Datorn har plötsligt börjat lagga till när jag startar program

Permalänk

Datorn har plötsligt börjat lagga till när jag startar program

*Edit* Startade om datorn ännu en gång nu, utan att egentligen ha gjort något nytt. Noterade att den laggade till även när jag tryckte på omstart i windows. Nu flyter det dock helt plötsligt igen, efter en veckas laggande och letande! Fortfarande inte klok på vad som orsakade det, får se om det kommer tillbaka. *Slut edit*

Datorn har plötsligt börjat lagga till varje gång jag startar något program, t.om. file explorer. Det är inget extremt, flyter igen efter drygt en sekund. Men det har inte gjort det tidigare, vilket för mig tyder på att något inte stämmer. Har suttit och kikat på processer i aktivitetshanteraren för att se om något går i topp när jag startar grejer, men allt ser normalt ut. Inga skumma processer jag inte känner igen heller, är ganska noga med att bara ha systemviktiga processer samt det jag använder igång. Städar ofta bort diverse skräp som jag inte vill ha i bakgrunden (Edge t.ex.) Autostart rensas. Ja ni fattar, jag försöker ha det så cleant som möjligt.

Saker jag gjort:
Startat om datorn.
Kollat efter toppar i processoranvändning, minnesanvändning, hårddiskanvändning. Inget konstigt.
Kollat temperaturer, inget konstigt.
Kört windows defender, helt rent.
Tankat malwarebytes och kört, helt rent.
Tankat ccleaner och kört, ingen förbättring. Även efter omstart av datorn.
Skummat igenom event viewer. Där är jag inte så vass, men vad jag kan utläsa är det inget som korrelerar med lagget.

Några tips eller något uppenbart som jag missat?

Operativsystem: Windows 11 Home
Skärm: Philips Evnia OLED 49" 144Hz
Processor: AMD Ryzen 7 7700
Processorkylare: be quiet! PURE ROCK 2 FX
Moderkort: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
Minne: Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 32GB
Grafikkort: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti
SSD/Hårddisk: Kingston NV2 NVMe SSD 1TB (System) | Kingston NV1 1TB M.2 NVMe (Lagring)
Nätaggregat: Corsair RM750e 750W
Chassi: Phanteks Eclipse G360A Mid Tower
Övriga komponenter: Razer mus och tangetbord, Steelseries headset.

Permalänk
Medlem

Kass disk kanske? Kolla smart-värden med lämpligt program, t.ex. Crystaldisk.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Kass disk kanske? Kolla smart-värden med lämpligt program, t.ex. Crystaldisk.

Tack, klart värt att kolla. Nu slutade det plötsligt lagga efter en omstart till, utan att jag gjort något mer. Skitskumt.

Permalänk

Vad jag kan se så ser det bra ut, lite error log entries på C: bara.

Permalänk
Medlem

Starta off-line och se skillnaden...
En massa saker sker vid uppstart.
CCleaner/Tools/Startup/ .. kan ge dig info om vad som startas.

Ok, fixat?

Permalänk
Skrivet av PeterP57:

Starta off-line och se skillnaden...
En massa saker sker vid uppstart.
CCleaner/Tools/Startup/ .. kan ge dig info om vad som startas.

Ok, fixat?

Detta är allt jag har i startup, håller det minimalt som sagt.

Men det verkar ju magiskt ha löst sig nu, får se om det håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrBärsärk:

<Uppladdad bildlänk>

Jäkla tur-gubbe. : )
Vi håller tummarna. En hel del elände i starten, syns emellertid i bilden du skickade.
Men du avgör själv, vad som borde stängas av.
Lycka till !

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrBärsärk:

<Uppladdad bildlänk>

Minimalt? 😮

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk

Nu blev jag nyfiken, hur lite har ni och vad anser ni är problem? Det här tycker ju jag är minimalt och oproblematiskt! Det är minst lika mycket till som jag plockat bort därifrån.

Hur som, det var inte uppstarten av windows som var problemet. Det har alltid funkat skitbra. Problemet var ju uppstart av program när datorn väl är igång!

Permalänk
Medlem

Näe, du har väl faktiskt inte jättemycket där.
Själv använder jag ju både steam och discord då och då men jag känner inte att dom behöver laddas upp i autostart.

Och Eraser använder jag aldrig, bara varit för lat för att ta bort/avaktivera

Edit: Det som brukar frysa till min burk i ett par-tre sekunder när jag startar ett program är 'AM_Delta_Patch_x.xxx.xx.x.exe' sisådär nån gång om dan.
Och det började för drygt ett halvår sen eller så. Irriterande, men det är som det är med windows..

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·