Windows 11 fyller snart fyra år och TPM-krav kvarstår

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Förstår inte den stora grejen med detta. Ja saker slutar att supporteras tillslut, som @Yoshman är inne på så är dessa datorer drygt 8-9 år gamla. Hur länge är det normalt att hålla hårdvara igång med framtidens mjukvara?
Senast jag tittade på en tabell över vad som stöds så var det intel gen 8 och framåt som kan köra Windows 11, räcker inte det eller ska det supporteras 15-20 år bakåt?

Min Intel gen 6 funkar alldeles utmärkt med win 11 om det inte vore för kravet på TPM, för mig är det inget problem, jag kan installera w11 igen om jag vill, men håller mig till Linux. Problemet är att många användare inte är särskilt kunniga, de har en dator som funkar utmärkt till det de behöver göra.

Nu ska de slänga en fullt fungerande dator och lägga många 1000-lappar på en ny som de kanske använder några få timmar i veckan. Resultatet kommer antagligen att sluta med att många sitter kvar på w10 tills datorn rasar.

Och alla trivs inte med att bara ha en mobil för sina bankärenden, youtubande och kolla Facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

All fyra år gammal hårdvara stöds väl rakt av. Det behöver väl vara typ dubbelt så gammalt för att det ska börja vara ett problem.

Och vad gäller "en liten uppdatering" så blir väl grejen att om man kör något så gammalt att det inte officiellt stöds i Windows 11 så kommer man nog behöva byta allra minst moderkort + cpu + sannolikt även minne för att ta sig upp till ett system som är modernt nog. Så det blir ju inte något jättelitet...

Moderkort och CPu, om man inte väljer det häftigaste komponenterna rör det sig om några tusenlappar och du har en betydligt modernare och säkrare dator. Om du vill ha de bästa komponenterna tillverkarna har att erbjuda är en uppdatering inget problem. Jobbet att byta är heller inget att knysta om man är en entusiast.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Tydligen erbjuds uppgradering från Windows 10 till 11 till vissa användare med datorer som inte uppfyller kraven: https://www.pcforalla.se/article/2857998/microsoft-erbjuder-w...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Moderkort och CPu, om man inte väljer det häftigaste komponenterna rör det sig om några tusenlappar och du har en betydligt modernare och säkrare dator. Om du vill ha de bästa komponenterna tillverkarna har att erbjuda är en uppdatering inget problem. Jobbet att byta är heller inget att knysta om man är en entusiast.

Går inte riktigt att bara byta moderkort och CPU på bärbara enheter

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

All fyra år gammal hårdvara stöds väl rakt av. Det behöver väl vara typ dubbelt så gammalt för att det ska börja vara ett problem.

Och vad gäller "en liten uppdatering" så blir väl grejen att om man kör något så gammalt att det inte officiellt stöds i Windows 11 så kommer man nog behöva byta allra minst moderkort + cpu + sannolikt även minne för att ta sig upp till ett system som är modernt nog. Så det blir ju inte något jättelitet...

Har en fyra år gammal laptop (Acer Aspire 3) hos morbror som ej stödjer tpm. Men den var "billig" endast 7000:- inköpt på rea på Elgiganten under pandemin...

Skrivet av livsnjutaren:

Förstår inte den stora grejen med detta. Ja saker slutar att supporteras tillslut, som @Yoshman är inne på så är dessa datorer drygt 8-9 år gamla. Hur länge är det normalt att hålla hårdvara igång med framtidens mjukvara?
Senast jag tittade på en tabell över vad som stöds så var det intel gen 8 och framåt som kan köra Windows 11, räcker inte det eller ska det supporteras 15-20 år bakåt?

Problemet är väl egentligen att det säljs nya datorer med 3-5 år gammal hårdvara. Dessa behöver också supportas i alla fall fem år framöver. D.v.s 8-10 år gammal hårdvara behöver stödjas.

La till ett svar.
Permalänk
Medlem

För några dagar meddelade Microsoft mig att jag borde köpa ny dator med länk till bl.a Elgiganten. Det tolkar jag som att det inte kommer någon Windows 11 för min dator (14 år gammal utan TPM 2, utan CPU, men med Secure Boot). Jag kör med gratis säkerhetsuppdateringar från 0patch.com.

Permalänk
Medlem

Jag har installerat Win11 på min stationära och laptop, samt mina föräldrars datorer, ingen har uppfyllt de officiella kraven. Märks ingen skillnad gentemot Win10 heller. Äldsta processorn är FX 8320.

Just nu är iaf Microsofts hållning beklagansvärd eftersom alla gamla datorer klarar Win11 24H2 fint, det kommer att klagas på systemkraven årligen fram tills det syns att nya funktioner gör det obrukbart på äldre datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Har en fyra år gammal laptop (Acer Aspire 3) hos morbror som ej stödjer tpm. Men den var "billig" endast 7000:- inköpt på rea på Elgiganten under pandemin...

Den borde ha stöd för TPM, då det funnits sedan innan pandemin. Däremot så var TPM avstängt som standard i BIOS men som ändrades med BIOS uppdatering för många moderkort när Windows 11 släpptes. Har du kollat inställningarna för TPM i BIOS? För TPM finns i CPU:n direkt nu för tiden

Skrivet av Slacker2:

För några dagar meddelade Microsoft mig att jag borde köpa ny dator med länk till bl.a Elgiganten. Det tolkar jag som att det inte kommer någon Windows 11 för min dator (14 år gammal utan TPM 2, utan CPU, men med Secure Boot). Jag kör med gratis säkerhetsuppdateringar från 0patch.com.

Hur har du fått det meddelandet? Jag kör med Windows 11 på en dator från 2012 och jag har inte fått något meddelande i Windows iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

På vänstra sidan av Windows 10 dök det upp en panel med meddelande om att min dator var för gammal och jag borde köpa en ny dator med Windows 11. Lite längre ner fanns det två länkar där jag kunde titta på nya datorer att köpa. Den första länken var till Elgiganten. Sedan var det länk till en annan affär. Dagen innan hade jag fått en liten uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slacker2:

På vänstra sidan av Windows 10 dök det upp en panel med meddelande om att min dator var för gammal och jag borde köpa en ny dator med Windows 11. Lite längre ner fanns det två länkar där jag kunde titta på nya datorer att köpa. Den första länken var till Elgiganten. Sedan var det länk till en annan affär. Dagen innan hade jag fått en liten uppdatering.

Ah, tänkte fel, trodde du satt på Windows 11 och att du hade fått meddelandet där.

Visa signatur