Mobilt Bredband Vs Fiber

Permalänk
Medlem

Mobilt Bredband Vs Fiber

Dags att se över hela familjens abonnemang och ta ställning till mobilt eller fiber till stugan.

Har 5g router och fiber i stugan samt 4mobila abonnemang i familjen.

Svårt att jämföra vad som blir smartast.

Finns det någon operatör som kör obegränsat och typ 4 extra sim för under 6-700kr/mån?

Kikat på hallon som alternativ, blir med surfpott på 50gb och det blir typ 700kr.
Borde räcka för oss men bara att täckningen på landet är sådär så blir rätt kass hastighet där.

Fiber kostar minst 159kr/mån för 2/2mbps som kan boostas veckovis etc för några hundralappar.

Telia testade jag på landet med kontantkort, det fungerade riktigt bra men blir dyrt eftersom det bara är på 30dagar etc.

Vilka operatörer kör bäst deals idag?

Permalänk
Medlem

Telia har mobilt bredband sommarstuga dock 5Mbit för 129:- men man måste köpa med en router för 100:- extra per månad i 24mån eller betala 2400:- direkt.
Annars finns jue Comviq 100Mbit för 249:- med router eller 299:- med 1000Mbit eller 269:- mån utan router för 1000Mbit alla har dock 24mån bindningstid annars är priset 399 samt 449:- utan bindningstid.
Annars har Comviq kontantkort för 1mån för 399:-
Tror det är svårt hitta 4extra sim under 600-700 i dagsläget många tar jue typ 179:- för ett extra sim.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Har märkt att de flesta verkar täppa till hålen att "hacka systemet"
Ska testa ett hallonkort nu nästa gång jag är i stugan i 5g routern.
Känns som det minst dåliga hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Har märkt att de flesta verkar täppa till hålen att "hacka systemet"
Ska testa ett hallonkort nu nästa gång jag är i stugan i 5g routern.
Känns som det minst dåliga hittills.

Comviq:s har obegränsad data Hallon har väl mest 200GB men beror på hur mycket data du behöver.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U

Permalänk
Medlem

Familjabonnemang på 3 med 5st tal-simkort landar du på 945:- i 24 månader om man klämmer in lite rabatter.

349:- Tre Obegränsat
149:- Extra användare x4

Vill du koppla på ett extra datasim med fri surf kostar dom 99:- / mån utan bindningstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Comviq:s har obegränsad data Hallon har väl mest 200GB men beror på hur mycket data du behöver.

Ingen större datamängd när jag inte är där, kan köpa till när vi är på plats. Mest en kamera i stugan jag vill kunna nå och sen på sikt ett HA system för att kunna slå igång ett par element.

Permalänk
Medlem
Skrivet av h9mpe:

Familjabonnemang på 3 med 5st tal-simkort landar du på 945:- i 24 månader om man klämmer in lite rabatter.

349:- Tre Obegränsat
149:- Extra användare x4

Vill du koppla på ett extra datasim med fri surf kostar dom 99:- / mån utan bindningstid.

Kan vara aktuellt, ska testa täckningen först med ett hallonkort då det är samma nät.

Permalänk
Medlem

Jag såg att nån rekommenderade Telia Mobilt internet 5Mb/s för sommarstugan. Jag tolkade ditt inlägg som att fiber är framdraget, och finns fiber till fastigheten (oavsett om du använder det eller ej) så kan man inte teckna sommarstugeab. på den adressen. Men det går förstås att skriva in en annan adress (där det inte finns fiber) och sen sätta routern i stugan i alla fall!

Fiber 2/2 för 159:- i månaden är antagligen stabilast, om täckningen på 5G är "sådär". Har du bara en kamera och ett par smarta kontakter för elementen, så räcker den hastigheten. Det verkar lovande om du kan boosta för att kunna surfa lite snabbare när du är i stugan.

Comviq har just nu 5G obegränsat (upp till) 100Mb/s för 249:- i månaden, och de bjuder på routern om du binder i 24 månader. Comviq är verkligen obegränsat, utan en massa spärrar som sänker hastigheten eller att man måste begära extra GB via ett SMS etc. De är dessutom hyfsade att ha med att göra om man behöver, så under förutsättning att Comviq/Tele2 har bra täckning vid din stuga så kan jag rekommendera det. Jag har motsvarande, men med en lite äldre router som bara har 4G, och är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Jag såg att nån rekommenderade Telia Mobilt internet 5Mb/s för sommarstugan. Jag tolkade ditt inlägg som att fiber är framdraget, och finns fiber till fastigheten (oavsett om du använder det eller ej) så kan man inte teckna sommarstugeab. på den adressen. Men det går förstås att skriva in en annan adress (där det inte finns fiber) och sen sätta routern i stugan i alla fall!

Fiber 2/2 för 159:- i månaden är antagligen stabilast, om täckningen på 5G är "sådär". Har du bara en kamera och ett par smarta kontakter för elementen, så räcker den hastigheten. Det verkar lovande om du kan boosta för att kunna surfa lite snabbare när du är i stugan.

Comviq har just nu 5G obegränsat (upp till) 100Mb/s för 249:- i månaden, och de bjuder på routern om du binder i 24 månader. Comviq är verkligen obegränsat, utan en massa spärrar som sänker hastigheten eller att man måste begära extra GB via ett SMS etc. De är dessutom hyfsade att ha med att göra om man behöver, så under förutsättning att Comviq/Tele2 har bra täckning vid din stuga så kan jag rekommendera det. Jag har motsvarande, men med en lite äldre router som bara har 4G, och är nöjd.

Tack för tipset kring Comviq, ska kika på det om inte hallon har tillräckligt bra täckning.

Hittade dock även 2/2mb/s hos internet port, de levererar på den fibern som finns och har boost möjlighet. Kostar 109kr/mån.

Det är kanske klokast när jag tänker efter..
Sen ska jag ändå kika på familjens resterande 4 abonnemang vad vi ska köra där.
Vill försöka hitta något kring 6-700kr/mån med minst 50gig delad pott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Tack för tipset kring Comviq, ska kika på det om inte hallon har tillräckligt bra täckning.

Hittade dock även 2/2mb/s hos internet port, de levererar på den fibern som finns och har boost möjlighet. Kostar 109kr/mån.

Det är kanske klokast när jag tänker efter..
Sen ska jag ändå kika på familjens resterande 4 abonnemang vad vi ska köra där.
Vill försöka hitta något kring 6-700kr/mån med minst 50gig delad pott.

Låter som du tänker rätt kring fibern om den är indragen o du får det för 109:- per månad och kan köpa boost vid behov.

Ett tips bara om ingen av er använder så mycket surf kan det vara bättre att ta tex Fello de går i Telias nät och erbjuder just nu dubbel surf då kan ni individanpassa abonnemang beroende på hur mycket ni inviduellt använder och kan spara upp till 100GB
Abonnemang just nu med dubbel surf 10GB för 120:- eller 20GB för 180:- det blir under 600-700 och ni kan inviduellt få 50GB tillsammans men med olika inviduellt gräns på antingen 10 eller 20GB. Även Hallon har billiga abonnemang 10GB för 109:- om man står ut med att de går i Tres nät förstås.

Visa signatur