Permalänk
Medlem

Silikon spray och Radeon 9700....

Har ett Ati Radeon 9700pro ca 4 månader gammalt, det jobbiga är att jag precis har börjat försöka få ner ljudet på datorn. Och det kommer ett litet tjutande ljud från fläkten på kortet.

Har hört att man kan ta bort klistermärket på fläkten och droppa ner en till två droppar silikonspray....

Är detta en bra lösning för och få bort ljudet på fläkten?

Bussigt med lite tips.......

Permalänk
Medlem

Prova!
Jag har själv provat med siliconfett och vanlig olja från en smörjkanna. Kunde inte höra någon direkt skillnad, men jag smorde mest för livslängdens skull.
Säkert finns det dock fler lager att smörja, men jag vågade inte ta i något mer när jag skulle prova demontera.

Är det någon som vet om det går att demontera fläktar, för t.ex. smörjning?

Permalänk
Medlem

zalmans passiva fläns zm80hp-a.. har den.. funkar as fint... sen e det bara att slänga på en tyst fläkt om vill klocka.. har fått upp min i lite över 400 på coren med den kylaren och en 80 fläkt på 2k rpm

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Misstänker den har "skurit, obalans" eller något annat fel på själva fläkten!

För jag, vi har bytat en fläkt på ett 9700pro kort när ZyBeR-H hade det!

(Fläkten "brumade" )

Så ta kontakt med dom du har köpt kortet av!

Visa signatur

A-bit IC7 Max-3 | Intel 3,2c | A-Data PC4000 4x265MB | ATi Radeon X800XT PE | WD Raptor 2x36 i raid0 | Audigy 2 Platinum ex | Waterchill | Lian-li V-2000

Permalänk
Medlem

Zalman går ju på 300 spänn, lite dyrt....
Skulle egentligen bara vilja byta fläkt, den sitter ju redan på en kylfläns på Ati-kortet...men låter lite mycket. Verkar dock vara svårt att få tag i 40mm fläktar, har funderat att köpa Titan vga cooler-kitet, är det något bra???

Förslag, någon????

Permalänk

Häng på en tyst 80mm fläkt istället. Funderar på att göra det själv, kortet presterade lite bättre med orginalkylningen än med Zalmans heatpipe.

Visa signatur

Fråga kolon? Vad skriva här?

Permalänk
Medlem

Ok...kan väl köpa en papst 12db ;)....frågan är hur jag ska sätta på den och kan jag ge den ström från grafik-kortet???? Kanske får plats på kylflänsen kommer inte ihåg riktigt....

Är det buntband som gäller????

Permalänk
Medlem

*Bump*

Lite hjälp hade varit tacksamt.....