Var hittar man magnetiska kabelhållare like de som LTT Store säljer?

Permalänk
Medlem

Var hittar man magnetiska kabelhållare like de som LTT Store säljer?

Som titeln lyder. Var i Sverige (inklusive Amazon) kan jag hitta någon liknande lösning? Alltså kabelhantentering som man fäster med magnet snarare än tejp och dylikt.

Det är något likt detta jag är ute efter:

https://global.lttstore.com/collections/mcm-all

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga den hemsidan du redan länkat till.

Skulle du tycka att de är för dyra, så kanske 3D-printa något?
Eller köp typ magnetiska krokar eller liknande och bind något snörre mellan de så kan du lägga kablarna i den vaggan som skapas. Bara en tanke
Typ https://www.magnordic.se/products/krokmagnet-med-sluten-ogla-...

Du kan ju okså vänta tills LTT har någon större rea på de med

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Jag skulle säga den hemsidan du redan länkat till.

Skulle du tycka att de är för dyra, så kanske 3D-printa något?
Eller köp typ magnetiska krokar eller liknande och bind något snörre mellan de så kan du lägga kablarna i den vaggan som skapas. Bara en tanke
Typ https://www.magnordic.se/products/krokmagnet-med-sluten-ogla-...

Du kan ju okså vänta tills LTT har någon större rea på de med

tror han skickar från kanada så ganska säker på att priserna blir + moms på varan+frakten så ä inte direkt snorbilligt att ge ~19,99 +18,99 frakt för /2-5 hållare beroende på storlek inkl moms blir ju typ ~280:- totalt.

dock fattar inte riktigt poängen riktigt vad skillnaden blir på dessa mot vanliga med dubbelhäftande tejp som man klickar ihop t.ex
https://www.amazon.se/Dazkzooy-stycken-kabelh%C3%A5llare-utom...

iom att du ändå måste skruva eller tejpa fast basplattan till fästet för dessa i bordsskivan så magneterna har något att fästa i.

men även amazonen ser ju ut att ha en del kinesium som ser ut att potentiellt va någorlunda vad du söker med magnet för att hålla kabelhanteraren stängd.

https://www.amazon.se/s?k=magnetic+cable+organiser&rh=n%3A226...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Finns massa varianter på t.ex. Aliexpress.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror han skickar från kanada så ganska säker på att priserna blir + moms på varan+frakten så ä inte direkt snorbilligt att ge ~19,99 +18,99 frakt för /2-5 hållare beroende på storlek inkl moms blir ju typ ~280:- totalt.

Det är varans pris + frakt och hanteringsavgifter + eventuell tull tillsammans som momsen räknas på.
Om varan kostar 150, frakten kostar 20 och tullen är 10, så blir det 45 i moms, totalt 225.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Som de har beskrivit det så ska det vara väldigt svårt att göra en motsvarande produkt för lägre pris. Deras magneter är väldigt starka och därmed och långt ifrån gratis. Det blir givetvis lite dyrare för oss som måste betala både frakt och sedan moms på totalsumman dock.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Nej det är tejp. Lösningen som t.ex LTT har är fullt magnetisk, ingen tejp involverad.

Skrivet av cyklonen:

Det är varans pris + frakt och hanteringsavgifter + eventuell tull tillsammans som momsen räknas på.
Om varan kostar 150, frakten kostar 20 och tullen är 10, så blir det 45 i moms, totalt 225.

Precis, det är rätt dyrt att importera från LTT tyvärr. Det får vara ett stort köp om det ska vara värt det i mina ögon, och jag tänker inte lägga tusenlappar på sånt här.

Skrivet av blunden:

Som de har beskrivit det så ska det vara väldigt svårt att göra en motsvarande produkt för lägre pris. Deras magneter är väldigt starka och därmed och långt ifrån gratis. Det blir givetvis lite dyrare för oss som måste betala både frakt och sedan moms på totalsumman dock.

Jag tycker inte priset är orimligt. Enda skälet att jag inte köper det från LTT är import kostnad. Tull, frakt etc. Hade ju varit mycket billigare att hitta en svensk leverantör som du säger.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blunden:

Man får ju rättfärdiga sitt pris på något sätt. Magneten i fråga är troligen en Neodym-magnet, vilka är väldigt starka. Dessa magneter är inte särskilt dyra. För 100kr kan du göra många krokar.
Ett exempel: https://www.amazon.se/Magenesis-stycken-neodymmagneter-minima...

Skrivet av Cranzle:

Nej det är tejp. Lösningen som t.ex LTT har är fullt magnetisk, ingen tejp involverad.

Hur menar du att du fäster bottenplattan till LTT's lösning då? Jag gissar med dubbelhäftande tejp, men ser också att de har skruvhål. Magneten håller ju inte fast hållaren i bordet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Tveksamt på detta, Ser ut att antingen vara skruvar eller tejp.
T.ex: MCM Arches

"HOW TO INSTALL

Standard Adhesive Plates:

Clean your mounting surface with 70% isopropyl alcohol or soap and water solution to remove any dirt or oil that may interfere with the adhesive backing.
Peel the backing layer off a loose plate (or magnetically connected plate and arch) to expose the adhesive.
Press the plate (or connected plate and arch) against the surface in the desired location.
Apply firm pressure to the plate or arch against the mounting surface for at least 3-4 seconds.
For maximum security, screw your plate into your mounting surface with the included screws.
If you used a Magnetic Arch to help position your adhesive plate:

Carefully remove the arch from the plate (Tip: reaching inside the arch to hold the plate against the surface while sliding the arch sideways can be helpful)

Ensure good contact between the entire plate to the mounting surface by firmly pressing all areas of the plate against the mounting surface."

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Jag har köpt LTT-magneterna.

Du får med M3-tejp i paketen. Och skruvar.
Du väljer vad du vill använda.

Har du metallram i bordet kan du använda magneterna direkt på det.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Man får ju rättfärdiga sitt pris på något sätt. Magneten i fråga är troligen en Neodym-magnet, vilka är väldigt starka. Dessa magneter är inte särskilt dyra. För 100kr kan du göra många krokar.
Ett exempel: https://www.amazon.se/Magenesis-stycken-neodymmagneter-minima...

Det finns ju olika styrka även på neodym-magneter. LTT använder en av de absolut starkaste enligt de själva, vilket driver upp priset en del.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

här blandade du nog valutor i din beräkning lite...

exempel
5 små kabelfästen 19.99cad (~140:-)
frakt 18.99cad (~133:-)
om nu tullhantering är 10cad passar jag på men låter inte orimligt men har för mig de brukar va ~75:- eller nått åt hållet har jag för mig om man inte tulldeklarerar det själv utan låter postmord hantera det.

så om du isf räknar allt i samma valuta blir det ju 140+133+75= 348:- + 25% moms = 435:- isf eller 87:- moms.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

här blandade du nog valutor i din beräkning lite...

exempel
5 små kabelfästen 19.99cad (~140:-)
frakt 18.99cad (~133:-)
om nu tullhantering är 10cad passar jag på men låter inte orimligt men har för mig de brukar va ~75:- eller nått åt hållet har jag för mig om man inte tulldeklarerar det själv utan låter postmord hantera det.

så om du isf räknar allt i samma valuta blir det ju 140+133+75= 348:- + 25% moms = 435:- isf eller 87:- moms.

Jag skrev medvetet inte ut valutor, eftersom det var påhittade siffror som skulle vara enkla att räkna på för att illustrera.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

"HOW TO INSTALL

Clean your mounting surface with 70% isopropyl alcohol or soap and water solution to remove any dirt or oil that may interfere with the adhesive backing.
Peel the backing layer off a loose plate (or magnetically connected plate and arch) to expose the adhesive.
Press the plate (or connected plate and arch) against the surface in the desired location.
Apply firm pressure to the plate or arch against the mounting surface for at least 3-4 seconds.
For maximum security, screw your plate into your mounting surface with the included screws.

Carefully remove the arch from the plate (Tip: reaching inside the arch to hold the plate against the surface while sliding the arch sideways can be helpful)

Ensure good contact between the entire plate to the mounting surface by firmly pressing all areas of the plate against the mounting surface."

Kanske vissa av dem? För de har definitivt varianter som är fullt magnetiska (inklusive deras "Arches").

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Kanske vissa av dem? För de har definitivt varianter som är fullt magnetiska (inklusive deras "Arches").

Fullt magnetiska - är ytan du ska fästa dem på av metall då?
Antar att om du har en yta av metall så kan du nog använda deras arches utan de medföljande fästena? Annars behöver du ju fästa... fästet... med något annat.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Har man tillgång till en 3D printer så finns det många LTT kloner att välja mellan, t.ex vid printables.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

Fullt magnetiska - är ytan du ska fästa dem på av metall då?
Antar att om du har en yta av metall så kan du nog använda deras arches utan de medföljande fästena? Annars behöver du ju fästa... fästet... med något annat.

Asså så vitt jag kan se så bara smäcker de grejen på metall yta direkt. Ingen synlig tejp eller dylikt, det ser 100% ut som magnetism. De har väl bara lagt en stark magnet i metallen? Tanken är ju att de ska vara enkla och återanvändbara.

Skrivet av enterthewoid:

Har man tillgång till en 3D printer så finns det många LTT kloner att välja mellan, t.ex vid printables.com

Har tyvärr ingen men tack för upplysningen! Har velat ha en printer men inte haft tid, plats eller pengar att ge mig in på den hobbyn ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Har tyvärr ingen men tack för upplysningen! Har velat ha en printer men inte haft tid, plats eller pengar att ge mig in på den hobbyn ännu.

Har man inte har en 3D-printer skälv så kan man köpa tjänsten från någon som säljer tjänsten.
Det finns både större företag som PCBway, och mindre hobbyister. Om man hittar rätt person och frågar snällt

Edit: kanske några alternativ 🤔 har skälv ingen som helst erfarenhet av sådant här, så kan inte uttala mig mer om det.
https://3dprintsverige.se/
https://3dlabs.se/

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cranzle:

Asså så vitt jag kan se så bara smäcker de grejen på metall yta direkt. Ingen synlig tejp eller dylikt, det ser 100% ut som magnetism. De har väl bara lagt en stark magnet i metallen? Tanken är ju att de ska vara enkla och återanvändbara.

Ja, om ditt skrivbord är i metall som är magnetisk så klarar du dig utan bakplattan. Men det är inte säkert att det sitter lika bra. All metall är inte lika när det kommer till magnetism. I så fall hade jag provat med en magnet innan så att du vet att det fäster bra.

Men oavsett vad du köper för hållare som är magnetiska och har en lös bakplatta så kommer de klara sig utan en bakplatta, tex hållarna som du dissade på iPhonebutiken.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Kan tipsa om killarna på Swedroids forum som ofta printar till enbart frakt + materialkostnad eftersom de tycker det är roligt och kanske har printat det mesta de själva behöver redan

Man kan lägga förfrågan i denna tråden
https://swedroid.se/forum/threads/begaer-3d-utskrifter-3d-pri...

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Jo men om du ska använda dem på metall så lär det ju gå bra, bara att skippa fästet. Själva byglarna verkar ju vara magnetiska i sig. Det är väl bara rätt ovanligt att man har en metallyta där man ska fästa kablar bara, därav frågan

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Kolla med närliggande bibliotek ?
Där jag bor får vi gratis 3d-utskrifter på biblioteket. (Endast enfärgad PLA dock, max 8h/månad totalt)

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

"HOW TO INSTALL

Det är ett alternativ med skruvar och tejp.

Quick, simple, and secure installation.

Run your cables any way you’d like, and our magnetic arches & accessories will hold them in place. Don’t have a magnetic surface? No problem. We offer peel and stick magnetic plates to make any surface compatible with MCM! We also include screws with every standard plate for maximum hold. You can also add our separately purchased Silicone Grips to hold up to 50% more weight on vertical surfaces.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|