Veckans fråga: Vad gör du mest på datorn under sommaren?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad gör du mest på datorn under sommaren?

Just nu är utan tvekan kulmen på den svenska sommaren, vad gör du på datorn mitt i semestern?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kollar på termometern och ser att inomhustemperaturen är 28 grader. Blir inte så mycket spel när den är så pass hög.

Permalänk
Medlem

Spelar spel.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Ett tidigare gammalt intresse kom tillbaka i våras.

Använder Youtube och lär mig musikteori som sedan praktiseras med midi-keyboard och Ableton. Kollar även reviews på modulära syntar (expanders) och trummaskiner.

Tidigare somrar hade jag svarat CAD och 3D-printers men intressena kommer i vågor.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Arbetssökande får inte semester.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Research för olika projekt, dumsurfande, kollar på video, lyssnar på musik, spelar. Ungefär i den ordningen. Det mesta görs egentligen på min iPad men lite görs på någon av datorerna.

Permalänk

Fläkten är på max, klarade precis ut hela Claire Obscure med alla bossar ( F u Simon). Men när sambon roterar fläkten ifrån mig och mot sig istället, så ger jag upp rätt fort Då blir det snabbt steamdecken eller switch 2 i sängen där fläkten är på max haha.

Permalänk
Medlem

Övrigt ;
Jag uppdaterar vattenkylningen. Från ett 4090 GPU till nytt GPU.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Hjärnan är kokad, orkar inte spela några spel eller göra något produktivt i värmen. Nästa år blir det fan AC även om det bara är sommar 5-7 dagar i Sverige.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB
https://soundcloud.com/advancedfollower

Permalänk
Medlem

Samma som när det inte är sommar.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

läser/tittar på totalt meningslös information 50%, spelar 25% har HA desktop öppet 25%. kan inte sluta öppna ha desktop för att se laddning och producering, vet inte varför men det blir närmast en fix ide att se om man är 100% självförsörjande.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Svettas. Svettas utav helvete.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Spelar, Youtubar, Musik, film/serier, pysslar med servern. Allt jag gör i normala fall

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Hjärnan är kokad, orkar inte spela några spel eller göra något produktivt i värmen. Nästa år blir det fan AC även om det bara är sommar 5-7 dagar i Sverige.

Själv så hade jag väldigt tur att en vän gav mig en AC förra sommaren. Har behagliga 22 grader inne.
För varmt att vara ute.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Arbetssökande har semester hela tiden. Iaf vad jag känner som arbetssökande.
Inte den roligaste semestern dock. Mer som en lång utdragen tråkig semester.

Gör samma på sommaren som andra årstider, förutom att jag sitter inne betydligt mer då jag inte orkar vara ute i värmen. Är ute betydligt mer på vår, höst, vinter än jag är nu.

Permalänk
Medlem

Jag balanserar mellan att leta jobb, bygga min egna app med AI, lära mig nya saker och spela

Det är supertråkigt och jobbigt att leta jobb i denna usla tid, därför började jag bygga min egna app, och det har varit helt otroligt kul!

Sen med mycket fritid har man tid och lära sig massor av grejer. Jag har lärt mig AI, arabiska och programmering

Men man ska aldrig glömma o njuta lite i livet, därför ser jag till att alltid lämna lite tid för gaming!

så för att svara på frågan så har jag spenderat mest tid på att bygga min app, då det har varit den roligaste aktiviteten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Kanske världens hårdaste jobb, speciellt i dessa tider.

Permalänk
Medlem

*Slösurfar,
*kopplar den till tvn å stereon å lyssnar på musik
*lär mig mer om Linux
*drömsurfar om en gaming laptop

Det mesta andra görs tyvärr via mobilhelvetet :/

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, Nintendo Switch, Samsung galaxy S23+

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem

Spelar, kollar porr. Lyssnar på musik. En del chatting. La ned datingapparna.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Jobbar på jobbdatorn
Spelar på speldatorn
Streamar (Netflix etc) gör jag på TVn

Permalänk
Medlem

Sitter med den ute på balkongen med en gin-tonic och spelar.

Permalänk
Medlem

Haft en del kul med Wabbajack, har ju dator som drar runt värsta modlistorna så måste testas!

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Slösurfar och lyssnar på musik.

Går inte särskilt bra att spela på datorn när lufttemperaturen ä 30 grader. Och att köra ett 700-800w system mot den portabla AC'n känns något kontraproduktivt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Så lite som möjligt

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Jobbar (har inte semester). Blir lite spel också på kvällarna ibland. Precis som året runt.
Så glad jag skaffade AC förra sommaren

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Arbetssökande har semester hela tiden. Iaf vad jag känner som arbetssökande.

Men det är svårt att få tid för kontinuerligt avslappning och återhämtning.

När som helst kan man bli kallad till ett möte på kort varsel. Sen kan någon på AF få för sig att skriva in en i något slags vuxendagis där man är tvungen att dyka upp, eller värre: jobba gratis. Annars går man miste om A-kassa eller annan ersättning.

Själv har jag varit anvisad till ett program där jag först hade fyra månader vuxendagis, under vilken tid jag var tvungen att själva söka ett praktikplats -- under sommaren vilket var nästan omöjligt att göra under semestertider. Sen när jag väl hittat en plats som ville ta emot mig, så ville de att jag skulle ha andra arbetsuppgifter än de jag sökt för. Men jag var tvungen att göra det ändå ... och tiden förlängdes gång på gång bakom min rygg. Till slut hade programmet gått över ett år — utan någon semester,.

Det är svårt att resa bort och göra något längre än ett par dagar. Jag har t.ex. träffat en kvinna som hade planerat och köpt en resa för hela familjen i ett par veckor för att träffa släkt utomlands som de inte träffat på många år. Men eftersom hon blivit anvisad in i ett program (som i praktiken ändå varit ett ganska meningslöst vuxendagis i praktiken) och hon var mor i familjen så var hela familjen tvungen att avboka, och gå miste om pengar de lagt på saker som inte varit återbetalningsbara.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Jag gör samma på datorn oavsett tid på året. Surfar, kollar Youtube, spelar, övar på att koda (apkass), leker lite med 3D i blender. Vet inte varför jag skulle ändra användningsmönster bara för att det är sommar?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag kände på mig att någon som inte visste bättre skulle säga det...

Arbetssökande har krav på sig att dels söka jobb kontinuerligt, att dyka upp på möten de blir kallade till, ibland på kort varsel och ibland i olika slags regelbundna aktiviteter några timmar i veckan där de måste närvara personligen, annars riskerar de att gå miste om sin A-kassa och annan ersättning.

Man får inte någon ihållande tid att bara slappna av på. Det går inte att resa bort och göra något längre än ett par dagar.
Jag har t.ex. träffat en kvinna som hade planerat och köpt en resa för hela familjen i ett par veckor för att träffa
släkt utomlands som de inte träffat på många år. Men eftersom hon blivit anvisad in i ett program (som i praktiken ändå varit ett ganska meningslöst vuxendagis i praktiken) och hon var mor i familjen så var hela familjen tvungen att avboka, och gå miste om pengar de lagt på saker som inte varit återbetalningsbara.

Så, nej. Arbetssökande kan inte ha semester.

Missade du att jag också är arbetssökande?
Var arbetssökande 3 år en period, var sällan man blev kallad till något. Speciellt efter de la ner fas3 grejet där de slängde ut alla "permanent".

Söka jobb ja, alla har olika krav. Jag har 5 jobb i månaden att skicka in, kan också säga att jag aldrig någonsin blivit kontrollerad på dessa i slumpkontrollen.

Det stämmer att man inte har "rätt" att resa utomlands. Men vet flera som gjort det ändå.

I mitt tycke är arbetslöshet som en dålig långvarig semester.
Har man riktigt bra a-kassa är det ju såklart en bättre semester, har man existensminimum ersättning är det som en dålig semester.

Att man bara har några dagar att "slappa" är knappast sant, som mest gick jag nog 8 månader utan någon som helst kontakt med AF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Missade du att jag också är arbetssökande?

Ja förlåt, Jag läste fel, upptäckte det och redigerade sen mitt inlägg ganska omgående. Synd att du hann läsa det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Men det finns ingen tid för kontinuerligt avslappning.

När som helst kan man bli kallad till ett möte på kort varsel. Sen kan någon på AF få för sig att skriva in en i något slags vuxendagis där man är tvungen att dyka upp, eller värre: jobba gratis. Annars går man miste om A-kassa eller annan ersättning.

Själv har jag varit anvisad till ett program där jag först hade fyra månader vuxendagis, under vilken tid jag var tvungen att själva söka ett praktikplats -- under sommaren vilket var nästan omöjligt att göra under semestertider. Sen när jag väl hittat en plats som ville ta emot mig, så ville de att jag skulle ha andra arbetsuppgifter än de jag sökt för. Men jag var tvingad att arbeta där... och tiden förlängdes gång på gång bakom min rygg. Till slut hade programmet gått över ett år — utan någon semester.

Lite av en definitionsfråga. Det är inte särskilt höga krav på antalet jobb att söka, så man kan lätt vara ledig 4 av 5 arbetadagar om man vill. (Om man inte faktiskt prioriterar att få ett jobb.)
Men håller med lm att det låter sjukt dumt att man inte kan få en hel vecka ledigt utan att bli av med A-kassan.