Permalänk
Medlem

TP-Link Archer BE800, bra köp?

Just nu är det kampanjpris på den och den kostar 4 990 kr. Skulle ni hävda att den är ett bra köp eller borde jag rikta min blick åt annat håll?
Sitter i en tvåa på 72 kvadratmeter med riktigt stabila betongväggar. Har ytliggare altan på vardera sida om lägenhet på sammanlagt 70 kvadrat.
Har idag en RT-AC68U (router) och en RT-N56U (AP) men de verkar inte få uppdateringar längre och tänkte att det kan vara dags att gå vidare. Jag vet att det går att installera OpenWRT och liknande men tänkte att det ändå kan vara läge att uppgradera till något nyare. De har ju båda fyllt 10 år.

Jag vill gärna ha en router som är relativt enkel att drifta med möjlighet att köra egen VPN (detta för att komma åt ex. Viaplay när jag är utomlands och för att enkelt komma åt min datorer när jag är på jobbet eller på resa) och att kunna dela upp VLAN ifall Telia IPTV skulle börja använda egna portar för det igen (har används tidigare hos mig).

Men givetvis vill jag gärna också ha en modern router. Känns bakvänt att inte köpa en router med WiFi 7.

Gillar att ovan router har 2x10 Gbps portar samt 4x2,5 Gbps portar.

Permalänk
Medlem

Eller är TP-Link Archer GE800 för 5 490 kr till ett bättre köp?

Permalänk

Utan att vara någon expert på ämnet så har jag sett Asus BT8 rekommenderats en hel del här på forumet. Kostar 1800 kr/st via Telias hemsida och går att koppla ihop trådat och trådlöst: https://www.asus.com/se/networking-iot-servers/whole-home-mes... annars brukar även produkter från Ubiquiti få en hel del rekommendationer till exempel https://eu.store.ui.com/eu/en/products/ucg-ultra kombinerat med U7 lite eller U7 pro som AP.

Jag köpte en Flint 2(har precis kommit en 3a med Wifi 7) via Aliexpress för 1000kr för någon dag sen då jag inte har några produkter kompatibla med WiFi 7 än samt att de flesta WiFi 7 routrarna är svindyra och verkar ha en hel del buggar eller problem med att de blir väldigt varma. Jag har 250/250 fiber och har väl inga direkta planer på snabbare lina än 1000/1000.

Permalänk
Medlem

Asus BT8 med 2st 2.5Gbps och 2st 1GBps för 1800:- med möjlighet för OpenWRT, eller BE800 för 4995:- med 2x10 Gbps och 4x2,5 Gbps - BT8 är ju mer prisvärd, men då får du inte 10Gbps.

Själv hade jag önskat att TP-link BE805 fanns kvar i sverige och såldes ut till billigt pris nu, men nej - den såldes aldrig för under 10.000 och försvann sedan helt från Europa. Den hade hårdvara som var som gjord för OpenWRT. (finns fortfarande i USA)

Personligen tyckte jag inte TP-Link GE800 var så vacker att se på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Personligen tyckte jag inte TP-Link GE800 var så vacker att se på.

Det spelar iofs ingen roll för den kommer stå i ett skåp, så hur den ser ut rent estetiskt är av noll betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Det spelar iofs ingen roll för den kommer stå i ett skåp, så hur den ser ut rent estetiskt är av noll betydelse.

Men står den i ett skåp försvinner lite av poängen med den trådlösa signalen - då kanske det är bättre med en 10gbit router/switch utan trådlöst i skåpet och sedan en BT8 som Accesspunkt som istället står någonstans utanför skåpet.

Permalänk
Medlem

Nja. Jag vill helst inte ha någon AP utanför skåpet heller. Inga problem att ställa den utanför som det är idag men det är snyggare när den står gömd. Har den gömd i TV-bänken. Däremot en extra AP (står idag bakom en gardin i köket) kan bli aktuellt även i framtiden om inte en ensam router får tillräckligt lång räckvidd.

Permalänk
Medlem

En enda router/AP i ett skåp i en 75 m2 betong-lägenhet kan nog bli en smula klent, beroende på förväntningar.

Vad jag ser i specarna för BE800 så saknas VLAN-stöd helt och VPN-server stödjer inte Wireguard (dock OpenVPN) vilket tyder på att de bygger på en asgammal Linux-kärna. Vettig manual för produkten tycks saknas? Så nej, dina krav tycks inte uppfyllda.

Vad jag ser i manualen för BT8 så saknas vettigt VLAN-stöd även där, även om stöd för ”IPTV” finns. VPN-server ser jag heller inget av. BT8 med OpenWrt fixar med stor sannolikhet båda utan problem, men då ryker ”lättadministrerat”.

Övriga alternativ som nämnts (Wi-Fi 6 Flint-2 med OpenWrt-kompabilitet, Flint-3 och Ubiquity) har nog större chans att träffa fler av kraven med OEM-mjukvaran, gissar jag utan att ha läst manualer. Det blir förstås enklare om du har krav som är definierade och motiverade ifrån vad du faktiskt har för behov under produktens livstid (inklusive dess andra liv som AP) än att du löst gillar vissa egenskaper.

I din situation hade jag kört BT8 med OpenWrt med ett försök att använda N56U som AP med OpenWrt alternativt kompletterat med en BT8 till. Men det är jag det.

BE800 känns mest som något man säljer till folk som tycker att hög prislapp plus stora siffror är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Vad jag ser i specarna för BE800 så saknas VLAN-stöd helt och VPN-server stödjer inte Wireguard (dock OpenVPN) vilket tyder på att de bygger på en asgammal Linux-kärna. Vettig manual för produkten tycks saknas? Så nej, dina krav tycks inte uppfyllda.

TP-Link GE800 ska dock stödja Wireguard och VLAN.
Kört OpenVPN på min ASUS RT-AC68U men det är alltså en god idé att byta över till Wireguard förstår jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

TP-Link GE800 ska dock stödja Wireguard och VLAN.

Det är ett väldigt begränsat VLAN stöd.
Du kan endast välja mellan Internet (vanligt för PC typ), IPTV och VoIP.
Internet och IPTV vlan går att tagga med .1q men inte VoIP vlanet.
Och trots dot1q tag så kan man endast välja ett av vlanen på LAN portarna. Ie LAN1 Internet och LAN2 IPTV.
Fick inte heller det funka med dot1q taggat mot switch.
Så det verkar inte gå att få VLANen att dela LAN portarna, eventuellt så är det dot1q tag ut mot ISP som menas för dom nämner "om din ISP kräver det".
Oavsett var iaf jag väldigt besviken och smått arg över deras påstående om "vlan" stöd. Jag ville ju trunka mot switch och separera olika SSID på sina egna VLAN.

IPTV vlanet har stöd för multicast och IGMP proxy/snooping v2/v3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krait78:

Det är ett väldigt begränsat VLAN stöd.
Du kan endast välja mellan Internet (vanligt för PC typ), IPTV och VoIP.
Internet och IPTV vlan går att tagga med .1q men inte VoIP vlanet.
Och trots dot1q tag så kan man endast välja ett av vlanen på LAN portarna. Ie LAN1 Internet och LAN2 IPTV.
Fick inte heller det funka med dot1q taggat mot switch.
Så det verkar inte gå att få VLANen att dela LAN portarna, eventuellt så är det dot1q tag ut mot ISP som menas för dom nämner "om din ISP kräver det".
Oavsett var iaf jag väldigt besviken och smått arg över deras påstående om "vlan" stöd. Jag ville ju trunka mot switch och separera olika SSID på sina egna VLAN.

IPTV vlanet har stöd för multicast och IGMP proxy/snooping v2/v3.

Ok så kanske att man ska köra på Ubiquiti istället då. Det enda jag vet är att jag inte är sugen på att ha en dedikerad router utan wifi. Har redan prylar så det räcker om vi säger så...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Tog och beställde en Ubiquiti Networks UniFi Dream Router 7 idag. Tack för hjälpen alla.