Bästa operativsystemet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mattepat
Jo, om du måste ha Windows och har lite med ram, Så är det bannimej snabbare än XP tillexempel. Där måste du hålla med? Kanske inte i serverfrågor, men det visste jag ju inget om då när jag svarade, eller hur!?

k, om du har lite i ram, då kan jag hålla med, men har du lite i ram så tar det år att starta, har du mycket i ram å använder xp så VET jag att 2k e slöare

Permalänk
Medlem

Jag körde CS-server på en NT-maskin, funkar alldeles utmärkt och NT drar typ 30 meg ram nyinstallation..

Visa signatur

[Clear-Host]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
k, om du har lite i ram, då kan jag hålla med, men har du lite i ram så tar det år att starta, har du mycket i ram å använder xp så VET jag att 2k e slöare

Win 2000 128mb ram vs Win xp 1024Mb ram
Jag vet ocså vilken är snabbare...

Tro inte allt vad MS vill dig att tro.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoClue
Win 2000 128mb ram vs Win xp 1024Mb ram
Jag vet ocså vilken är snabbare...

Tro inte allt vad MS vill dig att tro.

du fattade nog inte riktigt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LUL
kan man installera counter-strike på FreeBSD?. Ska man ha linux versionen då?. Jag håller på att tanka ner 5.1 från sunet.

Nix, jag är ganska säker på att det inte går, i linux går det med winex, men jag tror inte att winex ska fungera i FreeBSD (jag har kanske fel), så du måste nog vänta tills wineX blir portat till BSD eller tills dess att wine stödjer directX bättre.

Det går däremot utmärkt att köra server.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Nix, jag är ganska säker på att det inte går, i linux går det med winex, men jag tror inte att winex ska fungera i FreeBSD (jag har kanske fel), så du måste nog vänta tills wineX blir portat till BSD eller tills dess att wine stödjer directX bättre.

Det går däremot utmärkt att köra server.

Tänker göra det. Men det gjick inte installera BSD :(. Nu testar jag slackware. Och fattar inte något övehuvud taget.. får felmeddelande.(första gången jag har sett linux dist i mitt liv). I #nordichardware diskuterar dom just nu bara om kebaber och vägrar svara på mina frågor. Om du vill testa hjälpa mig så kolla mitt senaste inlägg i När en linux/BSD installation går åt skogen.

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem
Citat:

du fattade nog inte riktigt

Kanske var det du som inte fattade...
Bara att du har kastat bort dina pengar med uppgradering till XP betyder inte att det är snabbare än Win 2k.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Citat:

Kanske var det du som inte fattade...
Bara att du har kastat bort dina pengar med uppgradering till XP betyder inte att det är snabbare än Win 2k.

hehe, du e nästan rolig

Permalänk
Medlem
Citat:

hehe, du e nästan rolig

"kthxbye"

Visa signatur

Permalänk
Citat:

"kthxbye"

back on topic:

det jag menade var att om du har lite ram så är 2k snabbare (nu snackar vi samma dator här), men om du har 512+ i ram så tycker jag, enligt mina erfarenheter att xp är snabbare änn 2000 på SAMMA dator! lite bättre förklarat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks
NT 4 SP6a

Utan tvekan!

Dessutom en tanke!

Om det nu inte går att köpa Licens för Nt4...

Då kan det heller inte ställas ngt. krav på en giltig licens!

Ellihur?

Stämmer den går i tomgång på 12-13 Mb ram!

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Citat:

back on topic:

det jag menade var att om du har lite ram så är 2k snabbare (nu snackar vi samma dator här), men om du har 512+ i ram så tycker jag, enligt mina erfarenheter att xp är snabbare änn 2000 på SAMMA dator! lite bättre förklarat?

kan inte säga att jag e profs på XP men ångrar bittert att jag någonsin skaffade XP ens onödig investering.. Win2k var inga stabilitetsproblem med win2k var betydligt snabbare för mig.. (512ram p4 2,4Ghz 533).. hade bästa upptime med win2k 3mån och med XP inte en vecka ens...

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver
kan inte säga att jag e profs på XP men ångrar bittert att jag någonsin skaffade XP ens onödig investering.. Win2k var inga stabilitetsproblem med win2k var betydligt snabbare för mig.. (512ram p4 2,4Ghz 533).. hade bästa upptime med win2k 3mån och med XP inte en vecka ens...

hmm... låter mysko, efter min xp maskin har vart på i en vecka är den inte slö, 500meg ledigt på ramet, 2k datorn däremot, den e inte snabb då. (kan bero på hårddisken)

Permalänk
Medlem

os verkar ha stor betydelse på olika datorer med min intel på 2.0ghz så krashade win2k hela tiden medans xp funkade månader utan omstart men nu med min amd tappar jag otroligt mycket prestanda med xp och dessutom går win2k stabilare

EDIT: som någon skrev testa NT4 tror att det är lättast och bäst att bara använda som en win sever

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrflash
Stämmer den går i tomgång på 12-13 Mb ram!

Möjligen att den gör ifall du kör med 24mb i ram!! Lär svappa som helvete til disken. Desto mer minne du har i burken desto mer nyttjar operativet vid uppstart mm. Installera 512mb i ram så kan vi se ifall den drar 12-13mb.
Möjligen klarar DOS 6.0 det.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Möjligen att den gör ifall du kör med 24mb i ram!! Lär svappa som helvete til disken. Desto mer minne du har i burken desto mer nyttjar operativet vid uppstart mm. Installera 512mb i ram så kan vi se ifall den drar 12-13mb.
Möjligen klarar DOS 6.0 det.

Ähum!

Nu är det så att NT´s system inte består av mer än ca: 80Mb kod!!!

Och eftersom all kod inte används så "drar" inte NT särskilt mycket minne!
så 15-20mb vara helt korrekt.

Har själv i flera år kört en NT4-PDC (Primär Domän Kontrollant) på en P200 Pro med 256Mb minne.. som då servade ca: 400-450 samtidiga användare.... Helt utan prestandaproblem...

Så tro mej... NT4 är ett mycket resurseffektivt operativsystem...

Det minne & den processorkraft Nt4 använder, använder den betydligt bättre än Win2K eller XP gör... (För mycket "lull Lull" & delvis onödiga tjänster som är länkade till varandra så att tjänst 2 måste vara aktiv för att tjänst1 skall fungera mm..)

Permalänk
Medlem

NT 4 är buggigt som fan trots att man kör sp6, jag skulle lägga in 2k pro om jag hade en server

För övrigt skulle jag kunna döda för en Volvo 144 i bra skick....

Permalänk
Medlem

Är Windows 2003 server bra..tänker som spel Os och allmänt internetsurfande mm..??
Har en Xp2100+ och 384 mb ram skulle det funka bra den maskinen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Java
Är Windows 2003 server bra..tänker som spel Os och allmänt internetsurfande mm..??

Svar: Troligen nej. Då är nog Win2k Pro ett bättre alternativ, eller XP.. Men personligen gillar jag 2k mer. Det är en smaksak. Det är bara att inse. Det funkar tydligen olika bra på olika datorer. That's it!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Nej tack inte 2K..det skitet suger ju ram minne..förstår inte dom som påstår att Xp´n skulle läcka mer ram minne än 2k.

Permalänk
Citat:

Jag hade det till en spel och surfdator, mycket snabbre å stabilare än xp, å xp kraschar typ aldrig, kan hända att explorer hänger sig nångång, det gjorde inte 2003 server, bra os enligt mig, det bästa från Microsoft

Permalänk
Avstängd

Ehh....

Hallå!!!

Server är inget operativsystem för den som skall arbeta interaktivt (dvs. från "tangentbordet")

Server används för servertjänster... (Tillhandahåller data eller tjänster åt andra via nätverket)

Så surfar man på, eller spelar man spel på en server har man helt enkelt missförstått syftet med "Server"....

Man har helt enkelt Impats av begreppet "server" utan att förstå dess innehåll....

Men som sagt, Jag klankar inte ner på de som använder server som en Workstation...

Vill mest reda ut begreppen så att inte fler faller i "imponator-fällan"

Permalänk
Citat:

Ehh....

Hallå!!!

Server är inget operativsystem för den som skall arbeta interaktivt (dvs. från "tangentbordet")

Server används för servertjänster... (Tillhandahåller data eller tjänster åt andra via nätverket)

Så surfar man på, eller spelar man spel på en server har man helt enkelt missförstått syftet med "Server"....

Man har helt enkelt Impats av begreppet "server" utan att förstå dess innehåll....

Men som sagt, Jag klankar inte ner på de som använder server som en Workstation...

Läs Windows Server 2003 tråden då, den om betan man fick av microsoft!!!
2003 är jävligt bra som spelstation och surfstation, testa får du se, du kommer inte ångra dig, synd att betan bara va 180 dagar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja

Jag och en kompis har dragit in Win2003 på en av hans datorer och det flyter på fint, det är 550mhz som vi drog in lite mer ram i så att den till slut hade 384 MB ram, så ja, det kommer nog gå bra.

Permalänk

Bästa operativer är väll ändå 3.11 ??

Visa signatur

A Change Of Seasons! Ett mästerverk!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zon3X
Bästa operativer är väll ändå 3.11 ??

Det är inget operativsystem, utan endast ett grafiskt skal till dos. Detsamma gäller i viss mån även windows 95 --> me

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ehh....

Hallå!!!

Jag använder server 2003 för det fungerar faktiskt väldigt bra som workstation / spel också när en bunt inställningar är omställda. Stabilast hittills av windows för mig.

Citat:

Läs Windows Server 2003 tråden då, den om betan man fick av microsoft!!!
2003 är jävligt bra som spelstation och surfstation, testa får du se, du kommer inte ångra dig, synd att betan bara va 180 dagar

Vill bara säga att det inte är beta man får, de ger ut RTM (Release To Manufacture=build 3790 = alltså 'release') sedan början av sommaren.

Btw så testade jag windows small buisness server 2003, detta är verkligen inriktat för den som inte är utbildad på att dra igång AD-domän osv. Klicka... klicka... klicka... färdigt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Vill bara säga att det inte är beta man får, de ger ut RTM (Release To Manufacture=build 3790 = alltså 'release') sedan början av sommaren.

Jo, jag vet det, men säger man betan så fattar folk vad man menar, RC2 kunde jag sagt me, d är RC2 va?

Permalänk
Medlem

Säger bara Win2k.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.