Snabbkoll: Styr du datorfläktarna genom mjukvara eller BIOS?

Permalänk
Medlem

Jag gör fläkt inställningarna i Bios (kör Asus moderkort), funkar finfint.

Har inte testat fancontrol men ska prova, fick virusvarning när jag scannade nyss hmm.

Laddade härifrån
https://getfancontrol.com/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Via BIOS då jag skyr att program i windowsmiljö ska styra såna pass viktiga bitar. Har inga vidare problem med ASUS implementation och man kan ställa in att den ska varva upp och ned långsamt.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Har inte testat fancontrol men ska prova, fick virusvarning när jag scannade nyss hmm.

Laddade härifrån

Vad för virusskydd? Malwarebytes klagade över nedladdningsservern, men Malwarebytes har aldrig klagat över programmet i sej, för jag har det programmet på den datorn som jag använder Fan Control. Skannade också installationsprogrammet med Windows Defender och den klagade inte heller

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kör i bios Asus moderkort funkar precis som jag vill ha det.
Skönt att slippa extra mjukvara för att ställa in dom.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

För mig räcker det numera med att undervolta (FIVR i Throttlestop) och få helt tyst på min laptop den vägen.

Använde långt tidigare Fan Control tillsammans med Notebook Hardware Control (NHC).

Permalänk
Medlem

Köpte "Argus Monitor" för jag blev så trött på alla jobbiga program som inte funkar till olika chipset osv.
Klockrent sen dag 1, rekommenderas starkt (om du vill lägga ut pengar då...).

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk

Hårdvara borde vara med som alternativ!

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Medlem

Alltid Bios. Hatar onödig programvara.

Permalänk
Medlem

Aquasuite med separat kretskort som styr fläktarna och sparar mina inställningar i sitt minne.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xverminator:

Laddade härifrån

Skrivet av jnsson:

Vad för virusskydd? Malwarebytes klagade över nedladdningsservern, men Malwarebytes har aldrig klagat över programmet i sej, för jag har det programmet på den datorn som jag använder Fan Control. Skannade också installationsprogrammet med Windows Defender och den klagade inte heller

Ja, se tidigare i tråden. Fan Control använder WinRing0 som har kända säkerhetshål. Kanske är det mera korrekt att säga att det ÄR ett säkerhetshål då enda syftet med WinRing0 är att ge kernelnivå-tillgång till alla som frågar.

Så varningen är inte felaktig. Men det är upp till var och en att bestämma om man bryr sig eller inte. Det är inte skadligt i sig, men kan användas av skadliga program.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Injusterad kurva med mjukvara, sedan överflyttad till 'bios'. Är inga problem att få en detaljerad styrning i bioset på mitt NZXT N7 Z690 iaf.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ja, se tidigare i tråden. Fan Control använder WinRing0 som har kända säkerhetshål. Kanske är det mera korrekt att säga att det ÄR ett säkerhetshål då enda syftet med WinRing0 är att ge kernelnivå-tillgång till alla som frågar.

Så varningen är inte felaktig. Men det är upp till var och en att bestämma om man bryr sig eller inte. Det är inte skadligt i sig, men kan användas av skadliga program.

Jag vet det du säger, men det är bara själva nedladdningslänken som Malwarebytes klagar på, inte själva programmet. Och Windows Defender vet jag har klagat på programmet under våren (blev ju en nyhet om det här på Sweclockers mfl) vilket den inte gör längre

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Ingen aning
Kör allt på auto
Varför ska man styra dom?

Det är väl bara viktigt för folk som håller på med överklockning

Fast kör du auto styr du ju dem också Enda skillnaden är att du inte matat in några egna värden för temperaturstyrningen utan du litar på att moderkortstillverkaren ställt in vettiga värden.

Att inte styra fläktarna vore att bara låta dem statiskt gå på 100% hela tiden, vilket ofta blir ganska högljutt.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Enbart i Bios. Tycker det funkar ypperligt. Bra inställningsmöjligheter både på Asus och MSI:s moderkort. Orkar inte med massor extraprogram i OS:et när det går lika bra i Bios.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Satt alla mina chassi fläktar på statisk RPM via BIOS. Ljudet från fläktar som varvar upp och ner beroende på belastning är mer märkbart/irriterande än chassifläktar som står konstant på 800-900 RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För att man kanske inte vill att datorn ska låta så mycket? Skulle jag köra på den fläktkurvan som moderkortet har som standard så skulle datorn låta en hel del

Skrivet av Pepsin:

Fast kör du auto styr du ju dem också Enda skillnaden är att du inte matat in några egna värden för temperaturstyrningen utan du litar på att moderkortstillverkaren ställt in vettiga värden.

Att inte styra fläktarna vore att bara låta dem statiskt gå på 100% hela tiden, vilket ofta blir ganska högljutt.

Ok då styr jag dom 😁
Jag har datorn under skrivbordet och på skrivbordet har jag ett par monitor högtalare.
Jag hör inte datorn alls

Permalänk
Medlem

Jag styr dom med hårdvara. En fläktkontroller.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Jag körde med FanControl tidigare men fick problem med att fläktarna lade av under en viss % utstyrning även fast de kan köras på lägre %. Bytte då till styrning genom BIOS. Chassi-fläktarna (fram, top, bak) styrs av systemets temperatur (siktar på en maxtemperatur på 50C) och CPU/GPU-fläktarna styrs av respektive temperatur. Mycket nöjd med detta.

Visa signatur

R5 7600 | RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Satt alla mina chassi fläktar på statisk RPM via BIOS. Ljudet från fläktar som varvar upp och ner beroende på belastning är mer märkbart/irriterande än chassifläktar som står konstant på 800-900 RPM.

Du kan ju sätta dom statiskt till det blir för varmt, då kan du ju se till att ha en kurva där de blåser fullt. Det bör ju inte hända så ofta och datorn lär må bäst av det om nu datorn blir så varm nån gång.
Jag har konstant fläkthastighet upp till en viss grad där jag ökar fläktarna marginellt. Men fullt blås blir det först när det är väldigt varmt, vilket det sällan blir.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag använde Fan Control men bytte tillbaka till BIOS när jag förstod hur osäkert Fan Control och andra program som jag också lärde mig använder drivrutinen WinRing0 är.

https://gamersnexus.net/features/insecure-code-vs-entire-rgb-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag scannade med virustotal.com

https://www.virustotal.com/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Avstår att rösta då jag mitt svar är Ingetdera.
Jag har nog aldrig pillat på fläktkurvor vara sig i bios eller appar...
På sin höjd har jag gått in i bios och ändrat nån AMD Quiet fan! eller annat (TM) till som är på som default till off/normal för jag byggt en ITX med dåligt luftflöde och CPU blev lite toasty

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Bios med individuellt handjusterad kurva för varje fläkt(grupp) i första hand, och som fallback ifall mjukvaran/os:et skiter på sig. Mjukvaran = FanControl, men har hittills bara experimenterat och inte tagit i daglig drift.

Största nackdelen med bios-styrning är att det inte går att använda gpu:n som temperaturkälla, vilket är något som VERKLIGEN borde standardiseras. Brukar bara som bäst finnas någon indirekt givare på moderkortet, t.ex. vid pci-e-sloten.

Och så är det alltför vanligt att man bara kan välja en tempkälla till varje fläktkurva.

Visa signatur

9950X3D | 5080