Datorn har plötsligt börjat lagga till när jag startar program
*Edit* Startade om datorn ännu en gång nu, utan att egentligen ha gjort något nytt. Noterade att den laggade till även när jag tryckte på omstart i windows. Nu flyter det dock helt plötsligt igen, efter en veckas laggande och letande! Fortfarande inte klok på vad som orsakade det, får se om det kommer tillbaka. *Slut edit*
Datorn har plötsligt börjat lagga till varje gång jag startar något program, t.om. file explorer. Det är inget extremt, flyter igen efter drygt en sekund. Men det har inte gjort det tidigare, vilket för mig tyder på att något inte stämmer. Har suttit och kikat på processer i aktivitetshanteraren för att se om något går i topp när jag startar grejer, men allt ser normalt ut. Inga skumma processer jag inte känner igen heller, är ganska noga med att bara ha systemviktiga processer samt det jag använder igång. Städar ofta bort diverse skräp som jag inte vill ha i bakgrunden (Edge t.ex.) Autostart rensas. Ja ni fattar, jag försöker ha det så cleant som möjligt.
Saker jag gjort:
Startat om datorn.
Kollat efter toppar i processoranvändning, minnesanvändning, hårddiskanvändning. Inget konstigt.
Kollat temperaturer, inget konstigt.
Kört windows defender, helt rent.
Tankat malwarebytes och kört, helt rent.
Tankat ccleaner och kört, ingen förbättring. Även efter omstart av datorn.
Skummat igenom event viewer. Där är jag inte så vass, men vad jag kan utläsa är det inget som korrelerar med lagget.
Några tips eller något uppenbart som jag missat?
Operativsystem: Windows 11 Home
Skärm: Philips Evnia OLED 49" 144Hz
Processor: AMD Ryzen 7 7700
Processorkylare: be quiet! PURE ROCK 2 FX
Moderkort: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
Minne: Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 32GB
Grafikkort: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti
SSD/Hårddisk: Kingston NV2 NVMe SSD 1TB (System) | Kingston NV1 1TB M.2 NVMe (Lagring)
Nätaggregat: Corsair RM750e 750W
Chassi: Phanteks Eclipse G360A Mid Tower
Övriga komponenter: Razer mus och tangetbord, Steelseries headset.