Ram lossnar från högra nedersta hörnet på Lenovo Yoga 7 Pro.

Permalänk
Medlem

Ram lossnar från högra nedersta hörnet på Lenovo Yoga 7 Pro.

Som rubriken säger så har ramen lossnat ifrån skärmen i nedre hörnet. Det går att trycka tillbaka den lite lätt, men nästa gång man fäller upp skärmen.

Min fråga är går det att limma och hur går jag tillväga isåfall? Något speciellt lim eller typ Karlssons klister efter lite rengöring med IPA?

Permalänk
Medlem

Att limma känns inte som en bra idé. Vad gör du eller 3:e part om datorn sen behöver monteras isär för reparation/byte av något när chassit är ihoplimmat?

Har datorn varit isärplockad någon gång eller hur uppstod problemet?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Den har knappt använts, öppnad o stängd max 100 gånger under 3 år, aldrig monterats isär eller liknande, vet inte riktigt hur jag ska åtgärda det

Permalänk
Medlem

Jag ser det som att du har tre val.

1. Montera isär och se om du innifrån kan laga det på något sätt.
2. Limma ihop och lev med att det blir svårt att öppna vid ev framtida reparationer.
3. Lev med det.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jnrbn:

Som rubriken säger så har ramen lossnat ifrån skärmen i nedre hörnet. Det går att trycka tillbaka den lite lätt, men nästa gång man fäller upp skärmen.

Min fråga är går det att limma och hur går jag tillväga isåfall? Något speciellt lim eller typ Karlssons klister efter lite rengöring med IPA?

Om du menar det här området och inte gångjärnet så är det väl bara att limma, se bara till att limmet inte sprids ut in under skärmen utan bara längst med ramen, om möjligt. Det som syns längst ned i det markerade området är det som gör att skärmen bänds ut när du öppnar locket, dvs ramen längst ned, så viktigt att det blir en stark limfog där (den lilla ovalen).

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Frågan är om skruvarna har släppt mellan gångjärnen och locket.
(humm, gångjärnet sitter inte där dock.. kanske ramen inuti som / släppt gått sönder? )
Kan va värt att kolla på innan du limmar ihop den.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Målar kanske fan på väggen här men:
Det brukar tyvärr vara näst intill omöjligt att få till en hållbar lösning.
Kan nästan sätta pengar på att fästet för gångjärnet har lossnat från plasten och oavsett hur mycket lim/epoxy/svart-magi man lägger på så brukar det snart släppa igen.
Är det 'bara' fästet i luckan som spruckit så är förhållandevis enkelt att byta men gångjärnen brukar oftast släppa i 'botten-chassit' Och då är det så mycket bök att byta hela rasket att en ny dator kan kännas mer värt pengarna tyvärr.

Med det sagt, öppna upp bezeln runt skärmen och kontrollera hur och vad som lossnat, det kan tänkas att det kanske är något som går att byta/laga utan att byta hela skiten! Vissa modeller av Lenovo har de faktiskt tänkt till på när de designat.

Permalänk
Medlem

Lenovo har väldigt bra ”hardware maintanance manual” till sina modeller. Så det går att bilda sig en uppfattning om vad som finns på insidan utan att öppna burken och gör det enklare för andra komma med tips.

De länkas från produktsidan. Denna kanske? https://download.lenovo.com/consumer/mobiles_pub/yoga_7i_14_7... edit: antagligen fel modell, hitta rätt själv.

Permalänk
Medlem

Tack för alla era tips! Jag ska ta och kolla på det när jag kommer hem från semestern, uppdaterar her hur det går