Permalänk
Medlem

2 eller 1 hårddisk

Min kompis sa till mig att det var ganska bra att ha en sepparat hårddisk för OS och en för alla andra program + filer. Är detta bra? Han menade att jga skulle köpa en 10 Gb och en 120 Gb eftersom uppstarten av datorn då skulle gå mkt fortaare. men gör den verkligen det? Borde det inte gå långsammare pga att 10 Gb är äldre och sämre?

vad tycker ni? en eller två hårddiskar?

Permalänk
Medlem

Re: 2 eller 1 hårddisk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Madoor
Min kompis sa till mig att det var ganska bra att ha en sepparat hårddisk för OS och en för alla andra program + filer. Är detta bra? Han menade att jga skulle köpa en 10 Gb och en 120 Gb eftersom uppstarten av datorn då skulle gå mkt fortaare. men gör den verkligen det? Borde det inte gå långsammare pga att 10 Gb är äldre och sämre?

vad tycker ni? en eller två hårddiskar?

Partitionera om du vill ha en liten hdd!

Finns väl ingen 10 gigare som är spec snabb?!

Visa signatur

Intel Core2Duo E6400 2.13ghz @ 3.4ghz | Asus P5B-Deluxe | 3GB Corsair TWIN2X PC2-6400 | Gainward 8800GT @ 700 mhz / 2100 mhz |

Permalänk
Medlem

det var det jag sa till honom också!

Permalänk
Medlem

Men du kan väl också köpa en 15000 Rpm´s SCSI disk för runt 10 papp

Visa signatur

Intel Core2Duo E6400 2.13ghz @ 3.4ghz | Asus P5B-Deluxe | 3GB Corsair TWIN2X PC2-6400 | Gainward 8800GT @ 700 mhz / 2100 mhz |

Permalänk
Medlem

ja, varför inte? det verkar ju billigat och bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Madoor
ja, varför inte? det verkar ju billigat och bra

haha... jo visst

Visa signatur

Intel Core2Duo E6400 2.13ghz @ 3.4ghz | Asus P5B-Deluxe | 3GB Corsair TWIN2X PC2-6400 | Gainward 8800GT @ 700 mhz / 2100 mhz |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnieB
Men du kan väl också köpa en 15000 Rpm´s SCSI disk för runt 10 papp

Nu vet jag inte vad du handlar dina prylar, men där handlar tar de runt 2500:- för 18GB.

Permalänk

Det är framför allt om du har begränsat med minne som du tjänar på två diskar. Då kan du lägga swap-filen på en annan disk än os:et så kan windows läsa sina filer på en disk och mecka med virituella minnet på en annan. Då kommer Windows att starta snabbare, eftersom läshuvudet inte behöver hoppa fram och tillbaks ideligen. Men har du mer än 256 meg ram så tror jag inte att det spelar någon roll för just Windows.

För att snabba upp uppstarten av stora program (typ spel) kan du lägga program på en disk och swappen på en annan. Då läses programfilerna in från en disk och virituella minnet bråkar med den andra. Återigen kan läshuvudet jobba effektivare.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

En billig 10GB SCSI-disk kan ju vara ett alternativ....

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Permalänk
Medlem

en WD raptor låter som en bra investering.

men lika som SCSI så är det ju ett annat gränssnitt på dom diskarna, och då blir det ett kontrollerkort till i priset...

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Nu vet jag inte vad du handlar dina prylar, men där handlar tar de runt 2500:- för 18GB.

HAHA Va länge sen jag kolla på dem

Visa signatur

Intel Core2Duo E6400 2.13ghz @ 3.4ghz | Asus P5B-Deluxe | 3GB Corsair TWIN2X PC2-6400 | Gainward 8800GT @ 700 mhz / 2100 mhz |

Permalänk
Medlem

Varför skulle en på 10gb inte vara lika snabb som en på 120gb? Kan ju tom vara snabbare.
Bara för att den är "liten" betyder det inte att den är gammal och seg.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

anlednigne mestadels för att ha ne mindre disk/aprtion för OS är ju ifal man måste blåsa OS för det har totalt rasat ihop å slippa bry sig om sina mp3filer å iso filer etc för de ligger säkert på en annan disk ( kan även skydda delvis mot virus åsså)

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

hur kan det skydda mot virus? boder inte det sprida sig ändå?

Permalänk
Medlem

om du får en virusvarning eller mistänker det å har inte varit inne på din "media" hdd så har du inte smittat den än men räcker har ja för mig att bara att du tittar i den via utforskaren så kan den få det.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

köp en hd till du.....jag kör med 4a

du blir ju häller inte av med dina filer när os disken brakar

Visa signatur

l|l|lllll|lll||lll|lll|
²¹°¹³²° ¹²¹³² °¹²