Elsparkcykel från F1-ingenjörer når 160 knyck

Permalänk
Melding Plague

Elsparkcykel från F1-ingenjörer når 160 knyck

Långt ifrån laglig, men huj vad det går.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja du, det var ju intressant... häftigt och imponerande ändå måste man säga.

Permalänk
Medlem

För en massa år sedan var jag på Mantorp.. och några jeppar brände runt på "go-peds".. typ en elsparkcyckel idag.. fast då med så modell flygplansmotorer ... och en liten tank.. de kom lätt och ledigt upp i 160-200 på banan... men hade de krashat hade det inte varit mycket kvar. De åkte runt i tishor och flippflopps..

Permalänk

Tror många skulle vilja köpa dessa, att döma av hur folk kör på elscootrar idag. Man får hoppas det blir uteslutande singelolyckor om de kraschar bara...

Bara en fråga om tid innan alla dessa nya elfordon blir betydligt hårdare reglerade, med tanke på alla problem hänsynslösa förare skapar med hjälp av dem.

Permalänk
Medlem

"fortkörarmedaljen är din" som Mulle Meck sa

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Tror många skulle vilja köpa dessa, att döma av hur folk kör på elscootrar idag. Man får hoppas det blir uteslutande singelolyckor om de kraschar bara...

Bara en fråga om tid innan alla dessa nya elfordon blir betydligt hårdare reglerade, med tanke på alla problem hänsynslösa förare skapar med hjälp av dem.

Är väl bara en fråga om "när" de kraschar...

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur oreglerade betydligt farligare fordon är så ser jag inte riktigt behovet. De får ju redan inte gå snabbare än 20km/h lagligt.

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Med tanke på hur oreglerade betydligt farligare fordon är så ser jag inte riktigt behovet. De får ju redan inte gå snabbare än 20km/h lagligt.

Vilka fordon är ännu farligare menar du?

Visst är det underligt att politikerna passivt tittar på när stora mängder av människor bryter mot lagen i trafiken så här?

Ibland undrar jag varför vi ska betala politikerna, de framstår som bäst som glada amatörer.

Permalänk
Medlem

Jag avskyr elsparkcyklar.

Permalänk
Medlem

Visst är det underligt att politikerna passivt tittar på när stora mängder av människor bryter mot lagen i trafiken så här?

Ibland undrar jag varför vi ska betala politikerna, de framstår som bäst som glada amatörer.

Om det redan är olagligt, vad ska politikerna göra?

Permalänk
Medlem

Är redan reglerat? Max 20 km/h och 250W effekt för att få räknas som cykel. Annars faller de under annan fordonstyp (moped tror jag) som då ställer andra krav på fordonet (som de oftast inte uppfyller) samt krav på föraren i form av körkort för den forsonsklassen.

Resultatet blir oftast att fordonet inte är godkänt att framföras utanför inhägnat område och föraren gör sig skyldig till olovlig körning.

Problemet som jag ser det är att polisen fullkomligt skiter i att kontrollera förarna och fordonen. Även de mest uppenbara fallen där de kör för fort eller fler än en person på fordonet och dessutom på gångbana där inte ens cykel är tillåten eller på cykelbana där moped klass 1 inte är tillåten.

Så politikerna kan reglera hur mycket de vill men när polisen skiter i att kontrollera så spelar det ingen roll.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem

Generellt sett alla fordon som framförs på allmän väg. I princip ingen av dessa har en relevant hastighetsreglering samt dödar och lemlästar förare och påkörda. Det spenderas kontinuerligt miljarder på miljarder kronor för att minska dessa risker genom att bygga om infrastruktur, då de är såpass farliga.

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Generellt sett alla fordon som framförs på allmän väg. I princip ingen av dessa har en relevant hastighetsreglering samt dödar och lemlästar förare och påkörda. Det spenderas kontinuerligt miljarder på miljarder kronor för att minska dessa risker genom att bygga om infrastruktur, då de är såpass farliga.

Man behöver även vara över 18 och ha körkort för dem.

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Så politikerna kan reglera hur mycket de vill men när polisen skiter i att kontrollera så spelar det ingen roll.

Min poäng är att de behöver se till att lagen också efterlevs. Och då menar jag inte Annie Lööv style.

Permalänk
Medlem

Min poäng är att de behöver se till att lagen också efterlevs. Och då menar jag inte Annie Lööv style.

Onödigt att lägga energi på icke-problem.

Permalänk
Medlem

Och ändå är de såpass farliga att man behöver ha en specifik del av polisen för att övervaka dessa licensierade förare, samt de många många miljarderna för att anpassa samhället för att minska risken de medför. Och vi är bra på det i Sverige, utomlands är man betydligt sämre.
Ett fordon på 5kg som är strypt till 20km/h är inte ens på samma skala av farlighet. Även om man får framföra det utan specifik utbildning.

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Ett fordon på 5kg som är strypt till 20km/h är inte ens på samma skala av farlighet. Även om man får framföra det utan specifik utbildning.

Jag förstår inte riktigt logiken.
1. Här pratar vi primärt om den stora andel elfordon som är olagligt
2. Att det finns ännu farligare situationer, som regleras hårdare, på vilket sätt är det ett bra argument för att situationen är bra?

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Onödigt att lägga energi på icke-problem.

Jag gissar att du inte jobbar inom sjukvården. Skadebilden är lik den om du skulle springa ditt allra snabbaste med skallen före rakt in i en bergvägg. Samma för den du kör på.

Aja, tids nog kommer en inskränkning av de här fordonen pga missbruk och de allvarliga skador de ger.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte ha körkort eller vara 18 för att få köra en elsparkcykel.

Permalänk
Medlem

"Tänk er en 8 - 10 åring (utan störtkruka) i 160 km/h på en cykelväg/gångväg".

Blir till att ha akutvårdsplatser (bemannade dygnet runt) på varje cykel/gångväg i sverige.
Kommer väl snart en sparkcykel med en V8:a på.

Förbjud import av dessa huliganfordon.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

"Tänk er en 8 - 10 åring (utan störtkruka) i 160 km/h på en cykelväg/gångväg".

Blir till att ha akutvårdsplatser (bemannade dygnet runt) på varje cykel/gångväg i sverige.
Kommer väl snart en sparkcykel med en V8:a på.

Förbjud import av dessa huliganfordon.

Du är medveten om att det här är en prototyp som kommer tillverkas i ytterst få exemplar till ett väldigt högt pris och som inte kommer användas av 8-10 åringar?

Permalänk
Medlem

Kalla den för Bo Turbo när den kunde kallat den för Tur-Bo... *smh* 😔

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 9900K 5GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag hade en Vsett 10+ som gjorde 80kmh, tillräckligt fort. Sålde den och införskaffade mig en elcykel istället.
Skönt att slippa kolla sig över axeln för polisen varje gång när man ska till jobbet : )

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Under min ungdom för många år sen, så hade jag en period Sveriges snabbaste Go-Ped, en sparkcykel med motor.
Rejält uppgraderad, och i slutändan hade den inga delar som var ”go-ped” original längre, motor, ram, däck, allt var bytt till bättre grejer.
Hade ett litet lustgas system, med en tub som satt fast i styret.
Jag är 2m lång, och vägde 90kg på den tiden, och det var inga problem för den att stegra o slänga av mig om jag gasa för hårt.
Använde den en sommar för att åka 1,5mil till jobbet varje dag.
Men mest användes den på Mantorp på olika bilträffar, dragracingtävlingar osv.
Väldigt kul, och den blev ständigt fotad.
Finns säkert någon här på forumet som minns den från den tiden.
Har tyvärr bara ett foto på den kvar från när den inte var i sin slutändiga form med motor osv.
Men alltid något 🤷‍♂️
Tyvärr har jag aldrig sett den efter jag sålde den på någon bilträff eller liknande, så vet inte vad som blev av den.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Elsparkcyklar är storstädernas största gissel imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Elsparkcyklar är storstädernas största gissel imo

Har du testat att åka en elsparkcykel någon gång?

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Du behöver inte ha körkort eller vara 18 för att få köra en elsparkcykel.

Jag vet. Jag pratade om dessa andra ännu farligare fordon som menades vara en ursäkt till varför elscootrar är bra.

Permalänk
Medlem

Kan behövas om man ska hänga med lycramännen på Stockholms cykelbanor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Har du testat att åka en elsparkcykel någon gång?

Ja. Det är parkerandet och bristen på trafikvett jag syftar på.. färdmedlet är smart men folket som använder dom är idioter

Permalänk
Medlem

Inför kännbara parkeringsböter för dess satans vägblockader.

Det kör runt företag i skåpbilar och fullständigt blockerar cykelställen vid mataffären osv.
Hastigheten eller effekten är inte det farliga med dessa, det farliga är att dom inte har några säkerhetsspärrar och kan stå och pipa som någon typ av reklampelare på privat mark.

Kombinera detta med deras låga tyngdpunkt vid krockar, där åkaren kastas av som en vante och den dom krockar med kastas nästan lika illa.

Det enda nöjet är när man kan göra en drive-by och välta ner dom i diket så att dom börjar gnälla.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.