Permalänk

Ny större skärm

Hej

Fundering kring spelande på möjligtvis LG C4 42".

Har idag en Acer Predator XB 283 kv 4K.
Kopplat xbox kontroll till PC:n. Känns bekvämare än mus o tangentbord.

Funderar på en större skärm enligt rubriken.
Frågan är om vi förlorar något i spelupplevelse med en större
bildskärm eller om uppgradering till 32" skärm är bättre ?

Tar gärna emot råd.

Permalänk
Medlem

Har man plats på skrivbordet och mestadels spelar skulle jag gå på en 42"

Men storleken är mycket en smaksak.

Permalänk
Medlem

Hur långt avstånd har ni till skärmen? Och hur nära har ni möjlighet att flytta skärmen? OLED är ju klart överlägset när det gäller bildkvalitet, framförallt kontrast.

Permalänk
Medlem

Allså finns hur många svar som hellst.. Hur långt ifrån sitter du.. Vad har du för hårdvara.. Lite mer info skadar aldrig

Permalänk
Medlem

Det är nog olika från person till person. vissa föredrar att vara helt uppslutna i skärmen och har då helst en stor skärm som dom sitter ganska nära. andra föredrar att ha så mycket av skärmen som möjligt i fokus och har då en mindre skärm (24-27") och sitter på lagom avstånd.

Du har ingen tv idag som du kan testköra med och se om det är rätt väg att gå?

Personlig preferens för mig är just nu 32" på 80-120cm avstånd beroende hur stressigt spelet är. En 42" skulle vara alldeles för stor för mig och <=27" är för litet.

Permalänk

Har ett rtx 4080 samt i7 12700k processor och 64 ram arbetsminne. Har ett skrivbord med djup 60 cm. Kan dick sitta på större acatånd.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av en LG C2 42 tum och sitter mellan 82 och 90cm ifrån.

Tycker det är perfekt.

Skaffade ett djupare hörnskrivbord som kan ge 120 cm avstånd.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomasso60:

Har ett rtx 4080 samt i7 12700k processor och 64 ram arbetsminne. Har ett skrivbord med djup 60 cm. Kan dick sitta på större acatånd.

Att sitta närmre än 51 cm från en 32" innebär att den genomsnittliga personen behöver flytta huvudet för att se hela bilden. Har man 20/20-syn drar man full nytta av 4K vid 61 cm från 32". Har man något sämre syn än så behöver man sitta lite närmare.

https://andreabrandi.com/app/calculator-distance-tv-monitor

51 cm från en 32" motsvarar samma upplevda bildstorlek som 66 cm från 42".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomasso60:

Jag sitter typ 80 cm ifrån min 51" om jag flyttar bak stolen max. 65 cm när jag flyttar fram. Skulle absolut aldrig vilja ha mindre bildyta än så.

32" är bara tragiskt och rent praktist närmast omöjligt att få samma känsla med även om man försöker häcka 20 cm ifrån.

Har lite svårt ha större då jag är lite trångbodd men rent komfortmässigt är detta 100 %. Behöver aldrig använda nacken i någon vidare grad och mina ögon orkar fortfarande fokusera utan problem. Jag är iaf inte i desperat behov av något större har ju alltid VR att tillgå som är totalt överlägset med rätt applikationer

Finns absolut inga fördelar med en mindre skärm. Tror du kommer bli grymt nöjd med 42" men du kommer gräma dig direkt att du kanske inte spenderade ett par tusen till. Upp till 55" så brukar det inte va någon brutal prisskillnad iaf

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Tack för alla bra svar 😀.

Hur blir det förresten grafikmässigt med koppling pc rtx 4080
och en TV på 42 " eller 55 " ?

Permalänk

Är ett något mindre rum så tänkte även använda skärm/ Tv
för vanlugt tittande ickså, framför allt mycket sport.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thomasso60:

Storleken på skärmen påverkar inget utan det är bara upplösningen som bestämmer prestandan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hittills har jag inte upplevt någon gång att jag har haft en för stor skärm. Kan absolut tänka mig att 42" skulle passa bra som skärm på skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomasso60:

Grafikkortet behöver hdmi utgång. Men det har de flesta om inte alla?

4k räcker till gott och väl för upp till 55". Inte testat större

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Var det inte en gammal grundregel för TV att man sträcker ut armarna framför sig och knyter nävarna. Sedan för man ihop tummarna. Den yta som då täcks sades vara den optimala storleken för ett vilosamt tittande. Säkerligen får man nog skala upp lite nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomasso60:

Om man tar det enkelt.. Större skärm är ju lika med större pixlar. Så bilden kan se sämre ut om man sitter nära en stor skärm.

Prestanda messigt har det ingen betydelse om det är en 32 tum eller 77 tum.