Kontrollera vilka browsers en sida fungerar i

Permalänk
Medlem

Kontrollera vilka browsers en sida fungerar i

Finns det något program där man kan kolla hur en sida ser ut i olika browsers? Eller måste man lägga in alla man vill kontrollera med?

Permalänk
Hedersmedlem

Antar att du menar hemsida istället för webbläsare då webbläsare och browsers är samma sak.

Jag tycker du ska använda http://www.w3.org/ 's validator istället, då är du säker på att alla webläsare visar din sida korrekt.

Visa signatur

» Hedersmedlem: Fd Ledarmoderator & Redaktör
» Läs reglerna
» Medlem på swec i över 10 år!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cht
Jag tycker du ska använda http://www.w3.org/ 's validator istället, då är du säker på att alla webläsare visar din sida korrekt.

Nja, det tycker jag är lite att ta i. Det är många browsers som inte följer standarden helt. Eller har jag fel?

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decamber
Nja, det tycker jag är lite att ta i. Det är många browsers som inte följer standarden helt. Eller har jag fel?

Nej, du har inte fel.
Dock följer de flesta uppdaterade browsers html-standarden.

Visa signatur

» Hedersmedlem: Fd Ledarmoderator & Redaktör
» Läs reglerna
» Medlem på swec i över 10 år!

Permalänk
Medlem

Jag håller på med att "reparera" sidor så att dom ska funka i fler webbläsare, det är inte alltid det är möjligt att få dem att stämma överens med w3-standarden och behålla sin funktionalitet i explorer vilket trots allt är av vital betydelse.

Ursäkta felet i 1:a inlägget, det är åtgärdat nu.

Permalänk
Hedersmedlem

För att få ett 100%-igt resultat måste man installera alla läsare som man vill att sidan skall fungera i.
Dock brukar jag strunta i det. Jag gör mina sidor så att dom stödjer standarden, sen tycker jag faktiskt att det är upp till användaren att ha en läsare som också gör det.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

De webbläsare som inte följer standarden skiter man fullständigt i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazen
De webbläsare som inte följer standarden skiter man fullständigt i.

Ja, skit i Internet Explorer - det är bara drygt 90% som använder det.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ja, skit i Internet Explorer - det är bara drygt 90% som använder det.

jag använder Mozilla Firebird iaf... och DET är jag stolt över!

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc

jag använder Mozilla Firebird iaf... och DET är jag stolt över!

Samma här - men stolt och stolt, ptja, jo, det är jag nog.

Visa signatur

- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem

Att validera efter W3C's sida/validator ger oftast väldigt fint resultat, lite jobigt, men värt det.
Ladda även ner några webbläsare, t.ex Opera och Mozilla. De är gratis så det skadar ju knappast.

Permalänk
Medlem

Seriöst. Varför skall man anpassa sig efter MS när de gör fel? Jag tycker helt klart man genom att skriva alla sidor efter html-standard skall tvinga framtida versioner av explorer att hantera hemsidor korrekt.

Är så jävla trött att allt alltid skall anpassas efter loosers.

Visa signatur

Björn

Permalänk
Medlem

Vänta nu, IE visar väl validerade dokument helt korrekt. Grejen är väl att IE stödjer ytterligare grejer, som många använder, men om man har "w3"-validerar sin sida, så kan man väl vara säker på att den fungerar i IE också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Vänta nu, IE visar väl validerade dokument helt korrekt. Grejen är väl att IE stödjer ytterligare grejer, som många använder, men om man har "w3"-validerar sin sida, så kan man väl vara säker på att den fungerar i IE också.

Både ja och nej. Grejen är den att w3-valideringen endast bekräftar att sidan följer standarden. Dessvärre garanteras inte att sidan ser precis likadan ut i alla browsers, men det beror ofta inte på koden utan det kan ha att göra med operativsystemet och fonterna. Men poängen kvarstår - för att försäkra att sidan i fråga ser precis likadan ut i olika browsers, bör och ska man se efter med sina egna ögon.

Detta inlägg blev nog lite flyktigare än jag tänkt mig - men jag har bråttom eftersom bussen går väldigt snart, jag måste springa till bussen, det är halt ute, aj aj aj aj aj...

Visa signatur

- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem
Citat:

Både ja och nej. Grejen är den att w3-valideringen endast bekräftar att sidan följer standarden. Dessvärre garanteras inte att sidan ser precis likadan ut i alla browsers, men det beror ofta inte på koden utan det kan ha att göra med operativsystemet och fonterna. Men poängen kvarstår - för att försäkra att sidan i fråga ser precis likadan ut i olika browsers, bör och ska man se efter med sina egna ögon.

Javisst, det är ju självklart. Reagerade bara på ZaFt häftiga inlägg, Är så jävla trött att allt alltid skall anpassas efter loosers.

Om IE klarar av standarden, plus en massa andra saker, mer eller mindre användbara, så behöver man ju inte anpassa sig. Bara att inte använda funktionerna.

Visa signatur