Permalänk
Medlem

efter ett tag CS2 spelande allt max 4x msaa i 1440p 500 fps cap, nu med average mått istället för missvisande max.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Helt galet hur ett 5090 inte drar runt nya Doom på högsta grafiken haha, är spelet knasigt optimerat eller bara så galet krävande?

Vad spelar/gör ni med era 5090?

Allt på MAX inkl path tracing ligger på ca 200 fps. Har ett 5090 MSI Ventus 3x OC ihop med en 9800X3D.

Visa signatur

- MSI GeForce RTX 5090 32GB VENTUS 3X OC
- AMD Ryzen 7 9800X3D - ASUS TUF Gaming X870-E
- G.Skill 2x32GB DDR5 6400Mhz - Samsung 990 PRO 2TB SSD
- Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - Lian Li Lancool 217
- MSI 321URX QD-OLED 4K/240Hz - MSI 1250W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uncle Leroy:

Allt på MAX inkl path tracing ligger på ca 200 fps. Har ett 5090 MSI Ventus 3x OC ihop med en 9800X3D.

Märkte att min DLSS updater skapade problem med DLSS profilerna. Bytte till DLSS Swapper istället & då funkade allt som det skulle.

Men 200 FPS inkl Path tracing? Säkert på att du inte har "Denoiser" igång & glömt klicka i Ray Reconstruction (som är den rätta path tracing inställningen).

Med PT & Ray Recon~ ligger jag runt 70-100 fps, beroende på scenen.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Märkte att min DLSS updater skapade problem med DLSS profilerna. Bytte till DLSS Swapper istället & då funkade allt som det skulle.

Men 200 FPS inkl Path tracing? Säkert på att du inte har "Denoiser" igång & glömt klicka i Ray Reconstruction (som är den rätta path tracing inställningen).

Jag spelar i 4K på en 32" OLED, har DLSS Quality samt Frame Gen påslaget. Har inga som helst problem med prestanda eller låg fps. Ett av de bäst optimerade spelen jag kört på länge

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Såg precis att vi har typ likadana komponenter i våra datorer. Du borde komma upp i samma fps som jag gör?! Såvida du inte har glömt att aktivera DLSS (Quality) samt Frame gen. (x4)

mina minnen är aningen snabbare än dina såg jag nu, jag har 6400 men tror inte det ska påverka.

Har du ett slutet PCie 5 system eller har du blandat ? Tänker även ifall ditt moderkort inte har stöd för PCie 5 så får du inte ut maximalt av ditt 5090. Då åker speeden ner som på PCie 4 men det utgår jag ifrån att du har koll på

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uncle Leroy:

Jag spelar i 4K på en 32" OLED, har DLSS Quality samt Frame Gen påslaget. Har inga som helst problem med prestanda eller låg fps. Ett av de bäst optimerade spelen jag kört på länge

Aha du maxar Frame generation, tror inte jag körde någon FG eller MFG faktiskt

Försöker undvika iallafall 4X om jag kan.

Startade spelet & hade min DLSS på performance, utan någon Frame Gen öht. Satte enligt dina settings & fick samma FPS. Men på 4X MFG så känns inputdelay verkligen av.

Jämför 2X vs 4X Frame gen så är där märkbar skillnad, enligt mig såklart.

Men Performance DLSS & ingen Framegen, samt allting på Ultra Nightmare inställningar gav runt 100 FPS i tunga scener, vilket är extremt bra imo.

Sen har jag såklart ett PCIE 5.0 Moderkort, även om det bara handlar om 1-4% vs 4.0

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Aha du maxar Frame generation, tror inte jag körde någon FG eller MFG faktiskt

Försöker undvika iallafall 4X om jag kan.

Startade spelet & hade min DLSS på performance, utan någon Frame Gen öht. Satte enligt dina settings & fick samma FPS. Men på 4X MFG så känns inputdelay verkligen av.

Jämför 2X vs 4X Frame gen så är där märkbar skillnad, enligt mig såklart.

Men Performance DLSS & ingen Framegen, samt allting på Ultra Nightmare inställningar gav runt 100 FPS i tunga scener, vilket är extremt bra imo.

Sen har jag såklart ett PCIE 5.0 Moderkort, även om det bara handlar om 1-4% vs 4.0

Nice då är du på G nu råh, aha du känner av input delay? Det du kan prova är att i Nvidia controll panel så aktiverar du Ultra low latency samt VSYNC On. Testa även att capa frameraten 3 snäpp under max.

Jag märker inte av någon input delay iaf. Spelar du med kontroll eller mus och tangentbord ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

@gurkburk92
Vänta med att beställa den om det är de gamla kablarna.
De verkar sälja ut den gamla på rea

Står en bit ner "Note: Seasonic VERTEX Series PSUs were initially shipped with 12VHPWR cables. Following the ATX standard update, we transitioned to 12V-2×6 connectors. During this period, customers may receive either cable, depending on the region. The updated VERTEX version is expected later in 2025 for Europe and North America. We apologize for any inconvenience."

Även on det är ett gammalt inlägg så är det kanske värt att påpeka att det enda som skiljer mellan 12V-2x6 och 12VHPWR är kontakterna på respektive sida (dvs. nätagg och grafikkort). Kabeln och kontakterna på själva kabeln är identiska, förutsatt att tillverkaren inte samtidigt gjort någon annan ändring i sin tillverkning.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag tycker om att spela 3dmark fan vad kul det är när man får ett kort som klarar gpu+400 och mem+2500. Lyckades att klämma ut 40094 poäng i port royal på luftkylning.

Visa signatur

Monster-PC (AMD 9800X3D) (RTX5090 Astral vit) (DDR5-6000cl30 64Gb) (Samsung 9100 gen5 2TB) (Kingston KC3000 Gen4 4TB)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Jag tycker om att spela 3dmark fan vad kul det är när man får ett kort som klarar gpu+400 och mem+2500. Lyckades att klämma ut 40094 poäng i port royal på luftkylning.

Jag hade också tur, mitt Astral klarar 400MHz på kärnan, har inte testat minnet högre än 2000Mhz då det inte gör någon större skillnad

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Nybliven ägare till ett MSI Ventus 3X OC här.
Undervoltade direkt och matchade prestandan Steel Nomad direkt, gick från 575W till 475W samtidigt. Kanske bara ska nöja mig där?
Går svalt, kring 64C i bench med den prestandan, strax över 70C utan undervoltning. Noll coilwhine var också skönt med tanke på att många kort verkar drabbas av det.

Fler som undervoltat och har erfarenheter att delge? Ska försöka ta mig an de 23 sidorna bakåt och läsa lite sen.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Igår kom mitt Asus ROG Astral LC OC GeForce RTX 5090.

Grafikkortets prestanda är jag nöjd med men så besviken på pumpen. Ohållbart surrande med max rpm och ingen möjlighet att förändra.

Skall skaka om kortet när jag kommer hem från jobb idag i hopp om att eventuellt förflytta potentiell luft.

Men just nu känns detta som ett av mina sämsta köp.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Igår kom mitt Asus ROG Astral LC OC GeForce RTX 5090.

Grafikkortets prestanda är jag nöjd med men så besviken på pumpen. Ohållbart surrande med max rpm och ingen möjlighet att förändra.

Skall skaka om kortet när jag kommer hem från jobb idag i hopp om att eventuellt förflytta potentiell luft.

Men just nu känns detta som ett av mina sämsta köp.

Låt pumpen gå några timmar, hur har du placerat radiatorn?

Kan också vara en dålig pump.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Låt pumpen gå några timmar, hur har du placerat radiatorn?

Kan också vara en dålig pump.

Mvh

Efter 3 timmar igår låter pumpen fortfarande.
Radiatorn är i fronten på ett Fractal Design North XL och är med andra ord högre upp än vad grafikkort är.

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Efter 3 timmar igår låter pumpen fortfarande.
Radiatorn är i fronten på ett Fractal Design North XL och är med andra ord högre upp än vad grafikkort är.

Hur gick det med kortet, blir det luftkylning istället?

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Hur gick det med kortet, blir det luftkylning istället?

Mvh

Tyvärr så hör jag surrandet fortfarande från pumpens motor. Så ja. Det blir nog byte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Tyvärr så hör jag surrandet fortfarande från pumpens motor. Så ja. Det blir nog byte.

Fullt förståeligt, i denna prisklass är inget annat än perfektion okej.

Jag hade övervägt den luftkylda versionen av Astral eller Suprim.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Nybliven ägare till ett MSI Ventus 3X OC här.
Undervoltade direkt och matchade prestandan Steel Nomad direkt, gick från 575W till 475W samtidigt. Kanske bara ska nöja mig där?
Går svalt, kring 64C i bench med den prestandan, strax över 70C utan undervoltning. Noll coilwhine var också skönt med tanke på att många kort verkar drabbas av det.

Fler som undervoltat och har erfarenheter att delge? Ska försöka ta mig an de 23 sidorna bakåt och läsa lite sen.

Undervoltat mitt 5090FE också, 810-900mv@2872mhz + 3000mhz OC (https://forums.guru3d.com/threads/msi-afterburner-4-6-6-beta-...)

Ingen coilwhine och bättre performance än stock.

Kan även bekräfta att de funkar fint med SF750, ska dock uppgradera till SF1000 när jag får tag på ett FormD T1

Driver: 576.80

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

Nu har jag undervoltat mit MSI 5090 ventus 3X OC och det fungerar suveränt!
Dock gjorde jag en tabbe och beställde fel vatenblock från Bykski EU, tog typ 2 veckor.
Mitt mått var för standardversion av 5090 kort, jag beställt annat.
Tvungen att avmontera kylaren och mäter blocket, epic fail. Fick peta tillbaks värmekudde på minnen slarvförsiktig, men sen upptäckte jag att pastan på gpun var väldigt hårt och uttorkat för ett kort som är två månader gammalt! Byte kylpastan, montera om och kör.
Håller på returnera blocket och söker nytt vattrnblock.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

Undervoltat mitt 5090FE också, 810-900mv@2872mhz + 3000mhz OC (https://forums.guru3d.com/threads/msi-afterburner-4-6-6-beta-...)

Ingen coilwhine och bättre performance än stock.

Kan även bekräfta att de funkar fint med SF750, ska dock uppgradera till SF1000 när jag får tag på ett FormD T1

Driver: 576.80

Perfekt.
Kortet är egentligen overkill för de titlar jag kör till vardags, men nu maxar jag min 240Hz skärm och drar samtidigt 150-200W lägre effekt än med 3080-kortet som satt i denna dator tidigare. Win win bortsett från kostnaden.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Dock gjorde jag en tabbe och beställde fel vatenblock från Bykski EU, tog typ 2 veckor.
Tvungen att avmontera kylaren och mäter blocket, epic fail. Fick peta tillbaks värmekudde på minnen slarvförsiktig, men sen upptäckte jag att pastan på gpun var väldigt hårt och uttorkat för ett kort som är två månader gammalt! Byte kylpastan, montera om och kör.

Jag har samma grafikkort och eftersom det är referensutförande så passar Alphacools block, vilket jag kör med.
https://www.inet.se/produkt/5325290/alphacool-core-geforce-rt...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Jag har samma grafikkort och eftersom det är referensutförande så passar Alphacools block, vilket jag kör med.
https://www.inet.se/produkt/5325290/alphacool-core-geforce-rt...

Tack som f_n! Glömde att kolla att det fanns i lager i Sverige. Beställt ett.
Dock har haft liten problem med Alphacool med mitt tidigare 4090. Sista skruv till panelen på kortsidan gick inte hela vägen..jag var villig att prova nytt, Bykski.
Ska returnera Bykski blocket, men kundservicen är usel. ”Sommarstängt i Tyskland”

Visa signatur

Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Vad får du för score i 3DMark? Kör samma kort.

Helt stock https://imgur.com/a/KFfqs8b

https://imgur.com/a/2io7GFi - 900mV @ 2917 men kortet boostar bara till 2660-2670 konstigt nog? Powerdraw 550-565W här, samt lägger sig på 0.880mW under 3DMark testet?

Fattar inte vad som pågår.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

men sen upptäckte jag att pastan på gpun var väldigt hårt och uttorkat för ett kort som är två månader gammalt! Byte kylpastan, montera om och kör.

Märkte du nån skillnad i temps?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Märkte du nån skillnad i temps?

Jo litegrann. Idle temps var lägre men temperaturen under gaming var typ detsamma. Idle förrr- 38-40
Idle nu 32-35
Spelar nu Indiana Jones, all maxat. Hög belastning pga raytracing- 55-58 grader
Provat StarWars Battlefront II, men den bara sätts allt på hög varv: GPU och CPU. Uselt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste verkligen dela med mig med det här som jag tror orsakar onödigt många kontakter som smälter.

Jag fick mitt 5090 astral för ett tag sen och märkte obalanserad last på de olika pins:en.

Det kunde skilja sig flera amper då den högsta slog till på runt 10A medan en annan pin samtidigt låg på 3A och hoppade mellan varje pin. Fick då larm varje gång och LED:en på grafikkortet började blinka.
Var alltså ingen pin som alltid konstant tog majoriteten av lasten utan den hoppade runt på varje pin.

Tänkte först att kabeln inte satt ordentligt, men det gjorde den både på psu sidan samt gpu sidan. Testade en annan kabel och samma problem.

Hittade en post med ett liknande problem på reddit som beskrev att han stängde av fast boot i bios samt stängde av ERP för att lösa problemet.

Jag testade detta och kan säga att genom att stänga av ERP i bios så är lasten nu helt balanserad och skiljer sig MAX 0.3A mellan pinsen och går aldrig över 8A vad jag sett till min stora förvåning.

Jag kan inte fatta hur ERP inställningen på moderkortet som är en strömsparningsfunktion påverkar hur GPU:n beter sig med störmförsörningen men detta var lösningen.

Så jag rekommenderar verkligen att ni alla stänger av ERP om den är på. Speciellt om ni har kort som inte kan övervaka strömlasten över pins:en så reducerar ni risken för att kontakten smälter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Måste verkligen dela med mig med det här som jag tror orsakar onödigt många kontakter som smälter.

Jag fick mitt 5090 astral för ett tag sen och märkte obalanserad last på de olika pins:en.

Det kunde skilja sig flera amper då den högsta slog till på runt 10A medan en annan pin samtidigt låg på 3A och hoppade mellan varje pin. Fick då larm varje gång och LED:en på grafikkortet började blinka.
Var alltså ingen pin som alltid konstant tog majoriteten av lasten utan den hoppade runt på varje pin.

Tänkte först att kabeln inte satt ordentligt, men det gjorde den både på psu sidan samt gpu sidan. Testade en annan kabel och samma problem.

Hittade en post med ett liknande problem på reddit som beskrev att han stängde av fast boot i bios samt stängde av ERP för att lösa problemet.

Jag testade detta och kan säga att genom att stänga av ERP i bios så är lasten nu helt balanserad och skiljer sig MAX 0.3A mellan pinsen och går aldrig över 8A vad jag sett till min stora förvåning.

Jag kan inte fatta hur ERP inställningen på moderkortet som är en strömsparningsfunktion påverkar hur GPU:n beter sig med störmförsörningen men detta var lösningen.

Så jag rekommenderar verkligen att ni alla stänger av ERP om den är på. Speciellt om ni har kort som inte kan övervaka strömlasten över pins:en så reducerar ni risken för att kontakten smälter.

Vilken tråd hittade du som rekommenderade att stänga av ErP? Hittade denna tråd, där man först provar ErP och det verkar funka, men personen ifråga kommer senare fram till att det var PSU:n.

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/1j32s1t/asus_astral_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sublett:

Vilken tråd hittade du som rekommenderade att stänga av ErP? Hittade denna tråd, där man först provar ErP och det verkar funka, men personen ifråga kommer senare fram till att det var PSU:n.

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/1j32s1t/asus_astral_...

https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/1ll0osl/uneven_12vhpwr...

Sen såg jag natt och dag skillnad när jag testade ändra tillbaka så i mitt fall så var det ERP inställningen 100%.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/1ll0osl/uneven_12vhpwr...

Sen såg jag natt och dag skillnad när jag testade ändra tillbaka så i mitt fall så var det ERP inställningen 100%.

Tror iallafall mitt moderkort har det avstängt som standard.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/KFfqs8b - Bonestock-resultat (standardinställningar)

https://imgur.com/a/dRfWiXn - Undervoltad, 900mV inställt på 2923, GPU boostar till cirka 2677-2700. Den siktar inte på 900mV, istället ligger den på 0.880-885mV av någon anledning. Strömförbrukningen är runt 530W-560W.
Vid det här laget är 900mV begränsat till 2917mhz, att gå över det sätter den ner till 2917mhz corefrekvens.

https://imgur.com/a/G1qjHe9 Kurvan inställd på 950mV vid 3004mhz - Kortet boostar bara till cirka 2650mhz, samtidigt som mV hålls på runt 910-915mV. Strömförbrukningen är runt 570-580W här av någon anledning.

https://imgur.com/a/XE7WuER - God gammaldags överklockning. Full kärnspänning, max effektgräns, bara att dra kärnklockreglaget till +400. mV går till runt 955-960, strömförbrukning runt 575W.

Jag pausar testningen, jag försöker lista ut vad som pågår just nu.

Till att börja med verkar resultatet med standardinställningar ganska dåligt, ska jag vara ärlig.
Men sedan kan jag inte få kortet att höja spänningen när jag använder frekvens-undervolt/överklockning.
Har någon en aning om hur man ska gå vidare?

Dessa benchmarks körs med ett öppet chassi, fläktarna på max. Temperaturerna ligger runt 55-60*C.

Om jag manuellt överklockar & kör 3DMark så kan kortet köra 3000mhz, men ger sämre resultat än vid 26-2700mhz runt 900mV..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz