Mobilt bredband till stugan - med PÅLITLIGHET som prio
Försöker få internet att fungera i sommarstugan. Vill kunna styra lite utrustning på distans (värmepump, element, väderstation) och kolla en övervakningskamera ibland. Små datamängder alltså.
I flera år funkade det halvbra med en enkel Zyxel 4G-router. Ibland gick en eller flera brukare offline, men efter omstart gick allt igång igen. Fixades med en timer som initierade omstart varje natt. Men så gick Zyxel-routern sönder. Köpte en motsvarande från D-link. Nu gick tillförlitligheten från "halvbra" till "dåligt". Brukarna faller ur (offline) titt som tätt, ibland någon enstaka brukare, ibland alla på en gång. Rejält struligt när man sitter i stan och vill slå på värmen i stugan.
Signalstyrkan från 4G-masten (Telia) är svag när modemet står inomhus i ett fönster (1 plupp av 4), men blir 3 pluppar när jag lyfter upp modemet på taket. Lite överraskande dock: tillförlitligheten blir inte ett dugg bättre med 3 pluppar än med 1 plupp. Brukarna faller ur (offline) lika ofta och ibland säger min laptop att den har uppkoppling till wifi, men inget internet trots detta.
Kravlistan är ganska blygsam:
- Jag behöver INTE en massa Mbit/s (vi streamar väldigt lite, spelar inga spel).
- Jag behöver INTE nåt extrastarkt wifi (stugan är liten).
Däremot har jag ett mycket starkt krav:
- Systemet ska funka PÅLITLIGT och alltid vara TILLGÄNGLIGT. Året runt. Även när vi inte är i stugan.
Är beredd att betala för bättre pålitlighet, men vill inte betala för onödiga prestanda som jag inte behöver. Ska jag gå vidare med bättre router? Eller extern antenn? Vad ska jag prioritera? Vilka egenskaper ska jag titta efter?