Vilken Linux-distro använder du just nu? - Dela gärna dina erfarenheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0xbad:

Använder du VMs istället för containers?
Proxmox verkar jättepopis, men förstår inte vad man behöver flera distros igång för i en hemserver setup.

Blandar du ihop alla dina recept i en enda stor hög?

Blandar du ihop allt blött/flytande från kylskåpet i en enda stor tillbringare?

Permalänk
Medlem

Körde Linux Mint i många år och började gå över mer och mer till att använda det som huvudsakligt operativsystem på datorn. Kör nu EndeavourOS med Cinnamon som desktop då det känns bekant och lättanvänt, det är min "daily driver" och det har inte gett mig några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0xbad:

Proxmox verkar jättepopis, men förstår inte vad man behöver flera distros igång för i en hemserver setup.

Man kan använda båda. T.ex home assistant är en egen installation, lika bra att köra den. Jag har en VM jag delat ut ett grafikkort till för streaming t.ex. Och så har jag en VM som det går lite alla möjliga containers på. Har även en VM med GUI som jag mest kör makemkv på.

Dessutom är det lätt att spinna upp en VM för att testa något och sedan bara ta bort alltihop utan att lusa ner något annat. Så både VM och containers har sin plats. Dock tycker jag containers är på många sätt underbart. Dom är ju self-contained till 95%.

Till frågan som tråden berör, jag är lat och kör ubuntu LTS på mina VM. Första Linux jag körde var 2.0.32 kommer jag ihåg, då var det slackware som gällde i slutet av 90 talet. Det har hänt en del sedan dess.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Jag har själv kört diverse Linux distrubitioner dom senaste 25 åren, dock aldrig som 'daily driver'..

Om man bortser från att det är open source och att man kan skräddarsy sitt OS till en högre grad än Windows 11.. vad finns det för fördelar med Linux (oavsett distribution) vs Winddows 11?

Finns det ens några, egentligen? Med tanke på hur sömlöst Windows fungerar med kringutrustning, spel osv..

Nu räknar jag kallt med bombardering från Linux-fansboys/MS-haters men försök hålla er objektiva.

Jag skall tillägga att grunden till min frågeställning gäller en daily-driver PC och inte en experimentell laborerings PC..

Shoot!

Skrivet av bromi:

Håller med, kört Linux en del under åren, men för att bara använda min dator som speldator (för det allra mesta) så finns det ingen som helst anledning att använda Linux över Windows tyvärr. Hade gärna använt Linux, men iom diverse krångel som kan uppstå när man är lite av en blandspelare så finns det inte en chans.

Nu handlar ju tråden om "Vilken Linux-distro använder du just nu?" och inte om "Varför jag inte använder en Linux-distro just nu" så båda era inlägg hamnar i kategorin "Kan inte hålla fingrarna i styr när någon nämner Linux" och hör alltså inte hemma i den här tråden. Skapa en egen tråd som väl kan få rubriken "Varför jag inte använder Linux".

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0xbad:

Skrivet av VinterSolen:

Blandar du ihop alla dina recept i en enda stor hög?

Blandar du ihop allt blött/flytande från kylskåpet i en enda stor tillbringare?

Fast om nu tanken var att köra containers på en Linuxinstans istället för att köra flera virtualiserade OS så är det ju iaf inte totalt blandat oavsett.

Jaja, det är väl delvis en smaksak, vet inte om just att det är en hemserver säger varken att Proxmox är passande eller onödigt, men om man nu kör Proxmox eller liknande så öppnar det ju möjligheten att enkelt kunna köra lite vad som helst i en VM.

Om det är lite homelab-stämpel på det hela snarare än att man specifikt bara vill ha en server så är ju Proxmox i mitt tycke mer passande med all den flexibiliteten som en sån lösning för med sig.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vad jag än testar återvänder jag alltid till Slackware

Skrivet av HiGrip:

Jag har själv kört diverse Linux distrubitioner dom senaste 25 åren, dock aldrig som 'daily driver'..

Om man bortser från att det är open source och att man kan skräddarsy sitt OS till en högre grad än Windows 11.. vad finns det för fördelar med Linux (oavsett distribution) vs Winddows 11?

Finns det ens några, egentligen? Med tanke på hur sömlöst Windows fungerar med kringutrustning, spel osv..

Nu räknar jag kallt med bombardering från Linux-fansboys/MS-haters men försök hålla er objektiva.

Jag skall tillägga att grunden till min frågeställning gäller en daily-driver PC och inte en experimentell laborerings PC..

Shoot!

Intressant jag som linuxanvändare tänker precis tvärt om, vanligtvis bättre hårdvarustöd i linux den kringutrustning som inte längre fungerar i Windows 11 fungerar ofta fortfarande för linuxanvändare.
Jag kan förstå att det finns en del som har svårt att lära sig nytt eller att använda andra program än de de lärt sig i sin ungdom eller känner sig trygga med men det är nog mer en personlighetstyp än ett egentligt problem.
På senare tid har det blivit tydligare att det egentligen kanske mest är ett generationsproblem då den yngre generationen inte bryr sig om vad de är för OS och har lätt att byta mellan olika OS.
Fördelar? är nog snarare personliga preferenser.

Permalänk
Medlem

Installerade Pop OS på min Microsoft Surface Pro 7 igår. Men tyvärr så fungerade inte touch vilket jag hade hoppats på att det skulle efter installation.
Dock efter lite sökade och l33t copy & paste skills så fick jag igång det. Inte helt perfekt då multitouch är ganska buggigt och det verkar som att contextmenyn inte vill poppa upp. Men det ska nog inte vara något problem. Jag har inte använt touch något speciellt den senaste tiden jag använt surfplattan, utan har mest kört med tangentbordet/cover.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Vad jag än testar återvänder jag alltid till Slackware
Intressant jag som linuxanvändare tänker precis tvärt om, vanligtvis bättre hårdvarustöd i linux den kringutrustning som inte längre fungerar i Windows 11 fungerar ofta fortfarande för linuxanvändare.
Jag kan förstå att det finns en del som har svårt att lära sig nytt eller att använda andra program än de de lärt sig i sin ungdom eller känner sig trygga med men det är nog mer en personlighetstyp än ett egentligt problem.
På senare tid har det blivit tydligare att det egentligen kanske mest är ett generationsproblem då den yngre generationen inte bryr sig om vad de är för OS och har lätt att byta mellan olika OS.
Fördelar? är nog snarare personliga preferenser.

Hela ditt inlägg känns som härskarteknik, vilket känns väldigt tråkigt då jag efterfrågade ett sakligt och objektivt perspektiv.

Som jag skrev i mitt ursprungliga inlägg.. jag är linux användare sedan 25 år tillbaka, jag har inga problem att lösa eventuellt strul med varken ny eller gammal hårdvara osv, även fast jag (41 år) är old-school

Det du påpekar mellan raderna är just det jag vill åt.. med Windows 11 så funkar allt bara.. det finns ingen barriär mellan generationer? eller kunskapsnivåer.. det bara funkar och det funkar bra, så vad är fördelen med Linux egentligen?

Visa signatur

Core I913900K, GeFore RTX 4090 TUF OC, 32GB Corsair, 7500GB Kingston Fury SSD, Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, Samsung OLED G8 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Shoot!

Du öppnar Pandoras ask!

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Nu handlar ju tråden om "Vilken Linux-distro använder du just nu?" och inte om "Varför jag inte använder en Linux-distro just nu" så båda era inlägg hamnar i kategorin "Kan inte hålla fingrarna i styr när någon nämner Linux" och hör alltså inte hemma i den här tråden. Skapa en egen tråd som väl kan få rubriken "Varför jag inte använder Linux".

Ehh.. jag använder Linux, vilket jag skrev väldigt tydligt i mitt inlägg!?

Jag har en genuin fråga, vill eller kan du inte svara på den så var vänlig och scrolla vidare

Visa signatur

Core I913900K, GeFore RTX 4090 TUF OC, 32GB Corsair, 7500GB Kingston Fury SSD, Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, Samsung OLED G8 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Du öppnar Pandoras ask!

Nja, jag har en teori.. den har varit sann dom senaste 25 åren och jag misstänker att den är lika sann idag.. jag inväntar dock resultatet med spänning, för vem vet.. jag kan ha fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag skulle säga att det snarast är en fråga om hur man är funtad. Unix passar med hur min hjärna fungerar på ett sätt Windows inte gör. Jag kan ta hand om Windowsmaskiner så länge min egen dator fungerar som jag vill, men Windows som operativsystem och plattformens filosofi känns helt enkelt trasiga för mig.

Sen är jag inte låst till Linux heller: en stor del av tiden använder jag macOS, och min gamla ta-med-vartsomhelst-laptop kör FreeBSD. Gemensamt för dem är dock som sagt att de alla är en variant av Unixkonceptet. Alla fungerar fint för sånt jag gör mest: konsumera webbinnehåll, skriva lite kod, leka med musik, spela spel (utifrån vad respektive dator lämpar sig för), ta hand om mina servrar, samt på jobb-Macen naturligtvis utföra alla aspekter av mitt arbete.

Och grejen är att för mig, är det Windows som inte fungerar sömlöst. All min hårdvara är köpt med kompatibilitet med mina respektive systern som grundparameter. Det är inget svårt val i verkligheten, men jag kollar Linuxstödet innan jag köper något, helt enkelt. Och jag använder operativsystemen utifrån hur de fungerar, snarare än att försöka hamra in en fyrkantig kloss i ett trekantigt hål.

Din analogi med att hamra in en fyrkantig kloss i ett trekantigt hål är väldigt intressant.. för i min verklighet (som Windows och Linux användare) så är min uppfattning att Windows hål anpassar sig efter min kloss medans Linux förutsätter att jag modifierar klossen så den passar i sitt hål.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Ptja, eftersom du nämner spel så ett skrämmande stort antal spel presterar bättre på linux. Fastän det är igenom emulering.
Och presterar dom inte bättre så är dom kant i kant med windows.
Dock finns det fortfarande dom som inte går att köra på linux. Främst multiplayer pvp spel med kräsna anti-cheat.

Utöver spel så beror det på vilka program du använder dagligen.

Sen är det generellt att du har mer kontroll över din dator än vad du har med windows. Största exemplet är windows update, som kan få för sig att starta om din dator när det känner för det.
Går så klart att fiffla bort det, men det är inget som ska behövas "fifflas" med utan ska vara upp till användaren när OS ska göra något, inte när det känner för det.

MS bestämmer rent för mycket åt användarna och tvingar in sina grejer utan ens godkännande, t ex copilot som helt plötsligt installerades...

Nja, på min dator så väljer jag när och vilka uppdateringar som görs.. detta är en standard version av Win 11 helt utan modifieringar.

Ok, Co-pilot.. en standard funktion i Win 11.. måhända att jag har kört Win 11 såpass länge att det inte fanns när jag installerade mitt OS men oavsett så är det inget jag har märkt av överhuvudtaget.

Alltså, Microsoft har en produkt (Win 11).. dom har skapat den och dom väljer vilket funktioner osv som medföljer deras OS.. det är lika lätt att kolla vad som inkluderas i en Windows dist som i en Linux dist..

Jag spelar inte på någon av mina Linux distar (förutom på mina Raspberrys) men jag gjorde en snabb googling och min uppfattning är att det är rätt mycket hit-or-miss när det gäller gaming på Linux.. och rätt mycket meck jämför med Win som 'bara fungerar'.. jag lägger ingen värdering i detta utan jag söker bara efter era erfarenheter (dock har jag fått i princip 100% linux-fanboy/härskarteknik) som svar, vilket är tråkigt då jag genuint söker faktuell information..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Asahi Linux på M1 Mac och OnionOS på en liten handheld emulator.
Asahi fungerar otroligt bra på M1, är riktigt nöjd.

Permalänk
Medlem

Just nu har jag tre datorer hemma som kör Linux.

Web server: Ubuntu server lts 24.04.
Tv dator (htpc och nas): Arch Linux
Desktop: Arch Linux.

Ubuntu server - har funkat väldigt bra för mig på min lilla headless server under flera år. Den är stabil med lång support tid, funkar bra ”out of the box”. Gillar dessutom hur enkelt det är att schemalägga automatiska säkerhets uppdateringar. Har även uppgraderat version två ggr helt över ssh utan några problem.

Arch Linux - det är till stor del en ”Bygg din egen Linux distribution” ..distribution. Resultatet blir väldigt skräddarsytt för ens egna behov vilket gör det svårslaget.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Berätta gärna om:

Vilken distro ni använder

senaste versionen av fedora

Varför ni valde den

efter många youtube videor så verkar de som en bra och enkelt alternativ att byta till från windows

Eventuella tips eller tricks för andra användare av samma distro

inga direkta tips. men många guider är vinklade för ubuntu/debian så de blir ofta några extra steg även om de funkar väldigt bra och enkelt

Ser fram emot att höra om era erfarenheter!

jag har provat linux många år sedan.men nu bestämt mig för att byta så är jag extremt nöjd. jag spelar inga spel på datorn, de har jag ett ps5 till. men allt går bara fortafe och enklare. jag har viss basic kunskap sedan innan, men älskar linux med hur allt funkar snabbt och enkelt!

skulle dock vara tacksam för tips hur man får 2 grafikkort att funka på fedora! main kortet är ett nvida 1060 som har 2 skärmar tillkopllat och funkar. de andra är ett Advanced Micro Devices, Inc. [AMD®/ATI] Juniper PRO [Radeon HD 5750] som fedora hittar men vill inte skicka bild till
[/quote]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Hela ditt inlägg känns som härskarteknik, vilket känns väldigt tråkigt då jag efterfrågade ett sakligt och objektivt perspektiv.

Som jag skrev i mitt ursprungliga inlägg.. jag är linux användare sedan 25 år tillbaka, jag har inga problem att lösa eventuellt strul med varken ny eller gammal hårdvara osv, även fast jag (41 år) är old-school

Det du påpekar mellan raderna är just det jag vill åt.. med Windows 11 så funkar allt bara.. det finns ingen barriär mellan generationer? eller kunskapsnivåer.. det bara funkar och det funkar bra, så vad är fördelen med Linux egentligen?

Jag förstår inte varför du gör den tolkningen.
Det fungerar bra att använda windows 11 och det fungerar bra att använda linux, valet beror på vad du föredrar då båda fungerar bra.
Dagligt användande av något nytt kräver anpassning till det nya och det är något de yngre klarar av bättre än de flesta äldre.
OS har tappat sin betydelse och ses mest som något underliggande ingen bryr sig om.
Tror du de flesta bryr sig om det är iOS, android, windows, linux osv 2025? Den debatten känns mer historisk än aktuell.
Så länge du kan lösa dina behov spelar det noll roll vilket OS du använder.
Om jag vill spela ett spel i windows så öppnar jag ett launcher program och klickar på spelet så installeras det och jag kan spela, i linux gör jag exakt samma sak.
Det ena är inte bättre än det andra det är bara olika sidor av samma mynt, jag kan göra allt i linux som jag gör i windows den stora skillnaden är skrivbordet ser olika ut samt klipp och klistra som känns mer omständligt i windows.

Skrivet av HiGrip:

Nja, jag har en teori.. den har varit sann dom senaste 25 åren och jag misstänker att den är lika sann idag.. jag inväntar dock resultatet med spänning, för vem vet.. jag kan ha fel

Känner helt plötsligt att jag slösar tid på att besvara dig.
Om du vill driva denna frågeställningen så skapa en egen tråd för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Jag syftade på Solus som jag skrev om tidigare, var inte så tydligt om man inte kollat lite längre bak

Det är inte borta ännu och kanske inte ens blir så. Vi får se. Hur som är Solus en sjukt bra dist.

https://getsol.us/2025/05/05/snapd-update/

Permalänk
Medlem

Fedora
Valde den för dess stabilitet, Nvidia-stöd, snabba releaser, pakethanteraren (dnf) är snabb och stabil. Funkar bra med wine, steam/lutris och vscode.
Nu låter det som att jag är en gamer, men egentligen spelar jag sällan, men när jag vill spela ska det bara fungera - vilket det gör (ymmv).
Mitt primära användningsområde är mjukvaruutveckling, vilket funkar exakt på samma sätt för alla distar, så det spelar ingen roll vilken dist man använder, tbh.
Jag har testat Arch förut, men känner inte att jag har tid för strul - saker ska bara funka. Vidare har jag sneglat på lite nyare Arch-baserade distar, men ids inte konfigurera om och installera om alla mina servrar, så Fedora får det bli

Permalänk
Medlem

Berätta gärna om:

Vilken distro ni använder
Debian på min stationära dator
MXLinux på min gamla laptop

Varför ni valde den
Debian - mest för stabiliteten och pålitligheten. OpenSuse använde jag för 18 år sedan, men till slut tyckte jag att det var bökigt och det var många fel som behövde lösas och det inte var så mycket hjälp online. Sedan använde jag Ubuntu och LinuxMint. LinuxMint var en trevlig distro överlag. Ubuntu strulade ofta med Nvidia-drivrutiner och DisplayPort, och nästan efter varje uppdatering behövde jag gå via terminal och installera om drivrutiner m.m. Till sist valde jag Debian för stabiliteten och har använt det i kanske 8-9 år utan några större problem. Problem med Debian är att uppdateringar till nya programversioner kommer sällan och vill man ha det senaste måste man installer manuellt.

MXLinux - jag letade efter en enkel distro som skulle fungera på en äldre laptop. Bytte ut en vanlig HDD mot en SSD i en 15 år gammal laptop och installerade MXLinux i somras. Jag har använt laptoppen i 1 år och den fungerar rätt bra. MXLinux laddas upp snabbt, uppdateringar är enkla att installer (bara att godkänna vid påminnelser), det mesta fungerade out of the box. Uppgraderade WiFI-kortet till ett som stödjer WiFi6 och där behövde jag leta upp drivrutiner, men sedan dess har det fungerat felfritt. MXLinux är Debian-baserad och jag funderar på att installera den på min stationära dator när jag bygger om när nästa genereations AMD Zen kommer.

Permalänk

Mint på laptop och CachyOS på min gamingPC.

Mint för enkelheten.
Cachy paketerar nödvändig mjukvara för spel, gamla och nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Ubuntu på servern utan GUI.

Varför?? När jag satte upp den för evigheter sedan var Ubuntu nytt och coolt.

Men nu mera är den distron inte det längre?
Är det så illa som socialamedier (YT) säger??

En av anledningarna till att folk bashar Ubuntu är snap.
Att snap är mycket sämre än flatpak på en desktop.
Främsta anledningen är att snap primärt är gjort för skrivbordslösa servrar, medan flatpak är gjort för skrivbord.

Så länge man kör Ubuntu Server utan skrivbord är det helt OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Beror väl på vad du har för maskin. Fungerar det så fungerar det.

Just Ubuntu har haft ett gäng skakiga releaser.

Vad jag förstått, så beror det till stor del på att Canonical släpper sina releaser vid fasta tidpunkter varje vår/höst (tänk Windows 10). Detta oavsett om omvärlden (läs Debian) är redo eller ej.

Har kört Ubuntu 18.04 -> 20.04 -> 22.04 -> 24.04 på samma hårdvara här, där 18.04 tveklöst var mest stabil. Upplevde många barnsjukdomar i främst 20.04 samt 24.04, vilket delvis beror på att jag körde dessa alltför nära dess release.

Sen borde fler vara öppna för att uppgradera sin Linux kernel vid behov. Läser om alltför många här som byter dist enbart för kärnan i sig.

Blir även smått otydligt när någon skriver om Debian och Ubuntu utan att nämna vilka utgåvor som avses. Eller för den delen vad som faktiskt var problemet.

Permalänk
Skrivet av xfade:

Ubuntu är fortfarande den Linuxdistribution som har bäst stöd för ZFS, vilket gör den oerhört väl lämpad för servrar där man bryr sig om sin data. Mina hypervisors kör Ubuntu just av den orsaken.

Permalänk
Medlem

Just nu kör jag Ubuntu/Kubuntu LTS på alla tre datorer. En stationär, en jobblaptop och en server.

Det har mestadels funkat bra. Jag vill ha något stabilt där jag inte behöver uppdatera så mycket och systemet ändrar sig. Har kört det i runt 5 år nu. Innan dess körde jag gentoo i runt 10 år, men då jag inte har tid och ork att sitta och uppdatera det kontinuerligt och sen fixa problem så hoppade jag över till Ubuntu LTS.

För längesen testade jag även Arch och Red Hat. Gillade Arch mycket, men sen gick jag över till gentoo för en vän hade det och det var kul att kompilera och optimera sin egen programvara 🙂

Visa signatur

Ursäktar min wall-of-text.

Permalänk
Skrivet av HiGrip:

Din analogi med att hamra in en fyrkantig kloss i ett trekantigt hål är väldigt intressant.. för i min verklighet (som Windows och Linux användare) så är min uppfattning att Windows hål anpassar sig efter min kloss medans Linux förutsätter att jag modifierar klossen så den passar i sitt hål.

Du kanske helt enkelt är en annan månghörning än jag? 🙄

Som sagt: Unixar funkar bättre med mig. Jag är inte inkompetent: jag kan göra allt jag behöver med Windows, men jag upplever att jag alltid behöver slåss mot systemets tekniska designval för att komma dit, och att de saker jag bryr mig om aldrig är lika smidiga att göra i Windows. Så mitt val är att helt enkelt inte använda den plattformen om jag inte får (bra) betalt för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Skulle vilja påstå att YouTube alltid överdriver.

Det är väl främst tre skäl till att Ubuntu ogillas:

• Reklam för Amazon (länk på skrivbordet)

• Ubuntu Pro (prenumeration)

• Snaps (applikationer)

Länken till Amazon har jag inte sett sedan jag raderade den i Ububtu 18.04 LTS.

Ubuntu Pro är gratis för "personal use", men kräver att du uppger din epostadress och knyter din dator till Canonical. Själv valde jag att dölja all reklam för det (i terminalen) samt dölja det i uppdateringarna.

Snaps är nog det som folk ogillar mest, då applikationerna framförallt startar betydligt långsammare första gången. Snapd (snap daemon) körs även konstant i bakgrunden och käkar resurser.
Själv ogillar jag också Snaps och har avinstallerat det sedan länge.

Så visst har Ubuntu ett par nackdelar, men själv anser jag att samtliga går att lösa på ett par minuter efter första uppstart.

För egen del, så väger fördelarna med Ubuntu tyngre än nackdelarna. Gillar främst släktbanden till Debian.

Permalänk
Medlem

CachyOS på desktop/laptop, finns ingen smidigare dist när det gäller desktop användning.
Annars är det väl AlmaLinux, Debian och gentoo som gäller på andra saker.

Gentoo har jag försökt avveckla men installationen är sen 2009 typ... naturligtvis är den ändå up to date.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

openSuse Tumbleweed (KDE) på alla mina datorer. Kör full AMD. Har även en gaming dator. Jag hade / har exakt noll problem. Har kört med den mer än ett år nu. Installerade en gång, uppdaterar då och då (typ var annan vecka) då startas om maskinen annars rullar på 24/7. Har aldrig varit så nöjd med en OS.

Permalänk
Medlem

Har kört Suse i över 30 år (nu OpenSuse) på min server. Fungerat klockrent i alla år. Ominstallation endast vid ny burk.
Kör Ubuntu på en NUC. Har även Ubuntu som virtuell burk och där kan starten strula ibland vilket innebär en omstart.