Permalänk
Medlem

Konvertera ljud

Letar efter ett ok program för att redigera ljud. Har lite .wav filer som jag vill höja/sänka volymen på bl.a.

Finns det några program som är gratis som fungerar ok?

Permalänk
Medlem

Jag har alltid gillat Audacity. Bra och enkelt, overkill för det du vill göra men bra referens och gratis.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Letar efter ett ok program för att redigera ljud. Har lite .wav filer som jag vill höja/sänka volymen på bl.a.

Skrivet av MadMantiz:

Jag har alltid gillat Audacity. Bra och enkelt, overkill för det du vill göra men bra referens och gratis.

https://github.com/audacity/audacity

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Verkar vara gratis i sju dagar tyvärr.

Permalänk
Medlem

Det gäller nog Muse Hub som de skickar med om man inte väljer bort det, Audacity är helt gratis däremot

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Det gäller nog Muse Hub som de skickar med om man inte väljer bort det, Audacity är helt gratis däremot

Perfekt, tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Ett program som för ungefär 10 år sedan och före det, kostade skjortan, går idag att hämta utan kostnad. Det är ett mycket kompetent program för ljudredigering men även för MIDI-funktioner för de som spelar musikinstrument.

Cakewalk finns idag som kostnadsfritt program och kan hämtas här:

https://www.cakewalk.com/

Rättstavning
Permalänk
Medlem

För de med en terminal kan man alltid köra ffmpeg.

$ ffmpeg -i input.wav -af "volume=0.5" output.wav

eller

$ ffmpeg -i input.wav -af "volume=-3dB" output.wav