Andrahandsvärde på denna stationära dator?

Permalänk

Andrahandsvärde på denna stationära dator?

Hej! Vad skulle ni säga är ungefärligt andrahandsvärde på denna dator? Inköpt november 2021 för 15k, inga defekter och normalt använd.

https://www.inet.se/produkt/1512051/taurus-gaming-rtx-3060-56...

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

3,5-4,5k kanske, motsvarande kostar runt 7k nytt idag.

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

3,5-4,5k kanske, motsvarande kostar runt 7k nytt idag.

Så lite.. men okej tack!:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweden1337:

Så lite.. men okej tack!:D

Kanske kan få lite mer på blocket - men som sagt du tävlar mot 7k i dagens nypris, och då får man ju helt oanvända delar, möjlighet att välja exakt vad man behöver, garanti osv.

Permalänk
Medlem

Skulle säga vänta några år så kommer den öka i värde. Vi lever i en utsugningsperiod ser inget stopp i modern tid

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Skulle säga vänta några år så kommer den öka i värde. Vi lever i en utsugningsperiod ser inget stopp i modern tid

Okej intressant, personligen tror jag den kommer bli värd mindre i framtiden

Permalänk
Medlem

runt 3k? kanske lite i överkant 5 år gamla komponenter.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Känns som lite väl lågt. Denna dator tex verkar ju gå för 3,4k och OPs dator är ju ändå ett snäpp upp från den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Grafikkortet är dock fortfarande värt en del.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Så runt 3k lågt räknat och 4,5k högt räknat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweden1337:

Så runt 3k lågt räknat och 4,5k högt räknat?

Sätter du ut den för 4.5k på blocket eller liknande borde den gå att sälja ganska snabbt om du bor i en lite större stad. Särskilt om du är villig att gå ner ett par hundra vid smidig affär men jag tror att det borde gå rätt bra oavsett.

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Hedersmedlem

Folk begär väldigt mycket för sina begagnade datorer idag. Man vet så klart inte om de blir sålda och i så fall för vad.

Kollade i helgen på att begagnat grafikkort för runt 3000kr till en burk jag ville sätta ihop, och kollar man på tex Marketplace så begär folk ca 10-15% under nypris för sina begagnade kort.
Hittar också liknande datorer som denna på Marketplace som folk vill ha 6,5-7k för.

Hade jag sålt datorn hade jag kunnat tänka mig att lägga ut den för typ 6k, sedan får man ta ställning till eventuella bud man får. Funkar det inte kan man sänka priset.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tack för all input. Har en hel setup som ev ska säljas, men datorn som jag tyckt varit svårast att värdera. Nu har jag fått mig ett hum om vad jag kan förvänta mig

Det andra av ”högt” värde är en BenQ ZOWIE 24" gamingskärm XL2540K.

https://www.komplett.se/product/1177935/gaming/spelutrustning...

Något år på nacken, inga skador. Vad kan jag förvänta mig ungefär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweden1337:

Tack för all input. Har en hel setup som ev ska säljas, men datorn som jag tyckt varit svårast att värdera. Nu har jag fått mig ett hum om vad jag kan förvänta mig

Det andra av ”högt” värde är en BenQ ZOWIE 24" gamingskärm XL2540K.

https://www.komplett.se/product/1177935/gaming/spelutrustning...

Något år på nacken, inga skador. Vad kan jag förvänta mig ungefär?

Har inte stenkoll på vad såna skärmar går för, men dom borde tyvärr ha tappat rätt mycket i värde, mycket har hänt där. Du får ju rätt motsvarade IPS skärm för ca 1,5k ny (och IPS ser ju bra mycket bättre ut än TN skärmar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Har inte stenkoll på vad såna skärmar går för, men dom borde tyvärr ha tappat rätt mycket i värde, mycket har hänt där. Du får ju rätt motsvarade IPS skärm för ca 1,5k ny (och IPS ser ju bra mycket bättre ut än TN skärmar).

XL2540K är fortfarande en väldigt bra skärm för någon som spelar CS (eller liknande FPS-spel). Själv har jag haft väldigt dåliga erfarenheter av IPS-skärmar på just höga hz (240+), ghosting/eftersläpningar/dålig responstid. Dom kanske blivit bättre med åren.

Den billigaste 240hz IPS-skärmen jag hittar på komponentkoll är en modell för 2,1k på Amazon, annars är det upp mot 2500-3000.

Går ju inte att lova vad nån annan ska betala, men är just nu är nypris på skärmen 4100. Att få ut nånstans 2000-2500 känns ju inte otänkbart om den är i bra skick. Men då ska det nog vara från någon som spelar CS och vet att BenQ är en kvalitetsstämpel. På Blocket finns det just nu andra för mellan 1800-3500

Visa signatur

Fractal Define 7 C ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ NVIDIA 5080 FE ~ ASUS PG32UCDP
Fractal Meshify 2 C ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ MSI RX 6800 ~ Dell AW3425DWM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chandler:

XL2540K är fortfarande en väldigt bra skärm för någon som spelar CS (eller liknande FPS-spel). Själv har jag haft väldigt dåliga erfarenheter av IPS-skärmar på just höga hz (240+), ghosting/eftersläpningar/dålig responstid. Dom kanske blivit bättre med åren.

Den billigaste 240hz IPS-skärmen jag hittar på komponentkoll är en modell för 2,1k på Amazon, annars är det upp mot 2500-3000.

Går ju inte att lova vad nån annan ska betala, men är just nu är nypris på skärmen 4100. Att få ut nånstans 2000-2500 känns ju inte otänkbart om den är i bra skick. Men då ska det nog vara från någon som spelar CS och vet att BenQ är en kvalitetsstämpel. På Blocket finns det just nu andra för mellan 1800-3500

Jag håller med. Det beror helt enkelt på hur snabbt man vill sälja skärmen. För om man försöker sälja en lite nischad produkt kan man behöva vänta på rätt köpare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!