Permalänk
Medlem

Spartanskt MB

Jag är ute efter ett Socket A MB, VIA el. nForce spelar inte så stor roll, som har så lite onboard funktioner som möjligt. Alltså, inget ljud, LAN, RAID el. liknande.
Några förslag?

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"

Permalänk
Medlem

Hej. Kolla själv vad du behöver och i vilken prisklass. Se länk nedan......

http://godmode.campus.luth.se/#Moderkort

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Moderkort utan LAN, ljud och annat krafs är INTE billigare. Dessutom är det numer hög kvalitet på både LAN och ljud på moderkort. Ser ingen anledning att köpa ett utan. Dessutom så är det lätt att stänga av de funktioner man inte vill ha i BIOS.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Det e inte lätt att hitta moderkort utan ljud! Var länge sedan jag såg nåt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS X570 - XFX Radeon RX 6950 XT - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 - ADATA Legend 800 1TB - Kingston A400 960GB - Noctua NH-U12S - Corsair RM750 v2 - Cooler Master MasterCase H500M

Permalänk

ta ett nforce2 kort och var nöjd

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Det är inte priset det handlar om, och nForce eller VIA spelar ingen roll. Tänkte bara kolla om ngn här visste om ett sådant kort. Och vad kvaliten beträffar så är det inte heller den stora frågan, utan just den jag ställde först: Finns det MBs utan ljud, lan osv för Socket A? Det är ett sånt jag vill ha och inte ett där jag måste stänga av funktionerna.

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"

Permalänk

eftersom det kostar så otroligt lite att implementera ljudchip osv så tar företagen den chansen att göra det. Vill du ha ett socket A kort utan integrerade saker får du nog leta bland begagnade grejjer.
Om det är pga av problemen integrerade kretsar _brukade_ innebära tycker jag du ska tänka om. För nuförtiden funkar det alldeles utmärkt. De bästa moderkorten idag _har_ integrerat ljud/lan

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Hedersmedlem

Antagligen inte om du vill ha ett vettigt chip-set.

Verkar lite korkat att välja ett typ KT266A istället för ett nForce2 för att man inte orkar stänga av vissa saker i BIOS. Säg vad du skall göra och varför, så kan vi hitta en bättre lösning på problemet.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Antielefant

Inbyggt ljud, lan o raid etc fungerar idag mkt bättre än de flesta PCI-kort.

Tror inte det finns kort att köpa idag utan inbyggt ljud iallafall...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync