Klarar de flesta HDMI 2.1-kablar bara 120Hz i 4K?

Permalänk
Medlem

Klarar de flesta HDMI 2.1-kablar bara 120Hz i 4K?

Jag sitter och letar efter en HDMI-kabel som klarar 144Hz i 4K så jag kan maximera användandet av min nya TV som datorskärm och såvitt jag kan läsa mig till så ska HDMI 2.1 klara av 144Hz, men i princip alla kablar jag hittar anger 120Hz som maximalt för 4K. Hur ska man kunna lita på vilka som klarar 144Hz i 4K utan problem?

Ta dessa kablar från UGREEN som exempel. Båda är 2 meter långa, HDMI 2.1 och 48Gbit/s, men den ena anger att den klarar av upp till 165Hz i 4K och den andra att den bara klarar av 120Hz i 4K. Varför är det så?

Visa signatur

AI-BURKEN: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag sitter och letar efter en HDMI-kabel som klarar 144Hz i 4K så jag kan maximera användandet av min nya TV som datorskärm och såvitt jag kan läsa mig till så ska HDMI 2.1 klara av 144Hz, men i princip alla kablar jag hittar anger 120Hz som maximalt för 4K. Hur ska man kunna lita på vilka som klarar 144Hz i 4K utan problem?

Ta dessa kablar från UGREEN som exempel. Båda är 2 meter långa, HDMI 2.1 och 48Gbit/s, men den ena anger att den klarar av upp till 165Hz i 4K och den andra att den bara klarar av 120Hz i 4K. Varför är det så?

Det du skall kika efter är "Ultra High Speed Certified" och att den har en QR-kod. Den kan man scanna med en app så man kan säkerställa att den är äkta Certified och därmed klarar det den säger.

Annars är det ingen garanti alls att de fixar högre bandbredd.

Edit:
Som nedan skriver...
Att de skriver 120hz är för att det är med full HDR och högst antagligen "marknadsförs" mot tv-marknaden. 4k 144hz TROR jag endast är möjligt med 10-bit hdr.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

HDMI 2.1 är väl bara certifierad till 120hz i 4k uncompressed sen kanske de funkar ändå men kanske ger problem

displayport 2.1 ska väl funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det du skall kika efter är "Ultra High Speed Certified" och att den har en QR-kod. Den kan man scanna med en app så man kan säkerställa att den är äkta Certified och därmed klarar det den säger.

Annars är det ingen garanti alls att de fixar högre bandbredd.

Tackar, ska hålla utkik efter det!

Skrivet av Great Games Archive:

HDMI 2.1 är väl bara certifierad till 120hz i 4k uncompressed sen kanske de funkar ändå men kanske ger problem

displayport 2.1 ska väl funka

Men vad är då poängen med 144Hz på TV-apparater om HDMI bara klarar 120Hz? De har ju inget uttag för DisplayPort.

Visa signatur

AI-BURKEN: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Tackar, ska hålla utkik efter det!

Men vad är då poängen med 144Hz på TV-apparater om HDMI bara klarar 120Hz? De har ju inget uttag för DisplayPort.

Ultra High Speed klarar 144hz, dock bara med 10-bit hdr...

Kortfattat:
Ultra High speed kan nå 144hz till 240Hz med DSC och 4K @ 120Hz utan DSC.

Edit:
"DSC plays a crucial role in enabling HDR content to be transmitted efficiently, particularly over DisplayPort and HDMI. Without DSC, the bandwidth required to transmit HDR content at high resolutions and refresh rates could exceed the capabilities of existing display interfaces. For example, DSC makes it possible to display 8K HDR content on compatible monitors and TVs".

Dvs en form av "komprimering".

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Hedersmedlem

Jag behövde göra någon inställning i TV'n för att nå 144Hz. Men det stämmer att den kör med 10bit HDR.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Ultra High Speed klarar 144hz, dock bara med 10-bit hdr...

Skrivet av giplet:

Jag behövde göra någon inställning i TV'n för att nå 144Hz. Men det stämmer att den kör med 10bit HDR.

Nu är jag ännu mer förvirrad. Jag provade med en kabel från Inet som är certifierad för 4K 120Hz. Enligt Nvidias kontrollpanel så kör jag för närvarande 4K i 144Hz med TV-skärmen, men jag använder inte HDR. Bara vanlig 8bit SDR. HDR är även inaktiverad i TV:ns inställningar.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av favouredhawk:

Nu är jag ännu mer förvirrad. Jag provade med en kabel från Inet som är certifierad för 4K 120Hz. Enligt Nvidias kontrollpanel så kör jag för närvarande 4K i 144Hz med TV-skärmen, men jag använder inte HDR. Bara vanlig 8bit SDR. HDR är även inaktiverad i TV:ns inställningar.

Det kabeln är specad för, vare sig den är certifierad eller ej är ingen maxgräns. Kabeln klarar troligen högre bandbredd, men är inte garanterad att göra det. Det finns så vitt jag vet ingen identifikation som datorn kan läsa av på kabeln, så datorn kan inte veta vad du använder för kabel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Om den är certified (dvs Ultra High Speed) så klarar den även högre upplösningar. Att de väljer att beskriva den som 4k 120hz är för att den klarar det med full HDR utan DSC. Vilket jag TROR är att de marknadsför dem till/för TV-sidan så att säga.

MEN en Certified Ultra High Speed kabel klarar 48gbits bandbredd, vilket inkluderar att den även klarar av 4k 144-240hz FAST med DSC. Eller 8k med DSC

Så egentligen är det enda viktiga (och det man behöver komma ihåg) är att den är:
Ultra High Speed Certified och har en QR kod, som man själv kan scanna med en app för att verifiera den att den faktiskt är verified. Vilka HZ etc de skriver ut spelar ingen roll, det är marknadsföringsgrejer.

Edit:
En kabel som klarar av 4k 120hz med full HDR är alltså en ultra high speed kabel

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

HDMI-kablar har inga versionsnummer. Inga andra HDMI-produkter heller. Trots alla försök från tillverkare och försäljare att förvirra konsumenter.
HDMI standarden har ett versionsnummer. Den är bakåtkompatibel, så alla existerande HDMI produkter följer version 2.1 av standarden även om de ursprungligen designades enligt en äldre version av standarden.

Klarar en kabel 48GBit/s så klarar den det. Kabeln i sig vet ingenting om hur många Hz eller vilken upplösning du använder.
Klarar den 165Hz i 4K så lär den ju klara 120Hz i 4K också. Varför den ena tillverkaren anger det ena och den andra det andra får du fråga dem om.

Köper du en certifierad Ultra High Speed HDMI kabel så vet du att den klarar 48GBit/s, vilket är tillräckligt för alla upplösningar specificerade i version 2.1 av HDMI standarden.
Köper du någon annan typ av kabel så får du förlita dig på vad tillverkaren påstår.

Permalänk
Bildexpert 📺

HDMI-versioner = en datumstämpel för när en funktion skrevs in i specifikation.

Prylar och produkter har inte HDMI-versioner, särskilt inte kablar. Fast alla skriver och pekar på prylar och kallar dem för HDMI-versioner fast det är helt onödigt och leder till sådan här förvirring om och om igen.

En kabel är aldrig låst till en frekvens. En kabel klarar en viss bandbredd som i detta fall kan beskrivas som Gbps, gigabit per sekund. Vad som sedan är möjlig frekvens är en fråga om bandbredd som räknas ut enligt den här förenklade schablonen:

Upplösning x frekvens x färgdjup x kompressionsgrad = bandbredd i Gbps

Idag är maximal bandbredd över HDMi 48 Gbps och kabeln som klarar detta är Ultra High Speed som är enkel att verifiera med hjälp av QR-kod som berättar att kabeln är den rätta och följer alla HDMI:s tekniska specar till punkt och pricka.

Huruvida det är möjligt eller inte att köra 4K/120, 4K/144 eller för den delen 4K/240 är egentligen inte upp till kabeln så länge man kör certifierade kablar. Det är upp till hur enheten använder schablonformeln ovan.

Med andra ord är detta egentligen en icke-fråga. Dagens HDMI-prylar använder aldrig mer än 48 Gbps. Oavsett vad som specas med 4K/144 etc. räcker det med en Ultra High Speed-kabel. That's it. Inte svårare eller krångligare än så.

En kabel som inte är certifierad och inte är verfierbar kan vara vad som helst. Ofta klarar nya random icke-certifierade kablar ca 48 Gbps så länge de är korta. Och behöver man en lång kabel kör man med AOC-kablar.