Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Fortfarande helt befängt hur efterfrågan kring två-slangs-modeller måste vara såpass låg att ingen säljer dom, vet ju att dom finns men det är löjligt sällsynt alltså... Har modifierat min, men blev aldrig bra.

Permalänk
Medlem

En vacker dag, nästa sommar kanske man lyxar till med en tvådelad portabel AC.
https://www.hahn-profi.com/remko-rkl-495-dc-s-line--stribrna-...

Min electrolux EXP26[massor] från 2020 får fungera än. Drar in så mycket varm luft utifrån att den precis klarar att hålla 22C eller så i vardagsrummet. Solen ligger på min lägenhet från ca 1400 tills solen går ned. Blir asvarmt. Har 44C i köket på dagarna med stängd dörr (och stängda fönster såklart).

@Chromatic
Det handlar inte om att de "inte är populära" eller har låg efterfrågan. Det handlar om ett loophål i matematiken hur effektivitet räknas ut. Så enslags AC's är mycket mer "effektiva" än tvåslangslösningar med fusket. Och inget görs åt det för ingen lobbyar för att kämpa mot fusket kring EUs regleringar och regler som överflödar marknaden med ineffektiva enslangs portabala ACs.

120V marknaden är helt fylld av tvåslangslösningar, de har inte våra regler om energieffektivitet dock. De som de fuskar med.

I stort sett, faktumet att undertrycket drar in varm luft utifrån räknas ej till energieffektiviteten. Hade EU lagt till ett krav att det måste tas med när man räknar ut energieffektivitet kommer enslangs ACs försvinna på mindre än ett år till fördel av tvåslangs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Chromatic
Det handlar inte om att de "inte är populära" eller har låg efterfrågan. Det handlar om ett loophål i matematiken hur effektivitet räknas ut. Så enslags AC's är mycket mer "effektiva" än tvåslangslösningar med fusket. Och inget görs åt det för ingen lobbyar för att kämpa mot fusket kring EUs regleringar och regler som överflödar marknaden med ineffektiva enslangs portabala ACs.

120V marknaden är helt fylld av tvåslangslösningar, de har inte våra regler om energieffektivitet dock. De som de fuskar med.

Men gud, så himla dumt alltså! Det påminner om vad som hände med amerikanska bilar på 70-talet. Då kom det nya miljöregler som tvingade ner utsläppen, så biltillverkarna ströp motorerna rejält för att klara kraven. De behöll stora V8:or, men gjorde dem svaga – typ 5.7 liters motorer med bara 140 hästkrafter. Samtidigt ändrades hur man mätte effekt, så siffrorna såg ännu sämre ut. Så precis som med AC:arna blev det "fusk på papperet" för att se lagliga eller effektiva ut, fast verkligheten var en helt annan. Samma typ av loophole-grej.

Anyway, riktigt sorgligt... Det finns ingen kommersiell press att ändra det, eftersom stora tillverkare (och lågprismarknaden) vinner på nuvarande regelverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Efter helvetes sommaren 2018 så stod jag inte ut längre, nu kör jag en portabel AC - Electrolux ChillFlex Pro, kylkapacitet 3,5 kW. Används i ett 10 kvm sovrum med 2st datorer och 2st 55" OLED skärmar, är det 30+ ute, så blir det lätt 40-45 grader här inne. Men med AC:n så sjunker tempen ner till 16 grader väldigt snabbt.

Har man 50+ kvm att kyla så skulle jag inte köra en portabel, även om tillverkaren lovar att de fungerar till större ytor så är verkningsgraden alldeles för dålig. Då är en riktig inne/utedel det bästa.

Får väl citera mig själv från 2022.
Köra samma maskin fortfarande och det är helt underbart svalt i rummet trots 30+ ute. Men har nu en riktigt ventil i ytterväggen istället, precis i höjd med maskinens utblås. Endast 10cm slang återstår i rummet och denna är även isolerad med en filt. Om eran AC slang är lång, se då till att isolera den ordentligt då det kan skilja flera grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Notera att den kräver kontinuerlig tömning på kondensvatten så ni slipper vattenskador 🙂 har för mig var denna vi diskuterade tidigare

Inte tömt den på 3 dygn, den har i princip gått nonstop. Kollade den som en hök första dygnet och hade jag "tur" kom det en droppe. Blev sedan informerad av en här hur den fungerade och tömning kan bli mer aktuellt i avfuktningsläget men inte annars.

Den gör som sorptions avfuktarna och skjuter ut fukten med värmen.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Behöver bolla lite, bor i en lägenhet på 78 kvm. Öppen planlösning, endast dörrar till uterum, toalett och sovrummen

Vi har haft upp mot 30 grader nu under sommaren, funkar ju för en vuxen människa även om jag gnällt lite (hö hö) men för barnen har det varit lite jobbigt. Har försökt med drag, mörklägga mm men det hjälper inte, så funderar på att köpa en portabel AC. Kikat lite på Electrolux Comfort 600 Portabel AC BTU 14000. Jag behöver inga 16 grader i lägenheten men vill gärna få ner tempen i hela lägenheten med ca 5 grader. Har någon erfarenhet av produkten?

Min tanke var att i sådana fall ha den i vardagsrummet och slangen ut mot uterummet. Då det är ventilerat i kanalerna där glaspartierna går så kommer det både in och ut luft och annat det medför (trevliga insekter). Min tanke var att köpa en tätningssats och köra slangen genom den ut mot uterummet.

Ett annat alternativ är att köpa två stycken mindre portabla AC och då ha en i varje sovrum. Meningen är dock att kyla lägenheten inte kyla rummen tillfälligt.

Någon som har produkten och har något liknande lösning och är nöjd? Alternativa förslag? Tips på tätningssats? .

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Ursäkta men jag blir riktigt förbannad när jag ser det där från Electrolux. Det enklaste tipset jag har för dig är att isolera med duntäcket som du ändå inte använder nu när det är så varmt.

För att förklara varför jag blir så upprörd så passar liknelsen med en stationär dator ypperligt. Om du har fler luftutblås än luftintag så skapas undertryck, vilket i en dator gör att den mest troligt blir dammigare, för damm läcker in där det kan pga undertryck.

Samma sak är det med värme, om du bara har ett värmeutblås så skapas undertryck och istället för damm sipprar varm luft in där det går för att jämna ut trycket.

Förstår mig inte på ingenjörerna på Electrolux. Hur svårt kan det vara att göra AC's med en slang för luftintag och en för luftutblås samt sen skapa en fönsterinsats som är anpassad för två slangar.

Har själv använt en av deras vanliga med endast en utblåsslang utan någon fönsterinsats och definitivt fått ner temperaturen i lägenheten men det som gör mig arg är att om de hade byggt skiten ordentligt enligt ovan så hade man säkert kunnat sänka temperaturen åtskilliga grader mer.

Fönster insatsen är faktiskt gjord för två slangar,så den delen är klar 🙂

Sen har ingen tillverkare två slangar på riktigt vad jag vet, de som har det har ändå inte lösningen som man vill ha

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av doccia:

Behöver bolla lite, bor i en lägenhet på 78 kvm. Öppen planlösning, endast dörrar till uterum, toalett och sovrummen<Uppladdad bildlänk>

Vi har haft upp mot 30 grader nu under sommaren, funkar ju för en vuxen människa även om jag gnällt lite (hö hö) men för barnen har det varit lite jobbigt. Har försökt med drag, mörklägga mm men det hjälper inte, så funderar på att köpa en portabel AC. Kikat lite på Electrolux Comfort 600 Portabel AC BTU 14000. Jag behöver inga 16 grader i lägenheten men vill gärna få ner tempen i hela lägenheten med ca 5 grader. Har någon erfarenhet av produkten?

Min tanke var att i sådana fall ha den i vardagsrummet och slangen ut mot uterummet. Då det är ventilerat i kanalerna där glaspartierna går så kommer det både in och ut luft och annat det medför (trevliga insekter). Min tanke var att köpa en tätningssats och köra slangen genom den ut mot uterummet.

<Uppladdad bildlänk>

Ett annat alternativ är att köpa två stycken mindre portabla AC och då ha en i varje sovrum. Meningen är dock att kyla lägenheten inte kyla rummen tillfälligt.

<Uppladdad bildlänk>

Någon som har produkten och har något liknande lösning och är nöjd? Alternativa förslag? Tips på tätningssats? .

Jag har den och kör ut den på min franska balkong, lösningen du fungerar men den kommer inte orka kyla hela lägenheten. Min är 65kvm och jag stänger vissa dörrar för att kyla de delar jag vill ha kylda. Ihop med en fläkt som vispar runt luften blir det avsevärt bättre också, vilket jag inte gör iår men gjort tidigare.

Enda problemet jag har på min balkong är att kitttet inte får plats under så måste dela rutorna så den klämmer så får de inte lika tätt som jag vill.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

@doccia

Räkna med att den endast kommer kyla rummet den står i, och direkt när den stängs av skjuter temperaturen upp igen.

Tyvärr är det så med enslangs-ACs.

Permalänk
Medlem

@doccia

Räkna med att den endast kommer kyla rummet den står i, och direkt när den stängs av skjuter temperaturen upp igen.

Tyvärr är det så med enslangs-ACs.

Nu hänger jag inte med, hur hänger enslangs-grejen ihop med att temperaturen skjuter upp igen?
Nyfiken

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Nu hänger jag inte med, hur hänger enslangs-grejen ihop med att temperaturen skjuter upp igen?
Nyfiken

Fuktighet kan öka värme.

Greenhouse effect.

I värsta fall råkar man väl tappa tapeten utefter väggarna om man obetänksamt lämnat en ny lokal lösning påslagen medan man obetänksamt åkt ut på landet för semester.

Kanske?
Fast annat slags klister används för tapeter så he inget man eg behövt tänkas på.

Rättas jättegärna om detta om det är fel. Skriv mig gärna på nosen ordentligt isf.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibrand:

Fuktighet kan öka värme.

Greenhouse effect.

I värsta fall råkar man väl tappa tapeten utefter väggarna om man obetänksamt lämnat en ny lokal lösning påslagen medan man obetänksamt åkt ut på landet för semester.

Kanske?
Fast annat slags klister används för tapeter så he inget man eg behövt tänkas på.

Rättas jättegärna om detta om det är fel. Skriv mig gärna på nosen ordentligt isf.

Alla kompressorbaserade AC avfuktar luften i lägenheten, det är som en bieffekt av att kyla, utblåset är fuktigt, men borde inte skada tapeter eftersom det är på utsidan av huset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Nyfiken

Den drar in extremt mycket varm luft utifrån. Tio minuter efter den stängts av är temperaturen uppe igen som att du aldrig hade haft en AC. Med två slangar håller det sig marginellt längre då den faktiskt kyler luften i lägenheten utan att dra in varm luft. Men bara så du inte blir besviken. Räkna med att den endast kyler rummet den står i (öppna dörrar/planlösning hjälper ej) och att det blir asvarmt så fort den stängs av.

Permalänk
Medlem

Den drar in extremt mycket varm luft utifrån. Tio minuter efter den stängts av är temperaturen uppe igen som att du aldrig hade haft en AC. Med två slangar håller det sig marginellt längre då den faktiskt kyler luften i lägenheten utan att dra in varm luft. Men bara så du inte blir besviken. Räkna med att den endast kyler rummet den står i (öppna dörrar/planlösning hjälper ej) och att det blir asvarmt så fort den stängs av.

Vad spelar det för roll om den drar luft när den kör så länge den fungerar? (Förstår att effektivitet minskar) Men att hävda att det spelar roll vilken lösning med slangar som skulle vara bäst när produkten är avslagen är helt fel. Då lägenheter måste omsätta så pass mycket luft i timmen så skulle båda bli lika varma efter samma tid efteråt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Inte tömt den på 3 dygn, den har i princip gått nonstop. Kollade den som en hök första dygnet och hade jag "tur" kom det en droppe. Blev sedan informerad av en här hur den fungerade och tömning kan bli mer aktuellt i avfuktningsläget men inte annars.

Den gör som sorptions avfuktarna och skjuter ut fukten med värmen.

Precis!

Fungerar AC i ordning så skickar den ut fukten med frånluften så behöver inte tömmas något kondensvatten.
Står dock i min manual att den har en intern behållare på 1 liter och den säger till ifall den skulle bli full. Ska dock inte behövas om den fungerar i ordning (har aldrig behövt tömma på 5år)

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Hur snabbt det blir varmt igen har inget att göra med vilken typ av luftkonditionering man använder. Det beror på bostaden i form av hur mycket värme som kommer in och hur mycket man kylt ner luften, väggar och möbler mm.

Jag har kört varianter med en slang som lyckats hålla det svalt hela natten efter de stängts av i tidigare bostäder men i min nya blir det varmt på en halvtimme om jag stänger av luftvärmepumpen som agerar AC på dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Ursäkta men jag blir riktigt förbannad när jag ser det där från Electrolux. Det enklaste tipset jag har för dig är att isolera med duntäcket som du ändå inte använder nu när det är så varmt.

För att förklara varför jag blir så upprörd så passar liknelsen med en stationär dator ypperligt. Om du har fler luftutblås än luftintag så skapas undertryck, vilket i en dator gör att den mest troligt blir dammigare, för damm läcker in där det kan pga undertryck.

Samma sak är det med värme, om du bara har ett värmeutblås så skapas undertryck och istället för damm sipprar varm luft in där det går för att jämna ut trycket.

Förstår mig inte på ingenjörerna på Electrolux. Hur svårt kan det vara att göra AC's med en slang för luftintag och en för luftutblås samt sen skapa en fönsterinsats som är anpassad för två slangar.

Har själv använt en av deras vanliga med endast en utblåsslang utan någon fönsterinsats och definitivt fått ner temperaturen i lägenheten men det som gör mig arg är att om de hade byggt skiten ordentligt enligt ovan så hade man säkert kunnat sänka temperaturen åtskilliga grader mer.

Låt mig försöka förstå vad du föreslår. Istället för att ta in luft från lägenheten och kyla den, så har du ett slutet system där innerluften cirkulerar genom kyl-elementet. Ytterluften i sin tur cirkulerar också för att driva kyl-elementet och då behövs både in och ut. Är det så jag ska förstå det?

Finns det sådana att köpa till konsumentpriser, i så fall får du gärna rekommendera!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Med min woods venezia 18k.

Något jag inte fattar.. Hade öppnat övre "pluggen" när jag stängde av den sista gånger förra sommaren.

Nu när jag körde igång den igen för några dagar sedan, så hade jag självklart glömt bort pluggen.
Massor av vatten på golvet, så jag tog en tillbringare och vikade AC:n å fick ut typ en halv DL till.

Öppnade den stora ventilen i botten, för jag tänkte, nu är det asfullt då det läkte ut "där uppe".. men nä, det var snustorrt där nere.

Någon idé om varför det inte fanns en droppe vatten ur den stora ventilen i botten?

Har kört både kyla och avfuktning, den växlar automatiskt själv, blåser ut varm och fuktug luft med slangen ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Med min woods venezia 18k.

Något jag inte fattar.. Hade öppnat övre "pluggen" när jag stängde av den sista gånger förra sommaren.

Nu när jag körde igång den igen för några dagar sedan, så hade jag självklart glömt bort pluggen.
Massor av vatten på golvet, så jag tog en tillbringare och vikade AC:n å fick ut typ en halv DL till.

Öppnade den stora ventilen i botten, för jag tänkte, nu är det asfullt då det läkte ut "där uppe".. men nä, det var snustorrt där nere.

Någon idé om varför det inte fanns en droppe vatten ur den stora ventilen i botten?

Har kört både kyla och avfuktning, den växlar automatiskt själv, blåser ut varm och fuktug luft med slangen ut.

Om du tömmer vattnet i den övre delen så finns det inget vatten att röra sig ner till den nedre. Den övre delen är "innedelen" med din evaporator (förångare, den delen som blir kall) och den nedre är "utedelen" med din kondensor.

Det är vid evaporatorn som vattnet samlas, så du leder aldrig ner vattnet (till den varma kondensorn) om du öppnar övre pluggen. En mindre mängd vatten måste samlas innan det kan rinna ner till nedre delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om du tömmer vattnet i den övre delen så finns det inget vatten att röra sig ner till den nedre. Den övre delen är "innedelen" med din evaporator (förångare, den delen som blir kall) och den nedre är "utedelen" med din kondensor.

Det är vid evaporatorn som vattnet samlas, så du leder aldrig ner vattnet (till den varma kondensorn) om du öppnar övre pluggen. En mindre mängd vatten måste samlas innan det kan rinna ner till nedre delen.

Så nedre "tanken"(?) är mest för om överdelen blir full och det ska kunna ta vägen nånstans då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Låt mig försöka förstå vad du föreslår. Istället för att ta in luft från lägenheten och kyla den, så har du ett slutet system där innerluften cirkulerar genom kyl-elementet. Ytterluften i sin tur cirkulerar också för att driva kyl-elementet och då behövs både in och ut. Är det så jag ska förstå det?

Finns det sådana att köpa till konsumentpriser, i så fall får du gärna rekommendera!

Pga fusk av jättar som Electrolux finns dessa ej på 240V marknaden. De är standard på marknader med 120V elnät i asien till exempel. Så de som existerar är ej kompatibla med vårt elnät.

Faktum är att en riktig luftvärmepump + installation är billigare än en portabel lösning.

Här i EU har vi värdelöst fusk av alla tillverkare, och en enstaka tvådelad modell. Finns inget mellan skiten och guldet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Så nedre "tanken"(?) är mest för om överdelen blir full och det ska kunna ta vägen nånstans då?

Den nedre delen skvätter vattnet på den varma kondensorn så att den kan förångas och tas med luften ut i slangen/utblåset.

Vid väldig hög luftfuktighet så orkar den nedre delen inte förånga allt vatten och då stannar ACn och ber dig manuellt tömma nedre delen. Skulle den inte göra detta skulle maskinen börja läcka vatten, för oss i Sverige händer nog sällan detta.

När du ska flytta ACn efter du använt den finns det alltid lite vatten samlat i maskinen, därför manualen ber dig att tömma den vid detta tillfälle.

Om du kör maskinen i avfuktningsläge (alltså utan utblås) så tömmer du kontinuerligt vid övre direkt till avlopp. Det är den kalla övre delen som kommer bilda kondens och för att avfukta behöver du leda bort kondensen med någon av dessa två metoder.

Permalänk
Medlem

EWKIT5 Premium Window Kit med 15% rabatt med koden ELUX-CONA.

https://shop.electrolux.se/hushallsapparater/luftrenare-och-l...

Permalänk
Medlem

Pga fusk av jättar som Electrolux finns dessa ej på 240V marknaden. De är standard på marknader med 120V elnät i asien till exempel. Så de som existerar är ej kompatibla med vårt elnät.

Faktum är att en riktig luftvärmepump + installation är billigare än en portabel lösning.

Här i EU har vi värdelöst fusk av alla tillverkare, och en enstaka tvådelad modell. Finns inget mellan skiten och guldet.

Vad gör man då om man bor i hyres-lägenhet, det är väl bara att leva med skiten? Jag har inga planer på att flytta till Asien bara för att njuta av en bättre AC 😀

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Den där är väl inte korrekt heller? Den har enbart kompressorn utomhus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Porta-split finns, för ca 12000 får man nått som är nästan identiskt med en vanlig fast installerad luftvärmepump.

Men man är i praktiken begränsad till lägenheter/hus som har balkong eller är på markplan. Du får inte hänga utedelen tex vid ett fönster.

Men dessa kyler enormt mycket bättre. Enheten för 12000 kan kyla en hel lägenhet, alla rum, utan större problem. Inget undertryck.

Deras effektivitet, då den inte drar in mer luft, gör att du inte ens behöver täta om du tex sätter den genom en balkongdörr. Ja den blir sämre, men marginellt.

slangen på dessa är 2.5cm och 180cm lång, så det blir bara en liten springa på tex balkongdörren. Dom är dock större o tyngre.

Kyleffekten är 3500w, kan dock inte utala mig om ljudnivå då kompressorn troligen är på innedelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Den där är väl inte korrekt heller? Den har enbart kompressorn utomhus.

den har "varma" delen ute, precis som en fast installerad AC/Värmepump.

så den orsakar inget undertryck som en vanlig portabel AC.

I sverige säljer jula modeller likt denna som heter portasplit.

Men kräver nästan att man har altan/balkong för du får troligen inte montera den hängande utanför ett fönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

den har "varma" delen ute, precis som en fast installerad AC/Värmepump.

så den orsakar inget undertryck som en vanlig portabel AC.

I sverige säljer jula modeller likt denna som heter portasplit.

Men kräver nästan att man har altan/balkong för du får troligen inte montera den hängande utanför ett fönster.

Fast dessa har alldeles för låg verkningsgrad för att jämföras mot riktigt luft/luft
1-1.5 kWh > 3.5kwh kyleffekt
Luft luft ger 5-7 cop

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Porta-split finns, för ca 12000 får man nått som är nästan identiskt med en vanlig fast installerad luftvärmepump.

Men man är i praktiken begränsad till lägenheter/hus som har balkong eller är på markplan. Du får inte hänga utedelen tex vid ett fönster.

Men dessa kyler enormt mycket bättre. Enheten för 12000 kan kyla en hel lägenhet, alla rum, utan större problem. Inget undertryck.

Deras effektivitet, då den inte drar in mer luft, gör att du inte ens behöver täta om du tex sätter den genom en balkongdörr. Ja den blir sämre, men marginellt.

slangen på dessa är 2.5cm och 180cm lång, så det blir bara en liten springa på tex balkongdörren. Dom är dock större o tyngre.

Kyleffekten är 3500w, kan dock inte utala mig om ljudnivå då kompressorn troligen är på innedelen.

Fyfan vi fick en till på Europeiska marknaden, och till och med på Svenska marknaden den här gången? Fantastiska nyheter!

https://www.proshop.se/Vaermepumpar/Midea-PortaSplit-air-cond...
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Marknaden borde vara tvåslang = budget, split = premium. Enslangs borde förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doccia:

Behöver bolla lite, bor i en lägenhet på 78 kvm. Öppen planlösning, endast dörrar till uterum, toalett och sovrummen<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Ser ut som du har mycket bra förutsättningar med bottenvåning osv för en "riktig" tvådels-AC. Du kommer inte kunna kyla hela lägenheten med portabel enhet. Har en liknande lägenhet och portabel AC används i sovrummet för att få dräglig sovtemperatur och en oas om dagarna de varmaste dagarna.

Kolla blocket, amazon.de etc hade jag gjort. Med en ordentlig enhet kan du då kyla hela lägenheten på riktigt med helt annan effektivitet och prisvärdhet. Samt även värma upp och allmänt "konditionera luften"

Blir dyrare såklart men behöver inte bli så mycket dyrare.