Mobilt bredband till stugan - med PÅLITLIGHET som prio

Permalänk

Mobilt bredband till stugan - med PÅLITLIGHET som prio

Försöker få internet att fungera i sommarstugan. Vill kunna styra lite utrustning på distans (värmepump, element, väderstation) och kolla en övervakningskamera ibland. Små datamängder alltså.

I flera år funkade det halvbra med en enkel Zyxel 4G-router. Ibland gick en eller flera brukare offline, men efter omstart gick allt igång igen. Fixades med en timer som initierade omstart varje natt. Men så gick Zyxel-routern sönder. Köpte en motsvarande från D-link. Nu gick tillförlitligheten från "halvbra" till "dåligt". Brukarna faller ur (offline) titt som tätt, ibland någon enstaka brukare, ibland alla på en gång. Rejält struligt när man sitter i stan och vill slå på värmen i stugan.

Signalstyrkan från 4G-masten (Telia) är svag när modemet står inomhus i ett fönster (1 plupp av 4), men blir 3 pluppar när jag lyfter upp modemet på taket. Lite överraskande dock: tillförlitligheten blir inte ett dugg bättre med 3 pluppar än med 1 plupp. Brukarna faller ur (offline) lika ofta och ibland säger min laptop att den har uppkoppling till wifi, men inget internet trots detta.

Kravlistan är ganska blygsam:
- Jag behöver INTE en massa Mbit/s (vi streamar väldigt lite, spelar inga spel).
- Jag behöver INTE nåt extrastarkt wifi (stugan är liten).
Däremot har jag ett mycket starkt krav:
- Systemet ska funka PÅLITLIGT och alltid vara TILLGÄNGLIGT. Året runt. Även när vi inte är i stugan.

Är beredd att betala för bättre pålitlighet, men vill inte betala för onödiga prestanda som jag inte behöver. Ska jag gå vidare med bättre router? Eller extern antenn? Vad ska jag prioritera? Vilka egenskaper ska jag titta efter?

Permalänk
Medlem

Har du testat flera andra operatörer har nån av dem bättre täckning på plats? Det går att beställa hem kontantkort för att testa tex Telenor, Comviq.
Sen får du nog försöka hitta en stabil ny router.
Har inte D-link routern du har någon automatisk omstart funktion som du kan ställa tex varje natt eller kväll?
Annars har Telia 229:- mån för sommarstuga bredband på 5Mbit då ingår en ny 5G router i priset eller så betalar du 2400:- direkt för routern och 129:- för abonnemang annars lägga den som avbetalning på 24mån. Ej bindningstid på själva abonnemanget går att köpa till högre hastighet när det behövs.
Har själv Telias mobila bredband hemma 299:- med router samt tv mini det är 149:- för bredbandet max 600Mbit ner samt 50:- tv mini och 100:- men betalar routern direkt. Bindningstid 24mån.
Det går inte att välja bort routern i fråga.
Annars har Comviq för 249:- max 100Mbit router ingår eller 299:- max 1000Mbit router ingår båda har bindningstid på 24mån då köper du bara abonnemanget är det annars 269:- för max 1000Mbit då utan router men 24mån bindningstid annars är priserna 399:- resp 449mån men då obundet och man får ingen router utan fixa det själv.

Men kanske behöver du fixa någon utomhus mottagare tex Telia har en bra på deras sida från Nokia https://www.telia.se/bredband/routrar/nokia-fastmile-5g-recie...
Du behöver även en router att koppla in denna i inne.

Den funkade väldigt bra för en bekant jag hjälpte som hade dålig mottagning gick från 1 pinne till 3-4pinnar och hastighet från 8-12Mbit till 150-350Mbit då han fick fri sikt till masten.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.