[Jägarclockers] Tråd om jakt & skytte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schizofriend:

Mycket välkommet beslut, Jag ska definitivt utöka med mer vapen, iallafall två till.

Anledningen är för att jag vill ha ett specifikt vapen till den jakten som bedrivs och en renodlad eftersöktsbössa. Ska bli väldigt skönt att bara kunna ta ur vapnet ur skåpet och åka framförallt vid eftersök utan att behöva byta optik, fästa lampa osv.

Låter vettigt, och med tanke på vad snabbfästen kostar så är det ju nästan mer ekonomiskt att skaffa en extra bössa istället med fasta ringar.
Själv funderar jag på att införskaffa mig en klass 2 då det saknas i garderoben.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk

Den jag inte får jaga med till höger

Köpte mig en ny i veckan så det är den jag får jaga med till vänster på bilden

Permalänk
Skrivet av Schizofriend:

Mycket välkommet beslut, Jag ska definitivt utöka med mer vapen, iallafall två till.

Anledningen är för att jag vill ha ett specifikt vapen till den jakten som bedrivs och en renodlad eftersöktsbössa. Ska bli väldigt skönt att bara kunna ta ur vapnet ur skåpet och åka framförallt vid eftersök utan att behöva byta optik, fästa lampa osv.

Välkommen till 45-70 klubben - för oss som går med hund på eftersöket och vill kunna skjuta genom en buske utan att kulbanan ändras allt för jäkligt. Och så är det Guds kaliber

Permalänk
Skrivet av Gillinger:

Välkommen till 45-70 klubben - för oss som går med hund på eftersöket och vill kunna skjuta genom en buske utan att kulbanan ändras allt för jäkligt. Och så är det Guds kaliber

Var riktigt sugen på en Henry model X i 45-70 när den kom. Corona pandemin gjorde att leveranserna blev väldigt oförutsägbara så det blev aldrig någon, Bökigt att hitta fabriks ammo I krokarna där jag är också.

Trevlig kaliber för övrigt!

Permalänk
Medlem

Vad använder ni för sikte som håller för 45-70?
Farsan har lite bekymmer att få tag på ett bra.

2st har pajat, trots att affären bedyrat att de ska hålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillinger:

<Uppladdad bildlänk>

Det var på håret, imorgon börjar ju de nya reglerna där du nekas licens på bössor med "militärliknande magasin" 🙃

Vacker bössa i övrigt.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillinger:

<Uppladdad bildlänk>

Gissar att du inte jagar/jagat med någon av de bössorna på bild. Finns ingen som släpar runt på en 9kg bössa i 338lm i skogen. Rent generellt så används dagens jaktlagstiftning felaktigt , mer som en genväg för att få en vapenlicens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Gissar att du inte jagar/jagat med någon av de bössorna på bild. Finns ingen som släpar runt på en 9kg bössa i 338lm i skogen. Rent generellt så används dagens jaktlagstiftning felaktigt , mer som en genväg för att få en vapenlicens.

Finns rätt mycket jakt som inte innebär att traska runt i skogen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Finns rätt mycket jakt som inte innebär att traska runt i skogen.

Absolut, visst är det så, vilken typ av jakt menar du bedrivs i Sverige med en cylinder repeter som väger 9-10kg med stöd och ett långhållssikte i 338 Lapua magnum? Du skulle få svårt att använda den till och med för säljakt till havs då säkerhetsavstånden för den kalibern överstiger 4 km.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Absolut, visst är det så, vilken typ av jakt menar du bedrivs i Sverige med en cylinder repeter som väger 9-10kg med stöd och ett långhållssikte i 338 Lapua magnum? Du skulle få svårt att använda den till och med för säljakt till havs då säkerhetsavstånden för den kalibern överstiger 4 km.

Behöver väl inte ha mer fantasi än att skjuta gris från ladan.

Jag hade inte valt det men jag tycker man är fel ute när man ifrågasätter vad andra väljer att använda på det sättet.
Det är lite så vi hamnat i den här sörjan som pågår med "militära" halvautomater nu...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Otori:

Vad använder ni för sikte som håller för 45-70?
Farsan har lite bekymmer att få tag på ett bra.

2st har pajat, trots att affären bedyrat att de ska hålla.

Jag har ett Aimpoint h2 på och det har hållt nollan hittills

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Behöver väl inte ha mer fantasi än att skjuta gris från ladan.

Jag hade inte valt det men jag tycker man är fel ute när man ifrågasätter vad andra väljer att använda på det sättet.
Det är lite så vi hamnat i den här sörjan som pågår med "militära" halvautomater nu...

Precis. Mycket känslor inblandat och det blir sällan bra. Och tävlar du med ditt jaktvapen är cirkusen igång på riktigt - sök vapen för rätt ändamål direkt. 😃

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Det var på håret, imorgon börjar ju de nya reglerna där du nekas licens på bössor med "militärliknande magasin" 🙃

Vacker bössa i övrigt.

Har haft den sedan Naturvårdsverket ändrade reglerna 2023. Tävlade parallellt med den tills jag kunde få föreningsintyg på en mer 16" pipa istället. Nu kan jag lämna tillbaka den och få fullpris och "byta" mot en tävlingspang

Permalänk
Skrivet av Schizofriend:

Var riktigt sugen på en Henry model X i 45-70 när den kom. Corona pandemin gjorde att leveranserna blev väldigt oförutsägbara så det blev aldrig någon, Bökigt att hitta fabriks ammo I krokarna där jag är också.

Trevlig kaliber för övrigt!

Jaktia brukar finnas runt om i landet och de tar in 45-70 om man inte vill pressa egna. Dock bör det dyrt i längden att köra med köpe-ammo 🤣

Permalänk
Skrivet av Gillinger:

Jaktia brukar finnas runt om i landet och de tar in 45-70 om man inte vill pressa egna. Dock bör det dyrt i längden att köra med köpe-ammo 🤣

Jo det var rätt saftigt pris på dom senast jag kollade via nätet under den tidsperioden, nu är det definitivt inte bättre. Vad laddar du med för kula?

Permalänk
Skrivet av Schizofriend:

Jo det var rätt saftigt pris på dom senast jag kollade via nätet under den tidsperioden, nu är det definitivt inte bättre. Vad laddar du med för kula?

Speer till jakt, h&n tc till övning