Hur kan man dra ett kabel och göra nytt uttag från DOCSIS på enklaste sätt? Och går det att göra ett ethernet uttag från koax?

Permalänk
Medlem

Hur kan man dra ett kabel och göra nytt uttag från DOCSIS på enklaste sätt? Och går det att göra ett ethernet uttag från koax?

Hej

Jag flyttar snart in i en bostadsrätt som endast har ett DOCSIS uttag i vardagsrummet, vilet tyvärr är rummet längst bort från kontoret. Jag vill väldigt gärna undvika WIFI till min PC så undrade hur jag gör på bästa sättet - hoppas någon kan hjälpa.

Huvuddören till hallen är närmare kontoret än vardagsrummet så jag undrar om man på något vettigt sätt kan dra ett kabel från huvudkabeln (?) som går in till vardagsrummet och göra ett nytt uttag i kontoret (och måste det i så fall vara DOCSIS eller går det att göra ethernet uttag från det)?

Detta har inte riktigt varit ett problem för mig tidigare och hade senast fiber (ethernet uttag) så det var väldigt enkelt. De kallar det vi har i lägenheten 'Fiberkoax' men det låter som ett marknadsföringterm för mig - om det inte är fiber är det inte fiber liksom, kan såklart ha fel.

Enligt styrelsen finns det fiber indragit i fastigheten, men det finns inga planer just nu om att dra fiber in i lägenheterna - jag fattar inte helt logiken i detta men ville inkludera det här ändå.

Jag kommer anlita en elektriker då jag vet att det kan bli strul för grannarna om det görs fel, så kommer inte göra detta själv men vill ändå försöka förstå hur det kan lösas.

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Enklast är nog att ha docsis modem/router i vardagsrummet sen dra en ethernetkabel till kontoret. där kan du sedan koppla in en switch om du behöver koppla fler saker trådat än datorn. Fördelen med denna lösning är att du då också kan koppla in saker som apple tv, nvidia shield osv trådat i vardagsrummet.

Och du har såklart rätt i att det är en marknadsföringsgrej. Fiber är optisk fiber och inget annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Enklast är nog att ha docsis modem/router i vardagsrummet sen dra en ethernetkabel till kontoret. där kan du sedan koppla in en switch om du behöver koppla fler saker trådat än datorn. Fördelen med denna lösning är att du då också kan koppla in saker som apple tv, nvidia shield osv trådat i vardagsrummet.

Och du har såklart rätt i att det är en marknadsföringsgrej. Fiber är optisk fiber och inget annat

Tack för svaret!

Vet du om det i teorin skulle gå att göra ett extra uttag på samma "förbindelse" från det kabel som kommer in i lägenheten ute från hallen? Hatar bara idéen om ett modem/router i vardagsrummet, men jag kanske är knäpp där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hentz3:

Tack för svaret!

Vet du om det i teorin skulle gå att göra ett extra uttag på samma "förbindelse" från det kabel som kommer in i lägenheten ute från hallen? Hatar bara idéen om ett modem/router i vardagsrummet, men jag kanske är knäpp där.

Tyvärr är min kunskap om coax rätt begränsad så jag vet inte om det går att göra extra uttag. Jag överlåter den frågan till någon annan kunnig på forumet

Däremot kanske du kommer ha en tv-möbel i närheten av uttaget? Isf kan du ju bara stoppa undan modemet i den så syns den inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hentz3:

Tack för svaret!

I teorin skulle det gå men den kabeln tillhör bostadsrättsföreningen och de är nog inte så intresserade. Dessutom förändringar i kabelnätet påverkar övriga i huset och vad det innebär vet man inte.Om de skulle gå med på att göra en förändring får du betala det. Jag misstänker att du har andra mer lätthanterliga problem du kan ägna dig åt.

Permalänk
Medlem

Av erfarenhet så fungerar det ganska bra att förlänga Coax, så länge man har rätt och bra kabel.

Permalänk
Medlem

@hentz3 ja det går men är inte att rekommendera, anledningen är att det kan påverkar hela slingan av TV-uttag där du får din matning från. Oftast är det flertalet TV-uttag (lägenheter etc) som är seriekopplade, om du t.ex. skruvar bort uttaget försvinner TV-signalen för andra (om du inte råkar vara sista uttaget på slingan). Utöver det ska man montera rätt uttag så det inte påverkar balansen av signalen på den seriekopplade slingan, rätt typ av koax kablar etc.

Det är bättre att inte röra i installationen, även om man ska anlita någon utomstående. Jag skulle fundera på hur du på bästa sätt kan dölja docsis modemet etc. Och sedan lägga tid, energi på att hitta en lösning för att dra en RJ45 kabel in till kontoret, antingen via lister man monterar upp eller andra lösningar som blir snyggt och permanent. Då finns det ingen risk för att du påverkar själva TV-nätet utan blir något knas så är det bara du som drabbas.

Tänk också på att du måste ha godkänt från BRFen om du ska ändra på just TV-nätet, händer det saker finns risken att de kan kräva dig på pengar för att återställa eller fixa felet.