Hur länge till kommer vanliga datorskärmar vara relevanta?

Permalänk
Medlem

Hur länge till kommer vanliga datorskärmar vara relevanta?

Jag har köpt min första TV att använda som datorskärm för några dagar sedan och jag är nästan i chock över vilken otrolig bild den har jämfört med min datorskärm. Och då är det ändå en bra datorskärm jag har haft, en LG UltraGear 32GP850 @ 1440p/144MHz. Men den här TV:n, en 43" Philips The One PUS8949 @ 4K/144MHz, utklassar LG-skärmen på alla sätt. Bättre ljusstyrka, bättre färger, bättre svärta, bättre kontrast och den är såå mjuk och följsam när man spelar... och då är det här ändå bara en vanlig LCD TV för 5500 kr, inte en OLED för 12000 kr eller nånting sånt. Och ändå är det sån galen skillnad.

Hur länge till tror ni att vanliga datorskärmar ens kommer vara relevanta? Jag kan iaf inte tänka mig att nånsin gå tillbaka till en vanlig datorskärm.

Visa signatur

AI-BURKEN: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag har köpt min första TV att använda som datorskärm för några dagar sedan och jag är nästan i chock över vilken otrolig bild den har jämfört med min datorskärm. Och då är det ändå en bra datorskärm jag har haft, en LG UltraGear 32GP850 @ 1440p/144MHz. Men den här TV:n, en 43" Philips The One PUS8949 @ 4K/144MHz, utklassar LG-skärmen på alla sätt. Bättre ljusstyrka, bättre färger, bättre svärta, bättre kontrast och den är såå mjuk och följsam när man spelar... och då är det här ändå bara en vanlig LCD TV för 5500 kr, inte en OLED för 12000 kr eller nånting sånt. Och ändå är det sån galen skillnad.

Hur länge till tror ni att vanliga datorskärmar ens kommer vara relevanta? Jag kan iaf inte tänka mig att nånsin gå tillbaka till en vanlig datorskärm.

Jag tror ju spontant inte detta i sådär enormt hög grad handlar om "TV eller datorskärm?" egentligen. Mer att du testat två ganska olika "skärmar" och gillar den ena bättre.
Kanske för att den helt enkelt är bättre, kanske för att den är annorlunda inställd.

Att TV-apparater rakt av är bättre för att de är TV-apparater tror jag inte är rätt slutsats (om man inte specifikt behöver TV-funktion, eller större utbud av jättestora "skärmar" eller liknande).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror ju spontant inte detta i sådär enormt hög grad handlar om "TV eller datorskärm?" egentligen. Mer att du testat två ganska olika "skärmar" och gillar den ena bättre.
Kanske för att den helt enkelt är bättre, kanske för att den är annorlunda inställd.

Att TV-apparater rakt av är bättre för att de är TV-apparater tror jag inte är rätt slutsats (om man inte specifikt behöver TV-funktion, eller större utbud av jättestora "skärmar" eller liknande).

Jag tänker mest på att en grym TV generellt är billigare än en grym datorskärm. Du måste betala flera tusen kronor mer för att få en riktigt bra 27" eller 32" datorskärm än du måste för att få en likvärdigt bra 55" eller 65" TV - som dessutom kan splittas till fyra stycken 27" skärmar respektive fyra stycken 32" skärmar i ett.

Fast jo, till stor del är jag nog chockad över hur galet bra min nya TV är jämfört med datorskärmar som jag provat i samma prisnivå under de senaste månadernas sökande efter en ny skärm.

Visa signatur

AI-BURKEN: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk till att din TV skulle utklassa moderna skärmar.

En TV med IPS/VA/OLED-panel har samma för- nackdelar som en datorskärm med samma panel.

Att TV-apparater är mer prisvärda då de finns i större storlekar och man kan få en större skärm till ett lägre pris om man köper en TV och använder den som skärm har du rätt i.

Permalänk
Bildexpert 📺

Bra att få bekräftat att Philips The One PUS8949 har spelfunktioner i 43 tum. Det är ju ont om små spel-TV som inte är dyra och inte är 42-tums OLED.

Annars är kvaliteten på bilden hos TV:n och LG-skärmen i teknisk mening förmodligen lika bra. Klart en VA-panel har högre kontrast än en IPS-panel men är då sämre i vinklar.

Däremot kan TV:n ha funktioner och ha inställningar som tweakar bilden så att den är mer kontrastrik och ger starkare färger. Det kan vara interpolering påslagen så att det "flyter bättre" (fast då med skyhög latens). Men bättre är det inte i någon mening utan det överdrivs så att man reagerar över starkare färger och liknande. Utan referensram om hur bilden faktiskt ska se ut kan det då verka som TV:n är "bättre" eftersom man på biologisk instinkt reagerar på starkare och överdrivna färger som något positivt. Det är trots allt så TV-apparate säljs: skrik så högt som det går i butiken i fråga om ljus och färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Bra att få bekräftat att Philips The One PUS8949 har spelfunktioner i 43 tum. Det är ju ont om små spel-TV som inte är dyra och inte är 42-tums OLED.

Annars är kvaliteten på bilden hos TV:n och LG-skärmen i teknisk mening förmodligen lika bra. Klart en VA-panel har högre kontrast än en IPS-panel men är då sämre i vinklar.

Däremot kan TV:n ha funktioner och ha inställningar som tweakar bilden så att den är mer kontrastrik och ger starkare färger. Det kan vara interpolering påslagen så att det "flyter bättre" (fast då med skyhög latens). Men bättre är det inte i någon mening utan det överdrivs så att man reagerar över starkare färger och liknande. Utan referensram om hur bilden faktiskt ska se ut kan det då verka som TV:n är "bättre" eftersom man på biologisk instinkt reagerar på starkare och överdrivna färger som något positivt. Det är trots allt så TV-apparate säljs: skrik så högt som det går i butiken i fråga om ljus och färger.

Jag har faktiskt stängt av alla förbättringar jag kunnat hitta i TV:ns inställningar. Jag hittar ingenting om interpolering, men jag antar att "Motion Smoothness" är det man ska stänga av för att slå av interpolering? Och det är avstängt. Likaså alla sorters enhancement-valmöjligheter. Rent allmänt verkar det inte finnas så mycket att slå av eller slå på ifråga om förbättringar. Osäker på om det ger en bättre referensram eller om det finns "förbättringar" som inte står med i inställningarna och inte ens går att välja att slå av eller slå på 🤔 Vet inte om tillverkare brukar göra så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@favouredhawk
Jag är på jakt efter ny skärm, även jag har kollat in denna skärm men valt och avvakta då det inte finns så många recensioner. Du har inte lust och göra en video och lägga upp den på yt, där du går igenom för å nackdelar med skärmen?

Vad har du för inställningar på den?

Visa signatur

[ Custom Thermaltake Case ] [ ASUS Rog Strix Z790-E Gaming Wifi ] [ Intel Core i9 14900KS ]
[ G.Skill Trident Z5 7200Mhz 32GB DDR5 ] [ Lian Li Galahad II 360 Performance ]
[ Samsung 870 QVO MZ-77Q1T0BW 1TB ] [ Samsung 870 QVO 8TB MZ-77Q8T0BW ]
[ WD Black SN850X NVMe SSD 1TB ] [ ASUS TUF GeForce RTX 5090 32GB ] [ Dedikerad PhysX GPU Msi 3050 LP 6G OC ]
[ Seasonic Prime TX-1600 Nocua Edition 80 Plus Titanium ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

"For general use and movie watching, a large TV can be a good alternative to a monitor, offering a more immersive experience. However, for tasks like competitive gaming or detailed work, a dedicated monitor is generally better due to its faster response times, higher refresh rates, and lower input lag"

så nånstans mellan 20 och 500+ år

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag har faktiskt stängt av alla förbättringar jag kunnat hitta i TV:ns inställningar. Jag hittar ingenting om interpolering, men jag antar att "Motion Smoothness" är det man ska stänga av för att slå av interpolering? Och det är avstängt. Likaså alla sorters enhancement-valmöjligheter. Rent allmänt verkar det inte finnas så mycket att slå av eller slå på ifråga om förbättringar. Osäker på om det ger en bättre referensram eller om det finns "förbättringar" som inte står med i inställningarna och inte ens går att välja att slå av eller slå på 🤔 Vet inte om tillverkare brukar göra så?

Motion Smoothness kan vara strobing också du får läsa manualen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

@favouredhawk
Jag är på jakt efter ny skärm, även jag har kollat in denna skärm men valt och avvakta då det inte finns så många recensioner. Du har inte lust och göra en video och lägga upp den på yt, där du går igenom för å nackdelar med skärmen?

Vad har du för inställningar på den?

Tyvärr, göra filmer är inget för mig. Men jag kan räkna upp lite för- och nackdelar.

FÖRDELAR:
Bra ljusstyrka, fina och korrekta färger direkt ut kartongen, skarp bild, text på webbsidor osv ser väldigt bra ut, supertrevlig att spela på. I stort sett allt negativt jag kan säga har att göra med om man ska använda den som vanlig TV: Uppskalningen på SD/HD-material till 4K är inget vidare, fjärrkontrollen är inget vidare, rätt begränsat med tillgängliga appar för streaming osv. Men som datorskärm/spelskärm är den toppen.

NACKDELAR:
När man ska spela så slår den automatiskt på Game Mode och när man slutat spela måste man oftast ändra tillbaka manuellt till den Picture Style man vanligtvis brukar använda.

INSTÄLLNINGAR JAG ÄNDRAT:
Picture Style: Monitor
Ambient Light Level Optimisation: Off
Backlight Contrast: 80
Colour Enhancement: Off
Wide Colour Gamut: Off
Noise Reduction: Off
Motion Styles: Off
Ambilight Style: Fixed Colour
HDMI Ultra HD: Optimal (Auto Game 144Hz Pro)

Den sista är viktig, annars verkar man bara få ut 60Hz på skärmen (HDMI-kabel som är Ultra High Speed-certifierad krävs också, jag kör med Inets egna kablar).

Visa signatur