Permalänk
Medlem

Vindtunnel istället för vatten?

kom just på en puckad idé, säkert många andra som kommit på den, vad vet jag..

tänkte om man istället för tex vattenkylning, har en lång slang som går emellan de olika flänsarna i datorn, som vattenkylning funkar typ..
alltså..

fet fläkt som blåser in luft ==="vindtunnel"==W(fläns)===W(nästa fläns)== osv osv, sen ut genom nått annat hål på burken..
då ska det vara tätt vid flänsarna, så ingen värme åker ut vid sidan om "tunneln".. har man bra luftcirkulation i´n så borde det väll funka?

och med vindtunnel menar jag ingen liten slang av nått slag, utan typ en sånhär

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=133&session=0594d15...

kommentera gärna

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

det är gjort innan och visst det sänker processortempen men systemtempen går upp.

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk
Medlem

Sitter något sådant i mina föräldrars HP

Visa signatur

Det här är väl ingen konst.
Censur! Censur!

Permalänk
Medlem

systemtempen borde väll bli lägre efterssom den är "instängd' i tunneln? eller?

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
systemtempen borde väll bli lägre efterssom den är "instängd' i tunneln? eller?

Som det ser ut på mina föräldras HP så suger chassi fläkten inte ut någon luft ur själva chassit utan bara lokalt runt processorn. Detta resulterar i att varmluften från andra komponenter blir kvar i chassit. men du kanske hade tänkt dig en annan lösning?

Visa signatur

Det här är väl ingen konst.
Censur! Censur!

Permalänk
Medlem

vet inte riktigt hur jag tänkte mig, men man kan ju ha "vindtunnlar" som kyler tex cpu och gpu eller nått, sen har man vanlig chassikylning också, så den värsta värmen från cpun och gpun försvinner direkt, och inte bara åker ut i chassit

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Är HELT inne på din linje också. Har även jag försökt övertyga "massorna" att problemet med lådtempen, efter det att man gjort en vindtunnel, är litet.
Ett annat, enklare, alternativ är att låta montera en stor fläkt som suger ut bak och koppla en tunnel till kylflänsen på CPU'n. Denna fungerar då som BÅDE CPU- och chassifläkt
Mitt främsta argument till att göra på det här viset är att det borde bli tystare, något som eftersträvas mer och mer.
Med hjälp av en vindtunnel kan CPU-fläkten vara större, då den monteras i chassit. Det ger lika mycket luftflöde på lägre varv (5/7V) = tystare.
Chassifläkten behöver inte dra ut lika mycket värme som förr = lägre varv möjligt = tystare.

Permalänk
Medlem

chassitempen e nog itne så stort problem, jag kör på nätaggsfläkt som knappt snurrar (enermax som går på typ 5V) och i övrigt vattenblock (passiv Zalman på NB). Neman problemas där iaf

Visa signatur