Jodå det hjälper visst. Med en hel del begränsningar.
Självklart måste man ha slangen ut genom fönstret. Om du inte bor i hus då kan du ju med fördel installera en luft/luft värmepump som är rejält mycket effektivare än en portabel. (Det här är rejäl offtopic dock, så fortsätt denna fråga i AC tråden jag länkade här igen).
Jag bor också i stenhus som blir rejält uppvärmt hela dagen. Jag har en 12000 BTU Electrolux portabel AC och det går finfint att få ned tempen i sovrummet för att sova.
<Uppladdad bildlänk>
Här är ungefär vad du kan förvänta dig.
När solen går ned så drar jag igång AC i sovrummet. Får rätt snabbt ned till ~24º.
När temperaturen är ok för att sova så kör jag ACn i fläktläge utan kompressor eller slår av den pga ljudnivå. Som du ser på bilden stiger tempen relativt snabbt igen.
Vid 02:00 tiden vaknade jag av att det var lite varmt och slog på ACn igen bara i fläktläge då jag trodde det skulle räcka.
Vid 04:00 vaknade jag igen, svor lite grand och drog igång ACn igen.
Sen gamla farmors reglerna gäller ju än idag med att vädra på skuggsidan inte från sidan där solen ligger på. Vädra på natten, håll stängt på förmiddagen osv. Är det varmare ute än inne, håll stängt tills det inte är fallet längre.
Om du står ut med ljudnivån och tycker kostnaden är motiverad så kan du ju köra AC hela natten i sovrummet och frysa om du så skulle vilja.
Att det inte funkar, det är dock inte sant.
Ber om ursäkt för att komma med äckliga lösningar och inte gnäll i gnälltråden Hänvisar till AC tråden och fortsätter gnälla på värmehelvetet.