Nya Intel-grafikkort närmar sig

Permalänk
Melding Plague

Nya Intel-grafikkort närmar sig

Stöd för fyra modeller med BMG‑G31-kretsen har lagts till i två öppna källkod-projekt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag trodde den här kretsen hade blivit lagt by hyllan, kul att de släpper något med lite mer prestanda!

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att dom med celestial gör ett lika stort hop som dom gjorde med battlemage så man faktiskt kan rekommendera dessa! Va otroligt intresserad av b570 till ungarnas datorer men fasen inte värt risken att dom fortfarande inte fungerar med vissa spel!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig, hade dessa kommit tidigare hade nog blivit ett köp (blev B580 istället). Nu väntar jag mera på Celestial som borde bli lite större uppdatering, denna är ju fortfarande Battlemage arkitektur så.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Hoppas dom lyckas hitta en bra nisch. Budgetgaming kan ju funka, visst, men måste finnas en bättre marknad, typ nåt multimediakort. Vet inte vad jag pratar om 🫩

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Skrivet av Daniel H.:

Hoppas dom lyckas hitta en bra nisch. Budgetgaming kan ju funka, visst, men måste finnas en bättre marknad, typ nåt multimediakort. Vet inte vad jag pratar om 🫩

Det måste klara sex skärmar med dvi anslutning och mpeg2 avkodning! Då snackar vi!

Permalänk
Medlem

Kanske faktiskt tillräckligt kraftfull för min del. Om inget vansinniespris så blir det köp

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Om man räknar 50% snabbare än b580 (kan vara rimligt med 60% fler kärnor säkert lite lägre frekvens så inte energikonsumtionen drar iväg?) så borde det hamna runt 9060xt och 5060ti. Det är ju i så fall bra, men hoppas de och amd släpper konkurrenter till nvidias 80 och 90 kort nästa generation.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det hade varit fint om det kom ett helt passivt low profile-kort med hdmi 2.1 från Intel.

Permalänk
Medlem

Om ett B770 kort blir jämförbart och billigare än ett RTX 5060/ RX 9060 skulle jag vilja påstå att det kan bli ett riktigt bra instegskort och uppgraderingskort för många. Byggde en budgetdator till en grabb med ett A770 för ett tag sedan och han och hans familj har varit mycket nöjda, det är iaf vad de sagt. Intel verkade ha fått rätt bra ordning på drivrutiner och mjukvara redan före Battlemage korten. Den stora frågan är hur mycket billigare de behöver vara, under förutsättning att prestandan är där folk förväntar sig, för att de stora massorna ska bli intresserade. Intels fab kapacitet kan ju eventuellt ligga dem i fatet här, för låg kapacitet pressar upp priset och folk väljer hellre "säkrare kort". Den som lever får se.

Permalänk
Hjälpsam

Jag funderar på ett B580, men hur har det gått med deras overhead på drivrutinerna?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag funderar på ett B580, men hur har det gått med deras overhead på drivrutinerna?

Fortfarande olöst, men måste ju ändå säga att hela den grejen har förstorats upp.
Finns utrymme för optimisering, men det är ju inget unikt för intel att en svag cpu blir en bottleneck.

Min 3600x ger mig en rejäl bottleneck på mitt 7800 XT.

Precis som förväntat.

Hade inte oroat mig så himla mycket.
Om din cpu är klen, hade den varit det med andra gpu också.

Fast i nuläget hade jag ju väntat in B770 eller lagt till några hundra för ett 9060 XT.

Permalänk
Medlem

Battlemage hype!! 😎
Har ett b580 parat med en 5600x och den presterar bra (men borde ha cpu overhead på det?)
Ca 37 fps average I 4k ultra utan upscaling eller framegen på Hogwarts legacy. Det enda jag riktigt spelat på sista tiden 😂

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rehnzy:

Fortfarande olöst, men måste ju ändå säga att hela den grejen har förstorats upp.
Finns utrymme för optimisering, men det är ju inget unikt för intel att en svag cpu blir en bottleneck.

Min 3600x ger mig en rejäl bottleneck på mitt 7800 XT.

Precis som förväntat.

Hade inte oroat mig så himla mycket.
Om din cpu är klen, hade den varit det med andra gpu också.

Fast i nuläget hade jag ju väntat in B770 eller lagt till några hundra för ett 9060 XT.

This! jag tipsade redaktionen om att testa AMD och Nvidias nya GPU er även med svagare Cpuer. Sägs att Nvidia har minst bottleneck men kunde vara intressant att se.(

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

This! jag tipsade redaktionen om att testa AMD och Nvidias nya GPU er även med svagare Cpuer. Sägs att Nvidia har minst bottleneck men kunde vara intressant att se.(

Ja speciellt billigare grafikkort är ju vanliga att köra ihop med lite äldre grejer. Så de bör ha med ett stycke där de testar några spel i 1080p på en enklare äldre CPU. Men det ska ju finnas tid också om det ska testat riktigt så tar det nog en hel del tid att göra samt att de behöver ha ännu en testdator redo.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det har jag också föreslagit, men jag tror Radeon har minst CPU overhead, medans Arc har mest och GeForce hamnar någonstans i mitten.
Det vore dock väldigt intressant att se hur stora skillnaderna är procentuellt.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

När blir det läge att bygga ny speldator då? Farsgubben vill ha ny dator till början av hösten, hinner dessa processorer ut på marknaden?

Permalänk
Medlem

Jag säger så här, jättebra att Intel försöker men.. VÄNTA PÅ REVIEWS och inte bara reviews som inkluderar en Ryzen 7 9800X3D, ni får inte ut sån bra FPS med en sleten i7 från 10e generationen även om Intel säger att 10e generationen är tillräckligt rapp för Intel Arc, det är den inte.

Det är fortfarande skapliga problem med overhead i DX11-spel, det är problem i flera spel, bland annat blir man ibland utkickad från Delta Force då anticheat tror att Intel Graphics Software är något shady.. https://github.com/IGCIT/Intel-GPU-Community-Issue-Tracker-IG...

Xe-kärnorna är för det mesta ganska irrelevanta, av 30 ganska nya spel som jag testat, så är det bara Diablo IV och Call of Duty som ens hade någon typ av stöd för Intel XeSS upscaling eller framegen.. Frame generation i Diablo IV som dessutom är DX12-baserat är närmast ospelbart, det är nog högre FPS att kolla på en PowerPoint-presentation än att försöka spela Diablo IV med Framegen igång.

TL;DR: Vänta på reviews, och inte enbart sidor som testar ihop med Ryzen 7 9800X3D, det är enorm skillnad på FPS med 9800X3D mot processorer som kostar max 2000kr.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Jag säger så här, jättebra att Intel försöker men.. VÄNTA PÅ REVIEWS och inte bara reviews som inkluderar en Ryzen 7 9800X3D, ni får inte ut sån bra FPS med en sleten i7 från 10e generationen även om Intel säger att 10e generationen är tillräckligt rapp för Intel Arc, det är den inte.

Det är fortfarande skapliga problem med overhead i DX11-spel, det är problem i flera spel, bland annat blir man ibland utkickad från Delta Force då anticheat tror att Intel Graphics Software är något shady.. https://github.com/IGCIT/Intel-GPU-Community-Issue-Tracker-IG...

Xe-kärnorna är för det mesta ganska irrelevanta, av 30 ganska nya spel som jag testat, så är det bara Diablo IV och Call of Duty som ens hade någon typ av stöd för Intel XeSS upscaling eller framegen.. Frame generation i Diablo IV som dessutom är DX12-baserat är närmast ospelbart, det är nog högre FPS att kolla på en PowerPoint-presentation än att försöka spela Diablo IV med Framegen igång.

TL;DR: Vänta på reviews, och inte enbart sidor som testar ihop med Ryzen 7 9800X3D, det är enorm skillnad på FPS med 9800X3D mot processorer som kostar max 2000kr.

Ja, jag såg en del reviews med lite äldre R5 eller i5 och då såg inte Intel så kul ut längre… de har sin plats på marknaden, men verkligen inte ett bra köp för alla situationer

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen intels B580 som ersatte mitt gamla RX 580. Mycket nöjd med bytet, kan tänka mig byta till itnel igen om några år om priserna ska vara såhär förmånliga!

Permalänk
Medlem

Heja intel! Behövs mer konkurens på grafikkortsmarknaden.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem

risc, arm & pc version av mobil cpu är långt borta som hårdvara i gemene mans pc eller. har sett det nämnas. /pc proffs

Visa signatur

AMD Radeon RX 6400 - 2k 60 fps - med/high.