inte blir matad från två håll.

Även om du har strömavbrott så kan det bli att ena inte hinner växla tillräckligt fort

Edit

Så billigast är då en 4 polig switch du vrider manuellt eller skaffa ats

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Nu börjar det väl går ur tiden, men har du solceller så kan du få avdrag på 50% av kostnaden för ett system (inklusive arbete).

Permalänk
Medlem

Det låter som att du kanske ska se över möjligheten till solcell+batteri med funktion för ödrift (krävs lite extra prylar) snarare än att hålla på att hacka och mecka med grejer som troligen bara blir stående och inte utför något "arbete" i vardagen åt dig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Står att den har ups funktion med 20-50ms omkopplingstid? Behöver man något mer utöver det då?

Du behöver ju en online-UPS för att ha noll fördröjning, mig veterligen har du ju inget alternativ där....

frågan är ju om omkopplingstiden och strömmspiken skadar systemet... vi har väldigt sällan strömm avbrott... men när vi har det så kommer det av och till i en par timmar...

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du kommer väl då dubbelmata värmepumpen? Att invertern vänder är att den stoppar laddning och börjar tömma batteriet. Sen åker du på att se till att apparaten inte blir matad från två håll.

Även om du har strömavbrott så kan det bli att ena inte hinner växla tillräckligt fort

Edit

Så billigast är då en 4 polig switch du vrider manuellt eller skaffa ats

Strömen går igenom invertern så den kopplar till batteridrift när den känner att strömmen försvinner. det är inte en inverter/charger så jag kommer behöva en extern laddare, kan ju bli någon solcell i framtiden? Tydligen ska den fungera snarlikt en vanlig ups.

Vet inte hur du tänker med dubbelmatningen? strömen går via invertern till tex pumpen, går strömen växlar den till batteri drift, kommer strömen tillbaka växlar den tillbaka till nätdrift.

Skrivet av Skrotnisse92:

Nu börjar det väl går ur tiden, men har du solceller så kan du få avdrag på 50% av kostnaden för ett system (inklusive arbete).

Ja idag känns solceller lite meh, frågan är om jag ens får komma ut på nätet för köper man ett sådant vill man nog ändå sälja också. För det kostar väll några hundra tusen att sätta upp?

Skrivet av NodCommander:

Det låter som att du kanske ska se över möjligheten till solcell+batteri med funktion för ödrift (krävs lite extra prylar) snarare än att hålla på att hacka och mecka med grejer som troligen bara blir stående och inte utför något "arbete" i vardagen åt dig.

Du tänker att jag tjänar pengar på solceller, är det någon som gör det idag och det kostar väll flera hundra tusen?

Skrivet av Wyver:

Du behöver ju en online-UPS för att ha noll fördröjning, mig veterligen har du ju inget alternativ där....

frågan är ju om omkopplingstiden och strömspiken skadar systemet... vi har väldigt sällan strömavbrott... men när vi har det så kommer det av och till i en par timmar...

Står enbart att den fungerar som ett ups om man matar saker igenom den.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Strömen går igenom invertern så den kopplar till batteridrift när den känner att strömmen försvinner. det är inte en inverter/charger så jag kommer behöva en extern laddare, kan ju bli någon solcell i framtiden? Tydligen ska den fungera snarlikt en vanlig ups.

Vet inte hur du tänker med dubbelmatningen? strömen går via invertern till tex pumpen, går strömen växlar den till batteri drift, kommer strömen tillbaka växlar den tillbaka till nätdrift.

Ja idag känns solceller lite meh, frågan är om jag ens får komma ut på nätet för köper man ett sådant vill man nog ändå sälja också. För det kostar väll några hundra tusen att sätta upp?

Du tänker att jag tjänar pengar på solceller, är det någon som gör det idag och det kostar väll flera hundra tusen?

Står enbart att den fungerar som ett ups om man matar saker igenom den.

Hade missat att du skulle köra den direkt via men om du kollar specs klarar den enbart 1.5A static current på dc output
230*1.5 = 345W så är du säker att den klarar rail 3000W och inte att den kräver multi rail och 3000W?

Fast invertern kräver en Charge controller för att fungera som du vill. Den

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Strömen går igenom invertern så den kopplar till batteridrift när den känner att strömmen försvinner. det är inte en inverter/charger så jag kommer behöva en extern laddare, kan ju bli någon solcell i framtiden? Tydligen ska den fungera snarlikt en vanlig ups.

Vet inte hur du tänker med dubbelmatningen? strömen går via invertern till tex pumpen, går strömen växlar den till batteri drift, kommer strömen tillbaka växlar den tillbaka till nätdrift.

Ja idag känns solceller lite meh, frågan är om jag ens får komma ut på nätet för köper man ett sådant vill man nog ändå sälja också. För det kostar väll några hundra tusen att sätta upp?

Du tänker att jag tjänar pengar på solceller, är det någon som gör det idag och det kostar väll flera hundra tusen?

Står enbart att den fungerar som ett ups om man matar saker igenom den.

Solceller "tjänar" du igen från första dagen, du höjer husvärdet med en sådan investering, all solel som du använder eller säljer är sedan en vinst. Det mesta annat som du köper tjänar du aldrig pengar på, varken din TV, matbordet, vardagsrumssoffan eller bilen betalar aldrig av sig men dessa ifrågasätts aldrig på samma vis. Och en backuplösning med UPS batterier tjänar du heller aldrig några pengar på.

Men, solceller är något man får ta in offerter för ifrån olika installatörer. Finns även en bra tråd här på forumet att ställa frågor i.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841