Permalänk
Medlem

Nya dyra leksaker!

Hej på er!
Jag har en gammal dator som har tjänat mig troget i flera år men jag känner nu att det är dags för något nyare.

Datorn kommer bara användas till spel och film tittade och eftersom att jag själv inte vet hur man sätter ihop en dator eller tar bort bloatware så vill jag gärna köpa alla delar genom inet och låta dom bygga ihop datorn åt mig och installera nya windows..
Grymt ljud och skön bild är två saker som jag anser är väldigt viktigt för en maxad upplevelse när det gäller spel och film.

Min budget är på 40k (eller max 50).
För dom pengarna hoppas jag kunna köpa:

* en schysst dator som är lämpad för dom spel jag spelar mest och klarar av max inställningar och har gott om utrymme för alla mina spel och allt annat.
Stort bonus dessutom om datorn klarar av att ta sig an framtida trippel A spel på fortsatt hög grafik.

* en gaming skärm som ger en färggrann bild som man verkligen kan njuta utav.
(Jag vill också ha plats så att jag alltid kan ha uppe och se min discord och/eller webbläsare på sidan när jag sitter och spelar. Men jag kan också iofs använda mig av min nuvarande skärm för det, eller en till billigare skärm om ni hellre rekommenderar det)

*nya windows

*Och slutligen så önskar jag mig en lite bättre tv som erbjuder en bra eller okej bild och dessutom går att spela på (vill kunna streama spel ifrån datorn till teven med min steamdeck).
Teven är däremot inget krav och kan plockas bort ifrån listan om ni anser att pengarna inte räcker till, det behöver verkligen inte heller vara någon värsting tv.

Hörlurar är inte inräknat i budgeten men jag tar gärna emot tips för framtiden.

Så vad spelar jag för spel?
Jo det är lite blandat faktiskt men jag älskar survival,co-op och RPG äventyrs spel.

Det jag spelar mest just nu i fallande ordning är:
Dune Awakening,
Hogwarts Legacy,
Cyberpunk 2077,
RDR2,
Jedi fallen order och survivor
Hell let loose.

Jag ser verkligen fram emot era expert råd och tackar varmast för eran hjälp!

Om det är av intresse så är det det här som jag sitter och spelar på idag.
Dator: windows 10, Intel(R) i7-4790K CPU @ 4.00GHz, Ram 16 GB, Grafikkort- NVIDIA GeForce GTX 1080

Skärm: BenQ GL2450 HDCP 1920x1080 60Hz.

Tv: Thomson 40FT 2253.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/lista/vWXkv/snoochy

Skärm: https://www.webhallen.com/se/product/377272-Philips-32M2N8900...

Permalänk
Medlem

Tusen tack! detta kommer att beställas med engång!
Jag vart riktigt upprymd och glad när jag såg att det var du som lämnat ett meddelande Moody eftersom att jag tidigare har läst flera av dina inlägg och diskussioner som du har haft med andra medlemmar och jag har fått intrycket av att du verkligen är en person som vet vad du snackar om.
Stort tack och kram kompis!😀

vad kan jag förvänta mig för FPS med den här uppsättningen i 4k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoochy:

Tusen tack! detta kommer att beställas med engång!
Jag vart riktigt upprymd och glad när jag såg att det var du som lämnat ett meddelande Moody eftersom att jag tidigare har läst flera av dina inlägg och diskussioner som du har haft med andra medlemmar och jag har fått intrycket av att du verkligen är en person som vet vad du snackar om.
Stort tack och kram kompis!😀

vad kan jag förvänta mig för FPS med den här uppsättningen i 4k?

Med din budget hade jag nog satsat på ett ännu bättre grafikkort och eventuellt en 9950 eller 9900x3d cpu istället. Det kommer hålla längre, alternativet är att köra på det där och uppgradera senare men då får du grotta i datorn själv vilket du inte vill.

Lådan ska du välja med omsorg, högt luftflöde för dagens komponenter är ett måste.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Med din budget hade jag nog satsat på ett ännu bättre grafikkort och eventuellt en 9950 eller 9900x3d cpu istället. Det kommer hålla längre, alternativet är att köra på det där och uppgradera senare men då får du grotta i datorn själv vilket du inte vill.

Lådan ska du välja med omsorg, högt luftflöde för dagens komponenter är ett måste.

jag var väldigt nöjd med total priset med dom prylar som Moody plockat fram men..
jag har fått höra ifrån en vän att han är orolig att min fps kommer vara låg med en 4k skärm.
han har rekommenderat mig att strunta i 4k och välja denna istället https://www.webhallen.com/se/product/383279-AOC-AG456UCZD-45-... , eller köpa ett dyrare grafik kort precis som du rekomenderar men jag vill inte lägga 30k på ett kort.
då går jag hälldre ner lite i bild upplevelse.
4k kanske inte är nödvändigt med min budget, fps är ju ganska viktig den också.

vad är ditt/ ert råd?

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid sänka upplösningen i specifika spel om det är ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

9900x3d har ju bara 6 kärnor med 3d cache mot 8 för 9800x3d modellen så frågan är om den är bättre i spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Du kan ju alltid sänka upplösningen i specifika spel om det är ett problem.

tror du att det kommer vara ett problem med dom spel som jag spelar?

Permalänk
Medlem

för det priset och de kraven är ett 5080 absolut minimum för grafikkortet. Borde finnas budget för ett 5090.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

för det priset och de kraven är ett 5080 absolut minimum för grafikkortet. Borde finnas budget för ett 5090.

finns det ett på inet som du skulle rekommendera?
Eller anser du som min vän att 4k gaming i dagens läge är för dyrt och inte värt pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoochy:

Eller anser du som min vän att 4k gaming i dagens läge är för dyrt och inte värt pengarna?

Om du är beredd att betala 40 000 ska du såklart kunna spela i 4K!

Jag har själv inte råd med såna dyra kort men andra kan nog rekommendera specifika modeller

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

5080 är bara ca 13 % snabbare än 5070 Ti i 4K så ingen stor skillnad. Men 5090 ryms mycket riktigt inom budgeten och ger i snitt hela 73 % högre FPS än 5070 Ti i 4K.

Dock behöver du fixa Windows själv för att inte hamna över 50 000 kr men det är en väldigt enkel process.

https://www.inet.se/lista/KEqXG/snoochy

Skärm: https://www.webhallen.com/se/product/377272-Philips-32M2N8900...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoochy:

Skulle definitivt köpt en 4K-skärm idag i den här prisklassen. Med DLSS kommer du få bra FPS i spel och allt annat du gör på datorn kommer se bättre ut i 4K. Skärmen på Webhallen har mycket lägre pixeltäthet och du kan ju alltid flytta skärmen närmare om du tycker 32" är för liten på ett stort skrivbord. Själv är jag ungefär 60 cm från min 32" och det motsvarar att sitta knappt 1,5 meter från 77" så bilden upplevs riktigt stor.

Rekommenderar att fixa Windows själv för att spara 1 500 kr dock.

Windows 11: https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

9900x3d har ju bara 6 kärnor med 3d cache mot 8 för 9800x3d modellen så frågan är om den är bättre i spel?

Enligt vad jag kan se och hur de haft sina nummer senaste 5 åren minst så har 9900x3d 12 kärnor och 24 trådar. 9950x3d har 16 kärnor och 32 trådar

EDIT:
Potential Drawbacks:
While the 3D V-Cache offers significant performance gains in many scenarios, particularly in gaming, there can be a slight latency penalty for accessing the cache from cores on the CCD that doesn't have the 3D V-Cache. Additionally, if workloads are not correctly scheduled, some cores might not see the full benefit of the extra cache

troligtvis mer framtidssäker ändå och det är inte så att de andra kärnorna inte kan använda minnet bara att det tar lite längre tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Enligt vad jag kan se och hur de haft sina nummer senaste 5 åren minst så har 9900x3d 12 kärnor och 24 trådar. 9950x3d har 16 kärnor och 32 trådar

EDIT:
Potential Drawbacks:
While the 3D V-Cache offers significant performance gains in many scenarios, particularly in gaming, there can be a slight latency penalty for accessing the cache from cores on the CCD that doesn't have the 3D V-Cache. Additionally, if workloads are not correctly scheduled, some cores might not see the full benefit of the extra cache

troligtvis mer framtidssäker ändå och det är inte så att de andra kärnorna inte kan använda minnet bara att det tar lite längre tid.

9900x3d och 9950x3d har två chip med kärnor varav ena har extra cache minne medans 9800x3d har ett chip med cache minne för alla kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

9900x3d och 9950x3d har två chip med kärnor varav ena har extra cache minne medans 9800x3d har ett chip med cache minne för alla kärnor.

Gjorde ett edit på mitt inlägg som du nog missade när jag insåg vad du menade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vad jag vet så har aldrig 7950X3D varit mer framtidssäker än 7800X3D för spel så 9950X3D lär bara vara onödigt dyr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Vad jag vet så har aldrig 7950X3D varit mer framtidssäker än 7800X3D för spel så 9950X3D lär bara vara onödigt dyr.

7950X3D släpptes 2023 så vi är inte riktigt i framtiden än. TS dator är 11 år gammal och vill han vara såpass framtidssäker kanske en flerkärnad cpu är att föredra. 2 år är ju ingenting i dagens läge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ta det med folk som köpte Intel Core i7 7980x.
18-kärnig monster cpu. 25.000kr för 7 år sedan. Den kan man köra upp i hades grotta nu.

För att göra matten enkel = 3500kr / år har bara cpun kostat. Lärdom? Man köper hastighet efter nuvarande behov. Vissa udantag kan man ”chansa” på framtida behov på PSU / Socket / Chassie om det inte är för stora summor.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ta det med folk som köpte Intel Core i7 7980x.
18-kärnig monster cpu. 25.000kr för 7 år sedan. Den kan man köra upp i hades grotta nu.

För att göra matten enkel = 3500kr / år har bara cpun kostat. Lärdom? Man köper hastighet efter nuvarande behov. Vissa udantag kan man ”chansa” på framtida behov på PSU / Socket / Chassie om det inte är för stora summor.

Jag håller helt med MEN man kan iallafall försöka framtidssäkra lite om man vet att personen kommer ha datorn länge.

Den gamla cpun håller säkert rätt ok för laster med flera kärnor, dock inte spel med vissa få undantag. Anvilnext använder alla tillgängliga kärnor så länge det ger prestanda ökningar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

7950X3D släpptes 2023 så vi är inte riktigt i framtiden än. TS dator är 11 år gammal och vill han vara såpass framtidssäker kanske en flerkärnad cpu är att föredra. 2 år är ju ingenting i dagens läge.

Hade alla kärnor i x3d processorerna haft extra cache minne så hade det varit en annan sak men nu är det ju max 8 som har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag håller helt med MEN man kan iallafall försöka framtidssäkra lite om man vet att personen kommer ha datorn länge.

Den gamla cpun håller säkert rätt ok för laster med flera kärnor, dock inte spel med vissa få undantag. Anvilnext använder alla tillgängliga kärnor så länge det ger prestanda ökningar?

Ja alltså i min värld är en i7 7980x en snabb CPU. Helt klart i flertrådigt, tunga laster. Jag menar bara grejen att det inte stödjer Win11. Det jag menar menar med "man vet inte om framtiden".

Svårt o kalla världen rättvis om man sitter på en 100k burk med i7 7980x, 128gb ram... the full deal och så kan man köpa en Intel N100 för 1200kr på amazon som klarar av Win11 utan haxx...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ja alltså i min värld är en i7 7980x en snabb CPU. Helt klart i flertrådigt, tunga laster. Jag menar bara grejen att det inte stödjer Win11. Det jag menar menar med "man vet inte om framtiden".

Svårt o kalla världen rättvis om man sitter på en 100k burk med i7 7980x, 128gb ram... the full deal och så kan man köpa en Intel N100 för 1200kr på amazon som klarar av Win11 utan haxx...

Inget som säger att win 11 är ett måste, alla linux distros är på storoffensiv just nu.
Vad rättvis är ganska induviduellt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Hade alla kärnor i x3d processorerna haft extra cache minne så hade det varit en annan sak men nu är det ju max 8 som har det.

MEN alla har tillgång till det genom IF med extra latens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Inget som säger att win 11 är ett måste, alla linux distros är på storoffensiv just nu.
Vad rättvis är ganska induviduellt.

Nu blir det efter konstruktioner. TS ska spela i Win antar jag då inget annat specas. Att gå från en 9800x3d till 9950x3d är ganska meninglöst om man jämför priset. Då en 9950x3d gav typ 5-10% mer i 1080p med ett 4090 enl swec. Iom prisklllnaden typ mer eller mindre motsvarar 5070ti emot 5080 så känns det som en bättre deal om han ska wasta mera pengar. Men det känns som 9800x3d med 5070ti är swetspot.

*Edit* såg nu tillome att TS specat hen ska köra Win

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Nu blir det efter konstruktioner. TS ska spela i Win antar jag då inget annat specas. Att gå från en 9800x3d till 9950x3d är ganska meninglöst om man jämför priset. Då en 9950x3d gav typ 5-10% mer i 1080p med ett 4090 enl swec. Iom prisklllnaden typ mer eller mindre motsvarar 5070ti emot 5080 så känns det som en bättre deal om han ska wasta mera pengar. Men det känns som 9800x3d med 5070ti är swetspot.

*Edit* såg nu tillome att TS specat hen ska köra Win

Tänkte att lägger man ändå så mycket pengar och TS verkar ha sina datorer väldigt länge så kommer den hålla längst med bättre med en snabbare cpu. Spel är redan nu uppe och "sniffar" på höga kärnantal och det lär ju inte minska.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tänkte att lägger man ändå så mycket pengar och TS verkar ha sina datorer väldigt länge så kommer den hålla längst med bättre med en snabbare cpu. Spel är redan nu uppe och "sniffar" på höga kärnantal och det lär ju inte minska.

Ja visst, siktar man på 10år+ så får man handla på övre hyllan.

Ang kärnor. Klart spel får stöd för mer. Men 8core/16HT kommer hålla tills den CPUn vissnar… i spel iaf. I video/musik kan det vara andra bullar.
Personligen så tror jag hotet i spel om 5år plus är inte just mera kärnor/starkare cpu, utan snarare det som nVIDIA sniffar på, en strömsnål arm cpu med unified minne där GPUn är det intressanta. Precis som konsoler

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ja visst, siktar man på 10år+ så får man handla på övre hyllan.

Ang kärnor. Klart spel får stöd för mer. Men 8core/16HT kommer hålla tills den CPUn vissnar… i spel iaf. I video/musik kan det vara andra bullar.
Personligen så tror jag hotet i spel om 5år plus är inte just mera kärnor/starkare cpu, utan snarare det som nVIDIA sniffar på, en strömsnål arm cpu med unified minne där GPUn är det intressanta. Precis som konsoler

Som sagt så vet vi inte helt men som det ser ut nu och TS har ju haft sin gamla dator i över 10 år så det lär nog bli samma med denna kan jag tänka mig.
Anvilnext motorn använder alla tillgängliga kärnor så länge det ger mer prestanda så där kan varje kärna räknas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle säga den extra "kärleken" man får om man lägger 25 000kr för en dator och kör allt på high/ultra med 60+fps för det som kräver det är betydligt mer än att man lägger 50-60 000kr. Har själv köpt en dator för det övre priset och sen börja man tänka vad är det vi jagar egentligen?

Är det den bästa grafiken? ja kanske de och de får vi för 25 000kr också, kanske inte allt totalmaxat men skillnaden är minimal kontra allt på max på 120+fps i spel som inte ens behöver 120+fps, Vi jagar att om man tar en bil som exempel att bilen kan komma upp i 300km/h men vi får ändå bara använda den till max 120km/h. vad behöver vi headroom till?

så skulle säga att köp en dator för 25 000, vill du senare uppgradera igen köp en till om 3-4-6 år för samma pris. Du kommer inte missa något.

Visa signatur

[I9 13900k] [ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO][ASUS TUF 4090][Corsair Dominator Platinum RGB DDR5 5600MHz 32GB] [Intel SSD][Sennheiser HD700]