Metas nya användarpolicy: betala eller bli spårad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etherhawk:

75 kronor för mig.. Usch. Solklart väljer jag att vägra att betala. Och jag har skickat meddelande till en EU parlamentariker som jag är bekant med för att klaga på detta. (Inte för att jag tror att det kan hjälpa, men det kan heller inte skada)
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Swedishchef_90:

Sjukt att jag har 80kr!

Skrivet av Etherhawk:

Ja det är skumt att de väljer olika priser..

Galet!

Meta verkar spåna vilka olika modeller och priser användarna nappar på. Det enda som kommer att sätta dem på plats är att tillräckligt många svarar att man inte vill betala, alternativt lämnar deras plattformar.

Jag har inte sett den där notisen än, men den dyker nog snart upp. Då blir det att begränsa Metas produkter ännu mer, Meta är ändå inte vad det en gång var. Det finns intresseområden jag gärna följer, Meta får gärna veta att jag äger stuga och gillar att handla på Ica, för det vet redan Google. Men skriver en status till kompisarna eller messar i Fejsbokchatten gör jag sällan numera. Betala kommer jag inte att göra. Som nämnts förr i tråden: "Facebook är, och kommer alltid att vara, gratis" stod det på inloggningssidan en gång. Men det är en tolkningsfråga som så mycket annat, man kan ju fortsätta använda den gratis om man låter dem fortsätta spåra Reklam tror jag inte man kommer att slippa helt även om man faller till föga och betalar.

Permalänk
Medlem

Kan det vara dags att lämna dessa plattformar som sugit upp allas data under så lång tid.
Mastodon är en öppen social plattform utan spårning som siktar på att vara vad Facebook osv en gång i tiden var innan kapitalet tog över.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Kommer säkert en nyhetstråd ang detta inom kort, men så här bra kan det gå när EU gör livet surt nog för Tech-jättarna .

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/meta-stoppar-politiska-ann...

Personligen hoppas jag på något liknande i slutet av tunneln när det gäller insamling av användardata och riktade annonser.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk

Meta 🤢

Visa signatur

hejhej

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Facebook är inget man måste ha, det är inget måste. Vi lever i en fri marknad och demokratisk värld. Tycker valet är enkelt. Sluta använda Facebook!!!!!!!!!!!

Fast det är ju inte bara dina egna användarmönster som hamnar i zuckerbergs akt om dig.

Varenda företag som handlar reklam där fyller på zuckersbergs informationsberg med mer info om alla sina kunder eller medlemmar. Allt från köpmönster, medicinska info och annat. Oavsett om dessa har facebook konton eller inte.

Tex https://www.sls.se/om-oss/aktuellt/Nyheter/2022/ekots-granskn...

Sen matchas detta mot eventuell facebook profil och används för bla riktad reklam.
Avstår du från metas tjänster så begränsas den riktade reklamen du utsätts för, men en stor del av spårningen sker ändå oavsett vad du gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Fast det är ju inte bara dina egna användarmönster som hamnar i zuckerbergs akt om dig.

Varenda företag som handlar reklam där fyller på zuckersbergs informationsberg med mer info om alla sina kunder eller medlemmar. Allt från köpmönster, medicinska info och annat. Oavsett om dessa har facebook konton eller inte.

Tex https://www.sls.se/om-oss/aktuellt/Nyheter/2022/ekots-granskn...

Sen matchas detta mot eventuell facebook profil och används för bla riktad reklam.
Avstår du från metas tjänster så begränsas den riktade reklamen du utsätts för, men en stor del av spårningen sker ändå oavsett vad du gör.

Och vad är så farligt med att få riktad reklam?

Ta mig fasen så att jag stör mig mer på oriktad reklam än riktad dito.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Förutom det faktum att en algoritm väljer ut den reklam som visas för dig... Egentligen inget?

Problemet för de flesta är snarare hur algoritmen matas med information för att göra det den gör.

Om jag nu tvunget måste utsättas för reklam så ser jag personligen hellre reklam för hårschampo, sanitetsbindor och tamponger som på den gamla goda tiden, bara jag slipper den där obehagskänslan om att en dator ständigt övervakar, kartlägger och analyserar *allt* jag gör digitalt....

Visa signatur

Permalänk

Bojkotta skiten

Då blir det avinstallations och bojkotta. Samt rekommendera alla jag möter att bojkotta. Här ska inte spåras mer än nödvändigt. Jävla asgamar de råttorna

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ta mig fasen så att jag stör mig mer på oriktad reklam än riktad dito.

Nej det är inte reklamen som är problemet, de är symptomen.

Problemet är att privata företag uppför åsiktsregister med realtidsspårning för att kunna "erbjuda" den riktade reklamen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Problemet är att privata företag uppför åsiktsregister med realtidsspårning

Och vad tror du det leder till? Att de ska sälja det till den onda staten?

Sitter och funderar på vad de ska göra med min data utöver att rikta reklam. Blir inte mkt användbart av det direkt.

Men visst, kuppar Vänsterpartiet landet kan de nog lista ut att jag inte är med i deras fanclub direkt. Men då är det minsta problemet att min åsikt är på vift iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Sitter och funderar på vad de ska göra med min data utöver att rikta reklam. Blir inte mkt användbart av det direkt.

"Oh, you sweet summerchild"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När jag fortfarande ”använde” facebook, dvs. gick in någon gång då och då så tröttnade jag på den där irriterande räta notisen på ikonen. Efter jag tog bort notiser märke jag också att intresset för att gå in på skiten försvann helt och hållet. Det var några år sedan, och nu har jag inte ens appen kvar. Ser jag betaltvånget i någon Messenger eller någon annan app så ska jag aktivt gå in i dem och avsluta/radera så mycket information som möjligt innan de åker för all framtid.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

"Oh, you sweet summerchild"

Fortfarande inget konkret mao.
Men rädd för det, det ska man allt va.

Handlar ni alltid kontant förresten? Jag menar, om inte så har ju ICA stenkoll på att man ibland handlar fläskfilé och corn flakes. Inte nådigt om det läcker ut till Onda Staten.

Eller så finns det på sina håll en lite överdriven psykos runt betydelsen av det "egna datat". Oxå ett alternativ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Förutom det faktum att en algoritm väljer ut den reklam som visas för dig... Egentligen inget?

Problemet för de flesta är snarare hur algoritmen matas med information för att göra det den gör.

Om jag nu tvunget måste utsättas för reklam så ser jag personligen hellre reklam för hårschampo, sanitetsbindor och tamponger som på den gamla goda tiden, bara jag slipper den där obehagskänslan om att en dator ständigt övervakar, kartlägger och analyserar *allt* jag gör digitalt....

Precis, det är nog mest en känsla ja. En känsla att man inte vill exponera sig (vilket man alltid gör, och alltid har gjort, när man rört sig ute i samhället utanför pojkrummet, oavsett om man gör det fysiskt eller digitalt). Och så gör man det till ett problem. Men i praktiken är det mest en nothing burger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Fortfarande inget konkret mao.
Men rädd för det, det ska man allt va.

Handlar ni alltid kontant förresten? Jag menar, om inte så har ju ICA stenkoll på att man ibland handlar fläskfilé och corn flakes. Inte nådigt om det läcker ut till Onda Staten.

Eller så finns det på sina håll en lite överdriven psykos runt betydelsen av det "egna datat". Oxå ett alternativ...

Eftersom du inte kan se problematiken så kan du inte förstå den, vilket inte gör att du oroas av den…ändå omsätter den miljarder globalt av folk som uppenbarligen förstår mer än dig. Det enkla faktum i sig borde få dig att tänka: ”vad är det jag missar här”.
Bara det faktum att du skämtasamt nämt ”den onda staten” och hintat om att du ogillar vänsterpolitik gör att en AI lätt har placerat dig i en kategori som kan vara värdefull för företag eller organisationer att känna till.

Du kanske bara tror att dina åsikter är värdefulla för reklam? Bolla lite med tanken på att dina egna åsikter är väldokumenterade, kasta in begreppen ”filterbubbla” och lobbyism ihop med ”målriktad reklam” så borde även du ”som inte ser problemet” kunna förstå hur lättmanipulerad och sårbar du kommer vara för de som vill kunna påverka mer än bara dina köpmönster.
Cambridge Analytica var ju bara en försmak av detta…toppen på isberget som de råkade avslöja. Det var innan AI’s intåg som kan automatisera och digitalisera hela processen.

Det roliga är att någon av oss redan idag lika gärna kunde vara en bot som försöker påverka den andres ställningstagande i en fråga. Jag vill tro att vi inte är där än, men jag är helt övertygad om att det bara är en (kort) tidsfråga innan vi är det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Eftersom du inte kan se problematiken så kan du inte förstå den, vilket inte gör att du oroas av den…ändå omsätter den miljarder globalt av folk som uppenbarligen förstår mer än dig. Det enkla faktum i sig borde få dig att tänka: ”vad är det jag missar här”.
Bara det faktum att du skämtasamt nämt ”den onda staten” och hintat om att du ogillar vänsterpolitik gör att en AI lätt har placerat dig i en kategori som kan vara värdefull för företag eller organisationer att känna till.

Du kanske bara tror att dina åsikter är värdefulla för reklam? Bolla lite med tanken på att dina egna åsikter är väldokumenterade, kasta in begreppen ”filterbubbla” och lobbyism ihop med ”målriktad reklam” så borde även du ”som inte ser problemet” kunna förstå hur lättmanipulerad och sårbar du kommer vara för de som vill kunna påverka mer än bara dina köpmönster.
Cambridge Analytica var ju bara en försmak av detta…toppen på isberget som de råkade avslöja. Det var innan AI’s intåg som kan automatisera och digitalisera hela processen.

Det roliga är att någon av oss redan idag lika gärna kunde vara en bot som försöker påverka den andres ställningstagande i en fråga. Jag vill tro att vi inte är där än, men jag är helt övertygad om att det bara är en (kort) tidsfråga innan vi är det.

Fortfarande inget konkret.

Men ja, vem vet, kanske är jag en bot som försöker påverka er alla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Fortfarande inget konkret.

Men ja, vem vet, kanske är jag en bot som försöker påverka er alla?

Hur är en bevisad svepande påverkan av åsikter och demokratiska val av techbolag och utländsk propaganda inte ett problem? Hade inte all personlig data spårats så minutiöst så hade de som sitter position att utnyttja systemet inte varit ens i närheten lika effektiva.

Visa signatur

"Datorhelevete!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Men visst, kuppar Vänsterpartiet landet kan de nog lista ut att jag inte är med i deras fanclub direkt. Men då är det minsta problemet att min åsikt är på vift iofs.

Är det bra eller dåligt om staten håller ett åsiktsregister?
Varför finns det lagar som i viss mån stävjer ett 1984 samhälle?

Hade jag suttit bakom spakarna hos Meta så hade jag experimenterat med hur man får människor att byta fot i olika frågor.
Eftersom jag både mäter vad folk besöker, gillar och befinner sig så är detta ett rimligt mål.
När jag knäckt den koden öppnas många dörrar.

Tex ändra människors politiska åsikter för att lyfta fram partier som har samma åsikter som mig. De kan sen ändra landet genom att införa lagar som gynnar mig och mitt företag.

Men längs vägen finns det ju många potentiella sätt att tjäna pengar, förutom "reklam".

Jag är emot att företag ska kunna kartlägga människor på ett vis som staten inte får.
Inte för att företagen (eller människorna bakom dem) är godare eller ondare än staten. Utan för att det går att missbruka den typen av inflytande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Om du tror att dina åsikter (exempelvis politiska) helt har formats utan påverkan från externa faktorer kan du vara lugn. Om du däremot någon gång har pratat med någon eller läst något som du tycker har haft en poäng som gjort att du har skiftat din politiska kompass i någon riktning ser du förhoppningsvis vad många sådana mindre justeringar kan göra över tid. Forskningen är idag överväldigande överens om att genom att återkommande exponera dig för ett budskap kommer du att uppfatta det som sant och vill någon justera din åsikt är det relativt lätt att återkommande förse dig med olika meddelanden av typen "Vänsterpartister gör X eller Y" för att förflytta dig i den åsiktsriktning sändaren önskar.

En större förflyttning görs så klart inte över en natt eller i 180 grader utan helst i så små justeringar att du själv inte inser att om du tidigare var på kompasskurs 273 har du så sakteliga hamnat ur den kursen och närmare sändarens målkurs. Vore det bara din kompasskurs som har ändrats påverkar det förmodligen inte samhället, men lyckas sändaren exempelvis påverka tillräckligt många tyskar att kärnkraft är tillräckligt dåligt för att Tyskland borde lägga ner den och köpa gas av Ryssland ser du förhoppningsvis att det finns möjliga risker (om vi antar att det är problematiskt att Tyskland är i en energiberoendeställning till Ryssland).

Permalänk
Medlem

När samlas information in? Även utanför metas egna siter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Företag laddar upp information om sina kunder till facebook som en del av reklamsamarbetet.

Exempel:
https://www.sverigesradio.se/artikel/apoteksskandalen-vaxer-o...

Citat från artikeln:
Potensproblem, graviditetstest och tarmbesvär – det är några exempel på vad Facebook samlar in när folk besöker europeiska nätapotek.

Från över 100 nätapotek skickas informationen ihop med kundernas mejladresser eller telefonnummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

All spårbar interaktion du gör, på nätet, genom appar, dina medlemsskap, dina köpvanor. Så länge din identitet kan kopplas till en handling, som en sak du köpt, en affär du betalat i, vård du uppsökt, vad du söker på nätet, hur länge du dröjde dig kvar vid en reklam eller bild. Alt det där ger information om dig som person, och för den som t ex driver populistisk politik så är det en våt dröm att kunna beställa information om vilka frågor som väcker flest känslor i folkhemmen (hej Trump)

Så lätt när ett lands befolkning är katalogiserade, där du som har en agenda lätt kan beställa personlistor över vilka som tycker si eller så, vilka som har någonting att vinna på en utgång i en fråga, eller vilka som har något att förlora på det. Vilka som har svagheter att utnyttja, vilka som är ens tänkbara motståndare och hur man kan få dem att tänka om i något som kan gagna en själv.

Jag har mer än en gång funderar på hur det finns folk som kan försvara saker som påverkar ett samhälle negativt, oavsett ifall det rör sig om mindre skit som mikrotransaktioner i spel, att personlig data inte är så viktigt att värna om eller större saker, som att miljöhotet är överdrivet. Även ifall jag antar att tekniken för det redan är här så VILL jag tro att det flesta röster jag hör (läser) är mänskliga, hur konstigt det än är.
Hur länge kommer det vara så tror ni, när man inte längre kan identifiera en chatbot från en människa i ett forum? Ifall det inte redan är ett reellt problem, hur lång tid är det kvar innan man argumenterar med bottar som har de mest konstiga åsikter kring vissa ämnen? Som gärna försöker övertyga andra genom till synes sakliga argument, ofta understödda med direkta eller fejkade videor?

Inte undra på att ”människor” som Trump vill ta bort regleringar kring AI-utveckling…despoterna, de med rovgiriga vinstintressen och de som vill förvränga sanningen är ju de som har mest att vinna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Alla hemsidor som har en ’Like’-knapp kopplad till Facebook (vanligt på många sidor), eller bara deras ökända ’meta-pixel’ som extremt många webbshoppar har för att mäta annonsers träffsäkerhet

Alla sådana sidor du besöker kommer ’ringa hem’ till facebook, så de kan spåra exakt vad du besökt och i vilken ordning

Även om du inte har ett facebook-konto så spåras du i en skuggprofil ifall du i framtiden skulle skapa ett, och för att förbättra feedback till annonsörer och effektivisera sina/deras kampanjer

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alla hemsidor som har en ’Like’-knapp kopplad till Facebook (vanligt på många sidor), eller bara deras ökända ’meta-pixel’ som extremt många webbshoppar har för att mäta annonsers träffsäkerhet

Alla sådana sidor du besöker kommer ’ringa hem’ till facebook, så de kan spåra exakt vad du besökt och i vilken ordning

Även om du inte har ett facebook-konto så spåras du i en skuggprofil ifall du i framtiden skulle skapa ett, och för att förbättra feedback till annonsörer och effektivisera sina/deras kampanjer

”Gilla”-knappen är ju den värsta. Det är en direkt åsikts-input i vilken fråga det än kan röra. En person, ett företag eller en organisation kan enkelt lägga upp en fejkad situation, händelse, påstående eller tes för att sedan via responsen från den harmlösa lilla ”gilla”-knappen inte bara få reda på hur många som ställer sig positiva till det upplagda, utan även vilka som är positiva och dessutom vilka som såg påståendet UTAN att ”gilla” det.

Direkt och ”frivillig” feedback till vilket ämne som helst, utan att deltagarna egentligen har en aning om vad det handlar om…att syftet med hela påståendet var att mäta respons. Inte att ”dela” med sig av något till folk, utan att ta något från dem.

Visa signatur