Skoldatorer efter tyfon – söker fungerande delar & donatorer till rebuild-projekt

Permalänk
Medlem

Skoldatorer efter tyfon – söker fungerande delar & donatorer till rebuild-projekt

Hej!

Jag söker datorer och delar till ett skolprojekt i Filippinerna.
Min frus syster är lärare på Villaflor Elementary School på ön Bohol, där de har 142 elever (6–11 år) – men idag bara en enda fungerande dator.

Efter att tyfonen Odette (2021) slog till blev alla skolans datorer förstörda av översvämning.
Av tio trasiga maskiner lyckades hon bygga ihop en enda som fortfarande fungerar.

Många barn där har aldrig fått använda en riktig dator – vissa har bara hållit i en mobil.
Ändå är de nyfikna, och lärarna gör sitt bästa för att ge dem en chans att förstå den digitala världen.

Jag vill hjälpa – och kanske har du också gamla datorer eller delar hemma som kan få nytt liv och göra verklig skillnad.

🔧 Jag söker:

• Stationära datorer eller laptops (gärna med stöd för Windows 11 – men äldre funkar också)

• RAM (DDR3/DDR4/DDR5), SSD/HDD (minst 120 GB om möjligt)

• Nätaggregat, moderkort, CPU (AM4/Intel – allt av intresse)

• Bildskärmar, strömkablar, bildskärmskablar, adaptrar

• Trasiga eller halvkompletta datorer som kanske går att laga

Jag bygger ihop stationära datorer av det som kommer in.
All frakt och hantering till Filippinerna står jag själv för.

Jag finns i Ljungby men kan köra inom rimligt avstånd om du har något att donera.

Stort tack om du vill bidra – även smågrejer kan göra skillnad!

/Tommy

Läs hela annonsen här

Permalänk
Sötast

Det vore inte första gången jag skänker datorgrejer, men just nu har jag tyvärr inget jag kan ge bort

Däremot så har jag en fundering:
Vad kostar det dig att frakta en stationär dator dit? Jag kollar postnord och det verkade vara grova pengar.... 2500:-/20KG c:a?

Det finns ju gott om mini-pc's att köpa begagnat på t.ex ebay eller återförsäljare av begagnade datorer.
Gissningsvis så kanske de tom är billigare att köpa i filippinerna än på ebay.

En sådan dator går att hitta för runt tusenlappen stycket och om det är så att du skickar ATX-builds från svealand så antar jag att frakten blir högre än vad inköpspris blir för en minidator+frakt på ebay.

Om du vill hjälpa dem att installera OS på dem så kanske du kan skicka ett usb-minne som auto-installerar datorerna, alternativt en youtube video till henne med instruktioner

Eller varför kanske inte köpa ett 20-pack Raspberry Pi 3 / 4 till dem? Perfekt läroplattform!

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar! Du har flera bra poänger, så jag tänkte svara lite mer utförligt:

Raspberry Pi är en grym idé – jag har en själv och vet hur bra de funkar för lärande och kreativitet. Det är något jag gärna utforskar mer framöver.

Just nu fokuserar jag dock på att bygga enklare Windows-PC:s, eftersom eleverna behöver öva i den miljö de möter i skolan och senare i arbetslivet – alltså sånt som Word, webbsurf och grundläggande program.

När det gäller frakt så använder vi något som kallas Balikbayan-boxar – stora fraktlådor som filippinska utlandsarbetare och emigranter skickar hem till sina familjer, ofta fyllda med kläder, mat eller teknikprylar, som levereras hela vägen dörr till dörr (ca 70×45×55 cm stora). väldigt kostnadseffektiv lösning, eftersom lådorna skickas med båt i container.

En typisk låda kostar runt 1300 kr att skicka, och det finns ingen strikt maxvikt – men ungefär 50 kg är en vanlig rekommendation för att hålla den hanterbar. Priset blir ofta något lägre om man skickar flera samtidigt. Vi brukar skicka en Balikbayan-box ungefär en gång per år, så jag försöker samla ihop så mycket användbart som möjligt inför varje sändning.

Tanken är enkel: många har grejer hemma som bara samlar damm, och här kan de faktiskt göra riktig skillnad i en skola där det idag finns över 140 barn – och bara en fungerande dator. Det blir en win–win för alla.

Tack igen för dina tankar och för att du engagerar dig.

Permalänk
Medlem

Håller med dom andra ovanför men jag hoppas du får ihop till en speldator så dom får spela också!
Det kan helt säkert få in maaaaaassor med barn på fina tankar och framtidstro

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår så ska du åka ner dit själv med dom så jag ska kolla om jag har något som är nog bra för att skänka men inte värda jättemycket pengar då jag själv sitter pank. Tror jag kan ha ett moderkort som lätt går att göra till en speldator

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt

Permalänk
Medlem

Hej Jonhed!

Jag kommer tyvärr inte att åka ner själv, utan vi skickar allt via Balikbayan-boxar (sjöfrakt i container, dörr till dörr). Min frus familj tar emot allt på plats när det anländer och ser till att det kommer fram dit det ska. Så det fungerar faktiskt väldigt smidigt!

Om du hittar det där moderkortet du nämnde så vore det guld värt – särskilt om det är en grund för att kunna bygga en enklare speldator. Lite spelglädje kan verkligen tända gnistan och ge barnen framtidstro.

Permalänk
Medlem

Jag har lite allt möjligt jag skulle kunna efterskänka, ska eventuellt åka söderut här senare i veckan, men det är inte helt klart än. Annars om du kan hämta i Tranås om jag inte skulle ja möjlighet att droppa av det så kan jag samla ihop lite.

Men rent generellt så har jag:

* Ett antal chassin, mestadels ATX men något enstaka ITX och mATX också.
* Lite nätaggregat
* Fläktar
* Äldre grafikkort, typ gtx 560TI och liknande, kanske några lite bättre
* AMD och Intel stockkylare (ganska många)
* Nå äldre enterprise switch(ar)
* SAS-hårddiskar
* Nån äldre workstation och nåt eller ett par äldre moderkort med cpu. Har även lite äldre cpu'er från typ 1-7 gen intel, så om du har något moderkort utan CPU så kan jag säkert lösa en CPU, jag ger dock ogärna bort dom om jag inte vet att de kommer till användning för jag använder dom för felsökning mest jämnt.

Vill du så kan jag fixa en windows-USB som bypassar systemkravet så kan du dra in Windows 11 på vad du vill sen

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Jeg vet inte om det är rimligt att köra 19 mil till Floda, kanske att du gör en runda förbi Göteborg och plockar upp fler t.ex., men i så fall finns en dator med följande komponenter (tyvärr för gammal för Windows 11):

Intel Core i3-6100 Skylake
DDR4 2133MHz 8GB
MSI H110M ECO, Socket-1151, m-ATX

Sitter i ett äldre, relativt klumpigt Antec Midtower ATX.

Skicka PM om det blir aktuellt

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en minidesk a300 eller vad den heter, tror det sitter en ryzen 2200g i den, komplett med ram osv, jag måste bara kolla då jag hittar strömadaptern...kan ha någon cpu liggandes med. Bor troligtvis nära, Ljungby är ju trots allt inte så stort

Visa signatur

E det så?

Permalänk

Har några äldre grafikkort liggande som jag kan ge bort. Kan det vara något?

Permalänk
Medlem

har skickat pm om 2st skärmar, 2st tangentbord och lite annat.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Jag har saker i Stockholm

Fläktar, några nätagg, två äldre Fractalchassin, 2.5” HDDs på 500GB.

Permalänk

Jag har ett gtx1070 liggandes efter uppgradering av dotterns dator. Finns i Halmstad om du har vägarna förbi

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk

Ska kolla om jag har mer att bidra med. Återkommer
@gotan

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jeg vet inte om det är rimligt att köra 19 mil till Floda, kanske att du gör en runda förbi Göteborg och plockar upp fler t.ex., men i så fall finns en dator med följande komponenter (tyvärr för gammal för Windows 11):

Intel Core i3-6100 Skylake
DDR4 2133MHz 8GB
MSI H110M ECO, Socket-1151, m-ATX

Sitter i ett äldre, relativt klumpigt Antec Midtower ATX.

Skicka PM om det blir aktuellt

Tjena, och tack för att du skrev!
Floda är tyvärr lite för långt för mig att köra just nu.

Men om du har möjlighet att plocka ur delarna (utan chassit) och kolla vad frakten till Ljungby (341 37) skulle landa på, så kan jag kanske stå för det – beroende på priset såklart.

Skicka gärna ett PM om det känns värt att kika på!

Permalänk

Har ett MSI X99S PLUS SLI med 5820K och 16 GB ram liggande efter en uppgradering.

Om det är intressant så skicka en adress jag kan skicka till, bor i Strömstad så lite långt bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerish667:

Har ett MSI X99S PLUS SLI med 5820K och 16 GB ram liggande efter en uppgradering.

Om det är intressant så skicka en adress jag kan skicka till, bor i Strömstad så lite långt bort

Du har ett PM

Permalänk
Medlem

Har en fungerade PSU Corsair CX500, GPU-GTX770, några 140mm flaktar och kanske något mer i källeran som kunde går till barnen.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

2 st fina 24" BenQ, 1920 x 1080, dvi + vga koppling.
Skänkes till projektet. Finns i Sthlm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

2 st fina 24" BenQ, 1920 x 1080, dvi + vga koppling.
Skänkes till projektet. Finns i Sthlm.

Hej.
Tacka så mycket.

Var i Sthlm finns du?

Du har ett PM.

Permalänk
Medlem

För enkel installation kan du kolla upp lite om Answer files, se exempel i länk.

Automatiserar installation av Windows 11 och ignorerar hårdvarukrav (vilket kanske är det mest intressanta här). Är samma typ av grej som skolor och företag använder sig av för att installera många maskiner. Man slipper svara på allt manuellt utan fyller i filen med det som är intresserant. Man slipper också skapa Microsoft-konto och liknande.
Exemplet tar dock bort MS Store och annat "bloat", vilket man kanske vill ha beroende på hur de arbetar, stänger också av uppdateringar i ett år (kanske förutom säkerhetsuppdateringar, men osäker).

Körde själv denna när jag installerade mitt Windows 11 på nya burken, efter tips här eller på nåt annat forum.

OBS: Det är ingen "crack", utan man behöver en riktigt nyckel för att aktivera senare. (Fast W11 fungerar dugligt oaktiverat också)

https://github.com/memstechtips/UnattendedWinstall

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering – mini‑PC skickas i augusti

Jag har precis fått in en mini‑dator (ungefär i storlek med ett nätaggregat) samt moderkort, CPU och minne. Jag ska gå igenom allt och se vad som fungerar.

Planen är att mini‑datorn skickas iväg i augusti. Just nu saknar jag delar för att fylla en helt ny Balikbayan‑box, men jag fortsätter samla ihop prylar. Ett paket med fler saker är redan på väg till mig och beräknas komma på måndag.

Jag väntar också här i tråden på några som sagt att de ska följa upp med vad de kan bidra med. Och om någon annan också vill skänka något är det varmt välkommet!

Bor du långt ifrån Ljungby går det självklart att skicka med posten – välj gärna ett så billigt alternativ som möjligt. Jag kan även stå för fraktkostnaden om du som skickar önskar det.

-- Hör gärna av dig om du har något du vill skänka – stort som smått, allt kan göra skillnad!

Permalänk
Skrivet av Rocky_MediuM:

Jag har ett gtx1070 liggandes efter uppgradering av dotterns dator. Finns i Halmstad om du har vägarna förbi

Har hittat ett

Z97-A
I5-4670K
16gb ram

Har du vägarna förbi är det ditt

@gotan

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Rocky_MediuM:

Har hittat ett

Z97-A
I5-4670K
16gb ram

Har du vägarna förbi är det ditt

@gotan

Har även ett par tangentbord och ett gammalt radeon r9280 om det är av intresse

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såg din tråd av en slump! Rensar lite hemma och har en gammal 128 Gb Samsung SSD som inte används. Av intresse? Finns i Stockholm men kan posta om du vill.
//Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thetok:

Såg din tråd av en slump! Rensar lite hemma och har en gammal 128 Gb Samsung SSD som inte används. Av intresse? Finns i Stockholm men kan posta om du vill.
//Johan

hej Johan.

Ja det skulle behövas och uppskattas mycket.
Jag PM dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerish667:

Hejsan.

Hämtade ut dit packat precis

Tack igen!

Permalänk
Skrivet av gotan:

Hejsan.

Hämtade ut dit packat precis

Tack igen!