Installera SSD laptop

Permalänk

Installera SSD laptop

Jag vill utöka lagringskapaciteten i min laptop som har två M2 platser, varav en ledig. På den befintliga finns Windows samt det som följde med laptopen från tillverkaren, i det här fallet ASUS.

Kan jag skapa ett installationsmedia med Windows, flytta befintlig SSD till slot 2, installera ny SSD till slot 1, formatera båda diskar, välja ny SSD som hårddisk för Windows och använda den ursprungliga SSD som D: disk förslagsvis?

Kommer mjukvara som skickades med från ASUS vara tillgängligt eller behöver detta installeras separat med tanke på formateringen av disken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Illuminatu:

Jag vill utöka lagringskapaciteten i min laptop som har två M2 platser, varav en ledig. På den befintliga finns Windows samt det som följde med laptopen från tillverkaren, i det här fallet ASUS.

Kan jag skapa ett installationsmedia med Windows, flytta befintlig SSD till slot 2, installera ny SSD till slot 1, formatera båda diskar, välja ny SSD som hårddisk för Windows och använda den ursprungliga SSD som D: disk förslagsvis?

Kommer mjukvara som skickades med från ASUS vara tillgängligt eller behöver detta installeras separat med tanke på formateringen av disken?

Gör istället så att du skapar en USB med Windowsinstallation. Sedan tar du ut gamla disken och sätter bara i den nya. Installera Windows och kontrollera att du får till alla drivrutiner osv. På så vis testar du detta isolerat utan att påverka gamla disken.

Efter att du validerat att det fungerar så kan du ta nästa beslut efter det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Om du inte absolut vill installera om så kan du ju klona den befintliga disken till den nya.
Men installerar du om så gör det med bara den nya disken installerad för att undvika ev. problem med placering av systempartitioner.
Och ja, mjukvaran du söker finns på ASUS sida om just din laptop.
Även om jag har svårt att tänka mig varför någon skulle vilja installera ASUS mjukvara frivilligt

Vet inte hur du har det med resurser hemma.
Men det är oftast även en bra ide att ladda hem drivrutiner till nätverkskort innan du börjar installera om.

Permalänk

Tack för informationen.

Ja precis, menade att skapa en bootbar USB med Windows. Testar med enbart ny disk installerad.

Vad händer med Windows-licensen nu när jag kommer ha Windows på båda diskarna? Eller överförs licensen vid skapandet av installationsmediet på USB?

Permalänk
Medlem

Licensen överförs till den nya installationen när du aktiverar den.

Permalänk

Då är jag med, tack.

Permalänk
Medlem

Annars lär du ju inte märka nån prestandaskillnad mellan gamla och nya disken.
Så går ju även flytta det som tar upp mycket plats till nya hårddisken och ha kvar windows på gamla. Går att peka om vilken hårddisk "mina dokument"/steam (eller vad du har som tar plats) osv ska använda.

Men som sagts tidigare i tråden. Ha helst bara den hårddisken som windows ska installeras på inkopplad vid installation. Windows är så korkat så de lägger gärna bootfiler på andra disken. Så man kan behöva rackla i onödan sen om man tar ut den eller att den går sönder.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Nya disken installerad. För enkelhetens skull lät jag befintlig disk sitta kvar och monterade den nya på den lediga platsen. Tanken var just något förbättrad hastighet på systemdisk, mätte 5200MB/s läs på befintlig och den nya mätte 3500MB/s men då i pcie gen4 x2 istället för x4. Kanske då hade fått ut 7000MB/s om den installerats i slot 1 men det kanske inte fungerar på det sättet att det dubblerar/halverar hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Illuminatu:

Nya disken installerad. För enkelhetens skull lät jag befintlig disk sitta kvar och monterade den nya på den lediga platsen. Tanken var just något förbättrad hastighet på systemdisk, mätte 5200MB/s läs på befintlig och den nya mätte 3500MB/s men då i pcie gen4 x2 istället för x4. Kanske då hade fått ut 7000MB/s om den installerats i slot 1 men det kanske inte fungerar på det sättet att det dubblerar/halverar hastigheten.

Själva hastigheten för PCIe-länken dubblas om du går från PCIe 4.0 x2 till 4.0 x4.

Sedan om själva SSDn klarar att fylla PCIe-länken eller om den är långsammare är ju en fråga för sig. Om du inte har möjlighet att testa själv vad den klarar så kika i någon recension av just den modellen (samma storlek!) eller iaf någon annan som testat.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304