Skall jag byta ut mitt gamla nätagg mot ett Corsair RM 750x?

Permalänk
Medlem

Skall jag byta ut mitt gamla nätagg mot ett Corsair RM 750x?

Har beställt CORSAIR RM 750x för 1000kr (nytt). netonnet.
är det värt det. skal ersätta evga supernova 750w g2 som är minst 10 år gammalt

Tråd flyttad till lämplig forumdel & § 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Nej inte om ditt nuvarande fungerar som det ska.

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolnil:

Har du ett nytt grafikkort kan det vara värt det men annars nej

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Swedishchef_90:

Har du ett nytt grafikkort kan det vara värt det men annars nej

Med tanke på att det antagligen rör sig om 2021 års version av nätagget som dök upp i fyndtipstråden igår (så ett ATX 2.52 istället för 3.0/3.1, och inte heller någon 12V-2x6-kontakt) vore det inte till någon större nytta även om TS har ett nytt grafikkort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Helt bortkastade pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolnil:

G2-enheterna var (och är) en av de bästa nätaggen för sin tid. Samma plattform som Super Flower Leadex Gold med några förbättringar. Så länge det fungerar som det ska hade jag behållit det.

Test av Swec 2014

Jag bytte bara för någon månad sedan mitt gamla 850w G2 då det blivit nåt fel på fläkten och den har börjat låta högljutt. Det fungerade fint annars men när resten av datorn är knäpptyst i load kändes det som att den har gjort sitt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North Grafikkort: Radeon 9070 XT Red Devil CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: Seasonic Focus GX 850

Permalänk
Medlem
Skrivet av slickipinn:

G2-enheterna var (och är) en av de bästa nätaggen för sin tid. Samma plattform som Super Flower Leadex Gold med några förbättringar. Så länge det fungerar som det ska hade jag behållit det.

Test av Swec 2014

Jag bytte bara för någon månad sedan mitt gamla 850w G2 då det blivit nåt fel på fläkten och den har börjat låta högljutt. Det fungerade fint annars men när resten av datorn är knäpptyst i load kändes det som att den har gjort sitt.

Ren tanke från mig, hade det varit svårt att byta bara fläkten i nätagget?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ren tanke från mig, hade det varit svårt att byta bara fläkten i nätagget?

Antagligen inte, men just nätagg ska man hålla sig borta från att serva själv. Kondensatorerna inuti kan hålla hundratals volt under en väldigt lång tid. Har man inte stenkoll på vad man gör (vilket jag inte har) ska man undvika att öppna upp dem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North Grafikkort: Radeon 9070 XT Red Devil CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: Seasonic Focus GX 850

Permalänk
Medlem
Skrivet av slickipinn:

Antagligen inte, men just nätagg ska man hålla sig borta från att serva själv. Kondensatorerna inuti kan hålla hundratals volt under en väldigt lång tid. Har man inte stenkoll på vad man gör (vilket jag inte har) ska man undvika att öppna upp dem.

Jo det håller jag med om, men vad jag sett så är det bara en fläkt som är ansluten till en PWM kontakt i PSU:n. Men förstår din tanke också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jo det håller jag med om, men vad jag sett så är det bara en fläkt som är ansluten till en PWM kontakt i PSU:n. Men förstår din tanke också

Vet man inte vad man gör så kan det sluta extremt illa då allt som krävs att att man råkar komma åt fel ställe och poff.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vet man inte vad man gör så kan det sluta extremt illa då allt som krävs att att man råkar komma åt fel ställe och poff.

I know. Skulle jag göra ett fläktbyte skulle jag naturligtvis kolla upp det innan jag gör något

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På denna modellen är det massa lim / klet som håller fast fläktkontakten

Vet inte hur lätt det är att få bort, och det känns som lite för mycket jobb med något jag helst inte vill stoppa händerna i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av slickipinn:

På denna modellen är det massa klet som håller fast fläktkontakten https://youtu.be/_ceVCEQi7Xo?t=385
Vet inte hur lätt det är att få bort, och det känns som lite för mycket jobb med något jag helst inte vill stoppa händerna i.

Ah. ja, man bör absolut kolla upp hur det ser ut för den enhet man tänker göra något på, innan man börjar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det är Corsair RM750x V3 på netonnet som är beställt

Permalänk
Medlem

uttag 2 st 6+2 pin pci, 2 st 8 pin cpu, 4 sata/psata 3pin + motherboard. Jag tyck det ser bra ut med kablar. Tänker fortsätta med evga supernova 750w och corsiar som reserv

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

10 år dags att byta ut det att det fungerar är ett mirakel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

10 år dags att byta ut det att det fungerar är ett mirakel.

Inte mycket till mirakel när tillverkaren garanterar att det håller minst så länge.