Permalänk
Medlem

Don erbjöd 379kr/mån 12 månader men tackade nej, de lägger upp det så fult med billigare ett år sen blir det bindningstid 12 månader med ordinarie pris efter det. Säkert kunnat få 299 men 24 månaders bindningstid.. fast hade det blivit 24 månaders bindningstid med ordinarie pris efter det så är det så ovärt.

Obe.net har ingen 10 mbit tjänst, en sån tjänst med pressat pris skulle antagligen varit värt för folk med lite pengar som tex har sjukersättning, sjukpenning eller liknande. Och jag tror en bindningstid i det fallet genererart många fattiga kunder som vill vända på varje krona.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Han_stog_still:

Don erbjöd 379kr/mån 12 månader men tackade nej, de lägger upp det så fult med billigare ett år sen blir det bindningstid 12 månader med ordinarie pris efter det. Säkert kunnat få 299 men 24 månaders bindningstid.. fast hade det blivit 24 månaders bindningstid med ordinarie pris efter det så är det så ovärt.

Obe.net har ingen 10 mbit tjänst, en sån tjänst med pressat pris skulle antagligen varit värt för folk med lite pengar som tex har sjukersättning, sjukpenning eller liknande. Och jag tror en bindningstid i det fallet genererart många fattiga kunder som vill vända på varje krona.

Så man binder upp sig till 12 månader rabatterat pris och sedan 12 månader ordinarie pris? Det låter väldigt konstigt.

Frågan är väl om kostnaden för att leverera en 10 Mbit-tjänst är billigare än 100 Mbit. Jag misstänker att kostnadsskillnaden är väldigt liten, eller kanske till och med obefintlig. Det är med andra ord inte säkert att det ens går att erbjuda en sådan tjänst.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Så man binder upp sig till 12 månader rabatterat pris och sedan 12 månader ordinarie pris? Det låter väldigt konstigt.

Frågan är väl om kostnaden för att leverera en 10 Mbit-tjänst är billigare än 100 Mbit. Jag misstänker att kostnadsskillnaden är väldigt liten, eller kanske till och med obefintlig. Det är med andra ord inte säkert att det ens går att erbjuda en sådan tjänst.

Låter ju helt sjukt med nya 12 månadersperiod, kanske inte är så men jag har inte tid att sitta och ha förhandlingar med min isp. Obe har väldigt attraktiva priser och verkar vara billigaste alternativet. Det lutade lite åt Bahnhof men bestämde mig för ett tag sen. Nu väljer jag inte obe för priset, snarare statistik ipadress och att obe har bra när

Visa signatur

<3

Permalänk
Representant

Låter ju helt sjukt med nya 12 månadersperiod, kanske inte är så men jag har inte tid att sitta och ha förhandlingar med min isp. Obe har väldigt attraktiva priser och verkar vara billigaste alternativet. Det lutade lite åt Bahnhof men bestämde mig för ett tag sen. Nu väljer jag inte obe för priset, snarare statistik ipadress och att obe har bra när

Vi har sett det här tidigare – 24 månaders bindningstid men bara 12 månader med rabatterat pris. Det är ett vilseledande och kundovänligt upplägg. Inget vi står bakom.

Visa signatur

Obenet Support
https://obe.net

Permalänk
Medlem

Obe.net har bra routing, ska bli skönt att ha det hemma. Obe.net jag kommer att ringa er direkt när Telia kopplat ned mig. Föresten erbjuder ni reverse och forward dns? Tex valfritt.cust.obe.net? Skulle vara nice, är det statistik ipadress så borde det ju gå. Allt jag vet att det är extremt bra ping med era linor. Skulle lätt betala en mindre summa för det, vi snackar en femtiolapp i månaden.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Vi har sett det här tidigare – 24 månaders bindningstid men bara 12 månader med rabatterat pris. Det är ett vilseledande och kundovänligt upplägg. Inget vi står bakom.

Ja, om det säljs in som 24 månaders bindningstid så kan jag tänka mig att det finns. Onekligen lite fult.

Obe.net har bra routing, ska bli skönt att ha det hemma. @Obenet jag kommer att ringa er direkt när Telia kopplat ned mig. Föresten erbjuder ni reverse och forward dns? Tex valfritt.cust.obe.net? Skulle vara nice, är det statistik ipadress så borde det ju gå. Allt jag vet att det är extremt bra ping med era linor. Skulle lätt betala en mindre summa för det, vi snackar en femtiolapp i månaden.

Vad som sagts innan är att statisk IPv4 kostar extra, men att en MAC-adressbaserad reservering i DHCP-servern så att du får samma IPv4 tilldelad varje gång (dvs. de facto "statisk" IP, men str) är gratis. Minns inte om ändring av reverse DNS för ens IP nämnts.

Motsvarande, dvs. ett "statiskt" prefix via DUID-baserad reservering i DHCPv6-PD-servern, är kostnadsfritt även för IPv6. Det är absolut att rekommendera om man vill hosta tjänster hemma över IPv6 eftersom allt blir så mycket enklare.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Nu ska du ha ännu bättre latency!

fyfan va bra!
Grym support!

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

fyfan va bra!
Grym support!

Nu blir man ju nyfiken på att se ett nytt test.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nu blir man ju nyfiken på att se ett nytt test.

gick från över 11ms till allt till runt 5-6 som jag brukar va mot stockholm

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

gick från över 11ms till allt till runt 5-6 som jag brukar va mot stockholm

Aha. Riktigt stor förbättring jämfört med det ursprungliga resultatet med andra ord. Trevligt!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av basn:

Weee!!! skönt att höra!
Så har man beställt då, hoppas det går smidigt med mittnät...

Hur ser priserna ut för er i storstan på 1000/500/250?

Måste byta till nått nytt efter att man tyvärr kastade ut Telia som KO här och blev en del av mittnät istället med helt sjuka prishöjningar som följd.

Här kostar tex obe 629:- för 500 medans Bahnhof kostar 519:- i 8 månader sen 599:-

Permalänk
Medlem

Har OBE nu och betalar 4xx någonting för 500/500, måste maila dom imorgon och höra om dom har ipv6 stöd under GlobalConnect. Bahnhof hade stöd för det men vet ej hur det är med Obe.

Men har fungerat riktigt bra och bra support när man haft några frågor.

bahnhof kopplade av mig midnatt den 28 juni 01.05 startade jag om media dosan och OBE gick igång direkt.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Har OBE nu och betalar 4xx någonting för 500/500, måste maila dom imorgon och höra om dom har ipv6 stöd under GlobalConnect. Bahnhof hade stöd för det men vet ej hur det är med Obe.

bahnhof kopplade av mig midnatt den 28 juni 01.05 startade jag om media dosan och OBE gick igång direkt.

Jag har obe.net via globalconnect och ipv6 funkar för mig.

Permalänk
Medlem

Varför kan jag inte söka på min adress på obe.net längre och få fram mitt pris som tidigare?

Gäller Gävle global connect Gavlegårdarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppettersson:

Hur ser priserna ut för er i storstan på 1000/500/250?

Måste byta till nått nytt efter att man tyvärr kastade ut Telia som KO här och blev en del av mittnät istället med helt sjuka prishöjningar som följd.

Här kostar tex obe 629:- för 500 medans Bahnhof kostar 519:- i 8 månader sen 599:-

MittNät är fan inte billiga :/
Tror jag ligger på 789 ish för 1000/1000.

Visa signatur

Permalänk
Representant
Skrivet av Dax:

Ska inte vara några problem med GC och IPv6 - det är endast GC Norrland som saknar IPv6 idag och förväntas bli klar under hösten.

Visa signatur

Obenet Support
https://obe.net