Permalänk
Medlem
Skrivet av deviantart:

Gubbgnäll i värmen.
Beställde en massagepistol från ett svenskt företag baserat på ett tips i ett av fyndtrådarna.
Företaget annullerade ordern. Jag anmälde till ARN i enlighet med ordervillkoren. ARN beslutade i min fördel. Företaget vägrar följa ARN:s beslut och bryter därmed mot ordervillkoren. Tingsrätten nästa.

Varför annullerade dom ordern?

Permalänk
Skrivet av exhale315:

Varför annullerade dom ordern?

Oklart - enligt dem slut i lagret men när jag beställde och i orderbekräftelsen stod det att produkten fanns i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Fan vad folk klagar på vädret.
Antingen är det kallt eller regnar för mycket.
Sen när det är sol och varmt är det ett jäklar gnäll för det.

Med största sannolikhet är det inte samma människor som klagar på att det är för kallt och för varmt, det är min gissning iallafall. Själv tillhör jag definitivt en av dom som klagar när det blir "för varmt". Jag lider i värmen medans jag inte har några större problem med kyla alls.

Får ofta höra av folk som är "sol och värmedyrkare" att jag inte ska klaga när det är varmt och "fint" väder. Men jag brukar tänka då att hur roligt tror dom att det är för såna som mig att höra deras klagande större delen av året, medans dom bara behöver höra det under en väldigt kort tid av året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Med största sannolikhet är det inte samma människor som klagar på att det är för kallt och för varmt, det är min gissning iallafall. Själv tillhör jag definitivt en av dom som klagar när det blir "för varmt". Jag lider i värmen medans jag inte har några större problem med kyla alls.

Får ofta höra av folk som är "sol och värmedyrkare" att jag inte ska klaga när det är varmt och "fint" väder. Men jag brukar tänka då att hur roligt tror dom att det är för såna som mig att höra deras klagande större delen av året, medans dom bara behöver höra det under en väldigt kort tid av året.

Jag klagar både när jag tycker det är för varmt och för kallt. Jag hatar verkligen debatten att folk tycker att man inte får klaga på varmt eller kallt beroende på vem som tycker.
Bara i Sverige lyckas folk göra politik av väder. Eller religion i udda fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Två olika formers pissväder, och folk klagar. Jättekonstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deviantart:

Gubbgnäll i värmen.
Beställde en massagepistol från ett svenskt företag baserat på ett tips i ett av fyndtrådarna.
Företaget annullerade ordern. Jag anmälde till ARN i enlighet med ordervillkoren. ARN beslutade i min fördel. Företaget vägrar följa ARN:s beslut och bryter därmed mot ordervillkoren. Tingsrätten nästa.

Är det också ett sånt företag som i sina villkor skriver att de följer ARN:s beslut?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Portabel AC, finns en tråd om det Här
När det är varmt så här länge så håller byggnaden värmen som en täljstenskamin. Så att det bara är 18 grader ute hjälper inte så snabbt tyvärr. Tyvärr samma sak när man stänger av ACn. Blir varmt igen efter snarare minuter än timmar.

Mmm, det hjälper ju inte att jag har ett betonghus.
Både fredag och söndag var jag iväg hela eftermiddagen och kom hem efter tio på kvällen. 20-21 grader ute. 28 inomhus.
Finns det AC utan en sån slang som man måste leda ut?

Skrivet av ZX81:

En stor balja, minst 40 cm hög, med vatten, som kan vara upp till 25-27 grader, stoppa i fötterna så börjar du frysa efter 30 minuter. Perfekt innan sängdags.

Jag satt på Diggeloo igår på en gräsplan mitt i stekande solen. 29 grader varmt. Att ta en kylklamp och lägga i svanken när man satt i solstolen, det gjorde riktigt stor skillnad på den upplevda värmen. Kändes som att jag uppfann hjulet igen!

Skrivet av SUMITOMO:

Regn (vatten, H2o). Anledning till att det existerar liv på den här planeten! NASA lägger miljarders miljarder på att hitta vatten på andra planeter. Så gnäller vi för att regnar här?
Det bokstavligen faller liv från himlen!
Ibland är det nästan så att jag tar det som ett personligt påhopp när någon gnäller på att det regnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Både fredag och söndag var jag iväg hela eftermiddagen och kom hem efter tio på kvällen. 20-21 grader ute. 28 inomhus.

Nix, du måste få ut värmen/luftfuktigheten på något sätt.

Du har ju annars dessa AC:ar med "små slangar" som du kan föra genom väggen och ha en inne- och en ute-del

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jodå det hjälper visst. Med en hel del begränsningar.
Självklart måste man ha slangen ut genom fönstret. Om du inte bor i hus då kan du ju med fördel installera en luft/luft värmepump som är rejält mycket effektivare än en portabel. (Det här är rejäl offtopic dock, så fortsätt denna fråga i AC tråden jag länkade här igen).
Jag bor också i stenhus som blir rejält uppvärmt hela dagen. Jag har en 12000 BTU Electrolux portabel AC och det går finfint att få ned tempen i sovrummet för att sova.

Här är ungefär vad du kan förvänta dig.
När solen går ned så drar jag igång AC i sovrummet. Får rätt snabbt ned till ~24º.
När temperaturen är ok för att sova så kör jag ACn i fläktläge utan kompressor eller slår av den pga ljudnivå. Som du ser på bilden stiger tempen relativt snabbt igen.
Vid 02:00 tiden vaknade jag av att det var lite varmt och slog på ACn igen bara i fläktläge då jag trodde det skulle räcka.
Vid 04:00 vaknade jag igen, svor lite grand och drog igång ACn igen.
Sen gamla farmors reglerna gäller ju än idag med att vädra på skuggsidan inte från sidan där solen ligger på. Vädra på natten, håll stängt på förmiddagen osv. Är det varmare ute än inne, håll stängt tills det inte är fallet längre.
Om du står ut med ljudnivån och tycker kostnaden är motiverad så kan du ju köra AC hela natten i sovrummet och frysa om du så skulle vilja.
Att det inte funkar, det är dock inte sant.

Ber om ursäkt för att komma med äckliga lösningar och inte gnäll i gnälltråden Hänvisar till AC tråden och fortsätter gnälla på värmehelvetet.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Sarato:

Är det också ett sånt företag som i sina villkor skriver att de följer ARN:s beslut?

Precis så det är. Efter diskussion med ARN befinner sig företaget inom kort på den s.k "svarta listan".
Roligt nog så uppdaterade de ordervillkoren i närtid och tog helt bort avsnittet om att en eventuell tvist skulle lösas av ARN...
Nåväl, förhoppningsvis blir de delgivna min stämningsansökan denna alternativt nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jodå det hjälper visst. Med en hel del begränsningar.
Självklart måste man ha slangen ut genom fönstret. Om du inte bor i hus då kan du ju med fördel installera en luft/luft värmepump som är rejält mycket effektivare än en portabel. (Det här är rejäl offtopic dock, så fortsätt denna fråga i AC tråden jag länkade här igen).
Jag bor också i stenhus som blir rejält uppvärmt hela dagen. Jag har en 12000 BTU Electrolux portabel AC och det går finfint att få ned tempen i sovrummet för att sova.
<Uppladdad bildlänk>
Här är ungefär vad du kan förvänta dig.
När solen går ned så drar jag igång AC i sovrummet. Får rätt snabbt ned till ~24º.
När temperaturen är ok för att sova så kör jag ACn i fläktläge utan kompressor eller slår av den pga ljudnivå. Som du ser på bilden stiger tempen relativt snabbt igen.
Vid 02:00 tiden vaknade jag av att det var lite varmt och slog på ACn igen bara i fläktläge då jag trodde det skulle räcka.
Vid 04:00 vaknade jag igen, svor lite grand och drog igång ACn igen.
Sen gamla farmors reglerna gäller ju än idag med att vädra på skuggsidan inte från sidan där solen ligger på. Vädra på natten, håll stängt på förmiddagen osv. Är det varmare ute än inne, håll stängt tills det inte är fallet längre.
Om du står ut med ljudnivån och tycker kostnaden är motiverad så kan du ju köra AC hela natten i sovrummet och frysa om du så skulle vilja.
Att det inte funkar, det är dock inte sant.

Ber om ursäkt för att komma med äckliga lösningar och inte gnäll i gnälltråden Hänvisar till AC tråden och fortsätter gnälla på värmehelvetet.

Gissar att du inte bor i något större lägenhetshus? Det där skulle aldrig funka hos mig. Kör jag full blås under natten kan jag få ner temperaturen till genomlidliga nivåer. Stänger jag av är det lika varmt igen på nolltid. Bara välja mellan mördande oljud eller mördande värme. För att hålla vettig temperatur skulle hela fastigheten behöva kylas ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Gissar att du inte bor i något större lägenhetshus? Det där skulle aldrig funka hos mig. Kör jag full blås under natten kan jag få ner temperaturen till genomlidliga nivåer. Stänger jag av är det lika varmt igen på nolltid. Bara välja mellan mördande oljud eller mördande värme. För att hålla vettig temperatur skulle hela fastigheten behöva kylas ner.

Jo det är större lägenhetshus, solen steker från morgon till kväll på mina två väggar.
Som jag skrev, det är begränsningar. Att försöka kyla ned hela lägenheten är såklart att glömma.
Stänga dörren till det rum man kyler är effektivast.
Att det inte går att kyla ned ett rum på natten med AC är fysiskt omöjligt.

Edit: Ja man behöver såklart bränna på oftast hela natten när byggnaden är "uppvärmd".
Det är två våningar under jord så det finns gott om kylkapacitet om man håller trapphuset svalt.
Men som sagt jag har ju supersmarta grannar som ställer upp porten till trapphuset när det är 30 grader varmt ute. Så de lyckas värma upp byggnaden väldigt effektivt så den är väldigt varm både utifrån och in

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tänkte gnälla lite på det nya fenomenet i alla väderprognoser där uppdateringar sker vart 5:e minut. Det känns lite som man garderar sig och inte vågar lägga en korrekt prognos.

Jag förstår att väder är oerhört svårt att förutspå men det skiftar ju lite väl snabbt nu och min känsla är att ingenting stämmer. Har AI nästlat sig in här också?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andreasekman:

Jag tänkte gnälla lite på det nya fenomenet i alla väderprognoser där uppdateringar sker vart 5:e minut. Det känns lite som man garderar sig och inte vågar lägga en korrekt prognos.

Jag förstår att väder är oerhört svårt att förutspå men det skiftar ju lite väl snabbt nu och min känsla är att ingenting stämmer. Har AI nästlat sig in här också?

Läste nån artikel som menade att väderprognoser inte kan göras så exakta som de presenteras i appar och liknande. Dvs, man kan med någon säkerhet säga att det kommer regna i västra götaland under förmiddagen, men inte att det kommer hamna i Trollhättan klockan 11.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Läste nån artikel som menade att väderprognoser inte kan göras så exakta som de presenteras i appar och liknande. Dvs, man kan med någon säkerhet säga att det kommer regna i västra götaland under förmiddagen, men inte att det kommer hamna i Trollhättan klockan 11.

Det har jag full förståelse för. Men det känns som att rapporterna har blivit mycket sämre och uppdateras oftare och detta fenomen har spridit sig till alla tjänster.

Jag har haft yrken tidigare där väderleken var en stor faktor och har följt väder i diverse appar under 20 år. Någonting verkar ha hänt under denna sommaren.

Permalänk
Medlem

Kommer från affären , nån lat jävel har lämnat kundvagnen mitt på parkeringen(modell större flera hundra platser) , jag skiter i orsaken , blåser det till lite så rullar den iväg och kostar nån stackara tusenlappar i tid och pengar för lackskador.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Kommer från affären , nån lat jävel har lämnat kundvagnen mitt på parkeringen(modell större flera hundra platser) , jag skiter i orsaken , blåser det till lite så rullar den iväg och kostar nån stackara tusenlappar i tid och pengar för lackskador.

Jag höjer med denna:

Mitt i miljonprogrammen, flera kilometer från närmaste Willys… hur svårt är det att handla med en cykel?

Väldigt mycket ’jag, jag, jag’ i dagens samhälle

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag höjer med denna:
<Uppladdad bildlänk>

Mitt i miljonprogrammen, flera kilometer från närmaste Willys… hur svårt är det att handla med en cykel?

Om du tar med kol och kött nästa gång du går förbi kundvagnen så kan den dubblera som grill

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om du tar med kol och kött nästa gång du går förbi kundvagnen så kan den dubblera som grill

Ska jag välja Willys eller Dollarstore för bästa effekt?

Denna stod ca 100m från förra bilden, skulle uppskattas till 4km till närmaste Dollarstore

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ska jag välja Willys eller Dollarstore för bästa effekt?
<Uppladdad bildlänk>
Denna stod ca 100m från förra bilden, skulle uppskattas till 4km till närmaste Dollarstore

För grillning rekommenderas Willys över Dollarstore, den har mindre plast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag höjer med denna:
<Uppladdad bildlänk>

Din cykel stod inte färdig att sno vid butiken?