Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Menade räckvidden Av dessa är Lynk & Co 2 min favorit om man bortser pris. Andraplats EX30. De är ju ganska små bilar, ungefär samma storlek som jag har idag.

Jo, mer räckvidd är alltid bättre - allt annat lika. Men tyvärr, när det gäller elbilar, så är det så att det nästan alltid blir till nackdelen av större och tyngre bilar (batterier både väger och tar plats). Så i praktiken hänger detta väl samman.

Det du kan göra möjligen är att välja en så snål och energieffektiv elbil som möjligt. Det är något som jag själv brinner för (precis som jag gillar så kraftfulla med energisnåla processorer som möjligt). Då får du förhållandevis bra räckvidd per kg och m2 bil.

Men generellt så innebär nästan alltid längre räckvidd, i elbilssammanhang, större och/eller tyngre bilar. Tyvärr (detta är ett av de få minusen med elbilar vs ICE).

Gällande dina favoriter ovan så hade jag personligen skippat de, men det är främst av politiska och moraliska orsaker (samt att jag gillar körkänslan och interiördesignen hos Mini bättre än den i EX30, och att jag personligen tycker Lyncen är exteriört ful). Men du skall ju välja bil efter dina kriterier (inte efter mina).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Även om Volvo Cars och Polestar har kinesiskt ägande och en del av bilarna monteras där (alla Polestar), så är i runda slängar 90% av de anställda i Europa, med en tydlig majoritet i Sverige.
Därmed är bidraget enormt till Sverige i form av arbetstillfällen och skattintäkter.
I 2023:

Citat:

Det största aktiebolaget i landet var Volvo Personvagnar AB som betalade 4,3 miljarder i arbetsgivaravgifter följt av Ericsson AB 3,6 miljarder, Scania CV AB 3,4 miljarder och SAAB AB 2 miljarder.

https://upplysningar.syna.se/nyheter/nyhet/100-storsta-arbets...
(AB Volvo är uppdelat på flera bolag som tillsammans är ungefär i storlek som Volvo Personvagnar AB)

EX30 som säljs i Sverige monteras nu i Belgien och Polestar ska i framtiden också byggas i Slovakien.
https://www.volvocars.com/se/news/electrification/the-fully-e...
https://www.automotorsport.se/nyheter/volvo-kosice-produktion...

Det är olyckligt att Volvo Cars fick kinesiskt ägande då jag också är av åsikten att man bör stödja Kina minst möjligt, men att välja bort Volvo av den anledningen skulle skada Sverige mycket mer än Kina

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinot:

Jo, mer räckvidd är alltid bättre - allt annat lika. Men tyvärr, när det gäller elbilar, så är det så att det nästan alltid blir till nackdelen av större och tyngre bilar (batterier både väger och tar plats). Så i praktiken hänger detta väl samman.

Det du kan göra möjligen är att välja en så snål och energieffektiv elbil som möjligt. Det är något som jag själv brinner för (precis som jag gillar så kraftfulla med energisnåla processorer som möjligt). Då får du förhållandevis bra räckvidd per kg och m2 bil.

Men generellt så innebär nästan alltid längre räckvidd, i elbilssammanhang, större och/eller tyngre bilar. Tyvärr (detta är ett av de få minusen med elbilar vs ICE).

Gällande dina favoriter ovan så hade jag personligen skippat de, men det är främst av politiska och moraliska orsaker (samt att jag gillar körkänslan och interiördesignen hos Mini bättre än den i EX30, och att jag personligen tycker Lyncen är exteriört ful). Men du skall ju välja bil efter dina kriterier (inte efter mina).

Räckvidd är sjukt överskattat egentligen om man kan ladda där man parkerar bilen. Min Renault Mégane E-tech med 60 kWh batteri kommer kanske 25 mil på motorväg, 35 mil blandad körning på 100%.

I praktiken betyder det att du kan köra runt i typ 2-3 timmar utan att batteriet tar slut. Det räcker utmärkt för allt förutom långresor, och då får man väl stanna någon halvtimme och ta en kiss-, kaffe- och laddpaus.

Jag upplever inte att ett större batteri hade gjort någon nämnvärd skillnad i min vardag, men ett mindre hade nog kunnat vara lite obekvämt ibland.

Om en elbil har mer än 400 km WLTP-räckvidd har man i mitt tycke stoppat i för mycket batterier - bättre om bilen blir billigare och lättare istället med ett lagom stort batteri, än att släpa runt på räckvidd man inte behöver.

Däremot förstår jag varför biltillverkarna stoppar i stora batterier - det gör bilarna mer lättsålda då fler vågar släppa sargen och köpa elbil. Stora batterier är ett medel mot räckviddsångest-ångest, d.v.s. en ångest att man riskerar drabbas av räckviddsångest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Även om Volvo Cars och Polestar har kinesiskt ägande och en del av bilarna monteras där (alla Polestar), så är i runda slängar 90% av de anställda i Europa, med en tydlig majoritet i Sverige.
Därmed är bidraget enormt till Sverige i form av arbetstillfällen och skattintäkter.

Frågan är vad som är Volvo Cars och vad som är Geely?

EX30 är en Geely-bil hel utvecklad på en ren Geely-plattform i Kina. Inte på någon av Volvos egna plattformar (som tex. CMA eller SPA/SPA2) som tas fram av svenska ingenjörer och arbetskraft. Det en ren Kinabil från grunden (med design i Europa för att likna en Volvo).

Skrivet av glemmy:

EX30 som säljs i Sverige monteras nu i Belgien och Polestar ska i framtiden också byggas i Slovakien.
https://www.volvocars.com/se/news/electrification/the-fully-e...

Inget som gynnar arbeten i Sverige?

Men däremot så är det ju bra att produktionen numera är inom EU. De första EX30 som kom hit byggdes i Kina. Så bra att de flyttat produktionen.

Troligen dock inte frivilligt av Geely, utan troligen pga. av de biltullar som införts av EU på kinesiska elbilar. Men det är ju bra att EUs tullar haft en positiv effekt här. 👍

Skrivet av pv2b:

Räckvidd är sjukt överskattat egentligen om man kan ladda där man parkerar bilen. Min Renault Mégane E-tech med 60 kWh batteri kommer kanske 25 mil på motorväg, 35 mil blandad körning på 100%.

I praktiken betyder det att du kan köra runt i typ 2-3 timmar utan att batteriet tar slut. Det räcker utmärkt för allt förutom långresor, och då får man väl stanna någon halvtimme och ta en kiss-, kaffe- och laddpaus.

Jag upplever inte att ett större batteri hade gjort någon nämnvärd skillnad i min vardag, men ett mindre hade nog kunnat vara lite obekvämt ibland.

Instämmer helt.

Tycker man generellt oftast är allt för fokuserad på max räcvkvidd. Vår Mini med 32 kWh-batteri (28 kWh netto) kommer ca. 15-17 mil (vintern) och ca 19-20 mil (vår/höst), och det räcker utmärkt för vårt behov som extrabil. Jag hade inte tackat nej till lite längre räckvidd (utan ökad kostnad/vikt, vilket är orealistiskt), men för oss fungerar det väldigt väl som den vardagsbil det är.

Skrivet av pv2b:

Om en elbil har mer än 400 km WLTP-räckvidd har man i mitt tycke stoppat i för mycket batterier - bättre om bilen blir billigare och lättare istället med ett lagom stort batteri, än att släpa runt på räckvidd man inte behöver.

Däremot förstår jag varför biltillverkarna stoppar i stora batterier - det gör bilarna mer lättsålda då fler vågar släppa sargen och köpa elbil. Stora batterier är ett medel mot räckviddsångest-ångest, d.v.s. en ångest att man riskerar drabbas av räckviddsångest.

Tror, precis som du, att det är kanske lite av en nybörjaroro att fokusera så mycket på räckvidd som många gör, när de i praktiken kanske laddar hemma till 95+%.

Om man däremot skall ha en tjänstebil och ofta åka långt i Sverige en eller ett par gånger i månaden, eller ofta ner i Europa på många långresor, så skall man nog dock välja en annan elbil som har både klart längre räckvidd och som laddar mycket snabbare.

Men det misstänker jag inte är majoriteten av de flesta bilister.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Min nuvarande elbil är 100% kinesisk. Så sånt bryr jag mig inte om Minin är mycket rolig att köra men de höjde precis priset och det är ganska mycket vägljud. Tycker faktiskt tvärtom invändigt där EX30 och speciellt Lynk är trevligare.

Eftersom det är vår enda bil kan det vara rätt skönt med det större bagageutrymmet. Men vi får se, samtliga kan fungera!

Permalänk
Medlem

Räckvidd är en bekvämlighet, det går ju inte att komma ifrån. Så det beror ju på hur mycket man värderar den bekvämligheten, samt hur ofta den behövs. Sen beror det också på vad man klassar som långresa. Om man har räckvidd på 25 mil och behöver ett laddstopp för att komma fram kanske det för mig inte är en långresa, men det är ju personligt.

Vi har ju sålt vår Model 3 i väntan på ID.7 så just nu kör vi runt med vår andrabil som primär bil (XC70 D5 AWD från 2008) och jag gjorde just en resa Umeå - Karlstad och tillbaka, det är en sträcka på ca 82 mil enkel resa. Jag stannade nog ungefär lika lång tid som jag skulle ha gjort med vår Tesla, för jag vill gärna ta en paus efter 2-3 timmar. Men skillnaden var att jag själv kunde bestämma vart och hur länge, det var längesen jag stannade på en "vanlig" rastplats eftersom man alltid ska pricka in laddare när man kör långt med elbil. Jag behövde bara tanka innan jag åkte, när jag kom fram och när jag kom hem trots att bilen är ganska törstig (ca 0,72l/mil denna resa.)

Jag skulle ljuga om jag sa att det inte var smidigare än med elbil. Men nog mycket smidigare för att gå på fossilbil igen? Absolut inte. Räckvidd på långresor tror jag är den enda fördelen jag ser med fossilbil. Av alla saker vi kanske ångrade med Teslan så var eldriften aldrig en av dem.

Däremot tror jag inte längre räckvidd är svaret, utan när man når 35-40 mil konsekvent räckvidd på vintern så är det tillräckligt även för långresor, men däremot så skulle man behöva fortsätta förbättra utbud av laddare efter vägarna och få till snabbare laddning, eller bättre laddkurvor. Om man kan klara sig på 5-10 min stopp istället för 15-20 så skulle det göra mycket även om det låter lite. Enligt mig då. Jag har alltid anammat Teslas laddstrategi att dutta i så lite jag behöver för att komma till nästa laddare istället för att fylla upp till 80 (om det inte också är matpaus).

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinot:

Om man däremot skall ha en tjänstebil och ofta åka långt i Sverige ett par gånger i månaden, eller ofta ner i Europa på många långresor, så skall man nog dock välja en annan elbil som har både klart längre räckvidd och som laddar mycket snabbare.

Eller en ICE-bil för den delen. ICE kommer till sin rätt för den typen av långkörningar där förbränningsmotorn ges bästa möjliga förutsättningar för att vara effektiv, och där möjligheten att kunna tanka snabbt är en riktigt bra USP. Rätt fordon fordon för rätt person helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Min nuvarande elbil är 100% kinesisk. Så sånt bryr jag mig inte om Minin är mycket rolig att köra men de höjde precis priset och det är ganska mycket vägljud. Tycker faktiskt tvärtom invändigt där EX30 och speciellt Lynk är trevligare.

Även nya Mini SE tillverkas i Kina (av GWM), även om den är konstruerad och designad av BMW i Tyskland (till skillnad från EX30 som är en ren kinesisk Geely-bil, och inte en "äkta" Volvo).

En orsak till att jag själv inte kommer köpa den nya Minin (eller en ny Tesla M3). Men det är ju som sagt en personlig sak för mig, och ingen moral/värdering som jag vill tvinga på dig eller någon annan. Absolut inte.

Skrivet av Leyer:

Eftersom det är vår enda bil kan det vara rätt skönt med det större bagageutrymmet. Men vi får se, samtliga kan fungera!

Har ni en enda bil så kanske det är vettigt att gå upp ett snäpp i storlek tror jag, men det är ju återigen inte jag, utan ni som skall välja.

Själva hade vi aldrig klarat oss med endast en enda så liten bil för mina eller familjens behov. Har själv (även om både frugan och dottern ibland kör den) en Tesla M3 LR som "mellanbil"/tjänstebil och så har vi en BMW 5-serie kombi som familjebil.

Men vi har alla olika behov, och det viktigaste är att lyssna på sina egna behov och känslor (inte andras).

Skrivet av pv2b:

Eller en ICE-bil för den delen. ICE kommer till sin rätt för den typen av långkörningar där förbränningsmotorn ges bästa möjliga förutsättningar för att vara effektiv, och där möjligheten att kunna tanka snabbt är en riktigt bra USP. Rätt fordon fordon för rätt person helt enkelt.

Det beror på. Håller inte helt med dig att en ICE är ett måste för långresor.

Jag har en Tesla M3 LR AWD som förmånsbil, och den är helt perfekt i tjänsten när jag åker till Oslo i jobbet eller mellan att par av de större kontoren i Sverige. Skulle inte velat ersätta den med en ICE-bil. Är så härligt att köra långt i en tyst elbil, och kommer fram alltid mer utvilad med Autopiloten som avlastar mycket på långkörningar. Den har så lång räckvidd att jag normalt aldrig ens stannar för ett laddstopp. Räcker att ladda hemma, på kontoret eller hotellet över natten. Har dessutom varit mycket mer prisvärt med Teslan jämfört med den BMW bensinbil (M3) som jag först tänkte köpa när jag startade mitt bolag 2019. Glad nu i efterhand att jag valde en Tesla (M3) istället!

Men skall man tex. ha andra behov, som att dra enormt mycket tung släp, så är det absolut en fördel med en ICE-bil. Är själv inne på att köpa en Ineos Grenadier, Landrover Defender, Jeep Wrangler eller G-wagen till nästa år. Just för att kunna dra tunga släp och stor lastförmåga.

Nu har jag inte råd med det i dagsläget, men en framtidsdröm/önskan är en italiensk sportbil, och då är det en klassisk V12 som gäller.

Så håller däremot med om att det inte finns helt rätt/fel när det gäller drivlina; det är helt efter behov och egenskaper som man eftersöker om man väljer BEV eller ICE.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare

Vad det gäller val av instrumentkluster-design är det väldigt mycket en prisfråga. Om man gillar Teslas variant, good for you, för det är den klart billigaste varianten (personligen tycker jag också den ser billigaste ut, även om det samtidigt är "clean").

Det vi ser i många (de flesta kanske till och med?) nya modeller oavsett drivlina är att man kostar på sig två skärmar med minimal integration. Exempel

Personligen fördrar jag en gammaldags fullt integrerad lösning. Men rätt säker att jag inte anser det är så viktigt att det är värt prisskillnaden. Gissar att denna variant tyvärr lär fasas ut, eventuellt blir det kvar i mer påkostade modeller. Att Volvo har det i XC40/EX40 beror ju bara på att de inte uppdaterat modellel tillräckligt nyligen, det lär ryka när uppdateringen kommer...

Att det är bättre att ha instrumentkluster med hastighetsmätare etc där det traditionellt suttit undrar jag om man på något sätt kan ifrågasätta. Om det fanns en mer optimal plats skulle racing-bilar ha den där. Vad jag hört är Teslas drag här något som tog många biltillverkare lite på sängen, de fattade hur mycket billigare Teslas lösning är.

Hoppas "mellanvarianten" är "tillräckligt billig" för att det blir den vanligaste modellen framåt i EVs. Den ser inte superintegrerad ut, men är i alla fall funktionell (passar ändå bättre än i senaste generationen Mustang GT, två pekplattor runt ratten ser rätt malplacerade ut i en muskelbil...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad det gäller val av instrumentkluster-design är det väldigt mycket en prisfråga. Om man gillar Teslas variant, good for you, för det är den klart billigaste varianten (personligen tycker jag också den ser billigaste ut, även om det samtidigt är "clean").

För mig är det inte en prisfråga.

Kunde lätt skaffat och haft råd med en Model S (som har två skärmar), men föredrar faktiskt det "cleana" gränssnittet på M3 (och MY). Extremt mycket bättre och effektivare IMO.

Tycker det är mycket snabbare och säkrare att ha all viktig information på en enda skärm, och inte utspritt på flera som jag måste kasta och hoppa blicken emellan (jo, jag har även en BMW 5-serie med flera skärmar, och en Mini också med dubbla skärmar, så det är inte så att det är confirmation bias här).

Nu kan jag titta på vägen, och vid behov kasta endast en enda snabb blick på en enda skärm där jag får all viktig information på en enda gång (istället för att hoppa med blicken mellan flera olika skärmar på olika ställen i bilen).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Frågan är vad som är Volvo Cars och vad som är Geely?

EX30 är en Geely-bil hel utvecklad på en ren Geely-plattform i Kina. Inte på någon av Volvos egna plattformar (som tex. CMA eller SPA/SPA2) som tas fram av svenska ingenjörer och arbetskraft. Det en ren Kinabil från grunden (med design i Europa för att likna en Volvo).

Det stämmer SEA utvecklades i Kina men med väsentligt bidrag från göteborgsbaserade CEVT, numera "Zeekr Technology Europe". De har i underkant av 1000 anställda i Sverige.
https://www.nordiskbil.com/zeekr-technology-europe/

Citat:

Inget som gynnar arbeten i Sverige?

Men däremot så är det ju bra att produktionen numera är inom EU. De första EX30 som kom hit byggdes i Kina. Så bra att de flyttat produktionen.

Att de tillverkas i EU är bättre för Sverige än att de produceras i Kina. Även om det är svårt att kvantifiera. Kanske vissa komponenter kommer från Sverige, eller att det skapar några fler arbetstillfällen.

Citat:

Troligen dock inte frivilligt av Geely, utan troligen pga. av de biltullar som införts av EU på kinesiska elbilar. Men det är ju bra att EUs tullar haft en positiv effekt här. 👍

Tydligen var det tänkt att den också skulle tillverkas i Belgien innan tullarna, men att tullarna snabbade på flytten (enligt Teknikens Värld-länken ovan). Men håller med.

Nu är EX30 mycket mer kinesisk än resten av modellutbudet, men att säga 100% är en överdrift då design och delar av utveckling gjorts i Sverige.

Citat:

Instämmer helt.

Tycker man generellt oftast är allt för fokuserad på max räcvkvidd. Vår Mini med 32 kWh-batteri (28 kWh netto) kommer ca. 15-17 mil (vintern) och ca 19-20 mil (vår/höst), och det räcker utmärkt för vårt behov som extrabil. Jag hade inte tackat nej till lite längre räckvidd (utan ökad kostnad/vikt, vilket är orealistiskt), men för oss fungerar det väldigt väl som den vardagsbil det är.

Tror, precis som du, att det är kanske lite av en nybörjaroro att fokusera så mycket på räckvidd som många gör, när de i praktiken kanske laddar hemma till 95+%.

Om man däremot skall ha en tjänstebil och ofta åka långt i Sverige en eller ett par gånger i månaden, eller ofta ner i Europa på många långresor, så skall man nog dock välja en annan elbil som har både klart längre räckvidd och som laddar mycket snabbare.

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Vilka av dessa har du inte i HUD?

Självklart visar skärmen info, det var inte så bokstavligt. Jag menar bara att bara för att det finns en skärm framför så tillför den nödvändigtvis inte något, en så liten skärm tycker jag är onödig. Förstår att man ville ha det enhetligt och snyggt med instrumentbrädan och komma ifrån att ha den på ratten som i de andra ID-bilarns men jag tycker inte den tillför så mycket mot Teslan, kanske så jag skulle uttryckt mig.

Med det sagt så ser jag jättemycket fram emot att få leverans av den, jag tycker bilen är fantastiskt trevlig.

Vi får nog återkomma till ämnet när du har levt med bilen ett tag.

För att svara på frågan: det mesta av det nämnda syns inte där, och definitiv bara en bråkdel av allt som finns på lilla skärmen. Det vore faktiskt dumt med ett sånt informationsöverflöd i HUD: en, tycker jag. Personligen kör jag avskalat och har endast hastigheten uppe, för det mesta. Vid navigation har jag all information uppe. Ypperligt att man kan skala upp och ner hur mycket man har framför sig.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinot:

Det beror på. Håller inte helt med dig att en ICE är ett måste för långresor.

Jag har en Tesla M3 LR AWD som förmånsbil, och den är helt perfekt i tjänsten när jag åker till Oslo i jobbet eller mellan att par av de större kontoren i Sverige. Skulle inte velat ersätta den med en ICE-bil. Är så härligt att köra långt i en tyst elbil, och kommer fram alltid mer utvilad med Autopiloten som avlastar mycket på långkörningar. Den har så lång räckvidd att jag normalt aldrig ens stannar för ett laddstopp. Räcker att ladda hemma, på kontoret eller hotellet över natten. Har dessutom varit mycket mer prisvärt med Teslan jämfört med den BMW bensinbil (M3) som jag först tänkte köpa när jag startade mitt bolag 2019. Glad nu i efterhand att jag valde en Tesla (M3) istället!

Men skall man tex. ha andra behov, som att dra enormt mycket tung släp, så är det absolut en fördel med en ICE-bil. Är själv inne på att köpa en Ineos Grenadier, Landrover Defender, Jeep Wrangler eller G-wagen till nästa år. Just för att kunna dra tunga släp och stor lastförmåga.

Nu har jag inte råd med det i dagsläget, men en framtidsdröm/önskan är en italiensk sportbil, och då är det en klassisk V12 som gäller.

Så håller däremot med om att det inte finns helt rätt/fel när det gäller drivlina; det är helt efter behov och egenskaper som man eftersöker om man väljer BEV eller ICE.

Jag håller inte heller med om att en ICE är ett måste för långresor - för det har jag aldrig sagt.

Däremot är det den mest ändamålsenliga bilen för någon som ofta kör riktigt länga sträckor, för att det skapar maximal flexibilitet. Du behöver inte planera dina stopp kring var det finns laddare, utan du stannar där du vill eftersom du inte "behöver" stanna där det finns en laddare. Det är enklare helt enkelt.

Med det sagt funkar en elbil tillräckligt bra för att den ska kunna gå att använda för långresor också. Jag har själv en bilsemester planerad i sommar, och kommer köra från Stockholm, ner till Skåne och sedan genom Norge, med min Renault Mégane E-tech 60 kWh. Jag är övertygad att det kommer fungera bra, även om bilen inte är optimal för just det syftet. Den laddar inte jättefort (peak på 150 kW, betydligt mindre genomsnitt) och batteriet är inte jättestort, men jag räknar med att den funkar tillräckligt bra för att kunna använda för syftet. Räknar med 35-40 minuter för 10-80%.

Att den inte är optimal för långresor vägs enligt mig upp av alla andra trevliga egenskaper hos en elbil, och då långresor inte är något jag gör jätteofta så är det ingen idé att optimera sitt bilköp för just det sällsynta scenariot. Den behöver inte vara bäst på långresor, den behöver bara klara av långresor till den grad att jag inte känner att jag behöver hyra en ICE-bil.

Men om jag hade kört riktigt många långresor per år hade jag nog tänkt annorlunda, kanske laddhybrid eftersom jag kör en hel del i stan också. Men som det är nu föredrar jag elbil, då det ger mig en längre räckvidd på billig "hemma-el", är en enklare konstruktion rent mekaniskt (och därmed borde ha mindre potential för strul), och dessutom är elbil kul. Dessutom behöver jag ibland köra i det som kommer bli Miljözon 3 i Stockholm när det där politiska kaoset blåser över.

Och dessutom, hade jag haft två bilar i hushållet hade jag lätt köpt en elbil med mindre batteri. Långresor med 40 kWh batteri är lite väl segt, 60 kWh är en okej balans mellan räckvidd och kostnad/vikt imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

<Uppladdad bildlänk>

Det vi ser i många (de flesta kanske till och med?) nya modeller oavsett drivlina är att man kostar på sig två skärmar med minimal integration. Exempel

<Uppladdad bildlänk>

Personligen fördrar jag en gammaldags fullt integrerad lösning. Men rätt säker att jag inte anser det är så viktigt att det är värt prisskillnaden. Gissar att denna variant tyvärr lär fasas ut, eventuellt blir det kvar i mer påkostade modeller. Att Volvo har det i XC40/EX40 beror ju bara på att de inte uppdaterat modellel tillräckligt nyligen, det lär ryka när uppdateringen kommer...

<Uppladdad bildlänk>

Att det är bättre att ha instrumentkluster med hastighetsmätare etc där det traditionellt suttit undrar jag om man på något sätt kan ifrågasätta. Om det fanns en mer optimal plats skulle racing-bilar ha den där. Vad jag hört är Teslas drag här något som tog många biltillverkare lite på sängen, de fattade hur mycket billigare Teslas lösning är.

Hoppas "mellanvarianten" är "tillräckligt billig" för att det blir den vanligaste modellen framåt i EVs. Den ser inte superintegrerad ut, men är i alla fall funktionell (passar ändå bättre än i senaste generationen Mustang GT, två pekplattor runt ratten ser rätt malplacerade ut i en muskelbil...).

Teslan där ser verkligen otroligt billig ut.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Vill välkomna mig själv till elbilsfamiljen här. Nu har vi också införskaffat en tesla m3 lr awd och ska hämta den på tesla i Huddinge på fredag. Yay!

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Vill välkomna mig själv till elbilsfamiljen här. Nu har vi också införskaffat en tesla m3 lr awd och ska hämta den på tesla i Huddinge på fredag. Yay!

Trevlig bil på många sätt, ny eller begagnad?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Trevlig bil på många sätt, ny eller begagnad?

Det får vi hoppas 😉
Årsmodell 2022.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av martinot:

Jag skulle köpt den nya. Det är en no-brainer med 0% ränta som är en form av ganska stor subvention av bilen. Värdeminskningen har varit väldigt normal för Tesla jämfört med snittet av bilar. De som tappat mest är Porsche Taycan och Audi.

Finns det vettiga sammanställningar kring prisfall på olika modeller som gäller Sverige?

De jag sett är i princip alltid för US-marknaden, för den verkar i.o.f.s. Porsche tappar mer i reda pengar men relativt sätt är det likvärdig med Model Y

https://caredge.com/ranks/depreciation/luxury/3-year/best

Rent generellt tappar EVs fortfarande mer än andra varianter, tidigare har det varit magert utbud av bilar som faktiskt funnits på marknaden i 5 år men senaste sammanställningen för 2025 är mer relevant

https://www.iseecars.com/cars-that-hold-their-value-study

Audi är inte specifikt med som EV-tillverkare, men om deras EVs tappar snabbt måste det vara väldigt illa givet att märket totalt sett ligger bäst till på listan över "lyxigare märken"

Lite förvånad att det är klassen "sportbilar" som håller värdet bäst (men kul att man har en bilmodell på top 10 med lägst fall).
Än mer förvånad över att "hybrider" är den drivlina som håller priset bäst just nu...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns det vettiga sammanställningar kring prisfall på olika modeller som gäller Sverige?

De jag sett är i princip alltid för US-marknaden, för den verkar i.o.f.s. Porsche tappar mer i reda pengar men relativt sätt är det likvärdig med Model Y

<Uppladdad bildlänk>
https://caredge.com/ranks/depreciation/luxury/3-year/best

Rent generellt tappar EVs fortfarande mer än andra varianter, tidigare har det varit magert utbud av bilar som faktiskt funnits på marknaden i 5 år men senaste sammanställningen för 2025 är mer relevant

<Uppladdad bildlänk>
https://www.iseecars.com/cars-that-hold-their-value-study

Audi är inte specifikt med som EV-tillverkare, men om deras EVs tappar snabbt måste det vara väldigt illa givet att märket totalt sett ligger bäst till på listan över "lyxigare märken"

<Uppladdad bildlänk>

Lite förvånad att det är klassen "sportbilar" som håller värdet bäst (men kul att man har en bilmodell på top 10 med lägst fall).
Än mer förvånad över att "hybrider" är den drivlina som håller priset bäst just nu...

ViBilägare publiserade något för en månad sedan där de kollat värde nu jämfört med när de testade bilarna för 3 år sedan.

Citat:

Vi har räknat ut värdetappet efter tre år för 40 modeller.

https://www.vibilagare.se/nyheter/andrahandsvarde-bilar-fran-...

Samma tendenser i Sverige, "mildhybrider" tappar minst medan rena elbilar mest, följt av laddhybrider
Drivlina Värdeminskning, %
Bensin 22,7%
Diesel 21%
El 29,6%
Hybrid 17%
Laddhybrid 27%
Snittbilen 25,4%

Väldigt begränsat sample size förvisso. Något förvånande tappade Nissan Leaf mest bland elbilarna (48%), följt av Volkswagen ID.3 Pro Performance (39%) och MG Marvel R Performance (37%).
Lägst värdeminskning har Hyundai Kona Electric Long Range, Audi Q4 e-tron Sportback 50 Quattro och Mercedes EQA 250 SE Edition (20%-21%)

Vi bilägare citerar också en analys gjord av Privata Affärer med 75 bilar som jag tyvärr inte har tillgång till, men de skriver

Citat:

Räknat i kronor har Tesla Model Y tappat mest i värde sedan 2022 – hela 250 000 kronor efter avdragen miljöbilsbonus. Men att elbilar i vissa fall har stort värdetapp innebär inte nödvändigtvis att de är dyrare att äga – driftkostnaden är ofta lägre än för bensin- och dieselbilar.

Där fanns också en länk till en annan genomgång Vi Bilägare gjorde i september som också visar att elbilarna sämst när det gäller värdeminskning.
https://www.vibilagare.se/nyheter/andrahandsvarde-75-bilmodel...

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Räckvidd är en bekvämlighet, det går ju inte att komma ifrån. Så det beror ju på hur mycket man värderar den bekvämligheten, samt hur ofta den behövs. Sen beror det också på vad man klassar som långresa. Om man har räckvidd på 25 mil och behöver ett laddstopp för att komma fram kanske det för mig inte är en långresa, men det är ju personligt.

Vi har ju sålt vår Model 3 i väntan på ID.7 så just nu kör vi runt med vår andrabil som primär bil (XC70 D5 AWD från 2008) och jag gjorde just en resa Umeå - Karlstad och tillbaka, det är en sträcka på ca 82 mil enkel resa. Jag stannade nog ungefär lika lång tid som jag skulle ha gjort med vår Tesla, för jag vill gärna ta en paus efter 2-3 timmar. Men skillnaden var att jag själv kunde bestämma vart och hur länge, det var längesen jag stannade på en "vanlig" rastplats eftersom man alltid ska pricka in laddare när man kör långt med elbil. Jag behövde bara tanka innan jag åkte, när jag kom fram och när jag kom hem trots att bilen är ganska törstig (ca 0,72l/mil denna resa.)

Jag skulle ljuga om jag sa att det inte var smidigare än med elbil. Men nog mycket smidigare för att gå på fossilbil igen? Absolut inte. Räckvidd på långresor tror jag är den enda fördelen jag ser med fossilbil. Av alla saker vi kanske ångrade med Teslan så var eldriften aldrig en av dem.

Däremot tror jag inte längre räckvidd är svaret, utan när man når 35-40 mil konsekvent räckvidd på vintern så är det tillräckligt även för långresor, men däremot så skulle man behöva fortsätta förbättra utbud av laddare efter vägarna och få till snabbare laddning, eller bättre laddkurvor. Om man kan klara sig på 5-10 min stopp istället för 15-20 så skulle det göra mycket även om det låter lite. Enligt mig då. Jag har alltid anammat Teslas laddstrategi att dutta i så lite jag behöver för att komma till nästa laddare istället för att fylla upp till 80 (om det inte också är matpaus).

Ja att inte kunna stanna på de många fina rastplatser vi har i Sverige och kunna ta en lunch med medhavd mat är ett stort minus. Åker en hel del i jobbet och man blir fort trött på hamburgare eller maten de har på mackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Grattis, funderar själv på en tesla m3 lr awd, måste bara fixa bra försäkringspris först funderar på att skriva på mig sommarhuset för att få lägre premie om de funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Grattis, funderar själv på en tesla m3 lr awd, måste bara fixa bra försäkringspris först funderar på att skriva på mig sommarhuset för att få lägre premie om de funkar.

Jag har folksam till vårt andra bil men fick det billigare genom if försäkringar. Det blev 890kr per månad för helförsäkring. Man får trygg hansa i två veckor och sedan ett erbjudande från dem. Ska se hur mycket de vill ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja att inte kunna stanna på de många fina rastplatser vi har i Sverige och kunna ta en lunch med medhavd mat är ett stort minus. Åker en hel del i jobbet och man blir fort trött på hamburgare eller maten de har på mackar.

Nu kan man ju visserligen stanna på en mack och äta sin medhavda lunch (utomhus eller I bilen, inte I själva macken givetvis) men man tappar ju fortfarande miljön. Man kan ju hoppas att framtiden är laddare på den typen av rastplatser, med stöd från batterier från uttjänta elbilar och som laddas efter behov men som också stöttar elnätet genom att ladda när elnätet har överproduktion. Kanske räcker med 50kw effekt om miljön är fin nog för att också ta en promenad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kan hålla med, men om man kör långt på vintern frekvent kan ett stort batteri vara skönt att ha. Annnars tycker jag att 60kwh batteri räcker långt för väldigt många. Tror man behöver köra elbil ett tag för att förstå det.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Over 90 per cent capacity: ID.3 battery impresses in ADAC’s 160,000-kilometre endurance test
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/over-90...

The ADAC testers have given the ID.3 an excellent report after four years of endurance testing. The engineers at the Test and Technology Centre in Landsberg am Lech (Germany) covered more than 160,000 kilometres. The key takeaway: the high-voltage battery still has a net capacity of 91 per cent. An ID.3 Pro S with a net battery energy content of 77 kWh was tested. As for all other ID. models, Volkswagen guarantees that the battery of the ID.3 still has at least 70 per cent of its original net capacity after eight years of operation or 160,000 kilometres of driving.

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/autokatalog/autotest/vw...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Over 90 per cent capacity: ID.3 battery impresses in ADAC’s 160,000-kilometre endurance test
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/over-90...

The ADAC testers have given the ID.3 an excellent report after four years of endurance testing. The engineers at the Test and Technology Centre in Landsberg am Lech (Germany) covered more than 160,000 kilometres. The key takeaway: the high-voltage battery still has a net capacity of 91 per cent. An ID.3 Pro S with a net battery energy content of 77 kWh was tested. As for all other ID. models, Volkswagen guarantees that the battery of the ID.3 still has at least 70 per cent of its original net capacity after eight years of operation or 160,000 kilometres of driving.

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/autokatalog/autotest/vw...

"Elbil är som en smartphone" narrativet håller inte längre. Att tappa ynka 4-5% kapacitet efter hela 16k mil med bevarad räckvidd är enastående resultat. Bilbatterier tål laddcyklar långt över de batterier som finns i kommersiell elektronik. Finns liknande fall rapporterade av gamla Model S ägare. Och då pratar vi om en batteriteknik som nu är 10 år gammalt. En bensinbil som gått 16k mil anses ändå ha betydande slitage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

"Elbil är som en smartphone" narrativet håller inte längre. Att tappa ynka 4-5% kapacitet efter hela 16k mil med bevarad räckvidd är enastående resultat. Bilbatterier tål laddcyklar långt över de batterier som finns i kommersiell elektronik. Finns liknande fall rapporterade av gamla Model S ägare. Och då pratar vi om en batteriteknik som nu är 10 år gammalt. En bensinbil som gått 16k mil anses ändå ha betydande slitage.

Det argumentet har ju aldrig hållit. Faktaresistens och en individs oförmåga att ställa om sin bias även fast man presenteras verifierade uppgifter på motsatsen, ska man aldrig underskatta.

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av blitzsnake:

Fast vad är det som gör att man inte kan jämföra med mobiler?

Det finns två huvudprocesser kring försämring av litium-batterier

1. antal fulla ladd-cykler man gjort
2. antal år batteriet är (calendar aging)

För mobiler och även i detta test är 2. helt irrelevant. Förväntad livslängd i kalendertid beror på batterikemi och är för NMC ~15 år och för LFP ~20 år.

Kravet på mobiler är i EU numera "måste hålla minst 80 % kapacitet efter 800 ladd-cykler". Det är sämre än elbilar, men ändå i samma härad som NMC som klarar 1000-2000 cykler medan LFP klarar upp mot 3000 cykler.

En mobil kommer se en fyll ladd-cykel varje till var 3:e dag ungefär. Så den kommer se en klar försämring efter ett par års aktiv användning.

Om vi antar att detta var toppmodellen av ID.3 så ska den klara ca 60 mil på en laddning enligt specifikation. Vi kan utgå från att de som körde rimligen hade hyfsad koll på hur man kör på ett vettigt sätt och det gjordes , så säg 50 mil.

16000/50 = 320 fulla ladcykler

Är när man hamnar i spannet 1000-2000 man kan förvänta sig nå ~80 % kapacitet, är en bra bit dit.

Givet att normalbilen kör 1100-1200 mil i Sverige är det inte 1. som kommer sänka de flesta batterier. Det är 2.

Och en ICE bil som gått 16000 mil på ~1 år tid är definitivt inte sliten. En som gått 16000 mil på 15 år är långt mer sliten av flera skäl.

Har haft en 740 (bensin) som hade gått 65000 mil på 8 år när vi fick den (gratis, gammal taxi). Fungerade fint 4000 mil till (sen gav vi tillbaka den) trots original-drivlina. Det som sänkte den bilen är det som nog sänker de flesta, ett gäng år senare tog rosten bilen. Min 3:e bil nu är 20 år gammal och gått 29000 mil, drivlinan (bensin) är inte ett problem men rosten kommer snart ta den...

Livslängden på LFP känns helt "rätt". Batteriet lär ge upp ungefär när bilen ändå är på väg att ge upp p.g.a. rost. Så enda frågan är hur man löser (eller om man ens ska lösa) de bilar som är mer entusiast-inriktade och lever långt längre än normalbilens 15-20 år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det finns två huvudprocesser kring försämring av litium-batterier

1. antal fulla ladd-cykler man gjort
2. antal år batteriet är (calendar aging)

För mobiler och även i detta test är 2. helt irrelevant. Förväntad livslängd i kalendertid beror på batterikemi och är för NMC ~15 år och för LFP ~20 år.

Kravet på mobiler är i EU numera "måste hålla minst 80 % kapacitet efter 800 ladd-cykler". Det är sämre än elbilar, men ändå i samma härad som NMC som klarar 1000-2000 cykler medan LFP klarar upp mot 3000 cykler.

En mobil kommer se en fyll ladd-cykel varje till var 3:e dag ungefär. Så den kommer se en klar försämring efter ett par års aktiv användning.

Om vi antar att detta var toppmodellen av ID.3 så ska den klara ca 60 mil på en laddning enligt specifikation. Vi kan utgå från att de som körde rimligen hade hyfsad koll på hur man kör på ett vettigt sätt och det gjordes , så säg 50 mil.

16000/50 = 320 fulla ladcykler

Är när man hamnar i spannet 1000-2000 man kan förvänta sig nå ~80 % kapacitet, är en bra bit dit.

Givet att normalbilen kör 1100-1200 mil i Sverige är det inte 1. som kommer sänka de flesta batterier. Det är 2.

Och en ICE bil som gått 16000 mil på ~1 år tid är definitivt inte sliten. En som gått 16000 mil på 15 år är långt mer sliten av flera skäl.

Har haft en 740 (bensin) som hade gått 65000 mil på 8 år när vi fick den (gratis, gammal taxi). Fungerade fint 4000 mil till (sen gav vi tillbaka den) trots original-drivlina. Det som sänkte den bilen är det som nog sänker de flesta, ett gäng år senare tog rosten bilen. Min 3:e bil nu är 20 år gammal och gått 29000 mil, drivlinan (bensin) är inte ett problem men rosten kommer snart ta den...

Livslängden på LFP känns helt "rätt". Batteriet lär ge upp ungefär när bilen ändå är på väg att ge upp p.g.a. rost. Så enda frågan är hur man löser (eller om man ens ska lösa) de bilar som är mer entusiast-inriktade och lever långt längre än normalbilens 15-20 år.

Bra sammanställning, men där jämförelsen med mobiler brister är nog snarare just pga det du beskriver, att man med en elbil inte når det antal laddcykler som batteriet klarar innan bilen I övrigt börjar vara slut, medan en mobil (och andra prylar) ofta kasseras just pga. att batteriet slutar hålla måttet (därav retoriken att elbilar blir värdelösa direkt precis som en mobil anses bli, vilket alltså inte stämmer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Argumentet faller redan vid att batteriet i en mobil används väldigt olika jämfört med batteriet i en elbil, av respektive grupp av brukare, generellt.

https://alltomelbil.se/sattet-konsumenter-kor-sin-elbil-forla...

Studien man hänvisar till:
https://www.nature.com/articles/s41560-024-01675-8#Sec5

Alltså degraderas inte batteriet i en elbil till förbannelse under en 5-årsperiod. Bilen lär skrotas innan batteriet är uttjänt. Tvärtom gäller för mobilen, där man kan argumentera att batteriet kan bytas en gång innan mobilen kan skrotas.

Visa signatur