Permalänk
Medlem

Passiv vattenkylning av filserver

Hej!
Har en filserver med en sex diskar ska vattenkylas. Det som ska kylas är processorn (en amd xp 1800 (1533)) samt dom sex diskarna.
Skulle det gå att lösa helt passivt... typ med en riktigt stor radiator från en bil el dylikt? Vill helst inte behöva använda fläktar. Någon som har nåt förslag?

NartuB

Permalänk
Hedersmedlem

Med en tillräckligt stor radiator funkar det passivt (eller utan fläkt iaf, pumpen är alltid ett måste).

En tillräckligt stor tank funkar oxå.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jo - pump är ju tämligen självklart. Undrade bara om radiatorn och tanken själva klarar att kyla diskarna plus processorn.
Vore jävligt skönt att få tyst på det där monstret till maskin.

Om jag använder en bilradiator borde det väl nästan behövas en hyfsad stark pump va? Eller två...

Permalänk
Avstängd

försök få tag i en stor jävel typ bilkylare eller liknande storlek dom leder av värmen bra å kyler vattnet bra sen kör du med pump så e den bra passiv !
iofs kör jag min xp2200+ på ett zalman zmwb2 + en volvo heatcore helt passiv se HÄR

Bra pump finns på overclockers eller liknande en Eheim1048 eller kör en Hydor L20/L30

Permalänk
Medlem

Köpte en sprillans ny kylare till en Mazda 323 av en gammal gubbe för 200 spänn så nu är radiatorn kirrad.
Tror ni man skulle kunna bygga en slags låda med alu-profiler och plåtar med den som "tak"?
Blir en ganska bred burk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nartub
Köpte en sprillans ny kylare till en Mazda 323 av en gammal gubbe för 200 spänn så nu är radiatorn kirrad.

LOL!!

Hur STOR är den???

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk

Hm... Jag kan fixa en från ett gammalt kylskåp, är det ok att använda för ett fläktlöst system?

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem

Släpade ut den till en polare som har bättre plats för byggen... annars skulle jag ha slängt upp lite bilder. Vet inte hur stor den kan vara kanske 50*70
Men vad tror ni om själva planen... att bygga ett chassi som ser ut som en jättestor Shuttle-burk med kylarn som tak?

Permalänk

om du ska ha det passivt måste radiatorn vara placerad så att de kan ske luftgenomströmning..
desutom föreslår jag att du ändå har 1-2 120mm fläktar på 5V som chassi kylning.
du kommer inte höra dem men de kyler bra,,

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nartub
Men vad tror ni om själva planen... att bygga ett chassi som ser ut som en jättestor Shuttle-burk med kylarn som tak?

borde funka.. (hoppas jag att den gör efter som min variant på det temat, med en 240-kyl, är halv-färdigt)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Frosty, har du lust att posta några bilder på ditt bygge?
Vore skoj att se hur du löst det - även fast det bara är halvfärdigt

Permalänk

ingen kamera tyvärr.. vi får se om det någonsin blir färdigt - kanske då...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte några bilder på mitt förra projekt, men jag kylde min XP1800+ passivt med en kylare från en gammal Ford (ung. 30*50cm).
Kylaren var monterad hängandes på sidan på chassiet och det strömmade verkligen ingen luft på den. CPU-temperaturen låg på omkring 50 grader.
Dvs, temperaturen blir kanske något hög för att kyla hårddiskarna bra.

Permalänk
Medlem

Fan då.
Men nog borde kylarn fungera bättre liggande i topp?

Permalänk

ja
(Jag har nätagget upphängt lodrätt med fläkten uppåt (12dB papst, blåser ur agget) och jag kan inte känna att det är varmare än rumstemp. När det var iskruvat i ett vanligt chassi så var det klart varmt när jag körde med chassi-sidan bortplockad - riktningen hjälper till att kyla:))
a3t hade ett fläktlöst system - det funkade, och hans kylare var ju en hel del mindre

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life