Vad gör du först på datorn vid ominstallation/ nyinstallation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Windows:
• Stänger av alla ljud (pip, pling, swoosh, etc.)
• Flyttar startmenyn till nedre vänstra hörnet
• Installerar Notepad++

Kan man flytta startmenyn på 11an till nedre vänstra hörnet?!
Stör mig sjukt mycket på att de placerat den i mitten. Känns som att de enbart gjorde det för att ha något att göra😠

Edit. Gjorde en sök och upptäckte att det kan man.
Ska göra det på en gång. Tack för tipset!

Permalänk

Diverse drivrutiner gpu etc
Notepad ++
Ditto
7-zip
Firefox (tidigare chrome)
Discord
Potplayer
Rider
Android studio
git
Git fork
Stänger av allt ljud från windows

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Stör mig sjukt mycket på att de placerat den i mitten. Känns som att de enbart gjorde det för att ha något att göra😠

Det har du alltid kunnat göra i 11:an

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Stänger av tangentbordsgenvägarna till hjälpmedlen för tröga tangenter och tangentfilter mm.
*edit* nej nu kom jag på: allra först stänger jag av ”förbättra muspekarens precision” så jag får linjär muskontroll

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Stänger av windows ljud, och notifikationer.
Stänger av allt som går under privacy.
Skapar lokalt konto(om rufus inte gjort det).
Uppdaterar drivrutiner..
Längtar efter att SteamOS kommer.

Visa signatur

9800X3D RTX5090

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Clonar mina dotfiles

Permalänk
Medlem

Byter till zsh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

de vill att det ska se ut som MacOS där du har en "dock" likt taskbar med genvägar centrerad

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Kör en .bat fil med följande innehåll:
winget upgrade --all --include-unknown
dism /online /cleanup-image /restorehealth
sfc /scannow
chkdsk c: /f

winget install --id google.chrome
Ställer in Google chromes downloadpekare till nåt annat än c:

Därefter "Winfows update" + drivare till mobot

Kör sedan "PatchMyPc" och laddar ner ett 20-tal "måste ha"-progg
Därefter körs "RyTuneX" och "RevoUnInstaller" och tar bort ett 40-tal bloats, tex. Bing, Edge, Xbox, OneDrive, Cortana mm. trams och strunt

Kör "Hasleo" för en fullständig system-partitions-backup som sparas externt

Först nu ev. överklockning

C: partitionen är nu max 100GB varav 40GB är ledigt

/jookeer

Permalänk
Medlem

Öppnar PowerShell som admin och kör följande irm "https://christitus.com/win" | iex
Därifrån installerarar jag Firefox, Discord, Notepad++, Steam och EA appen. Under tweaks kör jag allt som är rekommenderat enligt "standard" preset och därefter ändrar jag så att Windows Update bara installerar säkerhetsuppdateringar och slipper massa annat mög på köpet. Och sist, men inte minst.. Det absolut viktigaste även om gameDVR är inaktiverat..
get-appxpackage -allusers *xboxapp* | remove-appxpackage

Därefter brukar jag köra drivrutiner, men efter att jag uppgraderade till enbart Intel (Arc-grafikkort) i burken så räckte det faktiskt med att låta Windows Update sköta det för någon dag sen när jag införskaffade mig en 14400F och installerade om.. Mycket smidigt, Plug and Play som det ska vara.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Skrivet av Matsamoto:

Skrivet av jnsson:

Det har du alltid kunnat göra i 11:an

nej, man har inte alltid kunnat göra det.
det kom till efter mycket kritik det fick för att inte kunna flytta den. plus det kom runt vid första stora uppdatering pack eller så va det vid andra stora uppdaterings pack.

till dig som vill ändra sida på meny, så funkar det bra om du har registrerat.
alltså med en nyckel, om du kör Oregistrerat, då funkar det inte. för det har låst sådan Bling Bling design och för att ändra utseende bara till användare som registrerat sin/använder legit Nyckel.

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallan_86:

nej, man har inte alltid kunnat göra det.
det kom till efter mycket kritik det fick för att inte kunna flytta den. plus det kom runt vid första stora uppdatering pack eller så va det vid andra stora uppdaterings pack.

till dig som vill ändra sida på meny, så funkar det bra om du har registrerat.
alltså med en nyckel, om du kör Oregistrerat, då funkar det inte. för det har låst sådan Bling Bling design och för att ändra utseende bara till användare som registrerat sin/använder legit Nyckel.

Den här videon är uppladdad 2021 och då gick det att ändra till vänster. https://www.youtube.com/watch?v=4XA8Uaigs6w Jag har alltid kunnat ha start meny knappen till vänster i alla år jag kört med W11

Och Reddit tråd från Juni 2021 har också samma tips, att flytta start meny knappen till vänster https://www.reddit.com/r/windows/comments/o6zymj/tip_how_to_a... så jo, det har alltid funnits i Windows 11!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Windows:
• Stänger av alla ljud (pip, pling, swoosh, etc.)
• Installerar Notepad++

säger som denna person...

Windows:
• Stänger av alla System (pip, pling, swoosh, etc.)
• Installerar Drivare
• Installerar FireFox med Ublock Origin

sen blir det noga lösenordshanteraren, sen blir det noga cystal diskinfo, VM programmen, Notepad++, med mera....
sen efter det blir det helt klart steam, och så vidare. efter det blir det musik programmet med Pluggar....
så här ser min ny installerade Win system ut. ser lite annorlunda ut på Linux systemen ju..

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem
  1. Debloatar Windows bortom allt sunt förnuft

2. Installerar Waterfox med uBlock Origin, Privacy Badger och NoScript

3. Förbättrar brandväggen mha Simplewall

4. Byter ut startmenyn till Open-Shell med Fluent-Metro

5. Ersätter File Explorer med Directory Opus (eller PeaZip)

6. Installerar Notepad++

7. Installerar PotPlayer

8. Installerar SoftMaker Office

9. Installerar Photoshop & Lightroom

10. Byter ut bakgrundsbilden

Klart!

Permalänk
Medlem

Jag bygger om Fedora's Atomic desktop varianter med Github's infrastruktur, som signaturen säger, mitt operativsystem är en bootbar container där allting på "systemnivå" är färdigt. Vid första start så installeras alla Flatpak's jag använder i bakgrunden, alla .config i min /home återställer jag från backup och sen är det klart.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem

Tyvärr, så verkar det ta en hel dag att få Windows att funka såsom vi och andra användare vill ha det.
Prisa gud och tacka alla utvecklarna för alla fina tredje-parts verktyg vi fått. De flesta.. gratis.
Allt ovan är en fin läsning.

Permalänk
Medlem

Installerar Firefox och Ublock Origin.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk

Brave
search Everything
Obsidian
Powertoys
VSCode
Steam
Spotify
Unreal Engine
Houdini
Blender

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • RTX 5090 FE • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Medlem

Tråden verkar mest handla om Windows, så vi kör på det...

Först och främst, installera Windows 10/11 Pro med lokalt konto, sedan:

• Köra Shutup10 för att minimera klickandet för att få rimliga inställningar att jobba vidare med

• Dark mode, sätta ljudtemat till "inga ljud"

• Allmän rensning av grejer som följer med Windows som inte är intressanta (inkl. allehanda bundlade promo-grejer osv., inkl onedrive)

• Installera uppdateringar (WU, Store/winget)

• Installera drivrutiner (chipset, GPU, nätverk, ...)

• Installera webbläsare (Firefox och/eller Brave) samt nödvändiga extensions (uBlock Origin, Privacy Badger, ...)

• Installera lösenordshanterare (Bitwarden, vid behov även KeepassXC för något lokalt)

• Installera fungerande sök (Everything)

• Installera Powertoys

• Installera WSL och konfigurera Windows Terminal, dumpar in mina "dotfiles" och installerar verktyg efter behov

• Installera komprimeringsverktyg (7zip eller om Windows 11 med fördel forken Nanazip)

Beroende på användningsområde:

• Installera utvecklingsverktyg (Visual Studio, vscode, Fork, DBeaver, ...).

• Installera spel-launchers (Steam, GOG Galaxy, UPlay, ...)

• Installera något officeartat (Softmaker Office)

• Installera någon bildredigerare/hanterare (Paint.net, XNView MP, ...)

• Installera mediaspelare (VLC, MPC-HC, Foobar2000, Pocket Casts, vad som nu behövs)

• Installera en bättre startmeny (Start11)

Det mesta installerandet och fortsatta uppdaterandet via winget eller Store, så man inte driver sig själv till fullkomligt vansinne...

Förbiser säkert något viktigt steg, men det är iaf grunden jag kör med i Windowsmiljö.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Laddar hem Crome och byter standard browser.

Skrivet av snooze:

Stänger av ALLT som har med hyper-v och virtualisering att göra.

Humm.. varför? om jag får fråga.. = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Eset NOD32.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Jag brukar börja med att installera ett operativsystem.
Därefter installera uppdateringar till hårdvaran typ:
- Chipset drivers
- Graphics drivers
- Flashar BIOS till senaste stabila
- Uppdaterar Firmware och andra drivrutiner
- Program som läser temperaturer (HWinfo, GPU-Z/X, CPU-Z m.fl) och nåt benchmark, typ Unigine heaven &/eller furmark för att pressa komponenterna.
- Uppdaterar OS.
- Firefox.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Njuter!?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:
  1. Debloatar Windows bortom allt sunt förnuft

Samma här men bortom allt osunt förnuft
Vill inte bli utnyttjad av M$ som en nyttig idiot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Eset NOD32.

Behövs den verkligen? Tycker Windows Defender stoppar t.o.m falska positiver
M$ har nollkoll på många ofarliga nedladdningar. Motto: Skjut först, fråga sen.

Permalänk
Medlem

Chrome....synd att Firefox blev så uruselt..

Permalänk
Medlem

Å en sak till: Kör multiboot, skulle en skita sig så finns minst en annan som är körbar - rekommenderas!
System-partitions- och återställnings-backupper tas regelbundet - rekommenderas!
C: används enbart som systempartition, resten lagras i andra partitioner - rekommenderas!

/jookeer

Permalänk
Datavetare

MacOS

• Homebrew

• Oh My zsh

Ubuntu

• apt update && apt upgrade

Windows

• updatera drivers

• wsl --install -d "Ubuntu 24.04 LTS"

• Steam

• Epic Launcher

Alla

• VS Code

• Chrome

• git

• dotnet core

• Go lang

• Python

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer