Permalänk
Medlem

Transformator 12V/5A

Hittade på återvinningen en transformator (ej dator, utan vanlig svart plastdosa) som ger 12V och max 5A.
Kan man använda den till att driva t.ex. ett 12V kylskåp?
Jag menar, är volten någorlunda konstant?

Permalänk

Jodå, om strömmen räcker till ska det gå bra.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Borde man inte, med lite mod, kunna köra en mindre dator på en sån?
Blir ju knäpptyst.

Permalänk

så länge inte kylskåpet har en effekt på mer än 12*5=60W så ska det väll vara lungt!

Visa signatur

MSI GT663-486eu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kilotin
Borde man inte, med lite mod, kunna köra en mindre dator på en sån?
Blir ju knäpptyst.

nja..
en dator behöver juh 5v, 12, 3.3v, -12v ovh -5v så det fattas lite spänningar
dom positiva går juh att fixa med spänningsregulatorer, men dom negativa blir det svårare med.
men annars så finns det datorer som körs med liknande trafos.
dom nätagg till mini-ITX:arna är av den typen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bertil_starfight
så länge inte kylskåpet har en effekt på mer än 12*5=60W så ska det väll vara lungt!

Drar inte de flesta kylskåp högre effekt än så?

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

jo.. du kan ju iofs köpa en 40W TEC om du vill men den kyler nog inte så bra. Den lär ju dra just under 60W..

Permalänk

VikHe:
det finns ju negativa spännings regulatorer, 79XX är negativa.

Visa signatur

Uncle ben's såser!!!
"Känn mig i fickan"-FLAGEL | Jag är väl inte lätt LURAD?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hallon_the_man
VikHe:
det finns ju negativa spännings regulatorer, 79XX är negativa.

Man måste fortfarande ha en negativ spänning att relgera. Man måste alltså ha en trafo på 24V med ett uttag i mitten så att man får både +12 och -12V

Permalänk

5A räcker tyvärr inte till så mycket. Såna här små kylar brukar väl ligga på 80W och uppåt. Sedan som dator behövs det nog lite mer. 60W är inte så mycket. Men en blybatteriladdare skulle den funka till

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men den kraftfullare modellen av den här:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=24576

borde väl kunna dra ett 80w peltier?
Kommer väl att fungera?

Ett peltier som är gjort för att köras på 15v och körs på 12v borde ju också dra mindre och ha bättre effektivitet. Vilket borde innebär att man har en del marginal.
Mår tranformatorer dåligt av att maxas hela tiden? (det borde den i och för sig inte göra av ett 80w pelt(?))

Permalänk
Medlem

ser man en peltier som det står 80W på så är det oftast kyleffekten.
t.ex. 80wattaren på overclockers går på 15.2volt och drar 8A, 15,2*8=121,6. alltså 121,6watt.
kör man den på 12V så kommer strömförbrukningen bli ganska mycket mindre men kyleffekten ändras bara lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VikHe
nja..
en dator behöver juh 5v, 12, 3.3v, -12v ovh -5v så det fattas lite spänningar
dom positiva går juh att fixa med spänningsregulatorer, men dom negativa blir det svårare med.
men annars så finns det datorer som körs med liknande trafos.
dom nätagg till mini-ITX:arna är av den typen.

Hmm, så mini-ITX korten (EPIA, M10000 tex) behöver inga negativa strömmar? Det gör ju mitt eget DC-DC projekt enklare. Har du några specar på det här?

Visa signatur
Permalänk

Den där biltematrafon ger väl 12 växel ut? Tycker mig kunna läsa det på dosan, och då är det ju ingen höjdare för en peltier.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

ehh? Vars läser du det nånstans?
"Prim: 230V-50Hz/60Hz 0.25A ta:40*"
"Sek: 11.4V-20W - 60W tc:65*"
dessutom står det att den är gjord för 12V halogenlampor... de går på likspänning..

Permalänk
Medlem

och om det nu skulle varit växel så är det ju inte så dyrt med en likriktarbrygga

Permalänk
Medlem

Halogenlampor kopplade till transformatorer brukar drivas med växelström. Glödlampor kräver inte likriktning, så varför skulle tillverkaren slösa pengar på det?

Permalänk
Medlem

ehh? Halogenlampan i sig drivs med likspänning. Transformatorn drivs av växelspänning. Vet inte riktigt om det va så du menade men isf har du formulerat dig lite konstigt.
En vanlig glödlampa drivs med växelspänning, korrekt... men en halogenlampa är inte riktigt en vanlig lampa..

Permalänk

Vad jag egentligen menade att säga är att de inte är en "stabil" likspänning. En lampa som går på likspänning går kanske att köra om strömmen bara är likriktad. Men den spänningen "växlar" mellan 0 och maxvolt, till skillnad från liksänningen från ett switchat nätagg som har en i princip konstant spänningsnivå. Rekommendationen för peltiers (från en tillverkar iaf) är en likspänning med max 5% rippel, dvs en spänning som max gungar från 11,4 till 12,6 volt, förutsatt att peltierns spänningskrav är 12,6 volt eller mer.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk

koppla dit en 20 000µF konding så är det ju lugnt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meridan
ehh? Halogenlampan i sig drivs med likspänning. Transformatorn drivs av växelspänning. Vet inte riktigt om det va så du menade men isf har du formulerat dig lite konstigt.
En vanlig glödlampa drivs med växelspänning, korrekt... men en halogenlampa är inte riktigt en vanlig lampa..

Jag ska genast tala om det för tillverkaren av halogenlampan (med styrning/drivning) jag har i mitt vardagsrum att den inte funkar. För att inte funka lyser den ju rätt bra ändå, så jag kanske skiter i det...

Skillnaden på en vanlig glödlampa och en halogenlampa är skyddsgasen inuti. Du kan skicka mycket högre ström genom en halogenlampa utan att den går sönder. Växel- eller likström spelar mindre roll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skipper
Hmm, så mini-ITX korten (EPIA, M10000 tex) behöver inga negativa strömmar? Det gör ju mitt eget DC-DC projekt enklare. Har du några specar på det här?

nja menade att dom har ett nätagg som drivs med en 12v källa, om dom behöver negativa eller ej är jag inte säker på men jag tror att dom behöver det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meridan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Jag ska genast tala om det för tillverkaren av halogenlampan (med styrning/drivning) jag har i mitt vardagsrum att den inte funkar. För att inte funka lyser den ju rätt bra ändå, så jag kanske skiter i det...

Skillnaden på en vanlig glödlampa och en halogenlampa är skyddsgasen inuti. Du kan skicka mycket högre ström genom en halogenlampa utan att den går sönder. Växel- eller likström spelar mindre roll.

I rest my case...

Permalänk
Medlem

Halogenlampor går på växelström!(likström går förstås också bra men är onödigt).
Har en kompis som kör på halogenlampetrafo, och han likriktar strömmen.