Youtube gissar användarnas ålder med AI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

När saker görs för ett gott ändamål, utan vinstsyften eller egenintressen så är det ok (vilket jag antar inte är så i det här fallet då datainsamlingen kan användas till annat). Youtube (och framförallt internet) är fullt av saker som nyfikna barn inte ska titta på, det är väldigt enkelt. Föräldrarna kommer inte alltid kunna finnas där, så ifall det kunde finnas en fungerande begränsning som filtrerade bort mängden av allt skit som finns så ser jag det inte som något dåligt i sig.

"tänk på barnen" föresprokare kan dra åt skogen.

Vi andra är inte så jävla naiva att vi tror på allt det här skitsnacket om att det här på något sätt tas fram för att skydda några barn överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag tror inte att det finns en enda människa här, som har inte sett porr på nätet under sin tonåren och som har blivit förstört av detta. Vi alla växte och utforskade världen omkring oss. Har vi blivit så avsevärt sämre pga det?

Jag har på nu pass mycket hår i öronen och lite ont i ryggen att jag spenderade barndomen utan internet, o jag absolut se en viss skillnad.

Jag påstår inte att jag vet att det är psykiskt skadligt att som barn ha kronisk tillgång till obegränsad mängd hårdporr, men....

Jag tittade givetvis mycket nyfiket i en o annan p-blaska o nån p-rulle som jag kom över under tonåren, men jag minns även vilket jobb man fick lägga ner på att få tag i det och i vilken begränsad mängd det var. Porr var liksom "en grej", något speciellt. Något utöver det vanliga livet.
Med mängden porr som nu finns tillgängligt och alla möjligheter till att sprida och sälja "amatörporr" så upplevs allt detta betydligt närmare, något som "vem som helst kan göra".
Många känner också någon som gör detta, sånt kan man förhålla sig till och hantera som fullvuxen. Men när den nyfikna 14-15åringen som tycker allt är spännande ser på den där populära 18-20åriga "förebilden" så blir läget ett annat.

Nu när alla (inkl alla barn så fort de får tag i en telefon) har full tillgång till precis vad som helst när som helst i obegränsad mängd, ja då blir det något som mycket snart ingår i vardagsrutinen vid varje tillfälle som ges för en nyfiken ungdom.
Tacka faan för att porr blir normaliserat och färgar bilden som unga har av sex o relationer, detta har de ju även med sig sen in i vuxenlivet.

Jag är själv förälder till 2 tjejer som börjar närma sig "pre-teen"-stadiet, o jag bävar för åren som kommer. Jag inser vilken uppförsbacke jag måste jobba i......

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt börjar mina konton bli nedlåsta i varierande grad och den enda lösningen är att skicka bilder till alla dessa bolag på mitt ID-kort som sedan analyseras utav olika privata företag runt om i världen. Alternativt kan jag skicka bilder på mitt ansikte (ibland regelbundet) till samma privata företag så att de också har min biometriska information.

Bara för att jag som vuxen, ska försäkra dem om att jag är vuxen. Inte för att tjänsten kräver styrkt identitet, utan bara för att! Som vuxen känner jag mycket fri, bortsett från regelbunda ID-kontroller och arkiverad övervakning så klart, men de hindrar mig aldrig från att göra vad jag vill.

Jag märker att vi i rask takt får allt mer centralplanerade begränsningar som brukar associeras med auktoritära länder där ledarna vet vad som är bäst för människor och då undrar jag när vi ska få de positiva bitarna som i teorin också blir möjliga, se Kina t.ex. eller i mindre utsträckning andra Asiatiska länder.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Hur funkar det att köra AI-genererad bild och skicka in som bevis? Eller fejk ID som du också kan generera med AI?

Har aldrig använt Tiktok själv men det är väl ganska poppis bland kidsen med och finns det åldersverifiering där också? För av det jag har hört/läst så är Tiktok rejäl " brain rot".

Permalänk
Medlem

Jag vill veta hur gammal Youtube tror jag är
Vore ju kul

Permalänk
Medlem

Det bästa skulle vara krav att registrera sig med bank id på alla sociala medier så slipper vi ett oändligt flöde med bottar. Man kan fortfarande vara anonym, bara använda en tjänst som inte lagrar datan

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag tror inte att det finns en enda människa här, som har inte sett porr på nätet under sin tonåren och som har blivit förstört av detta.

Hahahahahahaha.... eller de va ett skämt va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Tolkade du det fel? Han sa att ingen blivit förstörd av att inte se porr. Han säger inte att alla som sett porr blir förstörda.

Jag läste det själv helt fel från början.

Tror nog också att undvika porr inte förstör någon.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag har på nu pass mycket hår i öronen och lite ont i ryggen att jag spenderade barndomen utan internet, o jag absolut se en viss skillnad.

Jag påstår inte att jag vet att det är psykiskt skadligt att som barn ha kronisk tillgång till obegränsad mängd hårdporr, men....

Jag tittade givetvis mycket nyfiket i en o annan p-blaska o nån p-rulle som jag kom över under tonåren, men jag minns även vilket jobb man fick lägga ner på att få tag i det och i vilken begränsad mängd det var. Porr var liksom "en grej", något speciellt. Något utöver det vanliga livet.
Med mängden porr som nu finns tillgängligt och alla möjligheter till att sprida och sälja "amatörporr" så upplevs allt detta betydligt närmare, något som "vem som helst kan göra".
Många känner också någon som gör detta, sånt kan man förhålla sig till och hantera som fullvuxen. Men när den nyfikna 14-15åringen som tycker allt är spännande ser på den där populära 18-20åriga "förebilden" så blir läget ett annat.

Nu när alla (inkl alla barn så fort de får tag i en telefon) har full tillgång till precis vad som helst när som helst i obegränsad mängd, ja då blir det något som mycket snart ingår i vardagsrutinen vid varje tillfälle som ges för en nyfiken ungdom.
Tacka faan för att porr blir normaliserat och färgar bilden som unga har av sex o relationer, detta har de ju även med sig sen in i vuxenlivet.

Jag är själv förälder till 2 tjejer som börjar närma sig "pre-teen"-stadiet, o jag bävar för åren som kommer. Jag inser vilken uppförsbacke jag måste jobba i......

Du kan vara lugn, det kommer gå bra. Inget att bäva över.

Folk är alldeles för rädda och oroliga idag.
Det går åt båda lägrena dom som vill kontrollera allt och dom som är rädd för allt kontrollerande.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Såg att användare skrev ut en bild på en vuxen och höll upp framför webbkameran som godkände dem. Tycker det är förfärligt med detta, Internet är tänkt att vara en vilda västern!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Det bästa skulle vara krav att registrera sig med bank id på alla sociala medier så slipper vi ett oändligt flöde med bottar. Man kan fortfarande vara anonym, bara använda en tjänst som inte lagrar datan

Det är omöjligt att vara anonym om man identiferat sin identitet någonstans i processen att nå en tjänst. Du kan tacka lagstiftnigen kring KYC - Know your customer för det. Alla som erbjuder sånna tjänster måste lagra datan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Det är omöjligt att vara anonym om man identiferat sin identitet någonstans i processen att nå en tjänst. Du kan tacka lagstiftnigen kring KYC - Know your customer för det. Alla som erbjuder sånna tjänster måste lagra datan.

Sociala medier har väll inga KYC regler för gratiskonton? Jag kan väll regga ett konto med bankid och alla uppgifter utan dom jag valt att skrivas in tas bort. Jag har exempelvis inte lagt in mitt namn här på Sweclockers.

Varför skulle jag inte bara kunna verifiera sweclockers kontot med bank id, få en stämpel att jag är bank id verifierad och uppgifterna vid bank id verifieringen tas bort. Jag fortsätter heta Belgaar och fortsätter att inte ha något riktigt namn lagt in, men kontot är krypterat verifierat med bank id.

Det måste väll funka på exempelvis X, Facebook, Reddit etc för ha riktiga personer och inga bottar?

Eller gäller alltid KYC vid verifiering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Både och! 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag förstår dina bekymmer.

Jag tror att du kommer att lyckas med denna utmaning.

Kan bara tipsa att visa en svensk tonårs film för dem.
Jag tror att den heter "Hip hip hora!" Där kan man se hur kan man hamna i knipan och hur en far till tonårstjejen känner sig av det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Sociala medier har väll inga KYC regler för gratiskonton? Jag kan väll regga ett konto med bankid och alla uppgifter utan dom jag valt att skrivas in tas bort. Jag har exempelvis inte lagt in mitt namn här på Sweclockers.

Varför skulle jag inte bara kunna verifiera sweclockers kontot med bank id, få en stämpel att jag är bank id verifierad och uppgifterna vid bank id verifieringen tas bort. Jag fortsätter heta Belgaar och fortsätter att inte ha något riktigt namn lagt in, men kontot är krypterat verifierat med bank id.

Det måste väll funka på exempelvis X, Facebook, Reddit etc för ha riktiga personer och inga bottar?

Eller gäller alltid KYC vid verifiering?

Sociala medier använder inte KYC på gratis konton på pappret än, men det är bara en tidsfråga. Men de använder redan andra sätt som krav på fungerande telefonnummer för konto registrering och så får de identitets data på individer från Apple och Google via deras app apier och hårdvaru id från telefonerna de körs på. Allt det här har testats för länge sedan och bevisats i domstol åtskilliga gånger.

Om du använder bank id för verifiera ett konto nyttjar du en bank tjänst som omfattas av KYC och där ryker din anonymitet. Det spelar ingen roll om tjänsten är gratis.

Så här står det i Bank IDs användaravtal. Där "e-service provider" menas platfomen eller sajten som använder bank id som inloggningsalternativ.

Sharing of personal data:
We will share your personal data with our service providers, the bank that issued your BankID, the e-service provider and public authorities.

Categories of personal data:
The personal data we process relates to:

First name, last name and personal ID number,

The Bank that issued your BankID,

The e-service provider with which you have identified yourself or signed documents with,

If applicable, depending on where you use your BankID, the name of the e-service provider may reveal so-called sensitive personal data about you, such as ethnic origin, political, religious or philosophical beliefs, trade union membership, or data concerning health or sexuality,

Technical information at issuance or use, such as time, IP address, type of BankID and type and version of mobile phone or computer,

Information on the ID document (type of ID document; Swedish passport or national ID card) and MRZ code where applicable,

Information on consenting to us sending notification messages to you via your mobile phone's notification function;

Geographic location information at the time you acquire or use your BankID, and

Where applicable, note obstacles to the issuance of new BankIDs based on your Swedish personal identity number.

Permalänk
Medlem

Mitt gmail-konto är 20 år gammalt så jag är safe. Kan se vad jag vill

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Är verkligen så stor skillnad från hur det är idag?

Google har under lång tid samlat in data från sina användare där man bland annat kartlade och gjorde antaganden kring bland annat ålder. Syftet då har i och för sig varit annonsering, men tekniken bakom borde vara typ detsamma.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I, AMD Ryzen 5 3600 3,6 Ghz, Corsair 32GB DDR4 2666MHz, GeForce GTX 1660 Super 6GB OC, Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Tolkade du det fel? Han sa att ingen blivit förstörd av att inte se porr. Han säger inte att alla som sett porr blir förstörda.

Jag läste det själv helt fel från början.

Tror nog också att undvika porr inte förstör någon.

Du har rätt. Jag gick vilse i dubbelnegationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Du har rätt. Jag gick vilse i dubbelnegationen.

Tror inte att det var bara du och jag som gjorde det heller

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag tror inte att det finns en enda människa här, som har inte sett porr på nätet under sin tonåren och som har blivit förstört av detta. Vi alla växte och utforskade världen omkring oss. Har vi blivit så avsevärt sämre pga det?

Det kan jag hålla med om, men porren som florerat på nätet idag är ingenting du kunde hitta i Fibban eller någon av de andra tidningarna i vuxenhyllan på macken. Nyfikna barn som får sin första kontakt med dagens porr lär ju få en oerhört skev bild av vad sex handlar om.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

"tänk på barnen" föresprokare kan dra åt skogen.

Vi andra är inte så jävla naiva att vi tror på allt det här skitsnacket om att det här på något sätt tas fram för att skydda några barn överhuvudtaget.

Vem är naiv? Läs om och läs rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Det kan jag hålla med om, men porren som florerat på nätet idag är ingenting du kunde hitta i Fibban eller någon av de andra tidningarna i vuxenhyllan på macken. Nyfikna barn som får sin första kontakt med dagens porr lär ju få en oerhört skev bild av vad sex handlar om.

Jag förstår din resonemang och håller med. Men. Problemet är att det inte finns bara svart och vitt. Och därför hamnar vi i denna diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

do knyter du automatiskt din digigala identidtet till din fysiska och det finns absolut 0 anledningar att någonsin göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Vem är naiv? Läs om och läs rätt.

Finns inget att läsa om.

Det finns aldrig någonsin en anledning att knyta sitt digigala liv direkt till sitt fysiska jag.

Ett icke anonymt Internet kan dra åt helvete.

Har jag klartgjort min ståndpunkt tydligt nog nu?

Permalänk
Medlem

do knyter du automatiskt din digigala identidtet till din fysiska och det finns absolut 0 anledningar att någonsin göra det.

Då slipper man bottar. Vilket är en jäkla bra anledning eftersom halva internet är bottar idag!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Är väl oundvikligt att allt ska övervakas....

Skrivet av Aleshi:

Måste säga att de lyckats bra genom att få det handla om ålder. Men de är ju väldigt upprörda över att vuxna använder VPN istället för att identifiera sig? Varför tror ni? Varför vill de ni förbjuda VPNs?
Sammanhanget visar att det att det inte handlar om barn, utan att det främst handlar om "harmful content" eller "false information". Båda definitionerna har redan visat sig vara högst godtyckliga. Detta ger laglig möjlighet att kräva ISP-blockering av alla sidor som inte underkastar sig brittiska censurlagar.
Och alla britter som uttrycker åsikter som enligt Minitrue faller under definitionen skall kunna identifieras. Kombinera detta med förbudet mot end-to-end kryptering av meddelandetjänster som skall möjliggöra avlyssning för att bland annat fånga upp "radikaliserade".
Att de tvingat fram högst tveksamma erkännanden genom snabbrättegångar och att ha hotat om ännu längre fängelsestraff visar på att de inte har några skrupler när det kommer till sina metoder.

Händelserna i England är verkligen oroande....att de går efter terrorister förstår jag men vanligt folk som uttrycker kritik mot invandrare o så.....

Skrivet av MinscS2:

Handlar bara om kontroll och pengar, under förevändningen att skydda vissa grupper (som klarar sig fint ändå).
Barn klarar inte av internet? Lägg av, folk som är upp mot 40 idag växte upp med internet som barn/yngre tonåringar och vi är inte knäppare än dom som kom före oss, och då var internet ändå betydligt mindre reglerat för 10-15 år sedan.

Som sagt, 1984 var en varning, inte en manual.
Har tänkt mer och mer på G. Michael Hops citat på senare tid: "Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. Weak men create hard times."

Vi i väst har levt igenom några av mänsklighetens bästa decennier nyligen (~1995-2015). Det är fullt rimligt att vi nu har en period av "hard times" framför oss, då vi nu har en stor demografisk grupp av folk som inte vet vad äkta misär och lidande är ("fredsskadade" som vi säger i Sverige), och som därmed för fullt jobbar med att leta upp "problem" i vardagen.

Precis. Barn kommer ju leta upp saker de är intresserade av ändå.
Kommer ihåg en sajt när jag var 17. Bilder på folk som blivit överkörda av pansarvagnar o så....

Skulle väl säga att 60-talet o framåt är den bästa tiden i väst.

Har läst om det fenomenet. När alla behov är uppfyllda så kommer man ändå söka efter något syfte att uppfylla.

Skrivet av kelthar:

Jepp. Enligt bild nedan befinner vi oss på demagogy nu?

<Uppladdad bildlänk>

Verkar absolut så. Tänker speciellt på en hypotes om att slutspelet för kapitalism blir fascism.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Verkar absolut så. Tänker speciellt på en hypotes om att slutspelet för kapitalism blir fascism.

Det vet jag inte. Det enda jag vet om kapitalism är väl det ekonoimiska systemet som närmast modellerar hur människor fungerar och beter sig. Och det har lyckats producera välstånd. Jag tror att det är det systemet som är minst dåligt hitintills. Men alla som spelat spelet Monopol vet hur det slutar, en som äger allt.

Vi lever inte heller i ett nollsummesystem som vissa verkar tro. Varje sekund man jobbar är värde som stoppas in i systemet. Det ena som är nollsumme är materia. Land, hus, mineraler, etc. Viss materia kan man skapa, som t.ex trä. De hyperrika börjar få slut på stora saker som de kan köpa (bolag) med sina pengar. De vill inte vara likvida, för att ha kontanter är samma sak som att förlora pengar (inflation). Så de siktar på mindre och mindre tillgångar. T.ex vanliga bostadshus, som de kan hyra ut.

You will own nothing and you will be happy stämmer tyvärr så jävla mycket.

Så länge vi inte har en världsregering som sätter regler globalt, så kommer vi aldrig kunna skatta de stora bolagen. De kommer bara hota att flytta till ett annat land där skatten inte är lika hög. Som spotify gjorde, har jag för mig.

Jag talar både för och emot kapitalism.

I grunden tycker jag att man har rätt till frukten av sitt eget arbete, att alla människor ska ha det bra och att alla ska dra sitt strå till stacken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hoppas den inte flaggar mig. Det skulle vara lite skumt med tanke på hur gammalt mitt konto är, och att jag länge betalat för YT Premium. Jag är ingen expert på matematik, men jag får åldern på mitt YT-konto till över 19 år gammalt. Men vad vet jag...

Joined Jul 29, 2006

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Finns inget att läsa om.

Det finns aldrig någonsin en anledning att knyta sitt digigala liv direkt till sitt fysiska jag.

Ett icke anonymt Internet kan dra åt helvete.

Har jag klartgjort min ståndpunkt tydligt nog nu?

Ja, och jag gillar inte brysselkål...förstår du, eller behöver jag bokstavera det åt dig?

Visa signatur