Permalänk
Medlem

Bra digitalkamera för ~10.000?

Ska införskaffa mig en ny kamera till min nyfunna hobby och fotografera lite och eftersom jag får kameran så vill jag ju ha en bra sådan. Vad för digitalkamera finns det som är bra i denna pris klass (finns säkert många). Ett PAR tusen över priset skulle inte vara något problem.

Det jag vill ha är chansen till lång exponering och sådant.

Ursäkta alla stavfel och liknande, jag är väldigt trött.

Permalänk
Medlem

En Canon 300D i paket 18-55mm får du ju för 11000:- Den finns ju dock inte riktigt i handeln ännu utan kommer i oktober.
En beg. Canon D30 med någon enklare optik borde du också kunna hitta för runt 10000:-

Minoltas nya A1 verkar få bra kritik av de som har den. Den äldre modell 7Hi kommer ju ner i pris nu också. Personligen tycker jag inte alls om dessa kamror, känns oerhört plastiga i mitt tycke.
Om du kan vänta någon vecka så kör på en 300D är mitt råd!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/dim7his.php
Den verkar rätt skön

Alt Canons nya
http://www.cyberphoto.se/canon/digital/300d.php

Kolla www.fotosidan.se för mer info, de vet nog mer än vad jag eller någon annan här vet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oee
En Canon 300D i paket 18-55mm får du ju för 11000:- Den finns ju dock inte riktigt i handeln ännu utan kommer i oktober.

9300:- inkl frakt och objektiv från Tyskland.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

Helt klart Canon EOS-300 Digital! En digital-SLR under 10kkr som man dessutom kan använda sina gamla glasbitar till. Mums!

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Utan tvekan 300D, det är en kamera som du verkligen kan växa i. Om du känner att du vill ha bättre bildkvalitet är det bara att skaffa bättre glas (objektiv)

300D! 300D! 300D!

Ett 50mm 1,8 för 1000 kr är att rekommendera också, då blir det jävligt fina bilder (förutsatt att du kan fotografera )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oee
Personligen tycker jag inte alls om dessa kamror, känns oerhört plastiga i mitt tycke.
Om du kan vänta någon vecka så kör på en 300D är mitt råd!

Hâller med om att Dimage 7 är grymt plastig och dâligt byggd, men har du känt pâ eller sett en Canon EOS 300? Den är ocksâ oerhört plastig och rapplig.
Min Fuji 602 är som en pansarvagn i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt 300D, så jag får väl rekommendera den då.. så det känns som jag gjort ett bra val Men det tror jag nog att det är. 300D ska inte vara lika plastig som vanliga 300 enligt recensioner som jag läst. Men inte lika robust och välbyggd som 10D heller direkt.

Det enda man kan klaga på 300D är väl att inte alla manuella funktioner som en dslr brukar ha finns. Det är dock inget problem för en mindre bevandrad fotograf som mig själv

Det lite futtiga är ju dock att nästan allt verkar vara mjukvarubegränsningar.. Man tänker ju att nån lite kunnig person skulle kunna fixa en hackad firmware som låser upp funktionerna på den? Fast det kanske inte finns tillräckligt med hårdvarunördar som fotar.. kanske skulle fråga Omega?

Visa signatur

FX-51@2928mhz | Asus SK8V | 2x512mb Corsair 3200RE | 9800XT

Permalänk

Tänkte faktiskt beställa en 300D oxå!
har Canon G3 nu o grymt nöjd men vill ha något lite bättre mera rikgit!
nån som är intresserad av och ev köpa?
recension av G3 finns på www.dpreview.com

Permalänk
Medlem

Hämtade hem en 10D i dag. Oerhört trevlig kamera. Klämde samtidigt mer på en Minolta A1. Fortfarande en liten plastbit i mitt tycke.
300D kommer ju inte heller ha världens bästa byggkvalite. Den bygger ju på vanliga 300, en kamera som jag inte tycker är så plastig faktiskt (allt beror ju på vad man jämför med översig), sen så kommer ju 300D väga lite mer än 300 om jag inte missminner mig.
Så länge du inte ska göra pressjobb etc. så tror jag inte att plastigheten kommer vara något problem. Så länge man är rädd om sakerna så brukar det ju lösa sig. Jag tror att du kommer bli helnöjd med en 300D, en kamera att växa i som någon sa.
Samtidigt så kan man ju hitta nackdelar med en riktig systemkamera också. En allt-i-ett lösning passar ju engetligen kanske bättre för många. Inga objektiv att tänka på, mindre saker att bära. Nya Sonyn F828 verkar ju lite spännande. Ska vara välbyggd enligt ryktet, klart bättre än A1, dock utan bildstabilisering.

Visa signatur