program som varnar om ex: gpu eller cpu blir för varm?

Permalänk

program som varnar om ex: gpu eller cpu blir för varm?

Kan varaktigt ha över 26 grader i lägenheten, perioder på flera veckor kan det vara över 28 grader och under värmeböljor bortåt 30 grader klockan 5 på morgonen när det är som svalast.
Jag har ett phanteks p600s chassi som standard sitter det 3x120mm fläktar i fronten, jag har satt i en aio artic freezer iii nåntingnånting för att kyla processorn, radiatorn sitter längst upp i chassit med 3x120mm fläktar.

Om jag bara surfar är det inte så farligt men drar jag igång tyngre spel så är det rejält mycket värme från bla 9800x3d och 9070xt oc som kommer ut upptill, skulle inte förvåna mig om det är bortåt 500W.
Grävde lite i några lådor och hittade en badrumsfläkt 95m3/h och en passande ventilationsslang, 3dprintade en låda att ställa över utblåset med fläkten i och slangen ut genom fönster.

Lite proof of concept, tänkte testa lite under veckan som kommer och gör det skillnad så blir det en mer seriös lösning, finns det nåt bra program som varnar om ex: cpu eller gpu blir för varm?
/R

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Kan varaktigt ha över 26 grader i lägenheten, perioder på flera veckor kan det vara över 28 grader och under värmeböljor bortåt 30 grader klockan 5 på morgonen när det är som svalast.
Jag har ett phanteks p600s chassi som standard sitter det 3x120mm fläktar i fronten, jag har satt i en aio artic freezer iii nåntingnånting för att kyla processorn, radiatorn sitter längst upp i chassit med 3x120mm fläktar.

Om jag bara surfar är det inte så farligt men drar jag igång tyngre spel så är det rejält mycket värme från bla 9800x3d och 9070xt oc som kommer ut upptill, skulle inte förvåna mig om det är bortåt 500W.
Grävde lite i några lådor och hittade en badrumsfläkt 95m3/h och en passande ventilationsslang, 3dprintade en låda att ställa över utblåset med fläkten i och slangen ut genom fönster.

Lite proof of concept, tänkte testa lite under veckan som kommer och gör det skillnad så blir det en mer seriös lösning, finns det nåt bra program som varnar om ex: cpu eller gpu blir för varm?
/R

För CPU använder jag Core Temp. Jag använder också Fan Control för att styra fläktarna efter temperatur. Du kan välja själv vilken temperaturkälla du vill ha. Blir det alldeles för varmt så kommer datorn själv att stänga av sig så det är ingen fara

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

hwinfo, men du får sätta taket max..
Både CPU och GPU bromsar sig själv när det går för varmt.

Skruva upp fläktarna i bios, kör utan chassivägg och bara låt det vara (räcker för dom flesta)

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället