VPN-rush när Storbritannien inför ålderskontroller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

VPN är endast olagligt i följande länder:
Belarus, Irak, Nordkorea och Turkmenistan.

Ryssland är en gråzon dock.. vpn i sig är inte olagligt. men det är olagligt att komma åt ryssland negativt material via dom.
det är en hel soppa att försöka förstå.

Hmm... Jag var ganska säker på att det var ett förbud i Tyskland...

Kollade och det finns ingen info om det. Så du har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

VPN är endast olagligt i följande länder:
Belarus, Irak, Nordkorea och Turkmenistan.

Ryssland är en gråzon dock.. vpn i sig är inte olagligt. men det är olagligt att komma åt ryssland negativt material via dom.
det är en hel soppa att försöka förstå.

Det är ingen soppa, ryssland är inte en rättsstat helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Föräldrarnas uppgift? Uppenbarligen har du inte barn eller bara snuskigt tur!

Problemet då är att man istället som förälder riskerar att sätta sitt barn i utanförskap bara för att man gör det som är rätt om man har otur att resterande föräldrar i ens barns vänskapskrets inte gör sitt.

Ledsen att upplysa dig om att du som förälder har långtgående skyldigheter gentemot ditt barn, antar att det är jobbigt. Skulle haft en kondom om du inte orkar, inte ingens fel att du gjorde dåliga val. Men du som förälder har en *plikt* att skydda och uppfostra barnen, det inkluderar att inte servera grov porr till minderåriga. Det ska inte vara så svårt att fatta?

Detta är klassisk exempel på varför barnen blir galna och skapar kaos i skolan. Föräldrar som sparkar bakut och låtsas vara offer när de *ombeds göra minsta sak, ta ett minimalt föräldraansvar*. Släpp Discord och 4chan i två sekunder kanske. Skaffar du barn så väljer du att ta ansvar i 18+ år, bara gilla läget. Inte fasen ska staten eller skolan behöva ställa upp för att du inte kan göra din plikt. Fy fan.
Mina barn mår utmärkt men när man läser om glidare som dig fattar man ju direkt vilka ungar som du skapar...staxkars kids.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Denna övervakningshysteri är anledning till att jag alltid kör VPN på mobilen.

Det är så gulligt med människor som tror att dom är skyddade med VPN.

Om CIA och BDN i 50-70 års tid lurade i princip hela världen, hur kan ni tro att dom inte skulle göra samma sak med VPN. Det är ju precis samma 'historia' igen "använd vårat verktyg så är din kommunikation säker...".

Skrivet av norrby89:

Problemet då är att man istället som förälder riskerar att sätta sitt barn i utanförskap bara för att man gör det som är rätt...

Precis, du får det att låta som att "utanförskap" är det värsta som finns. Som förälder bör man kunna förklara att "att följa med strömmen..." inte alltid är rätt, och vad andra gör inte har någonting att göra med vad som är rätt eller fel.

Det är inte så svårt, sätt er ner och prata med era barn 30 minuter varje dag så...

Det är säkerligen en diskussion som är nyttigt även för er vuxna, eftersom ni säkerligen har precis lika mycket att lära er av dom, som dom av er.

Skrivet av ABC80:

Antar att man vill att alla skaffar VPN ...

Ja det är klart att man vill, eftersom det är där den verkliga kontrollen sker ..

Skrivet av ABC80:

...så kan man förbjuda det också, som Nordkorea. Tycker man bara rätt så har man ju inget att oroa sig för.

Det var primärt 2 länder som förbjöd Crypto AG's maskiner, det var Kina och Sovjet, med facit i hand, vad hade det gör effekt på övervakningen i dom länderna, ökade det övervakningen, eller minskade det den?

Permalänk
Medlem

De borde väll bara kunna generera en bild med AI på någon snubbe över 35 och ladda upp så är de väll löst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Denna övervakningshysteri är anledning till att jag alltid kör VPN på mobilen.

Du flyttar bara övervakningen från din internetleverantör till din VPNleverantör. Sen är du fingerprintad ändå. Pengarna och batteritid i sjön helt enkelt!

VPN är bra för 3 saker;

1. Komma åt resurser på ett annat nät, t ex sitt jobbs nät hemifrån på ett säkert vis.

2. Komma runt geoblocking/censur eller som i detta fallet, identitetsblockering.

3. Skydda sin trafik på osäkra nätverk, t ex publik wifi, men de flesta är ju WPA2 eller bättre idag så inget jätteproblem.

Det är inget allmänt integritetsskydd som alla bör ha. Använder du HTTPS? Då är det lugnt. Tyvärr har det här med VPN blivit så överdrivet och pushat på Youtube med mera helt felaktigt i säkert 10-15 år nu. Antagligen för att det är väldigt lätta pengar. Vill man ta på foliehatten så kan de sälja din data också.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det är så gulligt med människor som tror att dom är skyddade med VPN.

Det beror väl på vad man skyddar sig mot?

Att vara anonym och att helt undvika spårning tror jag inte på.

Själv kör jag endast VPN för att runda geoblocking, medan AdGuard Pro och NextDNS gör mig mindre utsatt för kartläggning av GAFAM (Google, Amazon, Facebook, Apple och Microsoft.

Ang. VPN, så är väl många tjänster kontrollerade av Kina, Ryssland, Five Eyes (FVEY) eller Nine Eyes/14 Eyes?

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket tokigheter folk har fått för sig i den här tråden, bara Storbritannien som lyckas klå detta med sitt påhitt om ID kontroller...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Precis, du får det att låta som att "utanförskap" är det värsta som finns. Som förälder bör man kunna förklara att "att följa med strömmen..." inte alltid är rätt, och vad andra gör inte har någonting att göra med vad som är rätt eller fel.

Det är inte så svårt, sätt er ner och prata med era barn 30 minuter varje dag så...

Det är säkerligen en diskussion som är nyttigt även för er vuxna, eftersom ni säkerligen har precis lika mycket att lära er av dom, som dom av er.

Inte så farligt? Du har uppenbarligen inte en blekaste aning om vad det innebär idag för ett barn att inte ha några vänner och vad det kan få för konsekvenser. Har själv barn som varit utsatt för utanförskap, mobbning osv och konsekvenserna kan vara katastrofala!

Att tro att allt som behövs är att prata med dom 30 minuter med barnen visar bara din okunskap, tro mig det gör ingen skillnad, har själv kämpat i flera år för att få det bättre och det faktum att få hjälp är om man har otur totalt omöjligt.

Och jag var själv utsatt för utanförskap i ung ålder i skolan och hade det inte varit för att jag hade vänner utanför skolan hade mitt liv sätt otroligt annorlunda ut idag (och inte för det bättre)

Psykiskt välmålde bland unga blir mer och mer ovanligt och hjälpen är mer eller mindre obefintlig! Dom sätter en bokstavkombination på barnen och erbjuder ett piller eller fyra sen tar det slut där..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Ledsen att upplysa dig om att du som förälder har långtgående skyldigheter gentemot ditt barn, antar att det är jobbigt. Skulle haft en kondom om du inte orkar, inte ingens fel att du gjorde dåliga val. Men du som förälder har en *plikt* att skydda och uppfostra barnen, det inkluderar att inte servera grov porr till minderåriga. Det ska inte vara så svårt att fatta?

Detta är klassisk exempel på varför barnen blir galna och skapar kaos i skolan. Föräldrar som sparkar bakut och låtsas vara offer när de *ombeds göra minsta sak, ta ett minimalt föräldraansvar*. Släpp Discord och 4chan i två sekunder kanske. Skaffar du barn så väljer du att ta ansvar i 18+ år, bara gilla läget. Inte fasen ska staten eller skolan behöva ställa upp för att du inte kan göra din plikt. Fy fan.
Mina barn mår utmärkt men när man läser om glidare som dig fattar man ju direkt vilka ungar som du skapar...staxkars kids.

Du låter kaxig, men säg mig... Hur VET du vad dina barn gör på nätet? Du har ingen aning. Varje förälder tror de har en djup förståelse av sina barn. Varje tonåring är mästare på att ge föräldrarna vad de vill ha.

Övervakar du deras telefoner o sociala medier? Egen censur/filter i routern hemma?

Så otroligt många gånger föräldrar sagt i efterhand att "men han är en snäll o redig pojk, han skulle aldrig ha....".

För vi pratar tonåringar va och inte småbarn där man bara kan ta luren från dem rent fysiskt?

Om det kom en bra implementerad ålderskontroll skulle jag vara tacksam. Och om mina barn ville komma åt något över deras ålder så har jag fortfarande valet att logga in dem med hjälp av eget id.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Även tanken är kass. Detta är inte en statens uppgift, det är föräldrarnas uppgift.

Helt rätt men tyvärr är världen full av retards som saknar all form av intelligens och logiskt tänkande. Internet är ett perfekt exempel på detta och har verkligen visat vilken skruvad värld vi lever i där de mest narcissistiska och korkade individerna via de stora sociala plattformarna kan forma, sprida sin sjuka skit och påverka unga människor i massor.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Rekordmedlem

Så UK vpn wankers är alltså ett faktum.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nästa: UK förbjuder vpn 🤣🤣🤣

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så UK vpn wankers är alltså ett faktum.

Jepp. Vem kunde trott att V för Vendetta var en dokumentär från framtiden?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Det finns sätt att se till att VPN inte gå att använda. Även om inte alla lyssnar, om de nu kan tvinga siterna till att lägga till åldersverifiering kan de också tvinga fram att de ska blockera VPN-servrar. Klarar SVT det så klarar alla det. 🙂

Man kan alltid sätta upp en egen i en annan region som inte är blockerad men det är nog mindre vanligt bland normalanvändaren.

Själv tycker jag inte att sånt överförmynderi är statens ansvar.

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Även tanken är kass. Detta är inte en statens uppgift, det är föräldrarnas uppgift.

Din linje är ett skuldläggningsförslag.
Att bara säga att föräldrar bör sköta det löser ju inget.

Hur man ska få till en ändring där varje förälder i landet ändrar beteende är väl i så fall den relevanta frågan.

Utifrån en lösningsorienterad approach ser alternativencannorlunda ut.

Det innebär inte att nuvarande lösning är felfri. Men den är iaf genomförbar.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man verifierar man är över 12 på Twitter/X? Fattar inte vart man gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Hmm... Jag var ganska säker på att det var ett förbud i Tyskland...

Kollade och det finns ingen info om det. Så du har rätt.

Det hade varit riktigt jobbigt för alla företag som har folk som jobbar hemifrån

Permalänk

"OOh, won't somebody please think of the children!"
Helen Lovejoy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Du flyttar bara övervakningen från din internetleverantör till din VPNleverantör. Sen är du fingerprintad ändå. Pengarna och batteritid i sjön helt enkelt!

VPN är bra för 3 saker;

1. Komma åt resurser på ett annat nät, t ex sitt jobbs nät hemifrån på ett säkert vis.

2. Komma runt geoblocking/censur eller som i detta fallet, identitetsblockering.

3. Skydda sin trafik på osäkra nätverk, t ex publik wifi, men de flesta är ju WPA2 eller bättre idag så inget jätteproblem.

Det är inget allmänt integritetsskydd som alla bör ha. Använder du HTTPS? Då är det lugnt. Tyvärr har det här med VPN blivit så överdrivet och pushat på Youtube med mera helt felaktigt i säkert 10-15 år nu. Antagligen för att det är väldigt lätta pengar. Vill man ta på foliehatten så kan de sälja din data också.

Fast skillnaden är ju att min leverantör loggar allt, det gör inte min VPN tjänst.
Sedan så vet jag att att det inte är "säkert" men det höjer tröskeln.

Permalänk
Medlem

Perfekt för främmande makt att kartlägga blivande politiker och andra makthavare.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Tanken kanske är god men implementeringen, kontrollen etc.... ja detta kan bli en rejäl soppa.
Nåt system behöver göras där man kan begära en krypterad ID-token via nån central tjänst...

Som sagt, detta kommer att ta tid, och ha kompromisser.

Borde räcka med att användaren har tex ett Google/Apple/Microsoft konto(där ens ålder garanterat är verifierad via tex betalkort) och använder Chrome/safari/edge browser som skickar ett krypterat token till berörd site så skulle problemet vara löst.

Men kan hålla med, övervakningen ökar dramatiskt online och använder väldigt ofta antingen NordVPN eller proton.

Och som vanligt, ladda inte upp saker på internet man inte vill ha kvar i en evighet och lite finns paranoia är alltid bra.

Permalänk
Medlem

Jag antar att en bild på pubishår räcker som åldersverifiering.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Jag vill självklart inte att mina minderåriga barn ska komma åt våldsporr och annan skit, och det går såklart att hävda att Tiktok borde ha 18-årsgräns både uppåt och neråt, att sociala medier bara borde få användas med rätt ålder + it-körkort, men när man är 15+ (Sverige) bör man få ha ganska långtgående informations- och yttrandefrihet. Man ska inte behöva använda bank-id för ta del av/yttra politiskt obekväma åsikter eller skylta med sin sexuella läggning etc. Trist om den här utvecklingen sprider sig.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Inte så farligt? Du har uppenbarligen inte en blekaste aning om vad det innebär idag för ett barn att inte ha några vänner och vad det kan få för konsekvenser. Har själv barn som varit utsatt för utanförskap, mobbning osv och konsekvenserna kan vara katastrofala!

Att tro att allt som behövs är att prata med dom 30 minuter med barnen visar bara din okunskap, tro mig det gör ingen skillnad, har själv kämpat i flera år för att få det bättre och det faktum att få hjälp är om man har otur totalt omöjligt.

Och jag var själv utsatt för utanförskap i ung ålder i skolan och hade det inte varit för att jag hade vänner utanför skolan hade mitt liv sätt otroligt annorlunda ut idag (och inte för det bättre)

Så lösningen på utanförskap är att ge porr till barnen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det hade varit riktigt jobbigt för alla företag som har folk som jobbar hemifrån

Ja, men det är vpn som är ansluten till jobbet. Jag hade information att det var förbjudet för privat bruk. Men jag hade helt enkelt felaktig information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Du är kul på fest va? Herregud vilka höga hästar.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du låter kaxig, men säg mig... Hur VET du vad dina barn gör på nätet? Du har ingen aning. Varje förälder tror de har en djup förståelse av sina barn. Varje tonåring är mästare på att ge föräldrarna vad de vill ha.

Övervakar du deras telefoner o sociala medier? Egen censur/filter i routern hemma?

Så otroligt många gånger föräldrar sagt i efterhand att "men han är en snäll o redig pojk, han skulle aldrig ha....".

För vi pratar tonåringar va och inte småbarn där man bara kan ta luren från dem rent fysiskt?

Om det kom en bra implementerad ålderskontroll skulle jag vara tacksam. Och om mina barn ville komma åt något över deras ålder så har jag fortfarande valet att logga in dem med hjälp av eget id.

Precis så. Fattar inte hur man kan bara skylla på föräldrar. Avundas de inte ett dugg i dagens samhälle.

Däremot kan staten göra något åt detta, tvinga Meta, Tiktok etc, sociala medier olika filtrering beroende på ungens ålder. Dryga böter och blockering såsom ryska medier om de inte lyder. Gäller egentligen även operativ system på telefoner etc. Företagen ska fixa detta, spelar ingen roll vad det kostar. Man håller fan på att tappa greppet om sina barn idag, precis som du säger de kan lura skjortan av föräldrarna i och med mer kunskap&fritid.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Fast skillnaden är ju att min leverantör loggar allt, det gör inte min VPN tjänst.
Sedan så vet jag att att det inte är "säkert" men det höjer tröskeln.

Exakt, att säga att VPN inte gör nånting och är värdelös då det inte är en perfekt lösning är lite som att säga att man kan fortfarande dö med bilbälte. Då har man missat poängen.

Perfekt IT-säkerhet existerar inte, precis som nollvisionen är ouppnåbar.

Permalänk
Medlem

Det värsta är nog hur dethär kan sluta om det fortsätter att sprida sig. Tänk att porrsiter i detta fall i stortsätt inte kan fortsätta med sin moderering och öppenhet den idag har. Inget är ju dålt utan matrialet är öppet.

Nu om detta försvinner o den normala konsumenten behöver leta sig till TOR eller liknande nätverk för att hitta sin porr, då tror jag att alla hade saknat sidor som pornhub.

Felskrivning