Snabbkoll: Styr du datorfläktarna genom mjukvara eller BIOS?

Permalänk
Medlem

BIOS såklart.
Inga onödiga program körs på min dator om jag kan hjälpa det.
Ser även till att köpa moderkort med en extern tempsensor (som trycks in mellan flänsarna på grafikkortet) så jag kan styra chassifläktarna efter tempen på grafikkortet.
Väl inställt behöver jag aldrig bry mig igen.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag mekar så lite som möjligt ställer jag in i bios. När jag skaffat en ny dator håller jag ett tag på koll på temperaturen och om processor etc ligger lågt i temperatur kopplar jag in motstånd på fläktarna så de saktar ner och blir tystare. Just nu ligger cpu'n under 40 grader trots inomhustemp på 28, så det finns nog marginal att sänka fläktarna lite.
Man kanske skulle köpa sig en fläktkontroller så blir det lite enklare att justera? Finns det sådana fortfarande? Jag tänker då på en 5" enhet med vridpot'ar.

/ B

Komplettering
Permalänk
Medlem

Separat fläktkontroller då bios styrningen inte kunde gå lågt nog.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Bios som går efter vattentemperaturen i min costumloop! 👍

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Förvånansvärt många som kör BIOS ändå, trodde faktiskt mer eller mindre uteslutande att alla skulle skrivit FanControl i tråden.
Dock med anledningar av att undvika mer tredjepartsprogram osv, så har man full förståelse.

Däremot en sak som många skriver angående BIOS, och nu är jag inte alls någon expert här, men så vitt jag förstått det så är BIOS inte i närheten av hur konfigurerbar FanControl är.
Dvs man kan inte växla mellan specifika punkter och man kan inte välja att den ska gå på två punkter och sedan utgå från vilken som är varmast vid en given tidpunkt.
Vilket är mycket händigt i FanControl, skulle detta finnas på BIOS nivå, tror jag FanControl nog hade haft svårt konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Förvånansvärt många som kör BIOS ändå, trodde faktiskt mer eller mindre uteslutande att alla skulle skrivit FanControl i tråden.
Dock med anledningar av att undvika mer tredjepartsprogram osv, så har man full förståelse.

Däremot en sak som många skriver angående BIOS, och nu är jag inte alls någon expert här, men så vitt jag förstått det så är BIOS inte i närheten av hur konfigurerbar FanControl är.
Dvs man kan inte växla mellan specifika punkter och man kan inte välja att den ska gå på två punkter och sedan utgå från vilken som är varmast vid en given tidpunkt.
Vilket är mycket händigt i FanControl, skulle detta finnas på BIOS nivå, tror jag FanControl nog hade haft svårt konkurrens.

Går inte för mig att ha 2 olika temperaturkällor samtidigt, däremot kan jag välja mellan många olika temperaturkällor vilken källa jag vill använda.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Går inte för mig att ha 2 olika temperaturkällor samtidigt, däremot kan jag välja mellan många olika temperaturkällor vilken källa jag vill använda.

Nej, bekräftar lite det jag var inne på då... att det går att välja en enskild källa, CPU, GPU etc, men går inte att mixa mellan dem beroende på vilken som går varmast vid ett givet tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Men om du uppdaterar BIOS antar jag att du måste ställa in kurvorna igen? Det har jag behövt göra på mitt moderkort efter varje uppdatering och det är rätt segt.

Ja ibland återställs inställningarna när man uppdaterar BIOS, varför jag också sparar en screenshot av inställningarna

Dock är mitt moderkort från 2017 så det börjar bli mindre av ett problem

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Eftersom jag mekar så lite som möjligt ställer jag in i bios. När jag skaffat en ny dator håller jag ett tag på koll på temperaturen och om processor etc ligger lågt i temperatur kopplar jag in motstånd på fläktarna så de saktar ner och blir tystare. Just nu ligger cpu'n under 40 grader trots inomhustemp på 28, så det finns nog marginal att sänka fläktarna lite.
Man kanske skulle köpa sig en fläktkontroller så blir det lite enklare att justera? Finns det sådana fortfarande? Jag tänker då på en 5" enhet med vridpot'ar.

Hmm, förstår inte riktigt hur du får ihop det: du skriver du mekar så lite som möjligt och ställer in i BIOS men samtidigt så skriver du att du kopplar in motstånd och och är sugen på fläktkontroller?
Om du nu inte vill meka, varför håller du på med motstånd och sånt? Så gott som alla moderna moderkort har ju hyfsat flexibla lösningar i BIOS, så länge man är OK att använda CPU och kanske nån chipset temp som givare för att styra temperaturerna, eller helt enkelt bara ställa ner varvtal/duty cycle till något fast varvtal på lagom nivå.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

MSI Afterburner på gpu'n. BIOS sköter om det andra.

Permalänk
Medlem

BIOS eller hårdvara. Eller med bara en liten resistor som sänker spänningen. Grafikkortet med fläktkontrollern i drivrutinernas mjukvara. Om det behövs. Mitt RX480 har en väldigt bra fläktkurva från början. Ändrar möjligen TDP istället om jag vill att den ska låta mindre. Nätaggregatets fläkt sköter sig själv. Moderkortet i signaturen har en underbar fläktkontroller i BIOS så jag använder den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet "Kan man styra fläktarna?".

Permalänk
Medlem

Styr via BIOS. Nackdelen är en reset som sker när BIOS uppdateras.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt använt Fan Control sedan jag såg en youtube-video om det. Har en profil som heter "gaming" och en som heter "quiet". Fungerar kanonbra.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

Kör naturligtvis Fan Control!
Den bästa mjukvaran för att styra fläktarna i datorn.
Rekommenderas varmt av mig!!

Visa signatur

"Hopefully another 25 years with AMD!"

Permalänk
Medlem

Ingen aning
Kör allt på auto
Varför ska man styra dom?

Det är väl bara viktigt för folk som håller på med överklockning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Varför ska man styra dom?

För att man kanske inte vill att datorn ska låta så mycket? Skulle jag köra på den fläktkurvan som moderkortet har som standard så skulle datorn låta en hel del

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kör via BIOS. Men har gjort egen kurva för fläktarna, så att man slipper en massa oljud, speciellt vid låg belastning.

Permalänk
Medlem

Kör allt mitt via iCue och en Corsair Commander. Styr både pumpar chassi fläktar och fläktar på de båda radiatornerna. Totalt 4+4+2+2 fläktar som för det mesta går på 0% styrs av vattentempen i de båda looparna. Funkat fint sen 2016

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Fan Control. Har funkat bra i många år med mycket bättre styrning än BIOS tillåter, i synnerhet förra Asus-moderkortet som tvärvägrade köra fläktar under 40%.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Körde med BIOS tills jag läste denna tråd, och hittade Fan Control, vill kunna styra mina chassi fläktar på gpu temp, sen cpu temp på cpu fläktarna.

Tack folket : )

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Jag använder Argus Monitor sedan några år tillbaka, där jag även betalar ca 100:- per år för licensen. Men jag är absolut öppen för att byta tillvägagångssätt ifall det finns bättre varianter. Anledningen till att jag kör Argus Monitor beror till största del på att jag vill kunna välja vilka fläktar som ska styras efter en specifik komponent. Exempelvis vill jag att fläktarna i toppen på radiatorn ska varva upp när grafikkortet belastas. Detta går väl inte att åstadkomma i BIOS på ett ASUS-moderkort?

https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/204685?l=eyJyZXNvdXJ...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag använder Argus Monitor sedan några år tillbaka, där jag även betalar ca 100:- per år för licensen. Men jag är absolut öppen för att byta tillvägagångssätt ifall det finns bättre varianter. Anledningen till att jag kör Argus Monitor beror till största del på att jag vill kunna välja vilka fläktar som ska styras efter en specifik komponent. Exempelvis vill jag att fläktarna i toppen på radiatorn ska varva upp när grafikkortet belastas. Detta går väl inte att åstadkomma i BIOS på ett ASUS-moderkort?

https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/204685?l=eyJyZXNvdXJ...

<Uppladdad bildlänk>

Det går med många andra program som nämnts i tråden, men det går oftast inte med bara BIOS, nej.
Men Argus tycks åtminstone inte använda WinRing0, så det är nog klart bättre säkerhet att köra det än att köra Fan Control.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Inget ont om fläktstyrningen i BIOS, men trodde inte att det var så pass många som körde på det.

Visa signatur

MB Gigabyte Z690 UD DDR4 CPU Intel i5 12600K @ 4.90GHz GPU RTX 3060 RAM Corsair 32 GB DDR4 3600Mhz (OC) SSD WD_BLACK SN770 1TB / Samsung 860 QVO 1TB PSU Seasonic 850W

Permalänk
Medlem

PWM styrt i Asus bios. Ser 0 anledningar att ha mjukvara installerad för något som går ställa in så bra i bios redan.

Permalänk
Medlem

Corsair Commander Pro. Mitt moderkort har inte tillräckligt med Fan headers för det antal fläktar jag har och splitters har inte givit bra resultat, plus att det är gött att kunna växla fläkthastigheten på studs om man känner för att lira något mer krävande.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Bios. Det är inte lönt att hålla på med olka kurvor. Så länge det håller tempen nere vid last.

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Medlem

Fancontrol! Så smidigt att få chassifläktarna att följa både cpu och gpu. Spelar man något som knappt belastar cpu så kommer chassifläktarna inte varva upp och gpu går onödigt varmt annars. Har en kurva i BIOS med som backup om Fancontrol inte skulle starta av någon anledning.

Visa signatur

Fractal North || 9800x3D || 5070 Ti || 32GB DDR5 6GHz CL30

Permalänk
Medlem

Både och. Har lagt in cpu-fläkten på chassifläktkontakten istället, då min Noctua är för gammal för cpu-styrningen på mitt moderkort. Tror jag iaf. Men funkar gör det med min relativt lindriga överklockning. Tyst och svalt, inga snabba upp- och nedvarvningar av fläkten. Vet inte varvtal men skulle gissa 800 rpm idle och 1200 rpm när datorn belatsts rejält en stund. Cpu går aldrig över 85 men brukar landa en bit under 80. Skulle jag köra värre överklockat skulle jag såklart få lägga mig mycket högre i varv direkt eller sätta fläkten på cpu-kontakten där den varvade rätt bra (och högljutt).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

På mina egna system så blir det bios, då komponenter som moderkort och fläktar är av bättre kvalite så får man det mesta man behöver där. Men sitter man på jobbigare system där ljud/kylning är en eftertanke och inte något som är planerat från början så är det mjukvara som gäller. Min tanke är att om man måste min-maxa så är det förståeligt med mjukvara, men eftersom jag själv byter lite OS då och då och brukar ge bort mina gamla datorer så är det skönt att veta sakerna bara funkar genom bios.

Visa signatur

There can be only ONE...