Samsung HW-Q990C/Q995C Soundbar - Den dedikerade tråden

Permalänk
Medlem

Gick bra att uppgradera, tack för stödet!

Men fan jag är lite sur för jag kopplade nvidia shield > soundbar > TV eARC och fick bara "No signal". Misstänkte kabeln så provade ett par olika men nvidia shield vägrade fungera. Provade för skoj skull att använda hdmi-kabeln som kom med 995D och kopplade den mellan nvidia shield > soundbar och då fungerade det direkt.

Borde inte nördics kablarna vara bättre?

Nedan är kablarna jag provade..
NÖRDIC CERTIFIERADE KABLAR 1m Ultra High Speed ​​HDMI 2.1 8K 60Hz 4K 120Hz 48Gbps Dynamic HDR eARC VRR nylonflätad kabel guldpläterade kontakter x 6

Aja skitsamma, allt verkar lira nu och ljudet är underbart. Var typ orolig över hur hög basen var redan vid 10 i volym men det verkar korrigera till sig självt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qewk:

Gick bra att uppgradera, tack för stödet!

Men fan jag är lite sur för jag kopplade nvidia shield > soundbar > TV eARC och fick bara "No signal". Misstänkte kabeln så provade ett par olika men nvidia shield vägrade fungera. Provade för skoj skull att använda hdmi-kabeln som kom med 995D och kopplade den mellan nvidia shield > soundbar och då fungerade det direkt.

Borde inte nördics kablarna vara bättre?

Nedan är kablarna jag provade..
NÖRDIC CERTIFIERADE KABLAR 1m Ultra High Speed ​​HDMI 2.1 8K 60Hz 4K 120Hz 48Gbps Dynamic HDR eARC VRR nylonflätad kabel guldpläterade kontakter x 6

Aja skitsamma, allt verkar lira nu och ljudet är underbart. Var typ orolig över hur hög basen var redan vid 10 i volym men det verkar korrigera till sig självt

Mina Nördic (cert) Ultra High Speed kablar funkar utmärkt.

Följande uppsättning:
Marantz C50 (hembioförstärkare, eARC) 2 m till TV:n (Panasonic OLED TX - 55LZ1000E, eARC).

Reavon X110 (4K Blu ray spelare) inkopplad i C50:an, 1,5 m.

Apple TV 4K, (Dolby Vision) inkopplad i C50:an, 1 m.

4K Google TV Streamer, (Dolby Vision) inkopplad i TV:n, 1 m.

Tror inte att alla kablar är nylonflätade.
Alla är guldpläterde.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Precis sett en ny referensfilm för detta system, "Warfare"

Herre jävlar i min lilla låda! Filmen i sig absolut tight, intensiv och bra men det är Atmos-spåret och ljudmixen som är den verkliga 💥 här!

Vill ni testa era system så blir detta en varm rekommendation. I princip demo-material!
Självklart sett på 4K-skiva och inte streaming.

Recensioner:

https://www.blu-ray.com/movies/Warfare-4K-Blu-ray/386223/
https://ultrahd.highdefdigest.com/146190/warfare4kultrahdblur...

Permalänk

Har frågat tidigare om väggfästen till de bakre högtalarna till Q995D, men är mer inne på stativ efter att ha fått upp limpan och basen i nya lyan.

Är det någon som har erfarenhet av de här?
Nedis

Fick träff på dem när jag sökte eftet stativ till just Q995D.

Permalänk
Medlem

Har haft HW 995b ett tag ny. Det är ett jäkla tryck i ljudet, men finner inte att det omslutande ljudet är speciellt imponerande.
Inte tänkt så mycket på det. Men skaffade ett billigt system, Voxicon, till sovrummet. Bara en lite bar med baslåda. Såklart inte jämförbart ljud, men själva surroundljudet är faktiskt bättre. Häpnar ibland när de låter som att jag har högtalare i hela sovrummet.

Detta får mig såklart att tro något är fel inställt på min samsunganläggning.
Vardagsrummet är inte speciellt stort heller.
Ljudlimpan är kopplad till TVn och kör allt via Apple TV som är kopplad till ljudlimpan.
Får fram Dolby Atmos ikonen när jag spelar material med detta. Kollat alla inställningar och de ser korrekt ut.
Lyssnat på bakhögtalarna och de fungerar. Men de "omslutande" ljudet fattas helt.
Är de så det är bara? Eller tips på vad jag kan testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Har haft HW 995b ett tag ny. Det är ett jäkla tryck i ljudet, men finner inte att det omslutande ljudet är speciellt imponerande.
Inte tänkt så mycket på det. Men skaffade ett billigt system, Voxicon, till sovrummet. Bara en lite bar med baslåda. Såklart inte jämförbart ljud, men själva surroundljudet är faktiskt bättre. Häpnar ibland när de låter som att jag har högtalare i hela sovrummet.

Ljudlimpan är kopplad till TVn och kör allt via Apple TV som är kopplad till ljudlimpan.
Får fram Dolby Atmos ikonen när jag spelar material med detta. Kollat alla inställningar och de ser korrekt ut.
Lyssnat på bakhögtalarna och de fungerar. Men de "omslutande" ljudet fattas helt.

Testa med en Blu ray spelare + en äkta Atmos film (om finnes). Spelaren måste klara Dolby True HD.
Finns många vanliga Blu ray filmer med Atmos.

Netflix/Disney Premium har inte Dolby True HD (lossless) ljud.

Dessa streamingtjänster kör bara Dolby Digital + Atmos.

Äkta Atmos högtalar setup har Atmos högtalarna inbyggda i taket eller i vägg. Finns även fäste för tak/väggmontering.

Själv kör jag hemmabio (Marantz Cinema 50, 9.4) med sk "Dolby Enabled Speakers Takstudsare", sätts ovanpå dina Front högtalare (helst samma serie för passformen) eller kan monteras på vägg, brukar finnas väggfäste på högtalarna. Kan även medfölja fästen löst eller köpas till.

Man kan bl.a ha 2 - 4 höjd högtalare i taket eller i vägg.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Testa med en Blu ray spelare + en äkta Atmos film (om finnes). Spelaren måste klara Dolby True HD.

Äkta Atmos högtalar setup har Atmos högtalarna inbyggda i taket eller i vägg. Finns även fäste för tak/väggmontering.

Själv kör jag hemmabio (Marantz Cinema 50, 9.4) med sk "Dolby Enabled Speakers Takstudsare", sätts ovanpå dina Front högtalare (helst samma serie för passformen) eller kan monteras på vägg, brukar finnas väggfäste på högtalarna. Kan även medfölja fästen löst eller köpas till.

Har testat riktig blueray också, märker ingen större skillnad. Absolut de kommer "samlat" ljud från alla högtalare, men hör inget specifikt som ska vara bakom en eller ovanför en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Skrivet av seville57:

Skrivet av thexps:

Har testat riktig blueray också, märker ingen större skillnad. Absolut de kommer "samlat" ljud från alla högtalare, men hör inget specifikt som ska vara bakom en eller ovanför en.

Denna atmos demo är bra att testa med. Jag har samma limpa som du och det låter definitivt som helikopern hovrar ovanför mig när jag spelar upp demon. https://www.dropbox.com/scl/fi/hp2bl28zsx8luku22hjyr/Dolby-ATMOS-Helicopter.m2ts?rlkey=3ymla9k836r8rrgxodu17svv6&e=1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Denna atmos demo är bra att testa med. Jag har samma limpa som du och det låter definitivt som helikopern hovrar ovanför mig när jag spelar upp demon. https://www.dropbox.com/scl/fi/hp2bl28zsx8luku22hjyr/Dolby-ATMOS-Helicopter.m2ts?rlkey=3ymla9k836r8rrgxodu17svv6&e=1

I övrigt då när du spelar upp film/serie?
Ska testa imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Ska testa imorgon.

Jag kan vara enig i detta. Men helikopterfilmen fungerar för mig! Känns som den verkligen flyger över en och runt rummet. Finns några fler såna atmos demos att testa eller iaf Dolby surround.

Däremot fungerar bakhögtalarna riktigt bra i allt material jag streamar. Knackar det i bakgrunden har jag flera gånger fått pausa och kolla så ingen är på ytterdörren så tydligt är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Ska testa imorgon.

Nej, det är rätt sällan jag ser någon serie med bra Atmos effekter. "The Fall of the House of Usher" tror jag dock innehöll en del bra atmos effekter om jag minns rätt. Mad Max: Fury Road, Blade Runner 2049, Dune, och top Gun: Maverick ska annars vara filmer som rekommenderas som atmos referens material. Har dock bara sett Mad Max så kan inte utala mig om de andra filmerna.

Permalänk
Medlem

@thexps: Har du testat att leka runt lite med de olika ljudprofilerna? Dvs "Surround", "Game Pro", och "Adaptive Sound"?

Personligen kör jag i regel standard men är man ute efter lite extra effekt på till exempel ett vanligt 5.1-spår brukar jag testa "Surround"-modet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Jag kan vara enig i detta. Men helikopterfilmen fungerar för mig! Känns som den verkligen flyger över en och runt rummet. Finns några fler såna atmos demos att testa eller iaf Dolby surround.

Däremot fungerar bakhögtalarna riktigt bra i allt material jag streamar. Knackar det i bakgrunden har jag flera gånger fått pausa och kolla så ingen är på ytterdörren så tydligt är det

Nej något sådant upplever inte jag.

Skrivet av edson:

@thexps: Har du testat att leka runt lite med de olika ljudprofilerna? Dvs "Surround", "Game Pro", och "Adaptive Sound"?

Personligen kör jag i regel standard men är man ute efter lite extra effekt på till exempel ett vanligt 5.1-spår brukar jag testa "Surround"-modet.

Har testat alla inställningar fram och tillbaka itan någon större lycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Har testat alla inställningar fram och tillbaka itan någon större lycka.

Kommer ihåg att jag märkte skillnad vid en inställning. Har för mig att det var röstförstärkningen. Antar det är testat?

Permalänk
Medlem

Hej,

Har ett lite udda problem. I vissa filmer, speciellt från surroundhögtalarna vibrerar lixom ljudet. Otroligt jobbigt.

Noterat detta speciellt på disney plus när barnen kollat på filmerna "Den goda dinosaurien" "Upp" och "Vaiana"

Har nån annan här upplevt liknande problem?